Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Isyysvapaa - äiti etätöissä?

Lähettäjä: 77 
Päivämäärä:   14.4.25 10:35:31

Tämmönenhän on varmaan ihan nykypäivää. Tuli tossa mieleen, kun itse teen lähes täysin etätöitä (1x viikossa toimistopäivä, mutta ei tulla kotoa hakemaan jos ei mene) ja jos olen samassa hommassa vielä joskus viiden vuoden päästä, alkaa lapsiasiat olla ajankohtaisia.

Onko joillain ollut tälläistä kuviota, kun on haluttu, että myös mies on isyysvapaalla ja hoitaa lasta sen ollessa vauva. Onko todella toiminut systeemi, vaikka äiti onkin kotona töissä? Itselläni on melko rento työ, että teen normaalistikin kotona pieniä asioita työn ohessa, etten istu sitä 8h tiukasti työtuolissa. Tulin ajatelleeksi, että niinköhän siinä kävisi niin, että itse osallistuu halutessaan tai haluamattaan siihen vauvanhoitoon, vaikka sen kuuluisi olla vapaalla olevan miehen hoidettavissa.

Kokemuksia?

Re: Isyysvapaa - äiti etätöissä?

Lähettäjä: jeppu 
Päivämäärä:   14.4.25 10:38:58

Varmaan ainakin joku työhuone on hyvä olla, jos meinaa tehdä kotona töitä ja samalla toinen vanhempi on siellä vauvan kanssa.

Meillä töissä olen ainakin huomannut, että yleensä ne toimistopäivät alkavat kummasti maistua ihmisille siinä vaiheessa, kun on pieniä lapsia kotona.

Lähettäjä: Niki 
Päivämäärä:   14.4.25 10:39:08

Sinun pitää itse päättää se asia. Sovitteko niin, että imetät tauolla vai et. Se vapauttaa miehen sitten hetkeksi muihin kotihommiin tai vauvasta riippuen vaikka istahtamaan kahville.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.4.25 10:41:55

"Tulin ajatelleeksi, että niinköhän siinä kävisi niin, että itse osallistuu halutessaan tai haluamattaan siihen vauvanhoitoon, vaikka sen kuuluisi olla vapaalla olevan miehen hoidettavissa."

Riippuu sinusta ja siitä millaisen miehen kanssa aiot niitä lapsia tehdä. Onko syytä epäillä että mies lykkää vauvan sinulle "kun siinähän se sulla menee sivussa" vai kantaako vastuunsa vanhempana?

Lähettäjä: meillä 
Päivämäärä:   14.4.25 10:47:42

Meillä on nyt tilanne että itse teen lähes kokonaan etätöitä (lyhennetty työaika eli töissä vain ma-to) ja isä on tällä hetkellä vanhempainvapaalla lasten kanssa. Toki meidän vauva on kohta jo 2v ja isompikin melkein 4v.

Kaksi kuukautta menty näin ja vielä muutama viikko edessä kun on paluu päiväkotiarkeen. Tosi hyvin mennyt ja mullakin aika rento työ. Oma työhuone toki mutta hyvin vähän on lapset töitä häirinneet vaikka välillä tuossa vieressä käyvätkin tai pienempi sylissäkin pyörähtää silloin tällöin.
Ja saatan käydä auttamassa vaikka uloslähdössä jne ja ruokaa toki teen töiden lomassakin. Mutta mahdollisimman paljon yritän antaa miehen pärjätä yksin - niinhän minunkin oli pärjättävä kun olin yksin kotona molempien kanssa :D

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.4.25 10:56:14

Itse en tee etätöitä lasten ollessa kotona, vaan lähden toimistolle. Mies hoitaa kyllä lapset, mutta itse tekee mieli keskeyttää ja pitää taukoja ja mennä lasten kanssa hengaamaan ja toisaalta lapset ei ymmärrä, miksi äitiä ei huvita olla heidän kanssaan vaan äiti heidän silmissään eristäytyy ja on heille kiukkuinen vaikka selitän tekeväni töitä ja siksi en nyt tule leikkimään.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.25 11:09:43

Riippuu ihmisistä. Joillakin tuntuu olevan hahmotusvaikeuksia etätyön suhteen. Kotona tehtävä työ ei tunnu työltä, koska sen voi tehdä kotos käsin eikä fyysisesti tarvitse poistua. Jotkut tekee etätöitä pitkin päivää, jotkut tiukasti työajoista kiinni pitäen.

Työhuone pitäisi tuossa olla, että oven saa suljettua ja suljettua myös sen vauvanitkun ja muut hälinät ympäristöstä.

Riippuu miehestäkin, onko pedantti vai luisuuko helposti lomailemaan, kun lapsen
äitihän on siinä kätevästi käsillä. Onko niin avuton mies, että laukkaa koko ajan työhuoneen ovella kyselemässä, missä on tuttipullot ja muut. Ymmärtääkö tosissaan mitä tuo isyysloma tarkoittaa. Se tarkoittaa kokopäiväistä vauvanhoitoa yksin.

Riippuu sinusta itsestäsikin, pystytkö jättämään työpäivien ajaksi tuon elämän taaksesi. Pystytkö sivusta katsomaan, kun mies tekee asioita omalla tavallaan, etkä puutu siihen? Vauva-aikana se mieli voi nimittäin muuttua. Tärkeää olisi, että se mies osallistuisi mahdollisimman paljon vauvanhoitoon ja että sinä et työpäiviesi aikana puutu siihen kuin korkeintaan imettämisen muodossa.

Mieli voi muuttua molemmilla. Teoriassa kaikki on helpompaa, luulen, että miehillä on turhan ruusuinen kuvitelma vauvanhoidosta ja isyysvapaista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 11:16:15

Itse en edes lähtisi tekemään lapsia sellaisen ihmisen kanssa, jonka kohdalla jo etukäteen jännittäisi, että mahtaakohan oman jälkikasvun hoitaminen kiinnostaa.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   14.4.25 11:19:44

Ei välttämättä toimi kaikilla: monilla on vaikea ymmärtää, että kotoakin käsin työskenneltäessä ne työt on saatava tehtyä ajallaan ja rauhassa, eli kotoa työskentely ei tarkoita vaan kotona olemista.
Hämmentävän monille tämä on todella vaikea käsittää; ängetään kahville tai pyydetään seuraksi ja soitellaan, koska olet vaan kotona.

Lähettäjä: Pupu 
Päivämäärä:   14.4.25 11:20:20

Meillä mies tekee etätöitä ja minä hoitovapaalla. Ja kyllä hän silti tauoilla haluaa lasta hoitaa, se on hänelle suuri ilo. Ja minäkin ehdin sitten tehdä jotain, mikä olisi lapsen kanssa mahdotonta. Miehellä on työhuone.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 11:33:48

Etätyöt voi olla vaativiakin. Meillä mies tekee etätöitä kotona. Paljon palavereja tietsikan ääressä joissa pakko olla mukana yms työrauhaa vaativaa työtä joten ei kyllä voisi hoitaa samalla lasta. Aloituksen äidillä ehkä sama tilanne.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   14.4.25 11:40:47

Meillä oli tuo kuvio ja hyvin onnistui. Mutta, laadukkaat kuulokkeet piti olla. Mulla hyvät Jabrat jotka suodattaa pois muun kuin puheäänen, ei kuulu lapsen kiljuminen kokouksen muille osallisille.

Oli oikeastaan aika mukavaa aikaa, minä tein yläkerrassa töitä ja isä oli lapsen kanssa alakerrassa suurimman osan ajasta. Toki välillä se lapsi tuli kömpimään syliin mutta aika hyvin sai oltua omissa oloissaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 11:51:09

En enää ollenkaan ihmettele miksi työnantajat siirtävät työntekijöitään etätöistä toimistolle.. hoidetaan työajalla lapsia ja tehdään ruokaa huhhuh.. ei tulisi kuuloonkaan meidän työpaikalla.

Lähettäjä: Jaahhas 
Päivämäärä:   14.4.25 12:10:26

“Lähettäjä...

Päivämäärä14.4.25 11:51:09

En enää ollenkaan ihmettele miksi työnantajat siirtävät työntekijöitään etätöistä toimistolle.. hoidetaan työajalla lapsia ja tehdään ruokaa huhhuh.. ei tulisi kuuloonkaan meidän työpaikalla.“

Mitäs ihmeellistä tässä on? Meillä töissäkin on ihan kunnon keittiö, jossa voi tehdä ruokaa. Ihmiset myös tekevät. Lisäksi meillä on sauna, jossa voi saunoa, sohva jossa ottaa nokosia.. Joten miten tämä nyt eroaa siitä, että oletko kotona vai toimistolla? Ihmiset myös saunovat ja ottaapa joku joskus tauolla nokosetkin. Hui kauhia. Etenkin kun työn tuottavuus paranee, kun aivot saavat hieman levätä.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.4.25 12:15:34

Eikö sinullakin ole työhuone, jonka oven saat kiinni? Oveen lappu "älä häiritse". Pienet lapset ja koirat eivät osaa lukea, eikä aina mieskään.

Päivämäärä:   14.4.25 13:54:34

Mikä se kysymys oikein oli?

Ai tarvitseeko sun tehdä sittenkään etäpäivänä töitä jos kotona on vauva ja mies isyysvapaalla.

Hmm. Kysy toki työnantajaltasi :D

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.25 14:01:47

"Mitäs ihmeellistä tässä on? Meillä töissäkin on ihan kunnon keittiö, jossa voi tehdä ruokaa. Ihmiset myös tekevät. Lisäksi meillä on sauna, jossa voi saunoa, sohva jossa ottaa nokosia.. Joten miten tämä nyt eroaa siitä, että oletko kotona vai toimistolla? Ihmiset myös saunovat ja ottaapa joku joskus tauolla nokosetkin. Hui kauhia"

Ymmärrät varmaan, että suurimmassa osassa työpaikoista ei ole tällaista luksusta, vaan joka työaikaminuutti mitataan toimistolla, turha kuvitellakaan alkaa väsätä ruokatauoilla ruokaa, vaan ne eväät syödään siinä 20-30 minuutissa.

Työnantajat suhtautuvat epäilyttävästi etätyöhön ihan ymmärrettävästi siksi, että aina on näitä lusmuja, jotka hommailee siinä työn ohessa kaikkea muuta. Väärinkäyttäjien vuoksi kohta tämäkin hieno mahdollisuus lakkautetaan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.4.25 14:05:51

Voi toimia, jos isä on tarpeeksi oma-aloitteinen ja -toiminen, kotona on työtila jonka saat rauhoitettua lapselta (äänet, ei pölähdellä kesken kaiken työtilaan), ja mahdolliset tietoturva-asiat on hoidettu (toki ne pitäisi sinulla olla nytkin hoidettu).

Tiedän, että tämä toimii joillain hyvin, jollei jopa täydellisesti. Ja tiedän myös, että joillain tämä ei ole toiminut, ja ovatkin sitten tulleet irtisanotuiksi joko varotusten kautta tai nyt biin ovin helposti perusteltavien YTeitten kautta.

- ole tavoitettavissa (!!!!!)
- tee hommasi ajallaan
- pidä hyvä tuntikirjanpito
- pidä vapaa-ajan ja työajan välillä selkeä ero, älä totuttaudu tekeen töitä iltaisin ja viikonloppuisin, sillä on moni itsensä uuvuttanut

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.4.25 14:07:03

biin ovin = niin kovin

Päivämäärä:   14.4.25 14:09:10

"Työnantajat suhtautuvat epäilyttävästi etätyöhön ihan ymmärrettävästi siksi, että aina on näitä lusmuja, jotka hommailee siinä työn ohessa kaikkea muuta. Väärinkäyttäjien vuoksi kohta tämäkin hieno mahdollisuus lakkautetaan."

Tämä.

Ja todellakin vaarana voi olla se, että päivät venyy keskeytysten takia iltoihin tai viikonloppuihin ja kohta olet naimisissa sen työnkin kanssa joka päivä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.