Lähettäjä: -
Päivämäärä: 15.4.25 11:14:26
Ikä ei välttämättä tarkoita viisautta, tai sitä että osaa toimia erilaisissa tilanteissa. Joku kotiseudullaan ikänsä asunut henkilö jonka elämä on pyörinyt ns. pienissä piireissä, niin minkälaisia konkreettisia käytännön neuvoja hän muka osaa antaa esimerkiksi nuorelle joka on muuttamassa ulkomaille suurkaupunkiin? Tai toisin päin, mitä ikänsä suurkaupungissa elänyt vanhempi henkilö osaa neuvoa neuvoa nuorelle joka pyörittää maatilaa?
Toki kaikkia ihmisiä tulee kohdella peruskunnioituksella, ja jos on kyse toisen henkilön tallista tai kodista niin siinä tapauksessa noudattaa sääntöjä, mutta mulla nousee karvat pystyyn siitä että pelkästään iän perusteella pitäisi automaattisesti tehdä niin kuin toinen henkilö sanoo.
Esimerkiksi joitain vuosia sitten minun äitini meuhkasi minulle että pitää mennä pankin tiskiltä hakemaan opintolainaa, kyllä hän tietää. Aivan varmasti hän tietää, onhan hänellä elämää enemmän takana. No, eihän sitä opintolainaa sieltä tiskiltä haettu vaan netissä tehtävällä hakemuksella. Eli nämä vanhempien ihmisten mielestään varmasti toimivat neuvotkin voivat olla täysin vanhentuneita, kuten se klassinen "menet vaan paikan päälle kysymään työpaikkaa, kyllä saat töitä kun reippaasti puristat kättä ja katsot silmiin". Kun nykyaikana sinne työpaikalle ei edes pääse ulkopuoliset, korkeintaan johonkin aulaan saatat päästä respan kanssa juttelemaan, eikä ne rekrystä vastaavat henkilöt todennäköisesti ole edes samassa rakennuksessa.
Eli älkää kuunnelko iän perusteella vaan sen paljonko kyseisestä aiheessa on kokemusta.
|