Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein käyttö gynekologilla?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.25 18:46:09

Olen 34v nainen, en käytä hormonaalista ehkäisyä eikä ole nyt tarvettakaan sille, en ole parisuhteessa enkä yritä lasta. Mietin vaan, kuinka usein pitäisi tai olisi hyvä käydä tarkistuksissa? Miten usein te käytte vai vain ainoastaan, jos on tarvetta? Olen aiemmin käynyt vain vuotohäiriöiden takia ja sitten naistentautien polilla kohdunkaulan syövän esiasteita poistattamassa ja papakoeseurannoissa.

Re: Kuinka usein käyttö gynekologilla?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.4.25 18:48:00

Enpä ole käynyt ikinä gynekologilla. En muutoinkaan tapaa käydä huvin vuoksi erikoislääkäreillä, ellei syytä siihen ole. Papakokeessa ja sisätutkimuksessa käyn säännöllisesti ja näihin ei gybekologia tarvita.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.25 18:50:08

Ällö, kuka sen sisätutkimuksen tekee jos ei gyne vai ihan terveyskeskuslääkäri?

Päivämäärä:   14.4.25 18:51:17

Ihan yleislääkäri terveyskeskuksessa. Erikoistuneelle lääkärille ei ole tarvetta mennä ilman syytä.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   14.4.25 19:01:33

Neuvolan terveydenhoitaja meidän kunnassa ottaa papat. Ei siinä tosiaan erikoislääkäriä tarvita. En ole itsekään koskaan käynyt gynellä. Pari kertaa yleislääkäri on sinne vilkaissut ja asiat on ratkennut. Kaksi lasta on

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.25 19:02:17

Mulla on työpaikan kautta sairaskassa, joka kustantaa yksityisellä käynnin muistaakseni 80% verran niin sitä kautta tavallaan helpompi ehkä mennä nykyään sinne kuin terveyskeskukseen. Kuinka usein käyt sitten tutkimuksessa? Katsooko ultralla?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.25 19:04:37

Ehkä perusterveellä jolla onkuukautiskierto normaali niin ei varmaan tule käytyä. Mulla on ollut aina epänormaali kierto ja sen takia tavannut lääkäreillä ja naistentautien polilla erikoislääkärillä. Sen takia rupesin nyt miettimään, että pitäisikö siellä käydä muutenkin tietyn välein tarkistamassa tilanne ettei ole kystia tai myoomia.

Lähettäjä: mougli 
Päivämäärä:   14.4.25 19:25:24

En ole käynyt koskaan. Ikää 42 v

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 19:27:27

Tarvittaessa. 35-v

Lähettäjä: Ukko 
Päivämäärä:   14.4.25 19:27:38

Kyllä minä käytän akkaani kerran vuodessa, pysyy terveenä ja hyväntuoksuisena.

Lähettäjä: haarat auki vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 19:30:32

Ällö, siis millä syyllä sinä säännöllisesti varaat tklääkärille ajan pimppisi näyttämiseen rutiininomaisesti? Haluat vaan, että lääkäri katsoo sen?

Ei ole se ko. reikä sellainen, jota pitää lääkärin katsoa jos siellä ei ongelmia ole. Ei ole myöskään peräreikä eikä korvat. Suu ja silmät on ne aukot, joita on syytä säännöllisestä esitellä erikoislääkäreille, vaikkei tuntuisi mitenkään vialla olevan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 19:32:02

En oo ikinä muuten vaan käyny, olen yli 40v. Pari raskaudenkeskeytystä on tehty niin niiden takia joku sinne joskus kurkkinut.

Päivämäärä:   14.4.25 19:36:05

Haarat auki vaan, yleensä ehkäisyn uusimiseen vaaditaan lääkäriaika parin vuoden välein. Siinä riittävä "tekosyy". Jos en ehkäisyä käyttäisi, niin tuskin kävisin lääkärillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 19:38:26

Taisin olla 22v kun kävin ensimmäisen ja tietääkseeni ainoan kerran, nyt olen 31v. Raskauden viimeinen kolmannes, ja sairaalan ylilääkäri sattui neuvolalääkäriksi. Arveli, että kohdunkaula olisi liikaa pehmentynyt, lähete gynelle. Gyne totesi että ihan on normaali.

Papat on ottanut joko neuvolan terkkari tai yleislääkäri. Gynekologisissa vaivoissa perustutkimukset on tehnyt yleislääkäri.

En käy myöskään neurologilla tai kardiologilla varmuuden vuoksi.

Päivämäärä:   14.4.25 19:42:52

"En käy myöskään neurologilla tai kardiologilla varmuuden vuoksi."

Juuri näin. Erikoislääkärille mennään, jos siihen on jokin syy. Muuten asioidaan yleislääkärillä.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   14.4.25 19:49:52

Pari kertaa olen käynyt papassa/jonkun muun syyn takia ihan koska en ole jaksanut jonottaa teekkarin kandille. Nimimerkillä kokemusta on siitäkin :D

Päivämäärä:   14.4.25 19:50:27

Terkkarin* ei sentään teekkari ole siellä vastaanottoa ollut pitämässä :D

Lähettäjä: haarat auki vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 19:51:22

Pessi, löysikö kandi oikean reijän kuitenkin? :D Vai menikö väärään?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.25 20:06:06

Käyny vaan jos joku syy, oire. Papat on menny neuvolassa ja joskus lähetteellä naitsentautien polilla

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.4.25 20:32:24

Vielä ei ole ollut kertaakaan tarvetta käydä, ikää nyt 36 v. Seulonnoissa toki käyn kun aina kun kutsu tulee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 20:42:07

En käy. Täällä saa e-pillerireseptinkin uusittua ilman ronkkimisia. Papassa käyn sillon kun kutsutaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.4.25 20:47:43

31 v ja en ole käynyt. Papa otetty synnytyksien jälkitarkissa kahdesti.

Päivämäärä:   14.4.25 21:49:50

"Pessi, löysikö kandi oikean reijän kuitenkin? :D Vai menikö väärään?"

No juuri ja juuri, mutta muusta ei meinannut tutulla mitään :D

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   14.4.25 22:00:12

No jos on käynyt "kohdunkaulan syövän esiasteita poistattamassa", oikein monikossa, niin kyllä todellakin kävisin vuosittain tutkituttamassa ja papakokeet otattamassa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.4.25 22:00:17

Olen käynyt kerran, 20v sitten kun diagnosoitiin PCOS. Papakokeissa olen käynyt seulonnoissa ja pillerireseptin (tarvii syödä PCOS:n takia) on saanut uusittua ilman gynekäyntejä. Ei lapsia, ainoa lyhyt parisuhde loppunut 10v sitten ja seuraelämää ei ole sen jälkeen ollut.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.4.25 10:45:41

Onko se jokin ihme, että monikossa? Minulta poistettiin muistaakseni kolmesta eri kohdasta niitä esiasteita. Kävin tietysti seurannassa muutaman vuoden ajan tiheään (olikohan aluksi puolen vuoden välein pari kertaa, sitten vuoden välein) ja nyt terveeksi todettua käyn samojen suositusten mukaan kuin muutkin. Viime vai sitä edellisenä vuonna kävin viimeksi, tai nykyäänhän ne ottaa vaan sen HPV-testin eikä papakoetta jos ei tule tarvetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.25 11:17:17

Keskimäärin varmaan kerran pariin-kolmeen vuoteen.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   15.4.25 11:17:53

En kävisi muuten kuin joukkoseulonnoissa, mutta syön pillereitä ja lääkäri haluaa tehdä tutkimuksen silloin kun käyn reseptiä uusimassa (2 v. välein), eivät uusi ilman sitä. Ei ole mitään vaivoja ikinä ollut.

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   15.4.25 12:17:04

Gynekologilla olen käynyt aina kun on oikeasti ollut tarvetta eli kahdesti elämäni aikana ja olen 45 vuotta. Nuo käynnit liittyivät räjähdysmäisesti kasvaneisiin kuukautiskipuihin tässä pari vuotta sitten. Muuten olen käynyt ihan yleislääkärillä. Ei meidän kunnassa pääse gynekologille vaan ehkäisyyn liittyvät käynnit hoitaa terveyskesuksen yleislääkäri. Sama raskausaikana. Joukkoseulonnoissa näytteet ottaa aivan joku muu kuin gyne. Meillä ei kuulu edes työterveyteen gynekologikäynnit, joten jos gynekologille haluaa, niin pitäisi käydä yksityisellä omakustanteisesti. Eipä ole ollut tarvetta noita kahta käyntiä lukuunottamatta käydä.

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   15.4.25 17:04:24

Silloin, kun joku läheinen kuolee gynekologiseen syöpään. Ja silloin, kun on jotain vaivaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.4.25 18:26:37

En ikinä huvikseni.

Lähettäjä: Lok 
Päivämäärä:   15.4.25 20:36:44

Viiden vuoden välein tulee kutsu papakokeeseen. En käy muuten enkä oke koskaan käynyt.
En käytä mitään hormonivalmisteita. Ehkäisynä kondomi.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   15.4.25 20:40:47

Jos on käynyt keskenmenon/raskauden yhteydessä gynekologilla niin näkeekö lääkäri silloin kohdun yhtä hyvin kuin silloin kun ei olisi raskaana? Kysyn vielä näin: jos kohdussa olisi vaikka polyyppi tms. Niin näkyisikö se myös silloin kun on raskaana?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.25 09:13:10

Muutaman vuoden välein. On kyllä ollut tarvettakin hormonihoidon muutoksille ym., ylimääräistä vuotoa tai jotain. Mutta olisin joka tapauksessa käynyt esim. 3 vuoden välein. Ilman ultraa ei näe mitään. Viimeksi oli kysta munasarjassa, siitä ei mitään merkkejä. Ja lähete naistentautien polille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.