Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko joku muukin tosi huonossa kunnossa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 18:41:39

Kohtalotovereita?

Mulla on eka talvi takana sekä autoilua että etätöitä. Ennen kävelin työmatkat 4km aamuin illoin ja työpäivätkin oli kiireistä kävelyä jossa kertyi useampi kilsa. Nyt on takana eka talvi että olin pääosin kotona töitä tehden ja kauppareissutkin tuli hoidettua autolla kun sellainen nyt on. En liikkunut yhtään.

Havahduin että olen aivan rappiokunnossa TAI sitten mulla on jokin sairaus. Kävelin parin kilometrin lenkin tuossa ja meinasin puolessa välissä pökrätä. Ihan jalat meni velliksi ja silmissä musteni. Säikähdin ihan.

Viikonloppuna tuli kokkailtua ja leivottua ajallisesti noin pari tuntia. Meinasi taas silmissä pimetä, piti vähän väliä istua ja käteni vapisivat. Vain siksi että seisoin "liian" kauan.

Olen syönyt rautaa puolisen vuotta, en väsymyksen takia vaan koska joku varastoarvo oli huono, en usko että olen yhtään aneeminen. Pakko olla vain huono kunto! Voiko vain huono kunto ja koko talven liikkumattomuus romahduttaa kunnon näin pahaksi!

Re: Onko joku muukin tosi huonossa kunnossa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 18:44:25

Käy lääkärissä. Ei normaalissa tilanteessa noin kuuluisi tapahtua vaikka rapakunnossa olisikin.

Lähettäjä: Hophop 
Päivämäärä:   14.4.25 19:26:56

Lääkäriin!! Ei ole normaalia.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   14.4.25 20:05:55

^ No en nyt lähtisi lääkäriin ton takia.

Itsellä samaa, harrastan raivosiivoamista (yleensä aamupäivällä vaan kahvikupin voimalla) ja parin tunnin hikisiivoamisen jälkeen kyllä kädet ja jalat tutisee ja täytyy mennä makoilemaan. On ihan vaan huono kunto, vaikka liikun kyllä päivittäin jonkin verran, mutta en mitään salia/ juoksua vaan rauhallista kävelyä ja joogaa. Että ihan normaalia.

Lähettäjä: Akp 
Päivämäärä:   15.4.25 08:28:53

b: no sulla varmaan johtuu ihan siitä että raivosiivoat pelkän kahvin voimalla. Varmaan verensokeri ihan alhaalla ja siks heikottaa.

Jos aloittaja on kuitenkin syönyt ja juonut niin ei kuulosta normaalilta kyllä.

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   15.4.25 08:39:58

kannattaisi ensin lisätä sitä liikuntaa ja kokeilla koheneeko se kunto ja olotila.. Miksi mennä lääkäriin ja otattaa turhaan testejä, jos lääkärikin suosittelee mitä luultavimmin liikunnan lisäämistä..?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.4.25 08:40:51

Ei ole normaalia! Sulla on joku pohja kuitenkin olemassa ni ei pari km pitäisi olla ylitsepääsemätön. Ja kokkailu ei ole mikään suoritus mikä vetäisi voimattomaks. Oudolle kuulostaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.25 08:45:43

Jos olet perusterve, eikä ole mitään lääkitystä, niin mene lääkäriin. Oletko mitannut verenpainetta ja/tai sykettä? Matala verenpaine tai bradykardia tai flimmeri, tulee ensin mieleen noista oireista.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   15.4.25 09:19:54

Tuskin noin nopeasti kunto romahtaa kenelläkään?

Lähettäjä: Pietu 
Päivämäärä:   15.4.25 09:37:52

Selvitettiinkö sitä syytä, miksi se rauta-arvo oli niin alhainen? Jos syy on edelleen olemassa, se arvo ei sieltä nouse kuin hieman, vaikka söisit kuinka paljon ja kauan sitä rautaa. Arvo saisi naisella olla reippaasi yli 100, sitä ennen ei juuri voinnissa tunnu kohenemista. Hengästyminen, huimaus, voimattomuus ja väsymys ovat yleisimpiä raudanpuutteen oireita. Itse söin Ferrodania JA Bertils Hemoglobiinia toista illalla ja toista aamulla 3kk ajan ja sillä nousi 24 -> 74. Jatkoin pelkällä Bertilsillä sen jälkeen ja viimeksi arvo oli 114. Meniköhän tuohon nyt sitten kaikkine taukoineen vuoden verran. Alhaisiin rauta-arvoihin riittää ihan synnytys, runsaat kuukautiset tai jokin imeytymishäiriö. Nuo eivät korjaannu pelkällä ravinnolla.

Lähettäjä: Gjjj 
Päivämäärä:   15.4.25 09:42:38

Akp:
Ei terveellä ihmisellä verensokeri mene niin alas että pitää mennä pötköttämään. Kyllä silloin on (alkava tai diagnosoitu) diabetes jos verensokerin heilahtelut tuntuu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.25 09:43:22

Huono kunto ei tee sitä, että meinaa taju lähteä kahden kilsan lenkillä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   15.4.25 09:54:58

Täällä sama. Aiemmin liikkunut tosi paljon, nyt talven aikana vähemmän. Aloin tehdä 1 km lenkkejä ja kyllä vaan, meinaa minultakin kunto loppua. Säikäytti myös melkoisesti koska olen aiemmin ollut nopea kävelijä ja tottunut liikkumaan paljon. Mutta teen tässä nyt omaa kunto-ohjelmaa kävelemällä tiettyä matkaa ja lisään vähitellen nopeutta, jossain vaiheessa otan hölkän mukaan pieninä pätkinä. Kyllä se vaan niin on, että 45 vuotiaana kunto romahtaa nopeasti jos ei mitään tee!

Lähettäjä: Pietu 
Päivämäärä:   16.4.25 09:29:33

Jep, itselläni ikää ihan kohta 47v ja kun pari vuotta sitten siirryin liikkuvasta fyysisestä työstä kotitoimistoon istumatyöhön, niin voi juma...aivotyöskentely kuormittaa myös eri tavalla, kuin enemmän fyysinen tekeminen. Tuntuu ettei työpäivän jälkeen jaksa yhtään mitään. Painoa on tullut tässä ajassa 20kg lisää ja se tuntuu ihan hirveältä. Käyn kävelylenkillä (30-60min) miltei päivittäin, mutta eihän se auta kun aineenvaihdunta hidastuu koko ajan ja 7-8h päivästä istuu aloillaan. Viikonloppuisin teen pidempiäkin patikoita ja muutenkin kaikki lenkit metsässä poluilla. Vaihdevuosilääkityksen aloituksen jälkeen nämä kilot tulivat ryminällä, oletan että keltarauhashormoni on tässä myötävaikuttamassa. Aikoinaan e-pillereiden myötä kun myös paino nousi. Ilmankaan ei pysty olemaan, sen verran invalidisoivat oireet olivat (kovat nivelkivut, jäätävä väsymys, aivosumu, unettomuus, hikoilukohtaukset).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.