Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi psykoterapeuttien sivuilla lukee...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 16:21:24

"ei uusia KELA-asiakkaita"? Muita asiakkaita saa tulla, mutta ei KELA-asiakkaita. Miksi?

Re: Miksi psykoterapeuttien sivuilla lukee...

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   14.4.25 18:08:49

Teettäävät enemmän työtä terapeuteille (Kelan vaatimat kirjaukset ja testaukset)?

En siis tiedä, pohdin vaan...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.25 18:13:19

Onkohan Kelalla joku kiintiö paljonko myöntävät asiakkaita yhdelle terapeutille?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.4.25 18:16:41

Minäkin mietin, että voi olla että yksi terapeutti ei saa tehdä määräänsä enempää Kela-asiakkaita.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.25 18:55:26

Suora lainaus Kelan sivuilta:

Kelan palveluntuottajarekisteriin voidaan kirjata terapeutin pätevyyttä koskeviin tietoihin määräaikainen esto. Esto tarkoittaa sitä, että terapeutille ei voi tehdä uusia Kelan kuntoutuspsykoterapiapäätöksiä, mutta meneillään olevat asiakkaiden terapiat voivat jatkua.

Esto voidaan kirjata jos:

Terapeutin toiminnasta tai käytyäytymisestä tulee asiakaspalautteita, jotka edellyttävät tilanteen selvittämistä.

Terapeutti ei toimita asiakkaan terapiapalautetta kahdesta pyynnöstä huolimatta.

Laskutuksessa esiintyy epäselvyyksiä tai tilitykset ovat myöhässä.

Päivämäärä:   14.4.25 18:57:08

Ei se aina tarkoita estoa, luulen että heillä on kiintiö.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.4.25 19:37:49

Itse olen olettanut että heillä on vaan kiintiö täynnä. Esim kelan kuntoutuspsykoterapia kuitenkin kestää 1-3 vuotta ja sitoo siksi pitkäksi aikaa. Aika eri asia kuin joku itse maksettu lyhyt terapia tai vaan kertakäynnit.

Päivämäärä:   14.4.25 19:45:41

Eikö näissä ollut joku juttu, että kelan pitää hyväksyä terapeutit eikä uusia palveluntarjoajia voida ottaa ennen kuin heillä on uusia asiakkaita ja uusia asiakkaita ei voi ottaa ennen kuin on kelan lupa. Vai koskiko se vain täysin uusia terapeutteja eikä nykyisten kapasiteetin kasvatusta?

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   14.4.25 19:47:23

Mulle yksi terapeutti sanoi, että hän ottaa mieluummin muita kuin KELA-asiakkaita, koska muut ovat terveempiä.

Lähettäjä: Coronet 
Päivämäärä:   14.4.25 20:39:04

Ihan järjetön paperishow Kelan kanssa ja maksuja saa odottaa ikuisuuden. Usein nämä asiakkaat hakevat myös omavastuuosuuden toimeentulotuesta ja pyytävät maksuaikaa eli laskutus laahaa jäljessä ja osaa joutuu karhuamaan pidemmän kaavan kautta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 20:44:30

Kela-asiakkaat käyvät usein pitkään, mutta joku saattaa vain pistäytyä terapiassa itsemaksavana, esim. 20 kertaa.

Päivämäärä:   14.4.25 22:50:57

Kelan terapiassa saa hyvällä tuurilla käydä 3 vuotta. En ole kuullut kenellekään sen olevan riittävästi. Minä olen käynyt kahteen kertaan traumatetapiassa sen 3 vuotta, eli 6 vuotta yhteensä ja kaipa se hengissä piti.... nyt ei ole mitään.

Lähettäjä: q¨pefj 
Päivämäärä:   15.4.25 11:07:38

No jos ei kuudessa terapiavuodessa pääse jaloilleen niin ei kyllä pääse 20kään vuodessa. Kaikkia ei vaan terapia auta, menee vaan veronmaksajien rahat hukkaan.

Jos itse maksaa niin ihan sama vaikka kävisi terapiassa koko elämänsä.

Lähettäjä: elina 
Päivämäärä:   15.4.25 11:58:13

Mä kävin kelan terapiassa 2 vuotta ja ohan se ihan sairaan pitkä aika asioiden työstämiselle. Ymmärrän, että jollain voi mennä pidempään, mutta en ainakaan itse loppuvaiheessa kokoenut, että terapiasta olisi saanut enää mitään uutta, kahdessa vuodessa ehdittiin kyllä kaivella ja käsitellä asioita vaikka kuinka.

Päivämäärä:   15.4.25 13:17:04

Yleensä Kelan maksavat ovat tervetulleita, koska edes Kelan osuus tulee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.25 15:14:15

Elina: toisilla ihmisillä saattaa olla vaikeaa sosiaalista ahdistuneisuutta, luottamusongelmia tms. jotka vaikeuttavat terapiassa avautumista. Tällöin jo pelkästään luottamussuhteen rakentamiseen saattaa mennä vuosia, ennen kuin päästään edes alkuun tuossa kaivelussa. Ja tietysti terapian aikana saattaa ilmaantua myös uusia kriisejä, jotka pidentävät terapiaa.

Itse aloitukseen en osaa vastata, olen ihmetellyt samaa itsekin. Varmaan johonkin kiintiöihin liittyy.

Lähettäjä: Aidp 
Päivämäärä:   15.4.25 15:32:07

Eiköhän Elina kommentoinut pisteelle, joka ei tiennyt ketään, jolle olisi riittänyt alle kolme vuotta.

Täällä toinen, joka kahden vuoden traumaterapian jälkeen oli sellaisessa vaiheessa, ettei terapia enää ollut tarpeen. Loppuelämäni sitten harjoittelen tapahtuneen hyväksymistä ja suren.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.