Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Runsaat kuukautiset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.25 20:20:01

Hei te joilla on "lääkitys" runsaisiin kuukautisiin mulla olis pari kysymystä.

Onko lääkkeestä ollut apua?
Kuinka runsaat menkat oli ennen lääkettä?
Mitä kautta hankitte lääkkeen? Terveyskeskus, gynekologi, ehkäisyneuvola?

Re: Runsaat kuukautiset

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   14.4.25 20:41:25

Mulla auttoi hormoni kierukka. Pillerit ei koskaan oikein sopineet. Caprilonia sain kerran mutta se auttoi vaan vähän.
Ihan terveyskeskuksen kautta lähdin valittamaan asiasta.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   14.4.25 20:53:06

Caprilonista en huomannut mitään apua. Pronaxen auttoi vähän. Tk:n kautta sain nuo lääkkeet. Lopulta otin käyttöön e-pillerit, ja elämä helpottui huomattavasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 21:06:00

Mulla ei raudat nousseet vaikka söin jotain vuotoa hillitsevää lääkettä (en muista mikä sen nimi oli, tästä on jo aikaa) vuoden samaan aikaan rautalääkkeen kanssa. Aloitettiin minipillerit ja menkat katosi ja rauta-arvot nousuun heti.

Päivämäärä:   14.4.25 21:07:47

Minä en saa hormonaalista ehkäisyä käyttää toistaiseksi ollenkaan. Hormonikierukka on jossain vaiheessa mahdollinen mutta ei vielä.

Tällä hetkellä itsellä kuparikierukka joka runsaan vuodon aiheuttaa.
Laiton yhteydessä mainittiin, että lääke mahdollinen jos vuoto häiritsevän runsasta. Mutta se jäi epäselväksi mistä sitä lähdetään soittelemaan. Sekin varmaan kerrottiin mutta jännitin laittoa niin paljon ettei jäänyt yhtään ylimääräistä mieleen. :"D

Päivämäärä:   14.4.25 21:11:03

Ja kierukasta en mielellään luovu koska ainoa ongelma on 2 pv kestävä runsas vuoto ja ehkä 1-2 pv pidemmät menkat

Päivämäärä:   14.4.25 21:39:38

Työterveydessä tehtiin verikokeita muihin asioihin liittyen ja kun punasoluarvoissa oli häikkää, tuli menkat puheeksi ja sain reseptin Cyklocapronille. Mitään se lääke ei ole kyllä auttanut, yhtä paljon hyötyä ois ollut jos ne ois tunkenut alapäähän (tähän semmoinen silmiä pyörittelevä hymiö)...

Ferritiini oli 15, hemoglobiini ok ja lääkäri suositteli rautaa. Oon syönyt Ferrodania päivittäin yli puoli vuotta ja kohtapuoliin pitäisi varmaan taas verikokeisiin. Menkat on mallia niagarat, mutta jospa ferritiini olisi kuitenkin parantunut ja syypää jossain muualla.
Menkat siis saattaa kestää jopa 10-14 päivää tiputteluineen kaikkineen. Pahimmat päivät ovat sellaisia, että oranssi Tampax & yöside -kombo suojaa vain puoli tuntia.

Päivämäärä:   14.4.25 21:52:41

Ohhoh -

No ei tämä minun tilanne sitten ollenkaan ole paha. Kahdet menkat kestänyt 7-8 pv joista 2 runsasta vuotopäivää. Muuten ihan normaalia vuotoa tai tiputtelua, että pärjää pelkällä kuukupilla tai sitten menkkapikkarit. Noina runsaina päivinä molemmat kun saattaa tulla yli/ohi kupista.

Erona aikaan ennen kierukkaa;
Menkat kesti 5-6 päivää.
Vuoto niukkaa tai normaalia. Kuukuppi riitti loistavasti sen 12 tuntia tulematta yli/ohi.

Lähettäjä: Sonja 
Päivämäärä:   14.4.25 22:18:32

Saattaa olla myös myoomia iso määrä. Tämä aiheutti minulla ihan jäätäviä menkkavuotoja, ja kipuja. Joitakin voi leikata nykytekniikalla riippuen missä ovat, mutta kyllä se niin on että koko kohtu lähtee.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   15.4.25 01:04:57

Mulla Primolut n ja Drovelis, aikaisemmin Slinda, mut piti vaihtaa kun alkoi päästää kivut pahasti läpi.
Sairastan siis endometrioosia ja menkat tarkoitus saada pois. Kesti yli puoli vuotta, ennenkuin jäivät kokonaan pois. Olleet yli 2 vuotta veke, mut nyt kroppa yrittäny parilla viime kierrolla puskea menkkoja läpi, tullut ruskeaa tuhrua.
Kävin yksityisellä endoon perehtyneellä gynellä.
Ja vuoto ollut teinistä asti todella runsasta, kärsin anemiasta.

Lähettäjä: Va 
Päivämäärä:   15.4.25 01:11:29

Mulla on auttanut minipillerit (Desirett). Ei pitäisi tulla menkkoja ollenkaan mutta kerran kuussa tai parissa tulee niukat menkat jotka on jotenkin siedettävät. Ferritiiniarvo 7 joten rautaa kuureina mikä ei pelkästään auta vaan lisäksi nokkosen jatkuva syöminen (kuivattua nokkosta joka aamu puuroon tai jugurttiin) on saanut arvot nousuun. Ennen minipillerietä oli niin kovat kivutkin ettei voinut ekoihin päiviin elää ilman särkylääkkeitä ja silti piti kivuissa maata kun ei tarpeeksi turruttanut menkkakipuja...

Päivämäärä:   15.4.25 06:05:59

Haluaisin kokemuksia nimenomaan vuotoa hillitsevistä lääkkeistä en hormonaalisesta ehkäisystä( hormonikierukka, e-pillerit, minipillerit,) koska se ei ole vaihtoehto kuten jo laitoin.

AP

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.25 07:41:30

Lääke (Caprilon) joko auttaa tai ei auta. Kokeile mitä tapahtuu.

Päivämäärä:   15.4.25 08:15:56

Täytyy soittaa terveyskeskukseen jos saisi lääkkeen kokeiluun!
AP

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.