Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempien kunnioitus

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   14.4.25 23:30:23

Olen huomannut, että kaikkein huonoimmin voivat ne nuoret ja nuoret aikuiset, joilta puuttuu kunnioitus ja arvostus vanhempia kohtaan. Enkä tarkoita, että juoppoja tai pahoinpitelijöitä pitäisi arvostaa, mutta usein nuoret eivät suostu millään kuuntelemaan ja noudattamaan vanhempien ohjeita. Sitten ihmetellään kun elämä on vaikeaa ja menee pieleen. Vaikka miten yrität auttaa, niin ei anneta periksi omista käsityksistä.
Kuuluuko tällainenkin käytös nepsy-oireisiin?

Re: Vanhempien kunnioitus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 23:36:37

Ai että nuoriso on pilalla vai? Et sitten mitään tämän origonaalimpaa ajatusta keksinyt.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 23:37:01

Niin että kun teet vaan niin kuin minä sanon....

Ajattelen, ettei tuo kuvio ole ihan noin yksinkertainen. Ainahan sitä on joku neuvomassa silloin kun menee huonosti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 23:42:57

Niin, onko kyseessä vanhempi joka yrittää hallita selvästi aikuisen lapsensa elämää vai vielä alle 18 vuotiaan vanhempi?

Sanoisin, että jokaisen elämään kuuluu se oma hallinnan tunne omasta elämästään. Kuka itsenäistymisen kynnyksellä oleva haluaa että hänelle sanellaan miten tulisi elämä elää? Etenkin jos neuvojan omassa elämässä ei kehumista ole? Vanhempi lapsi suhteet ovat kuitenkin monimutkaisia. Toiset vanhemmat ripustautuvat aikuisiin lapsiinsa, jotkut eivät kunnioita lapsensa rajoja, toiset ovat jatkuvasti neuvomassa kun eihän se lapsi nyt vaan osaa ajatella itse. No ei varmaan opikaan jos jatkuvasti on joku jyrä käskyttämässä ja kontrolloimassa. Ja nämä kuvioit toimivat myös toisinpäin.

Lapsetkin on oikeasti fiksuja, vaikkei vanhemmat sitä halua uskoa. Ne osaa tunnistaa koska vanhempi valehtelee, että kaikki on muka hyvin, että huoletta voi mennä menojaan. No ei ne asiat niin ole. Miten nuori voi oppia itsenäistymään, kun ne epätoivoiset itsenäistymis yritykset tyrmätään ja haukutaan maan rakoon. Kannustetaan vain kunnolla että viimeinenkin itseluottamus karisee pois. Miksi kunnioittaa sellaista joka ei kunnioita sinua.

Päivämäärä:   14.4.25 23:46:18

No just noin, heti alkaa länkytys ja kiukuttelu. Olen tässä seurannut mm. yhtä tyttöä 18v. Äitinsä on fiksu ihminen, isä eteläeurooppalainen. Vanhemmat ovat eronneet. Isä ei kunnioita mitään auktoriteetteja. Tytär on samanlainen. Lupaukset ei pidä lainkaan. Kun yritän neuvoa nätisti, ei ota kuulevin korvin. Kun sanon suoraan, alkaa kiukuttelu. No siivosin nämä nyt elämästäni lopullisesti. Äitiänsä käy sääliksi.

Päivämäärä:   14.4.25 23:46:49

Kyllä osa nuorista osaa arvostaa ja kunnioittaa vanhempia ihmisiä.

Riippuu ihan siitä, onko kasvanut kaljaa kittaavassa rahvaskodissa vai sivistyneessä kodissa.

Ei voi odottaa hyvää käytöstä nuorelta jos lapsi itse on koko lapsuutensa saanut kotonaan kuunnella kiroilua ja alatyylistä puhetta. Sellaisten kotien lapsista kasvaa samanlaisia haistattelevia aikuisia mitä omat vanhempansakin ovat. Miksi he kunnioittaisivat vanhempia jotka eivät ansaitse kunnioitusta ja jotka eivät myöskään ole osoittaneet kunnioitusta muita kohtaan.

Kasvatus on tärkeää. Ja on tärkeää sanoittaa että meillä on edelleen erilaisia yhteiskuntaluokkia ja eroja sivistyksessä.

Päivämäärä:   14.4.25 23:47:48

Ei siis ole minun lapsi. Ratsasti hevostani.

Päivämäärä:   14.4.25 23:49:27

Juuri tuo kiroilu ja haistattelu oli se mitä hänen isä harrastaa. Varmaan se pilannut tämän nuoren naisen.

Päivämäärä:   14.4.25 23:53:11

En siis tarkoita, että kaikki nuoret tietenkään olisivat tuollaisia, vaan ne joilla asiat eivät suju, ovat sellaisia etteivät pysty kunnioittamaan tai arvostamaan itseään vanhempia ihmisiä eli kuuntelemaan neuvoja. Toisaalta positiivisen palautteen jano kova.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   14.4.25 23:56:45

Kunnioitus pitää ansaita.

Päivämäärä:   15.4.25 08:19:34

Noinhan sitä huonoa käytöstä perustellaan.

Päivämäärä:   15.4.25 08:23:36

Tuosta m:n kommentista tuli eräskin toksinen työpaikka mieleen, jossa uuden työntekijän pitää "ansaita" ihmisarvo ja kunnioitus saadakseen ihan normaalia toista ihmistä arvostavaa ja kunnioittavaa ystävällistä kohtelua työpaikallaan.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   15.4.25 08:56:32

Nykyään lapset haistattelee vanhemmilleen ja kauhea valitus ja vinkuna jostain roskapussin voemisestä. Saati jostain muusta kotityöstä. Ja tätä kuunnellaan kiltisti. Itselle ei olisi mieleenkään tullut vanhemmilleni haistatella tai kitistä jostain annetusta hommasta. Myöskään nykylapset ei tee oma-aloitteisesti mitään, ei perusasioita eikä ainakaan mitään kotitöitä tai sitä muistuttavaakaan. Ihan sairasta.

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   15.4.25 09:00:51

Oma äitini on lapsiinsa ripustautunut vanhempi. Heittäytyy kyvyttömäksi itse suoriutua oikein mistään ja samaan aikaan vaatinut varsinkin tyttäriltään ihan yksin pärjäämistä ja samalla itsensä palvelua.

En tiedä... kyllä kunnioitan mutta muistakaa että näitä tarinoita on niin paljon kuin ihmisiäkin.

Päivämäärä:   15.4.25 09:03:11

Aloittaja, mieti rehellisesti, miksi se sinun neuvojesi ignooraaminen on kiukuttelua ja länkyttämistä. Puhutko tuohon sävyyn vinkkejä antaessasikin?

Päivämäärä:   15.4.25 09:19:55

En huomannut, että olit neuvonut tallisi tapoja ja hevosesi käyttöä. Sellaiset neuvot pitää ottaa vastaan, mutta ehkä tosiaan silti neuvojakin voi siivota ne runkkulänkkyrullaat pois kielenkäytöstään. On todella lapsellista ja ruma tapa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.25 09:23:16

Millä tavalla tämän sinun hevostasi ratsastaneen teinin elämä nyt oli mennyt pieleen siksi, että hän ei kuunnellut sinun neuvojasi?

Päivämäärä:   15.4.25 09:33:30

Jos vanhempi arvostaa itseään eikä anna kohdella itseään huonosti - ja arvostaa toisia, eikä kohtele heitä huonosti, on lapsen helpompi oppia arvostamaan itseään ja muita.

Samanaikaisesti täytyy sanoa, että nuori ihminen on muutoksessa ja kehittyvä, ja toisten nuorten kanssa tyhmyys tiivistyy.

Lähettäjä: q¨pefj 
Päivämäärä:   15.4.25 10:20:41

Murrosiässä se kasvatus alkaa olla jo myöhässä. Hyvien tapojen ja toisen kunnioituksen kasvatus alkaa jo pikkulapsesta.
Ja kyllä, jos vanhemmat on wt väkeä vaikka alkeellistakaan käytöstapoja niin mistä ihmeestä ne lapset ois oppineet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.25 11:14:26

Ikä ei välttämättä tarkoita viisautta, tai sitä että osaa toimia erilaisissa tilanteissa. Joku kotiseudullaan ikänsä asunut henkilö jonka elämä on pyörinyt ns. pienissä piireissä, niin minkälaisia konkreettisia käytännön neuvoja hän muka osaa antaa esimerkiksi nuorelle joka on muuttamassa ulkomaille suurkaupunkiin? Tai toisin päin, mitä ikänsä suurkaupungissa elänyt vanhempi henkilö osaa neuvoa neuvoa nuorelle joka pyörittää maatilaa?

Toki kaikkia ihmisiä tulee kohdella peruskunnioituksella, ja jos on kyse toisen henkilön tallista tai kodista niin siinä tapauksessa noudattaa sääntöjä, mutta mulla nousee karvat pystyyn siitä että pelkästään iän perusteella pitäisi automaattisesti tehdä niin kuin toinen henkilö sanoo.

Esimerkiksi joitain vuosia sitten minun äitini meuhkasi minulle että pitää mennä pankin tiskiltä hakemaan opintolainaa, kyllä hän tietää. Aivan varmasti hän tietää, onhan hänellä elämää enemmän takana. No, eihän sitä opintolainaa sieltä tiskiltä haettu vaan netissä tehtävällä hakemuksella. Eli nämä vanhempien ihmisten mielestään varmasti toimivat neuvotkin voivat olla täysin vanhentuneita, kuten se klassinen "menet vaan paikan päälle kysymään työpaikkaa, kyllä saat töitä kun reippaasti puristat kättä ja katsot silmiin". Kun nykyaikana sinne työpaikalle ei edes pääse ulkopuoliset, korkeintaan johonkin aulaan saatat päästä respan kanssa juttelemaan, eikä ne rekrystä vastaavat henkilöt todennäköisesti ole edes samassa rakennuksessa.

Eli älkää kuunnelko iän perusteella vaan sen paljonko kyseisestä aiheessa on kokemusta.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   15.4.25 11:16:37

Johtuu siitä, että nykyään on niin paljon yh-äitejä. Yh-äidit eivät saa lapsiaan terveeseen kuriin ja järjestykseen. Isäpuolikin vaihtuu usein, on ulkomaalaisia ja suomalaisia vuorotellen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.4.25 12:20:29

Mitä ne vanhemmat ihmiset on tehny ansaitakseen tämän kunnioituksen? Ainakin itse tapaamani ovat suurin osa rasisteja, tasa-arvosta tietämättömiä ja eläimiin julmasti suhtautuvia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.