Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  loma-ajoista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 15:51:37

Mies pystyy ilmoittamaan työpaikallaan olevansa milloin haluaa lomalla. Nyt minun pitäisi joustaa ja minulle vain sanottiin että sanot että et voi olla ja jos ei sovi niin irtisanoudu. Onko siis niin, että mies voi sanoa minun työnantajalle että miksi en voi olla lomalla, koska päiväkoti on kiinni ja minun on irtisanouduttava kun työnantajalle ei käy loma ja miehelle ei käy työ.

Meneekö tämä on oikeasti niin, että lapsen äiti on ihan heittopussina yhteiskunnassa, ottaako työpaikka sen lapsen sinne sitten mukaan? Kyllä se ennen oli niin että miehet toivat rahan ja nainen hoiti lasta, saisi olla nyttenkin niin. Ei tämä toimi että kummatkin ovat töissä , silloin kukaan ei hoida lasta vai hoitaako yhteiskunta, työpaikka? Salliiko työpaikat lapsen tuonnin työpaikalle jos äidit velvoitetaan töihin ajalla, kun yhteiskunta ei tarjoa päivähoitoa?

Re: loma-ajoista

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   14.4.25 15:53:10

Ja mikähän kaupunki/kunta ei tarjoa varahoitoa, kun se kylän ainoa on kiinni? :D

Päivämäärä:   14.4.25 15:54:05

En nyt oikein ymmärtänyt. Lapsen isä hoitaa omat lomansa ja äiti omat lomansa (sitä lasta siis). Ja kunta etsii varahoitopaikan jos päiväkoti on kiinni ja vanhemmat töissä.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   14.4.25 15:54:52

En tajunnut ekasta kappaleesta mitään mutta myös loma-aikana lapsen saa hoitoon, on vaan eri paikka mahdollisesti kuin yleensä. Mutta hoitopaikka kyllä on, eihän kaikilla edes ole kesällä lomaa. Eli kersa hoitoon ja menet töihin.

Päivämäärä:   14.4.25 15:55:15

Että mitä että?

Mies vaatii sinun pitävän lomaa päiväkodin sulkuaikana, mikä taas ei sovi sun työnantajalle? Mies voi lomailla mutta ei hoitaa lasta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 15:58:51

"Mies pystyy ilmoittamaan työpaikallaan olevansa milloin haluaa lomalla. Nyt minun pitäisi joustaa ja minulle vain sanottiin että sanot että et voi olla ja jos ei sovi niin irtisanoudu. Onko siis niin, että mies voi sanoa minun työnantajalle että miksi en voi olla lomalla, koska päiväkoti on kiinni ja minun on irtisanouduttava kun työnantajalle ei käy loma ja miehelle ei käy työ."

Saisiko tämän suomeksi?

Päivämäärä:   14.4.25 15:59:15

No just näin: Mies vaatii sinun pitävän lomaa päiväkodin sulkuaikana, mikä taas ei sovi sun työnantajalle? Mies voi lomailla mutta ei hoitaa lasta?

Mies ei myöskään halua että lapsi viedään vieraaseen paikkaan varahoitoon. Ainoa vaihtoehto on siis että jos en saa lomaa, minun tulee irtisanoutua.
Mietin vain saneleeko jollain muulla perheet näin et sä oot sit lomalla tuollon ja jos ei käy ilmotat et ottaako työpaikka sit lapsen hoitoon.

Valitettavasti meillä mies on näissä todella jyrkkä, hän saa lomat aina kun haluaa, koska on itse esimies ja hän olettaa että näin tulee kaikkialla muuallakin tehdä. Sitten itse joudun välikäteen juuri kuvaimakseni heittopussiksi, eli en voi kumartaa miehen puoleen enkä työantajan kun jompi kumpi raivostuu.

Mihin tällaisesti voi ottaa yhtettä?

Päivämäärä:   14.4.25 16:01:07

Ja miksi sä olet miehesi kynnysmatto ja annat hänen sanella?
Avioerojuristiin olisin itse yhteydessä.

Päivämäärä:   14.4.25 16:01:56

Avioerojuristiin

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.4.25 16:02:25

No kerran mies voi lomansa sanella niin sinä pidät loman kun paikkasi/vuorosi on ja mies sitten eri aikaan jotta voi vuorostaan hoitaa lasta kun sitä ei varahoitoon viedä.

Esim meillä kiertää lomat eikä sitä listaa muuta kenenkään puolison määräykset tai lasten hoitopaikkojen aukiolot. Vaihtaa voi jos joku suostuu.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.4.25 16:02:46

"Mihin tällaisesti voi ottaa yhtettä?"

Ottaa yhteyttä mistä asiasta? Siitä, ettei isä halua hoitaa omaa lastaan?

Päivämäärä:   14.4.25 16:04:17

Koska siitä seuraa huutoreissu ja mies sitten huutaa tee ihan mitä haluat. Ei siis pysty neuvottelemaan että kävisikö nämä ja nämä vaihtoehdot vaan jos mies ei saa tahtoaan läpi, hän huutaa minulle. Nyt jos suostun hän tuo todennäköisesti esiin koko ajan että tekee sitä ja sitä kun en päässyt lomalle kurittaakseen minua.

Ja töihin en voi ilmoittaa että en saa lomaa, mitähän siellä sitten tehdään? Vai otanko sitten vain sairaslomaa kun jään katastrofiin kun kukaan ei katso lasta ja mies tekee omiaan ja hermot ja pää sanoo poks?

Tekisi mieli perua koko lomahakemus kun on niin perk een vaikea olla lomalla.

Päivämäärä:   14.4.25 16:07:58

"Ja töihin en voi ilmoittaa että en saa lomaa"

=D Se on se työnantaja, jolta haetaan sitä lomaa. Ei mikään mlkku puoliso.

Päivämäärä:   14.4.25 16:08:48

No siinä tapauksessa ero sitten. Mies etsii uuden naisen joka hoitaa lapsen silloin kun mies käskee. Sinä pidät vain huolen omista asioistasi sen jälkeen.

Päivämäärä:   14.4.25 16:09:11

Entä jos olen vain hiljaa, määrätköön joku minut sitten lomalle, mitä järkeä näitä edes kysellä kun ne kuitenkin määrätään jostain.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.4.25 16:09:33

"Ja miksi sä olet miehesi kynnysmatto ja annat hänen sanella?
Avioerojuristiin olisin itse yhteydessä."

Näin.

Vähän olen huolissani tuon kontrolloivan suhteen lisäksi kyllä muutenkin apn hyvinvoinnista, teksti on niin sekavaa eikä asiasta osata poimia olennaista, että onhan raittius, mielenterveys ja muut vastaavat asiat ihan ok ?

Terveyskeskus/työterveys hyvinvointiasioissa ja avioerojuristi miehen suhteen.

Päivämäärä:   14.4.25 16:10:12

Irtisanoutuisin miehestä.
Normaaliälyiset ihmiset eivät sanele toisten lomia, vaadi irtisanoutumisia tai huuda tuollaisen takia.

Mikä ongelma siinä vieraassa paikassa muka on tai miksei mies hoida itse, jos hän kerran voi pitää lomansa milloin vain eikä halua lasta muualle hoitoon?

Lähettäjä: Lasu 
Päivämäärä:   14.4.25 16:11:04

Jos mies ei anna viedä lasta varahoitoon eikä itse hoida lasta, kun olet töissä, niin teet lasun heitteille jätetystä lapsesta. Lapsi on sitten sijaisperheessä/lastenkodissa missä sitten onkaan tilaa, kun kukaan ei voi lapsesta huolehtia.

Päivämäärä:   14.4.25 16:12:10

No tuskin kukaan uusi nainen ottaa hoitaakseen vierasta lasta ja todennäköisesti sekin olisi töissä. Tässä ajass on vain se ongelma, että aikuiset haluat tehdä omia asioita , juhlia ja lapset hoitaa päiväkoti ja kun se on kiinni, aikuisille tuleeko tenkkapoo miten yhdistää omat menot ja lasten hoito ja työ. Omista menoista ei voi joustaa joten se mistä joustetaan on se lapsi ja se heitetään sille kuka sen on synnyttänyt.

Päivämäärä:   14.4.25 16:14:14

Juu juu, kaikki aikuiset ne vaan juhlii kun lapset ovat päiväkodissa. Sitten ympäripäissään hakevat ne kotiin jos muistavat

Päivämäärä:   14.4.25 16:16:00

No syytä siihen en tiedä miksi hän ei voinut vain sanoa että hänhän on lomalla, ja katsoo lastan sen aikaa. Se kun sanottaskin näin niin ei tulisi tällaisia keskusteluja. aina mennään sen kautta että minun pitää vastustaa muita. Minä olen miehen mukaan kynnysmatto työpaikalle ja täällä olevian mukaan miehelle. Kukaan ei kysellyt minulta ett mikä minulle sopii Ei mies eikä työpaikka..

Niin että kai sitten olen kynnysmatto. Jos huudan töihin saan potkut, Jos huudan miehelle hän lähtee. Voitteko kuvitella oikeasti että jonkun ihmisen elämä on tällaista? Että ihmistä ei arvosteta ja keskustella hänen kanssaan vaan sanellaa ulkopuolelta että lomat tällöin ei käy,.

Päivämäärä:   14.4.25 16:18:09

Vahva suositus sille miehelle huutamiselle, jos noin helpolla pääsee kuspäästä eroon!

Eikä sinne töihinkään ilmoiteta, että "olen lomalla 5 viikkoa ajalla X-X", vaan se on loma-anomus/toive, joka joko hyväksytään tai hylätään. (Näin yleensä, toki jossain voi ehkä sanellakin oman lomansa?)

Päivämäärä:   14.4.25 16:18:20

Mä en oikeasti enää edes viitsi laittaa lomahakemuksia. Se on ihan turhaa koska ne aina lytätään. Siinä voi sitten miettiä työpaikalla on ollaan burn outissa ja työpaikka maksaa sairaseläkkeen. Ja lapsiperhe ei oikasti pysty matkustamaan kuin lomaaikoina, se nyt vain on niin, että kun koulusta ja päiväkodista lomaa, silloin on vanhemmankin otettava lomaa.

Päivämäärä:   14.4.25 16:19:29

Eikä sinne töihinkään ilmoiteta, että "olen lomalla 5 viikkoa ajalla X-X", vaan se on loma-anomus/toive, joka joko hyväksytään tai hylätään. (Näin yleensä, toki jossain voi ehkä sanellakin oman lomansa?)

Näin on, anokoot työpaikka sitten minulle lomat sitten kun heille sopii. En jaksa sitä kissaleikkiä että hae, et saa, hae , et saa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.4.25 16:21:50

Minkä takia sinä haluat olla tällaisen miehen kanssa?

Päivämäärä:   14.4.25 16:27:27

"Ja lapsiperhe ei oikasti pysty matkustamaan kuin lomaaikoina, se nyt vain on niin, että kun koulusta ja päiväkodista lomaa, silloin on vanhemmankin otettava lomaa."

Tämä nyt on ihan täyttä skeidaa.
Lapsella ei ole velvoitetta olla päiväkodissa ja koulustakin saa lomaa sitä etukäteen anomalla myös virallisten lomien ulkopuolella.
Kaikki vaan ei voi olla lomalla samaan aikaan. Ei edes kaikki vanhemmat.

Miehellesi voit sanoa mitä haluat, mutta loma-ajankohdan päättää viimekädessä se työnantaja, sille on siitä melko turha natista, jos lomat kuitenkin pykälien mukaan kulkee.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   14.4.25 16:33:06

” Ja lapsiperhe ei oikasti pysty matkustamaan kuin lomaaikoina, se nyt vain on niin, että kun koulusta ja päiväkodista lomaa, silloin on vanhemmankin otettava lomaa.”

Ei päiväkodeissa ole mitään lomaa. Kunnallinen järjestää varahoitopaikan ja sinne voi viedä muksun, kun oma päiväkoti on kiinni. Päiväkoti-ikäisen kanssa voi lomailla silloin kun tahtoo, koululaisen kanssa on toki koulun lomat, mutta omaakin lomaa saa varsinkin kun hoitaa koulun kunnolla.

Päivämäärä:   14.4.25 16:34:01

Aikaisemmat kokemukset, joissa omien mielipiteiden ilmaiseminen on johtanut negatiivisiin seurauksiin, voivat vaikuttaa siihen, että henkilö oppii olemaan hiljaa ja alistumaan.

Tämä tapahtuu aina ja kaikkialla, aina kun tuon esiin oman näkemykseni se puskee jotain vasten ihan kaikkialla, töissä, perheessä, muualla. En jaksa enää tuoda esiin mitään koska kukaan ei koskaan kuuntele eikä millään lailla kunnioita mitään mitä sanon. Minun yli juostaan ihan menne tullen. Pitää ehkä mennä työterveyteen, olen ihan uupumispisteessä

Päivämäärä:   14.4.25 16:34:18

Mies ilmeisesti ymmärrä miten lomat pyörii vaikka on esimiesasemassa mutta en ole ihan varma ymmärrätkö sinäkään? Vai onko mulla vaan vaikeuksia ymmärtää tätä koko stooria?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   14.4.25 16:35:32

Eihän lasta mihinkään varahoitoon tarvitse viedä, kun mieshän on lomalla. Vai onko mieheltä unohtunut, että lapsi on myös hänen?

En nyt ymmärrä, mistä aloittajan mies oikein kiukuttelee.

Päivämäärä:   14.4.25 16:37:54

Työterveys voi olla ihan hyvä käydä keskustelemassa asioista ja katsoa mihin suuntaan asioita pitäisi viedä/mistä apua. Eihän tuo normaalia ole ja varmasti uuvuttaa ennen pitkää, jos ei ole mitään sananvaltaa omaan elämään.

Päivämäärä:   14.4.25 16:38:37

Mies ei voi pakottaa äitiä ottamaan lomaa silloin, kun hän itse haluaa. Vanhempien välisessä suhteessa, erityisesti lastenhoidossa ja lomajärjestelyissä, on tärkeää, että molemmat osapuolet kunnioittavat toistensa toiveita ja tarpeita.

Lomien suunnittelu ja lastenhoito ovat asioita, jotka tulisi sopia yhdessä, ottaen huomioon molempien vanhempien aikataulut, toiveet ja mahdolliset velvoitteet. Pakottaminen ei ole hyväksyttävää, ja se voi johtaa konflikteihin ja huonontaa perhesuhteita.

Jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen lomista tai lastenhoidosta, on suositeltavaa keskustella asiasta avoimesti ja etsiä kompromisseja. Tarvittaessa voi olla hyödyllistä käyttää ulkopuolista apua, kuten perheterapeuttia tai sovittelijaa, joka voi auttaa löytämään ratkaisun, joka toimii molemmille osapuolille.

Päivämäärä:   14.4.25 16:40:06

En nyt ymmärrä, mistä aloittajan mies oikein kiukuttelee.
No en minäkään. Mies vain käski sanomaan töihin että lapselle ei ole ketään hoitajaa kun päiväkoti on kiinni. Sanoin tämän mutta silti edellyttävät että olen jossain vaiheessa töissä. Mitä muuta siis voin enää tehdä?

Päivämäärä:   14.4.25 16:43:22

"Mitä muuta siis voin enää tehdä?"

Vaatia miestä pitämään ne lomansa silloin, kun päiväkoti on kiinni. Ja hoitamaan lapsensa.

Päivämäärä:   14.4.25 16:48:36

Joku tuolla jo esittikin kysymyksen, joka mullakin heräsi. Miksi ihmeessä olet tuollaisen miehen kanssa? Lähde nyt hemmetissä kiitämään! Ja sitten lapsi varahoitoon kun oma päiväkoti on kiinni.

Päivämäärä:   14.4.25 16:49:20

Suosittelen menoa työterveyteen mahdollisimman nopeasti.

Päivämäärä:   14.4.25 16:49:49

"Mies vain käski sanomaan töihin että lapselle ei ole ketään hoitajaa kun päiväkoti on kiinni. Sanoin tämän mutta silti edellyttävät että olen jossain vaiheessa töissä. Mitä muuta siis voin enää tehdä?"

- Olla tekemättä typeryyksiä, vaikka mies niin käskisi.
- Lomailla silloin kun sulla on lomaa, tehdä töitä silloin kun ei ole.
- Kun sulla ei ole lomaa, lasta hoitaa joko se mies tai sitten lapselle varataan muu hoitopaikka.
- Se mies tekee typerästä asiasta ongelman, ei tarkoita että sun pitää tehdä. Sillähän se ongelma tässä on.
- Lasten kanssa on ihan tarpeeksi hommaa ilman tuollaista miestä, joten jos tämä on sille normaalia, niin vointisi paranee ilman tuollaista lisäkuormaa.

Päivämäärä:   14.4.25 16:50:07

Mies kyllä ymmärtää miten lomat pyörii mutta kun kysyin saiko kaikki hänen alaiset lomansa silloin kun haluisivat niin saivat. Hänen ei ole tarvinut kieltää kenenkää lomaa ja siksi ihmettelee kun minun työpaikalla niin tehdään. Jotkut paikat voivat elää hiljaiselossa yleisen lomakauden ja siellä voidaan olla lomilla kun halutaa, vain ilmoitetaan että nyt pidän lomaa. Itsekään en tällaista ole koskaa nähnyt, minulle on vieras käytäntö että oletusarvoisena saa aina loman. Siksi ihmettelen myös porukkaa jotka tilaavat black fridays matkoja tiettyyn ajankohtaan, kun minun pitäisi hakea loma-aika ja sitten onkin nuo tarjoukset jo menneet siinä vaihessa, kun se hyväksyttäisiin. En siis todennäköisemmin pääse edes mihinkään matkoille, kun ei ole varaa ostaa kuin tarjouksista ja se kaatuu noihin byrokraattisiin lomajuttuihin.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.4.25 16:57:21

En nyt ihan tarkkaan ymmärtänyt, mistä aloituksessa oli kyse. Sehän ei estä vastaamasta.

Miksi mies ei pidä lomaa silloin kun lapsen päivähoitopaikka on kiinni, jos hän voi valita lomansa? Entä varahoitopaikat? Sehän on selvä, että miehellä ei ole mitään sanomista sinun työpaikkasi asioihin.

Mitäkö voit tehdä? Lopetat nyt "omien mielipiteitten esille tuomisen" tästä lähtien ilmoitat selkeästi omat PÄÄTÖKSESI, et mielipiteitäsi.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   14.4.25 16:58:52

Onko tämä sama perhe, jossa käy siivooja ja aloittaja ei voi hakea lapselle ruokaa keittiöstä samaan aikaan, ja koiran kuppikin on taas läikkynyt ja mies on etätöissä ja aloittaja ei saa olla lapsen kanssa sisällä samaan aikaan?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   14.4.25 17:01:28

” Hänen ei ole tarvinut kieltää kenenkää lomaa ja siksi ihmettelee kun minun työpaikalla niin tehdään.”

Missä pullossa miehesi on kasvanut? Aikuiselle ihmiselle tulee yllärinä, että on työpaikkoja missä pitää olla täysi miehitys aina.

Itse olen töissä missä voin ilmoittaa milloin pidän lomani. Meillä ei tarvitse mitään sijaisjärjestelyjä eikä tarvitse päivystää. Ymmärrän ja tiedän, ettämtilantreni on aivan järjettömän hyvä ja että tämä sama järjestely ei todellakaan ole tavallista kaikkialla.

Päivämäärä:   14.4.25 17:07:00

Siis ihan oikeasti aikuinen mies ei muka ymmärrä, että työpaikkoja ja lomakäytäntöjä on erilaisia? Säälin aloittajan lasta, jolle on tollaiset geenit periytynyt. Tosin ei aloittajakaan kovin älykästä kuvaa itsestään anna, kun on tollainen kynnysmatto ja kiukuttelee lomien anomisesta.

Päivämäärä:   14.4.25 17:12:52

"Siis ihan oikeasti aikuinen mies ei muka ymmärrä, että työpaikkoja ja lomakäytäntöjä on erilaisia? Säälin aloittajan lasta, jolle on tollaiset geenit periytynyt. Tosin ei aloittajakaan kovin älykästä kuvaa itsestään anna, kun on tollainen kynnysmatto ja kiukuttelee lomien anomisesta." Taas mies on aikuinen, ei vain muka ymmärrä. Lapsi on naisen naisethan kiukuttelee ja niitä voi nimitellä.

Päivämäärä:   14.4.25 17:14:09

Toistan kysymyksen: Minkä takia haluat olla tuon miehen kanssa?

Päivämäärä:   14.4.25 17:15:15

Kolmipisteelle suosittelen lisää luetunymmärtämisharjoituksia :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.