Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työhaastatteluun valmistautuminen

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.4.25 19:16:19

Miten te valmistaudutte työhaastatteluun?

https://duunitori.fi/tyoelama/tyohaastattelukysymykset/ näihin kysymyksiin olen miettinyt vastaukset, ja toki miettinyt mitä kerron itsestäni yleisesti jos sellaista pyydetään. Onko teille tullut vastaan kinkkisiä kysymyksiä joita ei tuolla listassa ole?

Ja miten sitä sitten onnistuisi näyttämään jotenkin varmalta ja todistamaan että todella haluaa kyseisen työpaikan, kun on luonteeltaan ujo ja vieraiden seurassa vieraassa ympäristössä hiljainen? Asiakaspalvelu ei ole mikään ongelma ja olen hyväkin siinä, mutta kun pitäisikin kehua itseään ja osaamistaan ihan ventovieraalle tai vieraille, niin menee hankalaksi. Lisävaikeutta luo se, että haastattelu on etänä ja itse rentoudun paljon paremmin ollessani samassa tilassa niiden ihmisten kanssa joiden kanssa puhun.

Ja miten ihmeessä keksisi haastattelun lopuksi jotain kysyttävää, kun se kaikkialla niin tärkeäksi asiaksi sanotaan? Olen käynyt tapaamassa ihmistä jolle työparia etsitään ja hän on jo kertonut minulle kaiken oleellisen kyseisestä työtehtävästä. Ihan perus duunarihommaa, niin ei siitä mitään kovin kummallista kysyttävääkään osaa keksiä.

Äh, todella haluan tuon työpaikan. Mutta pelkään että mokaan haastattelun kun en osaa olla rento ja avoin vieraiden kanssa sellaisessa tilanteessa.

Re: Työhaastatteluun valmistautuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 19:40:58

Niin ne muutkin todella haluaa. Jos olet heidän mielestään sopivin, niin sinut valitaan.

Lähettäjä: Ilta 
Päivämäärä:   13.4.25 19:47:19

Minua on kerran pyydetty kertomaan vitsi. Olen maailman huonoin kertomaan vitsejä, en muista niitä tai jos muistan, nauran itse niin paljon, ettei vitsistä saa tolkkua. Ihme kyllä muistin vanhan ja korrektin pilates -vitsin ja sain kerrottua sen ihan kunnialla.

Olen itse rekrynnyt jonkin verran, ja mun kokemuksen mukaan sen, keksiikö hakija jonkun kysymyksen vai ei, ei ole kyllä kauheasti väliä. Jos haastattelu on ollut hyvä ja keskusteleva, kysyttävää mielestäni harvoin jää ja sen toteaminen ei haittaa. Onneksi kiinnostusta voi osoittaa haastattelussa muutenkin kuin keksimällä kysymyksen.

Tsemppiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 19:59:52

Kannattaa miettiä kysymys jota varmasti tuut kysymään. Mä kysyin ekassa työpaikassa että miten paljon aikaa pitää varata vaatteidenvaihtoon (esim. kauan pukkariin kestää kävellä ja kauan ihmisillä kestää vaihtaa työvaatteet). Lyhykäisyydessään kuinka paljon aikaisemmin kannattaa tulla työpaikalle että ehtii vaihtaa työvaatteet ajoissa. Totesivat että erittäin hyvä kysymys ja vastasivat. Sain paikan.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.4.25 20:27:14

Jos olet hyvä asiakaspalvelussa, sinulla todennäköisesti on riittävän uskottava työrooli olemassa. Otat sen päälle haastattelussa ja hoidat homman kuin minkä tahansa työtilanteen. Joo, on vähän feelua, mutta niin ne kaikki muutkin tekee.

Niitä kysymyksiä oli tuossa samassa artikkelissa jo, mutta muutamia tulee mieleen lisää:
- Miten yrityksen arvot näkyvät päivittäisessä työssä?
- Mistä asiasta asiakkaat antavat eniten palautetta?
- Millainen on yrityksen työyhteisön kehittämissuunnitelma? (ex. henkilöstö- ja koulutussuunnitelma, vain kun yli 20 hlö firma)
- Jos työsuhteesi purettaisiin koeajalla, mikä olisi todennäköisin syy?

Lisäksi vielä: kerroit, että todella haluat tuon työpaikan. Jos syyt ovat vähänkään firmaan ja työhön liittyviä, tuo ne esille. Jos ne ovat tyyliä "lasten päiväkoti on lähellä", niin joudut keksimään jotain muuta. :D

Sitten yksi hankala muistettava:
Kun puhut, yritä katsoa kameraan eikä ruutuun. Etäpalavereissa ihmiset pääsääntöisesti tuijottavat ruudulla näkyviä naamoja, vaikka oikeasti "katsekontakti" syntyy kameraan katsomalla. Tämä tosin tekee kuulijan kasvonpiirteiden tarkkailun ja tulkitsemisen haastavaksi, mutta sille ei oikein voi mitään. Jos voit sijoittaa kameran ja näytön vähän kauemmas itsestäsi, se helpottaa asiaa. Pidä kuitenkin mikrofoni suun lähellä.

Yritä löytää haastattelua varten joku riittävän hiljainen tila ja pidä huolta, että ympäristö ja varsinkin taustasi on rauhallinen. Testaa kameran ja mikrofonin toiminta ja asetusten käyttö jo etukäteen, ettei haastatteluaikaa mene turhaan säätämiseen.

Hyvin se menee, tsemppiä!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.4.25 21:09:58

Itse olen valmistautunut etukäteen haastatteluihin käyttäen chatgpt:tä hyödyksi. Annan AI:lle työpaikkailmoituksen ja joitain tietoja itsestäni ja AI antaa jotain ehdotuksia mihin voi keskittyä haastattelussa ja minkälaisia kysymyksiä saattaa tulla. Sen lisäksi toki mietin itsekin etukäteen paljon haastattelun kulkua. Kysyisin sellaisia asioita mitkä oikeasti kiinnostaa, esim. minkälainen tiimi, minkälaisia ongelmatilanteita heillä on esimerkiksi ollut, minkälainen johtamistyyli esimiehellä on tms. Olen itsekin viikon päästä menossa haastatteluun ja aion kysyä joitakin tarkennuksia työilmoitukseen liittyen. Esim firma mainostaa että tukevat työntekijöiden henk. koht kasvua ja kysyn miten se näkyy tässä tiimissä käytännössä yms. Tsemppiä haastatteluun!

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.4.25 05:57:30

Kiitos vinkeistä, pitää ne lueskella vielä paremman ajatuksen kanssa töiden jälkeen :)

Tuli vielä yksi kysymys mieleen. Laittaako pienet huomaamattomat kuulokkeet ilman mikkiä, jolloin äänenlaatu on varmasti huonompi ja pitää muistaa puhua kovemmalla äänellä riittävän läheltä läppäriä, vai valitako pelikuulokkeet joissa on kunnollinen mikki mutta jotka näyttävät ehkä hieman hölmöiltä kun ovat aika isot? :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.