Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies kuivaa pyykit saunassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 21:25:09

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa 8 vuotta. Emme asu yhdessä, mies on asunut äitinsä luona hänen omaishoitajanaan, kunnes vuosi sitten äiti menehtyi ja mies muutti omaan asuntoon, minä asun omassani. Vietämme kuitenkin paljon aikaa toistemme kodeissa, eikä ongelmaa ole ollut kummankaan elämisen tai olemisen kanssa, paitsi nyt kun mies on muuttanut omaan kotiinsa, hän on alkanut kuivaamaan pyykkejä saunassa. Hän lämmittää saunan kuivattamista varten pienelle lämmölle ja on tällöin itsekin kotona. Kuitenkin pyykit saattavat saunan sammumisen jälkeen jäädä vielä päiväksi-pariksi saunaan. Pyykkejähän ei saisi kuivattaa saunassa ollenkaan ja välillä saa aina lukea uutisista, kun jonkun asunto on syttynyt palamaan juuri saunassa kuivatuiden pyykkien vuoksi. Itseäni ahdistaa tämä asia todella paljon, sillä olen aikanaan menettänyt kotini tulipalon vuoksi. Olen puhunut miehen kanssa asiasta ja joka kerta muistutan millainen tulipaloriski tuossa on, mutta toteaa vain, että ei mitään voi sattua kun hän on kuitenkin itse kotona.
Pelkään myös, että joskus kun muutamme yhteen, hän jatkaa tätä tapaa ja sitten sattuukin vahinko.

Meillä on siis muuten hyvä ja terve parisuhde ja olemme hyvin yhteensovittaneet tekemisemme, tämä pn ainoa asia jossa mies ei tunnu tajuavan kuinka vakavasti itse otan asian.

Mitä vielä voisin sanoa miehelle, jotta lopettaisi kuivaamasta niitä pyykkejä saunassa, vai onko riski todellisuudessa niin pieni että minun on vain opeteltava olemaan murehtimatta?

Re: Mies kuivaa pyykit saunassa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.4.25 21:28:58

Eihän siinä ole mitään riskiä jos ei kiukaan päällä kuivata

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   13.4.25 21:30:39

Irrota kiukaan sulake, problem solved. Ja osta kuivausrumpu.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.4.25 21:31:54

Minä kuivatan pyykit puusaunan jälkilämmössä. Etäisyys kiukaaseen on kunnossa, tuli on sammunut, mitään syttymisvaaraa ei ole. Saunan pyykkipalot johtuu siitä että pyykit on liian lähellä kiuasta ja kiuas kuuma. Pöly voi syttyä myös.

Etenkin kylmässä saunassa pyykin kuivauksesta jänskääminen on aloittajan syytä lopettaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.25 21:32:07

Idiotismia laittaa sauna päälle kuivatuksen vuoksi, eri asia olisi saunoa ja sitten viedä pyykit sen jälkeen kuivumaan saunaan.

On minullakin tällä hetkellä saunassa pyykkejä, mutta kiuas ei ole ollut päällä viikkoihin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.4.25 21:37:10

"Idiotismia laittaa sauna päälle kuivatuksen vuoksi"

Nojoo tää on maailman turhin tapa, mutta eipä siinäkään vaaraa ole jos huolehtii turvavälistä kiukaaseen

Päivämäärä:   13.4.25 21:40:37

Jos puusaunassa polttaa pienen pesällisen niin eipä se vielä minkäänlaista riskiä aiheuta mutta nopeuttaa kyllä kuivumista.

Päivämäärä:   13.4.25 21:43:24

”Kuitenkin pyykit saattavat saunan sammumisen jälkeen jäädä vielä päiväksi-pariksi saunaan.”

Entä sitten?

Meillä sauna toimii varastona, koska ei kumpikaan saunota kotona. Toki sulake on irroitettu ihan kaiken varalta, jos jotenkin maagisesti kiuas lähtisi päälle itsestään. :D

Päivämäärä:   13.4.25 21:43:48

Jos se mies ripustaa pyykit kiukaan päälle kuivumaan, niin sietääkin opastaa ettei niin saa tehdä. Muuten ne pyykit ei syty saunassa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   13.4.25 21:44:01

Minä saatan lämmittää saunaa myös pelkille pyykeille, toki vain pesällinen. Aina kuivaan saunassa, lämpiää kuitenkin vähintään neljänä iltana viikossa. Teline ja sitten oven päällä hengareissa. Lentämään ei ole meidän pyykit tähän päivään mennessä oppineet jotrn tuskin on iso riski päätyä kiukaalle.

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   13.4.25 22:06:20

Meillä on sauna täynnä pyykkiä. Mikään pyykki ei ole kiukaan lähellä, eikä voi tippua kiukaalle.

Lähettäjä: Olena O 
Päivämäärä:   13.4.25 22:10:41

Osoittaa järjen köyhyyttä, kun asunnossa telineellä kuivatus kosteuttaisi huoneilmaa hienosti.

Lähettäjä: 4x. 
Päivämäärä:   13.4.25 22:27:33

TAAS joku miesten mollaustopikki. Vittujos sen miehen tekemiset vituttaaniin paljon että on pakko tulla tänne valittamaan, eikö olisi parempi erota??

Lähettäjä: Idioten 
Päivämäärä:   13.4.25 22:41:00

Onnea, olet löytänyt idiootin.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   14.4.25 00:38:42

Tähän ratkaisu on se, että muutatte asuntoon, jossa ei ole sitä saunaa. Ja ymmärrän kyllä huolestumisen, varsinkin kun on kokemusta tulipalosta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.4.25 01:10:58

Kuka välittää?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 02:35:40

No eihän siinä mitään ole jos ei kuivaa kiukaan päällä.

Lähettäjä: safety 
Päivämäärä:   14.4.25 05:53:14

Itsellä on myös pyykkinaru viritetty katonrajaan lauteiden yläpuolelle.

Käytetään pyykkipoikien kanssa hitaasti kuivuvillle vaatteille. Ei mitään ongelmaa ja aihetta ylireagoinnille!

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   14.4.25 06:01:59

'Onnea, olet löytänyt idiootin'
Kuten täällä on monesti todettu ei vaaraa ole kunhan ei kuivaa kiukaan päällä eikä välittömässä läheisyydessä. Ei ne tekstiilit itsestään sinne kiukaalle hypi.

Päivämäärä:   14.4.25 06:19:26

Lentääkö ne pyykit vai miten se sauna syttyisi tuleen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.25 06:57:17

Mulle tuli tunne että aloittaja ei tiedä mikä saa pyykit syttymään saunassa. Tulipalo ei aiheudu yksinomaan siitä että pyykit laitetaan saunaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.4.25 07:16:10

Minusta on häiritsevää että mies tieten tahtoen tekee jotain sellaista mikä aiheuttaa sinulle ahdistusta. Itse olisin ainakin ihan paniikissa ja olisin varmaan jo äänestänyt jaloillani. Jos on aiemmin menettänyt kodin tulipalossa niin on kyllä ajattelematonta kumppanin taholta muistuttaa koko ajan asiasta. Mutta ehkä hän on niitä ihmisiä jolle ei koskaan tapahdu mitään.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   14.4.25 11:52:43

"Mulle tuli tunne että aloittaja ei tiedä mikä saa pyykit syttymään saunassa. Tulipalo ei aiheudu yksinomaan siitä että pyykit laitetaan saunaan."

No tämä.

Sauna on hyvä paikka kuivata pyykkejä, koska useimmiten saunaa ei käytetä päivittäin, joten pyykit eivät ole tiellä.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.4.25 12:20:58

Olen aina kuivattanut pyykkejä saunassa enkä tähän elettyyn ole keksinyt ensimmäistäkään syytä, miksi niin ei saisi tehdä. Pyykkinarut ovat eri puolella saunaa kuin kiuas, joten tulipalon vaaraa ei ole.

Miksi se aiheuttaa aloittajalle ahdistusta? Tarkemmin ajatellen, ei taida olla ainoa asia, josta hän ahdistuu. Eihän pyykit itsekseen kiipeä narulta kiukaalle, jos eivät ole aivan kiukaan päälle. Eikä tavallisesta märästä kuivamaan laitetusta pyykistä tule niin paljon pölyä, että sekään haittaisi.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   14.4.25 13:43:09

Itselläni on parhaillaankin pyykit kuivumassa saunassa. Pyykkinarut lauteiden päällä, kiukaaseen pari kolme metriä eivätkä siis voi pudota kiukaalle, kiuas ei ole päällä vaan eilen saunottu. Näin olen toiminut jo 30 vuotta eri asunnoissa ilman ongelmia. En käsitä miten ne pyykit sieltä itsestään lentää räpyttelisivät kiukaalle. Kiukaassa myös termostaatti niin että yli 75 asteen ei lämpö nouse, vaikka kiuas jotenkin onnistuisi itsestään menemään päälle.

Kyllä ne pyykin kuivatuksesta lähteneet tulipalot ovat niitä älynväläyksiä, missä on laitettu lenkkarit kuivumaan kiukaalle ja kiuas lämpiämään, oho kun unohtui.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.4.25 20:57:41

Missä muualla tavallisessa asunnossa pyykkiä edes mahtuu kuivattamaan kuin saunassa? Tuskin kukaan haluaa olohuoneeseensa pyykkejä telineelle, ei ole koskaan mikään erityisen viehättävä sisutuselementti.

Niin kauan kuin asuin lapsuudenkodissa, meillä aina kuivatettiin pyykit saunaan lauteiden yläpuolelle viritetyillä naruilla. Joskus harvoin, jos oli oikein kiire saada kuivaksi esim. reissuun lähdön takia, saatettiin kiuasta vähän lämmittääkin hetki kuivumisen nopeuttamiseksi. Luonnollisestikaan ne pyykkinarut ei olleet suoraan kiukaan yläpuolella, eikä saunaa kuumennettu lähellekään saunomislämpötilaa pyykkien ollessa narulla.

Nykyisestä kämpästä heivasin suosiolla sekä lauteet, että kiukaan, jotta sain kodinhoitotilan. Aiemmin aikuisiällä olin asunut vain saunattomissa asunnoissa ja kironnut näkösällä lojuvia pyykkitelineitä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   15.4.25 00:42:44

Mikään laki tai säädös ei kiellä pyykin kuivaamista löylyhuoneessa, kunhan noudatetaan suojaetäisyyksiä.
Eli ei pyykkiä suojakaiteen päälle ja sitä lähemmäs kiuasta. Ei missään tapauksessa kiukaan yläpuolelle.
Löylyhuoneeseen saa tehdä kuivaustelineen lauteiden päälle ja pyykkiä saa kuivata lauteilla.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   15.4.25 07:58:42

Kiukaasta nousee kuumaa ilmaa saunan kattoon. Eli kuinka kaukana katosta roikkuvan pyykin pitää olla kiukaasta?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.4.25 08:02:27

^ No en minä ainakaan niitä pyykkejä saunota, vaan kuivaan kylmässä saunassa. Kattoon ei nouse kuumaa ilmaa, kun kiuas ei ole päällä.
Ja toiseksi, jos se kattoon nouseva ilma olisi polttavan kuumaa, niin kyllä siinä jo saunojankin pää palaisi, sen verran matala on normaali suomalainen sauna :D

Päivämäärä:   15.4.25 08:04:01

Ja niin kaukana kiukaasta, etteivät pudotessaan osu kiukaalle tai heti sen viereen, elleivät osaa lentää.

Päivämäärä:   15.4.25 08:18:56

Kun kiuas on päällä, miksi laudeliinat eivät syty välittömästi tuleen?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   15.4.25 10:12:09

"Kiukaasta nousee kuumaa ilmaa saunan kattoon. Eli kuinka kaukana katosta roikkuvan pyykin pitää olla kiukaasta?"

Ei se ilma ole niin kuumaa, että pyykit syttyvät siitä palamaan! Tulipalo voi syttyä, jos vaate putoaa kiukaalle.

Päivämäärä:   15.4.25 10:30:46

"onko riski todellisuudessa niin pieni että minun on vain opeteltava olemaan murehtimatta?"

Sanoisin, että on. Jos siis on kunnollinen palovaroitin, itse kotona selvinpäin ja pyykit kauempana kiukaasta, veikkaanpa, että yhden ihmisiän saa kuivatella ennenkuin onnistuu talonsa polttamaan.

Päivämäärä:   15.4.25 10:32:47

"Ja toiseksi, jos se kattoon nouseva ilma olisi polttavan kuumaa"

Voi se olla 100+ astetta, mutta ei siinä vielä mikään palamaan syty. Ei edes saunojan hiukset.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   15.4.25 10:43:44

Aloittaja, riski on todellisuudessa niin pieni (tai olematon) että sinun on opittava olemaan murehtimatta. Niin kauan kun pyykit ei ole suoraan kiukaan päällä roikkumassa tai niin lähellä että osuvat tai voivat osua kiukaaseen, ei riskiä ole vaikka tulisi joku vika ja kiuas menisi itsekseen päälle silloin kuin ei pitäisi. Onhan monessa saunassa tekstiilejä ihan normaalistikin: laudeliinat, verhot, saunatyynyt jne, eikä nekään palamaan siellä syty.

Pyykkien kuivattamien saunassa on aiheuttanut joo tulipaloja, mutta näissä tapauksissa on kyse siitä, että pyykki on ollut liian lähellä kiuasta tai jopa koskenut kiukaaseen, ja sitten kiuas on laitettu päälle (tai on tullut joku häiriö ja se on mennyt päälle).

Lähettäjä: Pyykkinaru 
Päivämäärä:   15.4.25 23:36:35

Sitähän peloitellaan että pyykinaru saunassa katkeaa. Siksi laitoinkin 15m 6mm 2 tonnin vetolujuista dyneema vinssiköyttä pyykkinaruksi. Ei varmasti katkea kun kestää tälläisen ison äijän painon roikkua. Ja sulamislämpökin on köydellä niin korkea että saunan täytyy olla tulessa ennenkuin pyykkinaru sulaessaan pettää.

Päivämäärä:   16.4.25 06:23:27

^ Mulla saa narut katketa ihan vapaasti, eikä pyykit ole silti kiukaalla vaan lauteille putoavat.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.4.25 06:47:36

"Kiukaasta nousee kuumaa ilmaa saunan kattoon."

Ei se niin kuumaa ole, että sytyttäisi pyykit tuleen. Muutenhan katon panelit syttyisivät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.