Lähettäjä: 7ö7
Päivämäärä: 14.4.25 21:44:46
"Eli siis syömishäiriöisen nuoren olisi pitänyt siinä akuutissa mielisairauden vaiheessa osata täydellinen käyttäytymismalli että joku täti ei ahdistu niin paljon, että täytyy tulla hötölään aloittamaan "kun mitään ei saa enää sanoa"?"
Eihän aloittaja ahdistunut, hän vain ihmetteli tuon hienohiutaleen käytöstä, kun kaikkien pitää olla niin kuin hän vaatii.
Sen nuoren olisi pitänyt osata kääntyä ympäri ja kävellä pois. On ihan hyödyllinen taito monessa elämän varrelle osuvassa tilanteessa.
Sen sijaan, että itkee kun muut eivät tee kuten itse haluaa, niin kannattaa opetella sietämään asioita tai sitten kävellä pois. Kun ei kaikessa voi vaatia, että muut toimivat kuten sinä haluat, vaikka joku asia olisi sinulle todella herkkä ja arka.
Minun isäni menehtyi ruokatorven syöpään. Leikattiin kyllä, mutta liian myöhään. Paljon olen saanut kuulla muiden heittävän vitsiä laihdutusleikkauksesta "jossa tehtäisiin syöminen mahdottomaksi", "poistettaisiin mahalaukku kokonaan" tai kuittailua siitä, miten paljon minä syön. Tai kun jotkut pohtivat, että miten laihtuisi, niin en ala nyyhkiä ja huuli väpättäen kertoa isäni kuolleen nälkään vaikean sairauden riuduttamana, vaan olen hiljaa tai totean, että "jos haluat laihtua kymmeniä kiloja lyhyessä ajassa, niin kannattaa sairastua ruokatorven syöpään. Varmasti kilot katoaa kun et voi niellä mitään, edes omaa sylkeäsi. Kaikki ravinto menee suoraan suoneen ja usein on nälkä ja jano ja olo kuulemma sietämätön leikkausta odotellessa. Saatat joutua odottelemaan osastolla vuodepotilaana viikkojakin sylkykupin kanssa, kun et saa nieltyä edes omia nesteitäsi. Ja jos huonosti käy, niin poistetaan ruokatorvi ja mahalaukku kokonaan, niin sen jälkeen syöminen onkin aika hassua". Tai kuittailuun syömisistäni ja määristä sanon yleensä "Minun isäni kuoli nälkään, joten minä syön mitä halua niin paljon kuin haluan".
En kiellä ketään heittämästä läppää tai puhumasta laihtumisesta tai laihduttamisesta, vaan osaan joko mennä keskusteluihin mukaan tai sitten ihan itse poistua tilanteesta, enkä vain vaadi muita puhumaan vain minun määräämistäni aiheista.
Syömishäiriöistenkin kannattaa siis pysyä kaukana muista ihmisistä, jos ei kestä sitä, että jotkut ihan asiallisesti puhuvat vaatteista tai vaatteiden ko'oista.
|