Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lahjojen palautus tai maksaminen eron jälkeen

Lähettäjä: Onko tavallista? 
Päivämäärä:   14.4.25 13:00:09

Onko jokin nykyilmiö, että kun erotaan useamman vuoden parisuhteesta (ei naimisissa, perus 50-50 kulujen jako), mies haluaa antamansa lahjat takaisin tai hinnan sellaisista, mitä ei voi palauttaa (kuten ravintolassa tarjoamansa ruoat, antamansa lahjakortit, tapahtumaliput jne)? Tämä ilmoitetaan velkana hänelle.

Re: Lahjojen palautus tai maksaminen eron jälkeen

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.4.25 13:02:04

No ei todellakaan. Tuo on vain yhdentyyppistä piheyttä. Varmaankaan sinun maksamiasi ravintolakäyntejä ei tarvitse hänen maksaa takaisin? Eikä hän varmaan ole palauttamassa saamiaan lahjojakaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 13:02:49

Ei ole. Mutta on sairasta käytöstä. Kuka hitto noista on edes pitänyt kirjaa?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 13:03:00

No ei normaali ihminen sellaista tee. Lahja on lahja. Tietty jos ostaa esim auton toiselle niin eri asia.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   14.4.25 13:04:45

No minä en ainakaan antaisi, tai vaatisi... Lahja on lahja, eikä laina!
Tai sitten pitäisi sitä antaessaan muistaa mainita, että "annan nyt syntymäpäiväsi kunniaksi sulle nämä korvikset lainaan, niin kauaksi aikaa kun olemme yhdessä..." :D
Paljastuisi ainakin jo siinä vaiheessa henkilön todellinen luonne...

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   14.4.25 13:12:21

Onhan näitä miehiä, joille on opetettu, että naiset haluaa hyötyä miehistä taloudellisesti ja elää miesten rahoilla ja vie vielä erotessakin kaiken ja sitten kun ei tästä saada kiinni, niin aletaan vääntämään joistakin lahjoistakin, että saadaan pitää yllä sitä omaa mielipidettä: Kaikki naiset on gold diggereitä, räyh.
Hulluja tyyppejä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.4.25 13:17:35

Jos ei pysty lahjaa antamaan pyyteettömästi, on parempi jättää se lahja antamatta. On nimittäin niin, että kun on antanut jotain lahjaksi, se on siirtynyt lahjan saajan omaisuudeksi välittömästi.

Näitä outoja tyyppejä on muissakin kuin parisuhteissa. Sain joskus työkaverilta hänen itse neulomansa villatakin täyttäessäni pyöreitä. Meni muutama vuosi ja työkaveri tuli kyläilemään luokseni. Hän sattui näkemään villatakin tyttäreni päällä. Työkaveri meni ihan oudoksi. Lähti kahvittelematta. Töissä suhtautui minuun viileästi. Lopulta kuulin toiselta työkaverilta että hän oli loukkaantunut verisesti kun en ollut palauttanut villatakkia hänelle jos en kerta tykännyt sitä itse pitää!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.25 13:26:55

"Tietty jos ostaa esim auton toiselle niin eri asia."

Tarkalleen ottaen ei ole. Jos sen auton puolisolle omaksi ostaa ja antaa = auto on puolsion nimissä, niin ei hänellä ole velvollisuutta antaa sitä takaisin, koska se on hänen omaisuuttaan. Jos on "ottaja antaja kananp-skankantaja"-ihmisiä niin silloin pidetään auto omissa nimissa ja puoliso saa vain käyttää sitä.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   14.4.25 13:30:33

Lahja on lahja, ei sitä voi periä takaisin. Ei lain mukaan, eikä minkään muunkaan mukaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.25 13:33:32

Ei todellakaan ole normaalia. Exäni halusi kyllä äitinsä vanhan sormuksen takaisin, mutta sellaisen ymmärrän, kun on tunnearvoa eikä rahasta kyse.

Lähettäjä: Korut 
Päivämäärä:   14.4.25 13:37:27

Tiedän useamman eronneen pariskunnan, jossa lahjaksi saadut korut on palautettu antajalle. Ihan siitä syystä, että kun kuvioissa on uusi puoliso, ei haluta käyttää exän antamia koruja.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   14.4.25 13:46:05

Kaverilla oli tuollainen eksä. Oli todella pihi, ei ostanut syntymäpäivä- tai joululahjoja eikä tarjonnut edes kahvilassa, jotkut tavalliset hopeakorvikset oli antanut ja netin alemekon. Oli kyllä innokas tekemään kysymättä palveluksia, suuttuen jos ei kelvannut, joten kaveri tyhmänä riidan välttääkseen oli antanut miehen vaihtaa pari kertaa renkaat ja kasata jonkun hyllyn. Erotessa näille parille lahjalle ja palvelukselle oli sitten laskettu hinta.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   14.4.25 13:47:53

Ei todellakaan kuulu asiaan. Lahjat on lahjoja, ei niitä takaisin peritä.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   14.4.25 14:24:37

Bs

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.4.25 14:45:46

"No ei todellakaan. Tuo on vain yhdentyyppistä piheyttä. "

Näin. Ei kannata edes jatkaa keskustelua asiasta, kieltäytyä vain ja unohtaa koko juttu. Niin eli mies.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   14.4.25 16:24:03

Ei ole, sama ilmiö on varmasti ollut olemassa jo luolamieskaudella sillä häviävän pienellä osalla idiootteja, joilla se on.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   14.4.25 18:08:00

Ihan lainkin mukaan lahja on lahja ja sen takaisin periminen ei onnistu. Ei myöskään voi pyytää mitään rahaa vapaaehtoisesti tehdyistä palveluksista jälkikäteen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 18:54:00

Mä sain yhdeltä eksältä lahjaksi 300e arvoisen lahjan. Ei ollut merkkipäivä, en pyytänyt kyseistä lahjaa, en koskaan edes puolella sanalla sanonut haaveilevani sellaisesta, eikä mulla ollut lahjalle aktiivisesti käyttöä. Silti hän mulle sellaisen osti.
Myöhemmin kun tuli ero, hän oli kovasti nostamassa itseään jalustalle, tyyliin hänhän oli niin hyvä mulle, kun osti sen lahjankin. Eksä ei vaatinut lahjaa takaisin, mutta teki hyvin selväksi, että mun pitää nyt kohdella häntä hyvin ja tehdä myönnytyksiä muissa asioissa.
Jos oisin tiennyt minkälainen ongelma siitä lahjasta tulee, en olisi alun alkaenkaan ottanut sitä vastaan.

Päivämäärä:   14.4.25 19:48:55

Ei. Lahjat on saajansa omaisuutta ikuisesti.

Päivämäärä:   14.4.25 19:51:27

"Tiedän useamman eronneen pariskunnan, jossa lahjaksi saadut korut on palautettu antajalle. Ihan siitä syystä, että kun kuvioissa on uusi puoliso, ei haluta käyttää exän antamia koruja."
Aika iso ero antaa saatu lahja takaisin omasta aloitteestaan ja yrittää vaatia annettua lahjaa takaisin tai korvausta siitä.

Lähettäjä: Liuhuletti 
Päivämäärä:   14.4.25 20:07:05

Nyt kun lahjat on käsitelty niin entä sellainen tilanne jossa toinen puolisko on hankkinut yhteiseen kotiin esim. sängyn ja kodinkoneet (ei siis lahjaksi vaan yhteiseen käyttöön). Tulisiko erotilanteessa nämä jakaa vai pitääkö hankkija ne ja yhteisesti hankitut jaetaan?

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   14.4.25 20:18:55

Liuhuletti: No tuo on taas ihan eri asia, kun tässä on kyse jo avoliiton tavaroitten osituksesta. Yleensä varmaan ostaja pitää, tosin jos täyttyy avoliitossa tietyt kriteerit, niin silloin voidaan tavarat joutua jakamaan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.4.25 20:38:47

No onpa naurettavaa. Itse alkaisin ainakin tuon jälkeen muistuttaa miehelle että tyttöystäväkokemuksella seksi ja yö yhdessä on 400e vrk.

Lakekoot siitä kuka on velkaa ja kenelle.

Lähettäjä: On tai ei 
Päivämäärä:   14.4.25 20:51:06

Liuhuletti//Eksän kanssa kaikki tavarat jaettiin hyvässä hengessä, vaikka olisikin osan maksanut itse jne. Yhteen muuttaessa kuitenkin molemmat ovat jostain luopuneet esim. Kumppanille ei ole kelvannut toisen sohva vaan pitänyt olla se oma tai ostaa uusi niin eipä se ole sohvasta luopuneen vika ettei enää ole sohvaa ja joskus joutunut sohvastaan maksamaan. Me jaettiin tavarat sen mukaan mille toiselle oli enemmän tarvetta, sopi asuin paikkaan jne.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   15.4.25 08:46:52

Sukulaisen avioerossa koitettiin vähän tuollaista. Pariskunnan töissä käyvä puoliso olis halunnut puolet perheen elättämiseen käytetyistä rahoista takaisin.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.4.25 10:03:41

Yksi eksä vaati että maksan yhden n.209e lahjan hänelle kun erottiin. En ollut lahjaa pyytänyt enkä toivonut. Sain sen toki juuri n. viikkoa ennen eroa ja olin itse se joka halusi erota. Mies pahastui asiasta ihan konnolla ja vaati minua maksamaan sen hänelle. Ei ois pitänyt maksaa, mutta maksoin kuitenkin, kun koin jostain syystä syyllisyyttä erosta… vaikka syy eroon olibse, että mies petti minua silmieni edessä. Olin vaan silloin jotenkin niin huonolla itsetunnolla varustettu, että totesin haluavani vaan tyypistä eroon nopeasti ja en halua kuunnella narinoita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.