Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En kehtaa mennä työterveyteen, pitäisikö?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 09:30:10

Mulla on ollut selkä kipeä enemmän ja vähemmän ainakin 10 vuotta. Oon ollut töissä pienessä firmassa reilut 10 vuotta. Työnkuva on sellainen että keho rasittuu varmasti ja jotkin työtehtävät käy selkään. Kuitenkin mietin että voihan tämä olla ns tavallista selkäkipua eikä työn aiheuttamaa... En haluaisi olla hankala työntekijä, mutta tavallaan haluaisin selvittää onko jotain vikaa mitä pystyisi hoitamaan. Esim saisi jotain jumppaohjeita tai katsottaisiin onko kengät sopivat? Jalat meinaan kipeytyy myös herkästi ja esim seisoskelu sattuu selkään... Jos käyn työterveydessä, onko siitä kovin iso kulu työnantajalle? Ja kannattaako tästä puhua pomon kanssa etukäteen? Hän on sellainen että varmasti naureskelee ja halveksii jos menen eli tavallaan en haluaisi kitkaa töihin tästä aiheesta....

Re: En kehtaa mennä työterveyteen, pitäisikö?

Päivämäärä:   14.4.25 09:34:53

Anteeksi mutta mikä on tavallista selkäkipua? Ei selän kuulu olla kipeä.

Jos et mene työterveyteen niin mene edes julkiselle puolelle.

Päivämäärä:   14.4.25 09:37:25

Ei kannata mennä. Ei myöskään kannata olla sellaisessa työpaikassa missä nauretaan ja halveksitaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.4.25 09:37:54

Jos soppariin kuuluu fyssari niin silloin kannattaa ehdottomasti mennä. Työfyssarit ovat hyviä. Toki itse joudut kaiken tekemään mutta selkeät ohjeet saat.

Toki itsekin voit tehdä paljon, kunnon kengät, salilla lihaskuntoa ja korsetti kuntoon. Säännöllinen venyttely ja hieronta mutta nämä lie kunnossa jo jos selkä on vuosia vaivannut.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.4.25 09:38:08

Jos selkä on kipeä, se vaikuttaa työkykyyn ja on siten asia, joka kuuluu työterveydessä hoitaa (jos sellainen siis on). Esimies ei tee mitään sillä tiedolla että olet menossa lääkäriin, paitsi tietty jos käyt työajalla niin siitä pitää ilmoittaa

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   14.4.25 10:14:59

Sanot itsekin että osa työtehtävistä käy selän päälle. Et ole hankala työntekijä sen perusteella että menet lääkäriin. Jos työpaikassasi annetaan näin ymmärtää, siellä on todella haitallinen kulttuuri vallalla.

Sinun ei myöskään tarvitse itse diagnosoida itseäsi etukäteen selvittääksesi, voitko mennä lääkäriin vai et. Jätä se lääkärille.

Tulee mieleen vanha ystäväni, joka aina joskus jopa pohtii pitäisikö mennä lääkäriin jostain vaivasta, mutta päätyy aina selittämään vuolaasti, miksi siitä ei varmaankaan mitään hyötyä kuitenkaan olisi. Esim. polvi on ollut sökö 30 vuotta mutta ei ne sille siellä mitään voi. Hän on käynyt läpi kaksi burn outia ja veikkaan, että tällä ajattelutavalla on siihen yhteys.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   14.4.25 12:13:49

Voi olla niinkin, että selkälihakset on heikot eivätkä siksi kestä raskaampaa työtä. Siinä tapauksessa auttaisi jos alkaisit vahvistaa niitä. Vaan onko kipu lihaksissa vai itse selkärangassa?

Joka tapauksessa kävisin lääkärissä. Jos et halua ikäviä kommentteja pomolta voit aina mennä omalla rahalla yksityiselle.

Törppö pomo jos lääkärikäynneistä ilkeilee!

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.4.25 12:23:15

Ei työterveyteen menosta puhuta etukäteen mitään. Jos on riittävän kattava työterveys, saat ehkä fysioterapiaa. Siitä menee lasku työnantajalle, ei esimiehelle mitään tietoa.

Ei ole sinun ongelmasi, minkä verran työnantajalle tulee kustannuksia. Sinulla on oma terveytesi tärkeämpi kuin työnantajan voitot.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.4.25 13:48:34

"Jos soppariin kuuluu fyssari niin silloin kannattaa ehdottomasti mennä. Työfyssarit ovat hyviä. Toki itse joudut kaiken tekemään mutta selkeät ohjeet saat."

Tai sit osuu kohdalle se poikkeus, joka ei ole hyvä. Mulla oli selkävaivoja, selkeä kohta lapaluiden seudulla joka kipuili, joten menin työfyssarille. Fyssari ei edes kokeillut selkää vaan nyki rintsikoiden olkaimia ja totesi, että selkäkivut johtuu isoista tisseistä (80C). Sit antoi jumppaohjeeksi ihan olematonta jumppaa. Kuntoitin selän sitten omilla ohjeilla kuntoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.