Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi puree takin kaulusta

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   13.4.25 19:57:37

Lapsi pitää haalarin/takin kaulusta hampaiden välissä, imee ja pureksii sitä usein leikkiessään. Itkettää kun nytkin uuden takin kaulus on purtu.. Mitä pahanmakuista tuohon voisi laittaa jotta ei pystyisi sitä imemään? Kokeilin pippuria mutta maku ei ilmeisesti pysynyt sillä kaulus kyllä meni suuhun edelleen. Koko ajan saa olla kieltämässä takin puremistakin eli menee jotenkin alitajuntaisesti koko ajan sinne suuhun. Lapsi 3v.

Re: Lapsi puree takin kaulusta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.25 19:58:40

Anna sille jotain muuta pureskeltavaa.

Kynneliä tms voi laittaa, katso niitä aineita joilla saadaan koirat ja hevoset lopettamaan järsiminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.25 19:59:48

Onko siitä takin mutustelusta jotain akuuttia haittaa?

Lähettäjä: Ele 
Päivämäärä:   13.4.25 20:12:15

Lapsi on siis autisti. Autisteilla on usein tuota kaiken imeskelyä ja järsimistä. Sitä varten on ihan purulelujakin myynnissä ja kaikkia nauhoja joita saa pureskella, ettei koko ajan ime kauluksia yms.

Laita siihen takin kaulukseen raakaa etikkaa niin ei varmaan ihan heti mene uudelleen suuhun.

Lähettäjä: Ele 
Päivämäärä:   13.4.25 20:19:12

Sori en jaksa linkittää.

Täällä jotain:

https://puheterapiatuotteet.fi/collections/purukorut?
gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIvYG31cDVjAMVhguiAx360wFaE
AAYAiAAEgJ1TvD_BwE

Ja täällä:

https://funsense.fi/product-category/pureskelutuotteet/page/2/

Esim. pureskeltavia kaulanauhoja ja koruja yms., joita saa järsiä ihan vapaasti.

Kun olin peruskoulussa, joillakin oli tapana pureskella kynien päitä. Aika jännä, että siihen tarkoitukseen on olemassa nykyään ihan kynän päähän laitettavia purusuojia... Monilla olisi ollut noille tarve.

Päivämäärä:   13.4.25 20:21:12

Purukoru vetskarin roikkumaan. Jääpaloja imeskeltäväksi kotona.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 20:24:49

”Lapsi on siis autisti. Autisteilla on usein tuota kaiken imeskelyä ja järsimistä.”

Minäkin pureskelin takin kaulusta ja vetoketjua pienenä. En ole autisti.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   13.4.25 21:38:49

Hommaa purukoruja tai buffeja joita natustella. Naapurin lapsi järsi auton takapenkin oven sisuksen pilalle kun oli tarve purra.

Tosi erikoinen vaiva mutta se loppui heillä sitten itsekseen…

Päivämäärä:   13.4.25 21:41:44

Minä olen autisti ja pureskelin takit ja hupparin narut ja todella pitkään. Tuollainen maustaminen ei olisi auttanut minuun, parempi antaa oikea turvallinen silikoninen purulelu.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   13.4.25 21:53:20

No ei todellakaan tarvitse olla autisti, jos lapsena puree kaikenlaista. Ihan normaalia. Voit hankkia lapselle purukorun, mutta ei tuolle välttämättä mitään voi.

Päivämäärä:   13.4.25 21:53:45

Pippurihan on mauste :D Kas kun et sokeria sivellyt :)

Kostuta kangas ja hankaa siihen saippuaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.4.25 23:31:08

Mitä hemmettiä? Pippuria takkiin??? Ööö... Miten helvetissä saat jonkun pippurin pysymään kankaassa????

Päivämäärä:   13.4.25 23:43:44

Kynneliä voi varmaan tosiaan kokeilla, jos tuosta pureskelusta on jotain suurempaa haittaa.
Itsekin imeskelin hiuksia ja hihoja lapsena, mutta loppui ihan itsestään.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.4.25 00:41:55

Ei se nassuttamisen tarve siitä mihinkään katoa. Poikani natusti useamman ihan uuden college-paidan kauluksen. Sellainen järsimiskorut on ihan hyviä ja tyylikkäitä.

Päivämäärä:   14.4.25 00:44:45

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.4.25 20:24:49

”Lapsi on siis autisti. Autisteilla on usein tuota kaiken imeskelyä ja järsimistä.”

Minäkin pureskelin takin kaulusta ja vetoketjua pienenä. En ole autisti.

Jep. Ihan normaalia toimintaa pieneltä lapselta. Kannattaa hankkia lapselle vaatteita, jotka kestää käyttöä. Ja opetella perustaidot vaatteen korjaamisesta.

Lähettäjä: Glgl 
Päivämäärä:   14.4.25 01:10:50

Hanki tosiaan noita nassutettavia puruleluja, kaulureita ja rannekkeita.

En muista että itse olisin pienenä mussuttanut mitään eikä kyllä kaveritkaan niin tehneet. Kyllä se autismipiirteistä kertoo jos on pakonomainen tarve mässyttää koko ajan jotain.

Päivämäärä:   14.4.25 06:06:33

Ei sentään rasva tirsku suupielistä kun mässyttää ja nassuttaa pelkkiä kauluksia ;)

Päivämäärä:   14.4.25 06:12:09

”Kyllä se autismipiirteistä kertoo jos on pakonomainen tarve mässyttää koko ajan jotain.”

No ei kerro.

Päivämäärä:   14.4.25 06:24:04

"En muista että itse olisin pienenä mussuttanut mitään eikä kyllä kaveritkaan niin tehneet. Kyllä se autismipiirteistä kertoo jos on pakonomainen tarve mässyttää koko ajan jotain."

Se, että sinä et muista, ei kerro mitään. Itse olen luokanopettaja, ja voin kertoa, että ihan jokaisella luokalla (ainakin 4.luokkaan asti) on pureskelijoita, mikä on täysin normaalia. Eivät todellakaan ole autisteja, ja tapa jää sitten jossain vaiheessa pois.

Päivämäärä:   14.4.25 06:36:07

Purukoru XD anna mun kaikki kestää. Ennen käskettiin olla purematta ja kunnon selkäsaunan uhka toimi. Nyt pitää laittaa puruluita ihmisten kakaroille, ei voi olla totta. Ainii mutku autisti, niitähän nykyään riittää.

Päivämäärä:   14.4.25 06:39:18

No hei niinpä.
Hyvin selkään aina koulupäivän päälle niin kyllä se siitä, lapsista kasvaa tervepäisiä aikuisia kuten pisteen esimerkki osoittaa ;)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.4.25 07:38:41

Tiesit että hänellä on tuollainen tapa, ja tiedät varmaan senkin että lapset sotkevat ja jopa hajottavat vaatteita leikkiessään. Ihan turha itkeä yhden takin takia.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.4.25 08:14:52

Naf Nobite tai Cribhalt, jälkimmäisen voi vielä höystää tulisella thaichilijauheella. Oppii olemaan purematta.

On se nyt prkl, että pitäisi muka jotain puruleluja vaan laittaa sen sijaan, että kasvattaisi sen lapsen tavoille.

Päivämäärä:   14.4.25 08:29:07

Pureskelu on ihan normaalia lapsilla, jopa 70-luvulla oli normaalia. Hihat, kaulukset, kynät, hiukset, kynnet, kynsinauhat.

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   14.4.25 08:35:46

Minäkin pureskelin lapsena kaulusta.
Se johtui siitä, että se usein tuli naaman eteen ja se vetoketjun viereinen osa tuntui kovalta.

En ole enää aikuisena pureskellut mitään, enkä lapsena saanut remmistä pureskelun vuoksi. Mutta sain kyllä remmistä silloin, kun sille oikeasti oli aihetta.

Päivämäärä:   14.4.25 09:18:35

kunnon selkäsaunan uhka toimi. EIkä vain uhka. Sitten kasvoi sellaisia ihmisiä, kuten äitini joka saa yhtäkkiä hallitsemattoman raivokohtauksen ja huutaa perkeleitä ja huutaa ihmiset maanrakoon vain sen vuoksi, että sai lapsena nahkaremmistä.

Ja häntä pelkään tänäkin päivänä milloin kilahtaa. Ei tarvitse kuin väärä sana sanoa, niin se on siinä.

Päivämäärä:   14.4.25 09:22:01

Kauluksen pureminen ei ole ”tuhmaa”, vaikka se äitiä/isää harmittaakin, että takkiin tai pusakkaan/huppariin/paitaan tulee reikä. Lapsilla vain on omat tapansa säädellä tunnetilaa. Mun perhepäivähoitajat ei kestäneet kynsien pureskelua, mitä tein ahdistuneena. Mitä enemmän he kielsivät, sitä ahdistuneempi olin ja sitä enemmän menin piiloon puremaan kynsiä - edes tosi äkkiä!

Lähettäjä: Namnam 
Päivämäärä:   14.4.25 09:22:27

Laita siihen Porsivetia, taatusti loppuu pureminen.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   14.4.25 09:26:38

Sen reiän voi myös sitten paikata vaikka vahvemmalla kankaalla mikä ei mene heti puhki. Itse ompelin haalariin, mihin oli tullut juuri kaulukseen iso reikä paikan, löysyin ihmeellisen samannäköistä kangasta kuin vuori oli ja ompelin paikan. Ei ole auennut.

Päivämäärä:   15.4.25 09:57:41

Kysyin äidiltäni, että mässytimmekö ja nassutimmeko me siskoni kanssa lapsena kaikkea mahdollista, mm. takin kaulusta, ja äiti vastasi, että emme. Eli turha pisterivinkään tulla olettamaan asioita, kun on väärässä.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   15.4.25 12:53:52

Ilmiannoin lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ihannoivat viestit.

Päivämäärä:   15.4.25 14:49:54

Minua hakattiin nahkavyöllä lapsena ja se särki minut niin, etten pysty luottamaan keneenkään enkä koe koskaan olevani turvassa. Ja voin kertoa, että en todellakaan muista mistä se rangaistus tuli, ainoastaan sen että se oli mielestäni väärin. Olen myös ottanut selkääni 2v veljeni puolesta kun hän vain iloisena juoksenteli ja piti meteliä ja äiti meinasi hänet hakata. Ja monesti hakkasikin.

Miksi se lapsi ei saisi purra kaulusta? Muistan itsekin purreeni kun se tuli ärsyttävästi suun eteen koko ajan. Osta jatkossa sellaisia takkeja jotka eivät tule naamalle.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   15.4.25 15:05:03

Glgl, normaalia on siis vain se mitä te teitte, ja kaikki muu on epänormaalia? Edes työnsä puolesta satoja lapsia nähnyt ihminen ei tätä muita?

Päivämäärä:   15.4.25 15:14:17

Äitini oli psykologi, nyt jo eläkkeellä. Hänellä aika paljon näkemystä ja kokemusta autisteista ja muistakin nepsy-henkilöistä iästä riippumatta. Äitini siis työnsä puolesta näki vähän enemmänkin kuin satoja lapsia. Hänen työhönsä kuuluivat mm. 5-vuotistarkastukset, jotka olivat kuulemma vapaaehtoisia. Siitä pystyi saamaan lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, jos sille nähtiin aihetta. En tiedä, tehdäänkö noita nykyään enää vai onko säästösyistä nekin lopetettu... Ainakin aikoinaan ne oli hyvin tärkeinä pidettyjä, koska monilla tuo oli keino päästä hoidon piiriin ajoissa, ennen kouluikää, niin että lapsi kykeni sitten kuitenkin koulunsa käymään normaalisti tai sai siihen alusta asti tarvittavaa tukea.

Päivämäärä:   15.4.25 15:18:39

Toistetaan kysymys, sillä psykologin lapselle ei näköjään lukemisen taitoa ole opetettu:

” normaalia on siis vain se mitä te teitte, ja kaikki muu on epänormaalia?”

Päivämäärä:   15.4.25 15:21:36

Minä pureskelin lapsena takin kaulusta. Mitään nepsy-haasteita minulla ei ole. Ja teen siis työkseni nepsy-tutkimuksia aikuisille, joten tietäisin kyllä, jos kohdallani diagnostiset kriteerit olisivat edes lähellä täyttyä tai jotain nepsy-piirteitä löytyisi :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.4.25 15:38:06

Minä imeskelin lapsena niitä takkien hupuissa olevia kiristysnauhoja. Muistan vieläkin miltä ne maistuivat. :D En ole autisti.

Järkyttävää, että jonkun mielestä on ok rangaista lasta tuollaisesta asiasta. Ei lapsi pureskele siksi, että haluaa ärsyttää vanhempiaan tai rikkoa vaatteensa, vaan hän säätelee omaa tunnetilaansa, kuten täällä moni jo sanoikin. Samasta asiasta on kyse (aikuisillakin) silloin, kun joku vaikkapa hiplaa hiuksiaan jatkuvasti tai heiluttaa jalkaansa istuessaan.

Päivämäärä:   15.4.25 15:38:42

”normaalia on siis vain se mitä te teitte, ja kaikki muu on epänormaalia?”

Kannattaisiko sinun opetella lukemaan ennen kuin alat minulta jankata mitään?

En ole väittänyt, että kaikki mitä minä ja siskoni teimme oli normaalia ja muut ovat sitten epänormaaleja. Miksi kuitenkin väität minun sanoneen noin?

Kerroin vain, että minä en ole lapsena nassuttanut mitään ylimääräistä kun nimimerkki ....... sanoi, että olen silti voinut nassuttaa ja mässyttää kaikkea, vaikken sitä itse muistakaan.

Ja ihan ammattilaisetkin sanovat, että monilla autisteilla on tarve pureskella jotain ja moni aikuisena autismidiagnoosin saanut hankkii itselleen purukoruja, kun tajuaa niiden olevan itselleen tarpeellisia.

En siis halveksi autisteja vaan koetin tarjota aloittajalle keinon, jolla sitä jatkuvaa järsimistä saisi suitsittua. Eli hankkii lapselle jotain, jota saa järsiä ihan luvan kanssa, kun hän taas itkee sitä, että uuden ulkovaatteen kaulus on pureksittu.

Ja hyvähän se on, jos erilaisiin tarpeisiin saa apua, menee ne ajan kanssa ohi tai ei. Se, mikä on normaalia, on kuitenkin meidän itsemme määrittelemää. Ei se, ettei mahdu jonkun mielestä normaalin rajoihin, tarkoita sitä, että on huonompi. Joten miten ihmeessä joku onnistuu lukemaan minun kommenttini niin, että olisin väittänyt, että kaikki mitä minä ja siskoni teemme on normaalia ja kaikki muu on epänormaalia? Missä olen väittänyt noin? :D

Päivämäärä:   15.4.25 15:50:01

” Ja ihan ammattilaisetkin sanovat, että monilla autisteilla on tarve pureskella jotain ja moni aikuisena autismidiagnoosin saanut hankkii itselleen purukoruja, kun tajuaa niiden olevan itselleen tarpeellisia. ”

Kyllä, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pureskelutarpeiset ovat autisteja. Myös ihan tavalliset lapset voivat pureskella takin kaulusta.

Siitähän tämä keskustelu lähti liikkeelle, kun täällä jotkut ”amatilaiset” diagnosoivat pureksijat autisteiksi.

Päivämäärä:   15.4.25 15:52:42

Itseasiassa ei pisterivi väittänyt että nimimerkki Glgl mässytti/nässytti/mussutti/lässytti/jokoriittää niitä kauluksia, vaan että sellaista on yleisesti tapahtunut ala-asteikäisten keskuudessa.
Sisälukutaito...

Päivämäärä:   15.4.25 15:55:36

Glgl: ” En muista että itse olisin pienenä mussuttanut mitään eikä kyllä kaveritkaan niin tehneet. Kyllä se autismipiirteistä kertoo jos on pakonomainen tarve mässyttää koko ajan jotain.”

Tähän joku vastasi: ” Se, että sinä et muista, ei kerro mitään. Itse olen luokanopettaja, ja voin kertoa, että ihan jokaisella luokalla (ainakin 4.luokkaan asti) on pureskelijoita, mikä on täysin normaalia. Eivät todellakaan ole autisteja, ja tapa jää sitten jossain vaiheessa pois.”

Johon Glgl vastasi kysyneensä psykologi-äidiltään pureskelusta, äiti kertoi, että glgl ja hänen siskonsa ei pureskelua harrastanut.

Glgl:ltä kysyttiin, että onko se pureskelu sitten epänormaalia kun te (glgl ja siskonsa) ette sitä ole harrastaneet.

Glgl vetää palkokasvin nokkaan: ”en ole sanonut että pureskelu on epänormaalia!!”

Austistihan ei ole ns. normaali. Autistilla on neuropsykiatrinen häiriö. Kumminkin ensimmäisessä viestissä sanoit pureskelun viittaavan autismiin ja näin ollen pureskelu on sinusta epänormaalia.

Lähettäjä: 99 
Päivämäärä:   15.4.25 15:57:39

Kaikki autistit eivät saa tai tarvitse diagnoosia mutta ei se sitä tarkoita etteivät ole autisteja. Heitä vain ei ole diagnosoitu ja heillä ei ole ollut tarvetta diagnoosille.

Pureskelu on tyypillistä käytöstä autisteille ja samoin moni muu stimmaaminen. Maskaaminenkaan ei varmasti ole sinulle uusi termi. Ja vaikka moni autisti oppii toimimaan "normaalisti" niin ei se silti tarkoita että autismi olisi kadonnut tai sitä ei olisi koskaan ollutkaan.

Jännä miten jotkut loukkaantuvat tosiasioiden sanomisesta. Eli siitä kun pari ihmistä tässä ketjussa mainitsi että tuollainen pureskelu on tyypillistä autisteille. Loukkaannuttekohan yhtä lailla siitä kun sanotaan että moni huonokuuloinen ei katso teitä puhuessanne silmiin vaan tuijottaa suutanne kun yrittää lukea huulilta. Se on huonokuuloisille ja kuulovammaisille ihan normaalia toimintaa mutta moni joka ei suostu myöntämään olevansa huonokuuloinen loukkaantuu siitä...

Päivämäärä:   15.4.25 16:00:26

” Jännä miten jotkut loukkaantuvat tosiasioiden sanomisesta. Eli siitä kun pari ihmistä tässä ketjussa mainitsi että tuollainen pureskelu on tyypillistä autisteille.”

Kyllä täällä on väitetty, että pureskelija = autisti tai vähintään autismin piirteet

Päivämäärä:   15.4.25 16:06:33

Siis häh? Enhän minä ole väittänyt, että "En ole sanonut että pureskelu on epänormaalia" vaan että "autisteilla on usein tarve pureskella kaikkea". En myöskään sanonut, että "minä ja siskoni olimme normaaleja ja kaikki muut epänormaaleja", kuten täällä nyt väitetään minun sanoneen.

Se nyt on ihan raaka fakta, että autistit ovat sellaisia kuin autismikirjon häiriön mukaan ovat. Ei kai siitä tarvitse loukkaantua? Ei se kuitenkaan minun itsekeksimäni asia ole.

Pisterivi väitti minun pureskelleen lapsena kaikkea, vaikken sitä itse muistakaan. Varmistin asian äidiltäni, joka vahvisti minun muistikuvani siitä, etten pureksinut kaikkea naamani eteen eksynyttä. En silti väittänyt olevani normaali tai muiden kuin minun ja siskoni olevan epänormaaleja.

Päivämäärä:   15.4.25 16:09:43

” Se nyt on ihan raaka fakta, että autistit ovat sellaisia kuin autismikirjon häiriön mukaan ovat.”

Fakta on myös se, että myös ei-autistit (eli neurotyypilliset) voivat pureskella takin kaulusta.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   15.4.25 16:10:52

Pisterivi itseasiassa sanoi vain että jokaisella luokalla oli pureskelijoita, ei väittänyt että nimim. Glgl pureskeli lapsena kauluksia. Kannattaa lukea rauhassa ennen kuin kimmastuu ;)

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   15.4.25 16:12:57

En ole autisti mutta silti vielä teini-iässäkin imeskelin esim. hupparin naruja. Pelkän kauluksen pureskelun takia ei voi mitään autismidiagnoosia antaa. Voi olla tai voi olla olematta.

Onko siitä kauluksen puremisesta mitään oikeaa haittaa? Kaulus menee ehkä rikki, mutta estääkö se takin käyttöä mitenkään? Jos estää, niin ompelisin siihen jonkun pureskelunkestävän kankaan päälle. Vaikka jo uuteen takkiin ennen kuin sitä on kertaakaan purtu, niin pysyy sitten alta ehjänä. Tai jos ei ompelutaitoa ole niin kuka tahansa ompelija osaa sellaisen tehdä eikä takuulla maksa paljoa.

Päivämäärä:   15.4.25 16:18:34

Minä sanoin, etten pienenä järsinyt kaikkea mahdollista. En puhunut kouluikäisistä yhtään mitään. Että sisälukutaitoa pisterivin lisäksi viivariville ja 123:llekin :) Ja kuinkahan monelle muulle...

Jännä, että minun käsketään opetella lukemaan, vaikka ette itsekään osaa lukea :D

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   15.4.25 16:23:06

Ei vaan sinä sanoit Glgl, ettet muista pureskelleesi _etkä muista että kaveritkaan olisivat niin tehneet_ ja tähän pisterivi vastasi, että se ettet muista ei kerro mitään, koska hän on luokanopettajana nähnyt pureskelijoita joka luokalla. Ei siis tarkoita sinua eikä kavereitasi, vaan että yleisesti sellaista on ollut.

Tarvitaanko lisää rautalankaa?

Päivämäärä:   15.4.25 16:32:42

Ei taida Glgl:lle mennä perille edes ratakiskosta vääntämällä :D

Päivämäärä:   15.4.25 16:39:16

En muista, että pikkulapsina minä tai kukaan ei-autisti kavereistani olisi järsinyt mitään. Pikkulapsiajastahan tässä on kyse on aloittajakin itkee kolmevuotiaan lapsensa käytöstä.

En sanonut, ettei kouluikäisenä luokallani kukaan järsinyt mitään. Kyllä siellä pari kyniä järsivää oli ja toinen heistä saikin sitten autismidiagnoosin. Toisesta en tiedä.

Kannattaisiko teidän opetella jo lukemaan? Kun puhun pikkulapsiajasta, niin miksi te vedätte mukaan kouluikäiset?

Tehän tässä sitä ratakiskoa tarvitsette, kun ei teille mene jakeluun mikään :DDD

Päivämäärä:   15.4.25 16:43:14

Suora kopio kommentistani:
"En muista että itse olisin pienenä mussuttanut mitään eikä kyllä kaveritkaan niin tehneet."

Missä kohdassa puhun kouluikäisistä? Miksi tähän vedettiin mukaan kouluikäiset?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.4.25 16:43:22

Koska ala-asteikäiset ovat vielä pikkulapsia.

Päivämäärä:   15.4.25 16:46:51

” Missä kohdassa puhun kouluikäisistä? Miksi tähän vedettiin mukaan kouluikäiset?”

Sinä puhuit itsestäsi ja kavereistasi, ja luokanopettaja puhui kouluikäisistä. Sitten sinä menit varmistamaan äidiltäsi, että ethän pureskellut .

Päivämäärä:   15.4.25 16:49:26

Glgl varmasti muistaa ala-asteen luokkatovereiden järsimiset ja varmasti tietää heidän diagnooseistaan. Ei hyvää päivää.

Päivämäärä:   15.4.25 16:53:48

Varmistin äidiltäni, että enhän pureskellut pienenä 2-3- vuotiaana eli aikana, jolta en muista asioita. Minulla on muistikuvia ajalta kun olin neljävuotias, muttei sitä aiemmin. Aloittajakin puhuu lapsesta, joka on kolmevuotias.

Kyllä täällä nyt te olette niitä, jotka tarvitsette sitä ratakiskoa ja rautalankaa, en minä :D

En ymmärrä, miksi luokanopettaja vetää mukaan kouluikäiset, kun kyse on kolmevuotiaista :D

Pisteriville tiedoksi, että aloittajan lapsi ei ole kouluikäinen vaan vasta kolmevuotias.

Päivämäärä:   15.4.25 16:55:12

Ja mitä pienempi lapsi, niin sitä todennäköisemmin se laittaa asioita suuhun

Päivämäärä:   15.4.25 17:00:26

Muistan aika hyvin keitä luokallani ala-asteella oli ja edelleen olen monien kanssa tekemisissä ja tiedän heidän elämästään. Mitä hyvää päivää siinä muka on?

Enemmän olisin huolissani siitä, jos joku ei yhtään muistaisi kenen kanssa on vuosia samalla luokalla viettänyt tai ei tajunnut, että jonkun "epänormaalille" käytökselle löytyi syy silloin tai myöhemmin.

Pureskelijoita meidän luokalla ei tosiaan montaa ollut. Ja ne kaksi oli hyvin tiedossa, koska kukaan ei halunnut lainata heille tai heiltä kynää.

Päivämäärä:   15.4.25 18:12:58

En tiedä, onko Glgl trolli vai eikö vain halua myöntää olevansa väärässä... Kummassakin tapauksessa on paras vaan antaa olla eikä hakata päätään seinään.

Päivämäärä:   15.4.25 22:26:37

"Kysyin äidiltäni, että mässytimmekö ja nassutimmeko me siskoni kanssa lapsena kaikkea mahdollista, mm. takin kaulusta, ja äiti vastasi, että emme. Eli turha pisterivinkään tulla olettamaan asioita, kun on väärässä."

Minä en missään vaiheessa väittänyt, että sinä olisit pureskellut jotakin. Jokainen lapsi ei pureskele, mutta jokaisessa koululuokassa on sellaisia, jotka pureskelevat. Sinä sanoit, että et muista, että kukaan kavereistasi olisi pureskellut mitään. Kommenttini muististasi oli vastaus tähän. Hyvin todennäköisesti joku kaverisi on jossakin vaiheessa lapsuuttaan pureskellut jotakin.

Terveisin pisterivi-luokanopettaja

Päivämäärä:   15.4.25 23:20:16

Minä pureskelin lapsena takin kauluksia, kynsiä, kyniä ja vihkojen kulmia. Aikuisena sain ADD-diagnoosin, luultavasti oli lapsena helpompaa keskittyä pureskelun ohessa. En tosiaan ollut mikään kuritta kasvanut kauhukakara, vaan kiltti ja hiljainen. Olin lapsi aikana jolloin purkkaa ei todellakaan saanut syödä tunnilla, joten se ei ollut vaihtoehto - nykytutkimusten mukaan purkan pureskelu voi parantaa keskittymistä. Joka tapauksessa, etenkin pienille lapsille on ihan luontaista laittaa asioita suuhun ja pureskella ja imeskellä niitä. Ei tarvitse olla nepsy tai kuriton. Jos jotkut tarvitsisivat terapiaa ja kuria/käytöskoulua niin ne aikuiset jotka tässä keskustelussa riehuvat että kakarat tarvii vaan remmiä niin kyllä se pureskelu loppuu ja kaiken maailman purukorut on vaan poispilattujen mammanmussunepsynäpsyjen päähänsilittelyä. Kyllä pitäisi jo vauvasta lähtien koulia armeijakurilla kylmään ja kovaan maailmaan, ei mässynässytetä mitään tuttejakaan kun ei aikuisetkaan sellaisia tarvitse!

Päivämäärä:   15.4.25 23:48:17

Tabasco.

Päivämäärä:   16.4.25 00:07:42

Lapsi pyrkii rauhoittamaan itseään pureskelemalla, se on hänen tapansa rauhoittaa hermostoaan suun kautta saatavalla aistipalauttella. Siinä mielessä on vähän epäreilua ihan vain estää tämä, koska silloin siihen on löydettävä kompensoiva keino. Siksi purukoru on sieltä helpommasta ja lapsiystävällisemmästä päästä.

Lähettäjä: olle 
Päivämäärä:   16.4.25 00:28:37

Jos et jaksa hankkia mitään puruleluja niin laita tuubihuivi lapselle kaulaan. Se toimii hyvänä välikappaleena lapsen suun ja takin kauluksen välissä. Järsikööt sitä niin kaulus ei tule suuhun ja sinun tarvitse itkeä kun takki/haalari on taas pilalla. Ja se tuubihuivi on helppo pestä verrattuna koko takkiin/haalariin.

Lähettäjä: Offf 
Päivämäärä:   3.5.25 15:41:26

Joko aloittaja hankki lapselle puruleluja tai tuubihuivin?,

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   3.5.25 15:56:59

En ole autistinen vaikka lapsena imeskelin ja pidin suussa hiuksia josta äitini aina huomautti, pelinappuloita, kynänpäitä, takisissa jos oli nauhoja niitä. Aajan myötä tavat on jääneet pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.