Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Metsästyslinjaisen labradorin kasvattajia

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   14.4.25 12:16:26

En halua avata keskustelua somessa omalla nimellä, koska piirit ovat pienet ja herne menee helposti monella nenään. Koska täällä pyörii epäilemättä paljon myös koiraihmisiä, niin kokeillaan onnistaako.

Noutajia on ollut talossa kohta 20 vuotta ja siitä 15 metsästyslinjaisia labradoreja. Ensimmäinen ko.rodun edustaja oli luonteeltaan aivan mahtava: sopivalla tavalla kova eli kesti ohjaajan virheitä, iso moottori, erinomainen on/off nappula, ei ylisosiaalinen vaan lähinnä kohtelias vieraita kohtaan, erinomainen markkeeraaja, melko itsenäinen eikä pätkääkään arka ja mikä tärkeintä, loistava perhekoira. Ja nyt se kysymys: kasvattaako kukaan enää tällaisia, vai onko tarjolla enää vain hyvin pehmeitä ja/tai arkoja dynamiittipötköjä, joilla kyllä saa damit kokeissa talteen tuulennopeudella, mutta jonka pää ei sitten kestä esim. passityöskentelyä? Tuon loistoyksilön jälkeen minulla on ollut kolme muuta rodun edustajaa, jokainen rakas laumanjäsen mutta yksikään ei ole päässyt lähellekään ensimmäistä luonteeltaan.

Onko täällä noutajaihmisiä ja jos on, haluaisitteko vinkata kasvattajia joiden puoleen kääntyä, ts painottaako joku vielä kasvatustyössään yllä mainittuja asioita? En ole ns sisäpiirissä, koska kokeet eivät nykyään jaksa suuremmin kiinnostaa, niin ei ole näppituntumaa kasvattajatarjontaan. Koirat elävät meillä perheen/lauman jäseninä ja ovat apuna metsästyksessä. Taipparit voin kasvattajalle luvata, mutta nome-kokeita en.

Re: Metsästyslinjaisen labradorin kasvattajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 12:20:35

Mä katsoisin sekalinjaista tai ei-ääripään (molossihenkinen mörssäri) näyttelylinjaista. Arkuus tuntuu oleva käylabbispiireissä kovin hys-hys -aihe, jonka vuoksi on aika hankala rajata täyspäisten ja ei-täyspäisten kasvattajia.

Päivämäärä:   14.4.25 12:23:56

Minäkin sanoisin että sekalinjainen. Minulla oli sekalinjainen labbis ja oli helmi kaikissa hommissa, mitä tehtiin ja odottelu ei ollut ongelma. Tämän koiran taustalla oli Ethusanin koiria ja sieltä voisin kysyä jos labbista vielä haluaisin.

Päivämäärä:   14.4.25 12:26:36

Sekalinjainen ei tietysti olisi aivan mahdoton vaihtoehto, saa siis vinkata kasvattajia siltäkin puolelta.

Lähettäjä: jappeluuppi 
Päivämäärä:   14.4.25 12:37:53

Tunnistan ongelman, kuudes m-linjainen huushollissa. Oppii nopeasti, suorittaa ihan tykkinä tehtäviä mutta arjessa aivan vellihousu. "Ethusanin" tyyppistä koiraa et taida saada enää mistään. :D Itse oon sen verran suorasukainen että jos vielä metsästyslinjaisen laitan niin kysyn kasvattajalta suoraan emän luonteesta ja isän omistajalta vastaavasti uroksesta. Ja sitten vielä niiden kavereilta. :D Ja haluan nähdä molemmat koirat livenä jossain muussa kuin koetilanteessa.

Päivämäärä:   14.4.25 12:53:07

Kasvattajathan aina kehuu että heidän siitoskoirat ovat aina hyviä ja täydellisiä. Pelkkään sanomiseen ei kannata luottaa.

Päivämäärä:   14.4.25 12:57:36

https://www.ethusan.com/

Kotisivujen perusteella kennel edelleen toimii, joten en ymmärrä jappelupin "Ethusanin koiraa et saa mistään" höpötystä. Ilmeisesti hän ei ole saanut sieltä koiraa, niin ei muutkaan saa.

Päivämäärä:   14.4.25 13:01:39

jappeluuppi: No sehän se juuri, että pitäisi nähdä koirat myös muualla kuin koetilanteessa ja mieluiten tuntea nimiä myös sieltä sukutaulusta pidemmältä.

Päivämäärä:   14.4.25 13:18:33

Kukahan pisteen muroihin on pissinyt. :D Sitä tarkoitin että Ethusanin "ennenvanhaiset" koirat oli huomattavan kovaluontoisia. Enkä tarkoita tätä huonossa mielessä. Alkuvuosina takana oli paljon kahta englannintuontia jotka oli aikanaan ihan huippuja.

Päivämäärä:   14.4.25 13:34:59

Itsepähän kirjoitit ettei Ethusanin tyyppisiä eli Ethusanin koiria saa. Kirjoita pointtisi selvästi niin tulet paremmin ymmärretyksi.

Päivämäärä:   14.4.25 13:37:05

”kysyn kasvattajalta suoraan emän luonteesta ja isän omistajalta vastaavasti uroksesta”

Ei välttämättä auta mitään, kun ei kasvattajat ole rehellisiä.
Nimim. Atoopikkopennun omistaja, kysyin suvussa esiintyvistä kutinoista ja herkkävatsaisuuksista. Vastaus oli, että ei ole ollut ja nyt sitten kun olen tutustunut muihin saman kasvattajan kasvattien omistajiin, niin on atopiaa ja ruoka-aineallergiaa muillakin. Hiphurraa.

Päivämäärä:   14.4.25 13:42:44

Ehkä voisi myös katsoa, miltä kasvattajilta menee pentuja Poliisille ja Rajavartiolaitokselle. Näillä voisi ehkä ajatella olevan hieman parempaa päätä?

Jos molemmilla vanhemmilla olisi LTE +200, toimintakyky hyvä, hermorakenne tasapainoinen ja kovuus kohtuullisen kova, niin silloinkin vaikuttaisi ainakin paperilla harkitsemisen arvoiselta yhdistelmältä.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   14.4.25 13:45:41

Minä ymmärsin jappeluupin kommentin varsin mainiosti. Tässä ei nyt puhuta siitä, ettei joku konkreettisesti saisi joltain tietyltä kasvattajalta koiraa vaan siitä, että tietyn tyyppiset koirat ovat kuolemassa sukupuuttoon. Piste voi mennä muualle kiukuttelemaan.

Päivämäärä:   14.4.25 13:48:47

”Jos molemmilla vanhemmilla olisi LTE +200, toimintakyky hyvä, hermorakenne tasapainoinen ja kovuus kohtuullisen kova, niin silloinkin vaikuttaisi ainakin paperilla harkitsemisen arvoiselta yhdistelmältä.” Juuri tuollainen oli ensimmäinen mets.linjaiseni, LTE muistaakseni 205.

Osaako joku sanoa, miltä kasvattajilla viranomaiset koiria ottavat? En ole seurannut niin tarkasti.

Päivämäärä:   14.4.25 13:55:03

Joskus oon nähnyt poliisien sivuilla listan niiden koirista kennelnimineen. Mutta en tiedä onko enää, tästä on yli 10 vuotta aikaa.

Ja tietty Kennel tekee tietyn tyyppisiä koiria. Jos sanotaan ettei saa enää sen kennelin tyyppisiä koiria, tarkoitetaan ettei sitä kenneliä ole. Tai muuten voi kirjoittaa että kissa on koira ja rivien välistä pitäisi osata tulkita että kissa on marsu.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   14.4.25 13:56:41

Apajan, Kotilinnun nyt ainakin kannattaa tsekata

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   14.4.25 14:29:04

Piste menee nyt muualle jankkamaan. Kaikki muut tässä keskustelussa ymmärsi tuon aivan oikein. Sinä olet ainoa, joka ymmärsi tahallaan väärin.

Päivämäärä:   14.4.25 14:58:21

Jappuluppi pysykööt yhdessä nimimerkissä, luo enemmän uskottavuutta semmonen kuin useamman takaa huutelu.

Päivämäärä:   14.4.25 20:51:01

Mie oon haluton nimeämään kasvattajia lähinnä siksi että yhdellä jos toisella on sattunut joitakin "huteja", eli tavoitteista huolimatta on tullut susipehmeä-pentue. Niitä on vaikea välttää semminkin kun ongelma on jo melko laaja. Mutta millään muotoa ei pidä luovuttaa vaan päinvastoin, meän pitää tukea niitä jotka vielä yrittää kasvattaa riistaviettisiä, luonteeltaan tasapainoisia labradorinnoutajia.

Pisteelle mulla ei varmaan ole mitään annettavaa. :D Muakin harmittais jos huomaisin että toisella on itseeni nähden ylivertainen kokemus ja tietämys.

Päivämäärä:   14.4.25 20:57:19

"ylivertainen"

Oot söpö :D

Päivämäärä:   14.4.25 21:19:28

Toivottavasti keskustelu jatkuu pisteestä huolimatta. Aihe on ajankohtainen ja koskettaa aidosti monia metsästäjiä jotka haluavat metsästää nimenomaan noutajien kanssa pyydettävää riistaa.

Päivämäärä:   14.4.25 21:47:03

Jätetään pisteen turha hölinä huomioimatta, niitä tällä foorumilla riittää.

Itse olen vakavasti harkinnut rodun vaihtamista, en vaan tiedä että mihin jos siihen päädyn. Viimeisimmässä Nuuskussa oli Jyry Tuomisen hyvä artikkeli siitä, että koetoiminta ja sitä varten jalostetut koirat eivät palvele metsästystä.

Päivämäärä:   14.4.25 22:10:20

Hölisen silti. Ja sekös teitä ylivertaisia nimimerkkejä tympii.

Itse vaihdoin seisojiin, monista syistä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.4.25 00:42:02

Hakukoneen labbiksia ainakin työkoirina useita.

Päivämäärä:   19.4.25 21:54:12

Nostetaan

Lähettäjä: Pohtii 
Päivämäärä:   20.4.25 00:40:51

Olen ymmärtänyt että Olevinaan laboratorit on hyviä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.