Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lastensuojeluilmoituksen jälkeen

Lähettäjä: Rikki 
Päivämäärä:   13.4.25 18:43:05

Mitä tapahtuu lastensuojeluilmoituksen jälkeen?

Meillä mieheni, eli lasteni isä, tönäisi tänään yhtä lapsistamme voimakkaasti. Lapsi siis lensi voimalla lattiaan, ja kolautti kyynärpään sekä takapuolen lattiaan. Muitakin pienempiä juttuja on ollut, mm. pakottaa lapsia syömään (tästä on perhetyön kanssa aikoinaan puhuttu, ja sanoivat miehelle että se ei ole ok).

Olen siis tekemässä tilanteesta lastensuojeluilmoitusta, ja mietin että mitä ilmoituksen jälkeen tapahtuu? Saako mies olla kotona/ lasten kanssa jne.

Meillä on myös ero tulossa, kunhan saan voimia hoitaa kaikki käytännön asiat. Ja pelkään tottakai, että mies alkaa epäasialliseksi ilmoituksen vuoksi, ja tekee kaiken vaikeaksi. Meillä on omakotitalo, joten senkin myymisessä varmasti kestää...

Re: Lastensuojeluilmoituksen jälkeen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.4.25 18:46:38

No ensimmäisenä pakkaat itsesi ja lapsesi ja lähdet pois kotoa siksi aikaa että miehen saa sieltä ulos.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   13.4.25 18:50:46

Hyvä että teet, olen ylpeä että ajattelet lapsiasi vaikeassa erotilanteessa ja pidät lasten puolia. Se on lapsille hirvittää jos toinen vanhempi ei reagoi toisen vahingoittavaa käytökseen, joten toimit oikein.

Lastensuojeluilmoitus tulee käsitellä seitsemässä arkipäivässä. Teihin ollaan yhteydessä, ja perheestänne aloitetaan todennäköisesti palvelutarpeen arvio (PTA). Sen aikana voitte saada jo tukimuotoja kotiin käyntiin jos tarve on kova. PTA:n valmistuttua on muutama vaihtoehto miten edetään: voidaan todeta ettei asiakkuudelle ole tarvetta tai sitten ohjata perhe lapsiperhepalveluiden tai lastensuojelun asiakkuuteen.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   13.4.25 18:53:44

Ja niin, jos olo käy tukalaksi soitat vaikka Häkeen tai sosiaali-ja kriisipäivystykseen. Turvakoti on yksi vaihtoehto jos ei ole sukulaisia tai tuttavia kenelle mennä.

Eroon,tapaamisiin ja elatusasioihin saat ratkaisua lastenvalvojan ja tarvittaessa perheasioisen sovittelun kautta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.4.25 18:56:43

Et ole siis tehnyt yhtään mitään? Mikä kestää?

Lähettäjä: Ticcu Rilla 
Päivämäärä:   13.4.25 19:00:33

Aloittaja, lasusta oletettavasti tulee sinulle ja lapsille kiireellinen apu ja kehote poistua lähimpään turvakotiin, kunnes mies saadaan yhteisestä talostanne juridisesti ulos.

Kotinnehan ei ole hetkeen ollut lapsillenne turvallinen paikka, vaan vaarallinen ja turvaton.

Paljon voimia raskaaseen tilanteeseen. Juuri nyt on vaikeaa ja hetki tästä eteenpäin, mutta sitten se helpottaa. <3

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.4.25 19:11:04

Lapset viedään todennäköisesti pois ellet muuta eri osoitteeseen miehen kanssa. Miestä ei välttämättä asunnosta saa pois.

Lähettäjä: Ticcu Rilla 
Päivämäärä:   13.4.25 19:12:32

"Lapset viedään todennäköisesti pois "'

Höpöhöpö lapsia eroteta täysin kyvykkäästä vanhemmasta sen takia että se toinen vanhempi joutaisi manalaan. Kuten sanoin niin yhdessä äiti + lapset turvakotiin

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.4.25 20:07:12

Kai ne nyt jossain vaiheessa turvasn otetasn, jos ei äiti saa aikaiseksi lähteä? Eihän se yksi turvallinen vanhempi mitään auta, jos jatkuvasti vaan jumittaa väkivaltaisen puolison luona? Turvakotiin olisi pitänyt lähteä jo ensimmäisestä tönäisystä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   13.4.25 20:11:50

Onko ollut aiemminkin ongelmia kun perhettyö on mukana?

Nyt pitää unohtaa itsesi ja voimien vähyydestä valitus. Olet tehnyt lapsia hullun mullkun kanssa ja sinun välitön tehtävä on hoitaa lapset pois sieltä. Valitettavaa ja kovasti sanottu mutta nyt ei auta selittely ja ymmärtäminen. Isä on (?) vaarallinen lapsille ja päiväkin lisää ja tilaisuus pyntätä lapsia on liikaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   13.4.25 20:38:55

Aivan uskomatonta isän morkkaamista, kun ei tiedä kukaan, miten äiti käyttäytyy isää kohtaan. Sanoin yhdelle äidille "vain miehesi kautta olet tullut äidiksi arvosta sitä". Nykyisin naiset haluavat leikkiä nukkeleikkiä ja kun lapsi on syntynyt, niin miestä ei tarvita. Ja jos poikavauva syntyy, niin toivottavasti hän aikuisena ei joudu saman kohtelun alaiseksi.

Päivämäärä:   13.4.25 20:39:52

Kiitos kommenteista <3

Perhetyö on ollut mukana, koska meillä on erityislapsia. Perheneuvolasta sitä ehdottivat, ajatuksena että voisivat katsoa josko on jotain lisäapukeinoja arkeen (mutta totesivat jo ekalla käynnillä, että mulla on jo homma niin hallussa, ettei ole lisävinkkejä antaa).

Mutta siis en ymmärrä, että miten nää kaikki asiat käytännössä hoituu? Sori oon vähän sekaisin ja varmaan shokissa. Meillä ei pärjää kuin vanhin lapsi yksin, ja mä käyn töissä (hoidetaan ristiin lapset). Niin mihin mä heidät tyrkkään työpäivien ajaksi?? Pienimmän juu päiväkotiin (mutta ei paikkaa saa heti), mutta sit on viä keskimmäinen joka on koulussa. Ja jos meidät käsketään turvakotiin, niin millä lapset pääsee kouluun? Saavatko kyydityksen? Ja entä jos taloa ei saa myydyksi, niin asutaanko me sit turvakodissa vaikka vuosikin?

Sori oikeasti tyhmät kysymykset, pyörii vaan miljoona asiaa mielessä.

Lähettäjä: Sossutantta 
Päivämäärä:   13.4.25 20:53:55

Lasun jälkeen sulle luultavasti soitellaan ja kysytään lisätietoja tilanteesta. Mahdollisesti haluavat tavata. Jos haluat niin voit pyytää että tapaatte ensin sossujen kanssa ilman isää ja niin ettei hänelle heti kerrota. Että saat rauhassa kertoa teidän koti tilanteesta.

Jos tilanne on akuutti ja arvioivat ettei koti ole teille turvallinen paikka (kuten tilanne nyt ehkä on?). Suosittelevat toivottavasti turvakotiin menoa lasten kanssa. Sinne kannattaa mennä, sillä sieltä saa apua ja sossujen tehtävä on lasta uhkaavassa tilanteessa varmistaa lasten turvallisuus. Jos äiti ei lasten kanssa lähde turvakotiin, niin ainoa keino varmistaa lasten turvallisuus on sijoittaa heidät kodin ulkopuolelle.

Jos tilanne ei ole kovin akuutti, niin sitten varmasti saatte perhetyötä tms. Keskusteluapua.

Turvakoti on paikka missä kaikki järjestyy kyllä. Sieltä saa ruokaa, lasten koulut järjestyy kyllä ja töistä on mahdollista hakea sairauslomaa jos tuntuu ettei omat voimat kriisissä töihin riitä. Turvakoti on tarkoitettu akuuttiin tilanteeseen. Max muutaman kuukauden ajaksi. Sieltä autetaan löytämään uusi asunto ja järjestämään kaikki käytännön asiat. Jos mies alkaa talon myynnissä hankalaksi on mahdollista hankkia pesänjakaja joka viimekädessä hoitaa asian.

Kaikki järjestyy kyllä kun uskallat olla rehellinen ja pyytää apua. Lapset on tärkeintä <3

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   13.4.25 21:03:37

Turvakotiin koska isä on tönäissyt ja pakottanut syömään, tuskin.
Miten olet ajatellut pärjätä eron jälkeen lasten kanssa? Eroa siitä miehestä, tuskin se eroaminen nyt kovin montaa päivää kestää?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.4.25 21:13:10

Lasun kanssa kestää liian kauan! Menkää turvakotiin, he järjestävät ihan kaiken! Ajattele niitä lapsia nyt, he ovat sulle rakkaita ja heitä ei kukaan muu nyt auta!

Pakkaa mukaan vähän vaatteita, puhelimet ja henkkarit, pankkikortit ja tunnukset. Soita turvakotiin vaikka matkalla. Kaikki järjestyy. Googleta turvakoti + oma paikkakunta.

Päivämäärä:   13.4.25 21:19:08

Sossutantta: Kiitos kattavasta vastauksesta <3
Ehdottomasti menen turvakotiin, jos lastensuojelu sen aiheelliseksi katsoo. Ainoa ongelma on koira, täytyy viedä se hoitolaan enkä tiedä mistä revin rahat siihen.

Miisa: Miksi en pärjäisi lasten kanssa eron jälkeen? Ja kyllähän se ero kestää, jos mies ei suostu muuttamaan pois.

Heh: En ala lapsia sängystä repimään tämän takia, nukkuvat jo.

Päivämäärä:   13.4.25 21:23:38

Sossutantta: Mietin vielä tuota asuntoasiaa. Ei minulla ole varaa muuttaa, ennenkuin talo saadaan myytyä. Joten vähän jumitilanne sen suhteen edessä :( Koska luultavasti ei ihan heti mene kaupaksi.

Pelkään myös, että mies kääntää kaiken mua vastaan. Viimeksi kun erosta puhuttiin, sanoi että lahjoo isoimman lapsen jotta muuttaisi hänelle asumaan. Ja pelkään että onnistuu siinä.
Kyseessä on siis yläkouluikäinen erityislapsi, jonka asioiden hoitoon mies ei ole koskaan osallistunut. Hänellä ei ole edes wilmatunnuksia. Lisäksi vastustaa lapsen ADHD-lääkitystä.

Päivämäärä:   13.4.25 21:48:46

Mies käyttää siis myös sinuun henkistä väkivaltaa... Uhkailua ja kiristystä lasten kustannuksella. Monella paikkakunnalla on myös ihan hyvät väkivaltatyön avopalvelut. Siellä voisi olla hyvä käydä juttelemassa ja miettiä onko teidän perheessä väkivaltaa ja minkälaista ja saada keinoja siitä lähtemiseen.

Asumis asiat kyllä aina järjestyy tavalla tai toisella. Se ei ole syy jäädä turvattomaan suhteeseen. Asuntolainasta voi hakea maksuvapaata, voi hakea tukia, lasusta harkinnanvaraista jne. Alkuun pääsee vaikka pienemmässä vuokra-asunnossa ja sitten kun talo on myyty niin etsii jotain mieluisampaa.

Päivämäärä:   13.4.25 21:55:48

Sossutantta: Kiitos taas! Joo en tietenkään jää asumisongelman takia huonoon suhteeseen. Asuntolainaan ei lyhennysvapaata saada, eli se on pakko maksaa joka tapauksessa. Meidän alueella ei ole edes isoja asuntoja, eli kolmioon muutetaan. Mutta se ei tosiaan onnistu, ennenkuin talo on myyty. Mulla ei myöskään ole luottotietoja, mikä osaltaan sekoittaa pakkaa...

Päivämäärä:   13.4.25 22:11:04

Ole yhteydessä turvakotiin, sossuun tai sinne avopalveluihin. Ne osaa myös tota asunto asiaa sun kanssa miettiä. Se voi tuntua ihan ylitsepääsemättömältä asialta, mutta apua saa kyllä kun pyytää ja sellaisella +2000 turvakotiasiakkaan kokemuksella voin sanoa ettei kukaan ole ikinä joutunut jäämään sinne yhteiseen omakotitaloon väkivallan uhan alle asumaan. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneet usein myös kokevat ja miettivät etteivät pärjää ilman puolisoa. Ja uskovat että jääminen on ainoa vaihtoehto. Näin ei kuitenkaan ole. Muista se.

Ja tuolle yhdelle kommentoijalle.... Jos isä on käyttänyt lapseen fyysistä (kovaa tönäisy kumoon) ja henkistä väkivaltaa (syömään pakottaminen). Niin ne on oikein valideja syitä hakeutua turvakotiin. Todella todella harvoin nämä ovat mitään yksittäisiä juttuja, usein siellä on jo tossa pisteessä paljon muutakin.

Lähettäjä: Kala 
Päivämäärä:   13.4.25 22:13:02

"Ja tuolle yhdelle kommentoijalle.... Jos isä on käyttänyt lapseen fyysistä (kovaa tönäisy kumoon) ja henkistä väkivaltaa (syömään pakottaminen). Niin ne on oikein valideja syitä hakeutua turvakotiin. "

Tämä. T: lasun sosionomi (AMK)

Uskomaton valheellinen roskaposti tuo kirjoittaja johon tantta viittasi

Päivämäärä:   13.4.25 22:50:10

"Miisa: Miksi en pärjäisi lasten kanssa eron jälkeen? Ja kyllähän se ero kestää, jos mies ei suostu muuttamaan pois."

Jos te nyt hoidatte lapset ristiin kun eivät pärjää itse, miten tämä asia järjestyy eron jälkeen, jos se ei järjesty turvakodissa?
Miksi et itse muuta pois jos talo täytyy kuitenkin myydä?

Päivämäärä:   13.4.25 22:58:18

Tivvu Rilla opettelee lukemaan. Kuten kirjoitin, jos äiti jää saman katon alle lapsille väkivaltaisen miehen kanssa, lapset saatetaan viedä pois. Siksi sieltä täytyy itse lähteä lasten kanssa eikä jäädä odottamaan, että mies joskus lähtee.

Päivämäärä:   13.4.25 23:05:51

LähettäjäMiisa

Päivämäärä13.4.25 22:50:10

"Miisa: Miksi en pärjäisi lasten kanssa eron jälkeen? Ja kyllähän se ero kestää, jos mies ei suostu muuttamaan pois."

Jos te nyt hoidatte lapset ristiin kun eivät pärjää itse, miten tämä asia järjestyy eron jälkeen, jos se ei järjesty turvakodissa?
Miksi et itse muuta pois jos talo täytyy kuitenkin myydä?

Pienin menee tottakai päiväkotiin, ja keskimmäiselle olen hakenut ensi kouluvuodeksi paikkaa iltapäiväkerhoon. Lisäksi saan tarvittaessa muokattua työvuorojani.

En voi muuttaa pois, koska ei ole varaa maksaa vuokraa, sekä asuntolainan lyhennystä.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   13.4.25 23:07:33

Koiralle löytyy luultavasti hoitopaikka esimerkiksi facebookin kautta.

Päivämäärä:   13.4.25 23:11:34

Lähettäjä-.-

Päivämäärä13.4.25 22:58:18

Tivvu Rilla opettelee lukemaan. Kuten kirjoitin, jos äiti jää saman katon alle lapsille väkivaltaisen miehen kanssa, lapset saatetaan viedä pois. Siksi sieltä täytyy itse lähteä lasten kanssa eikä jäädä odottamaan, että mies joskus lähtee.

En ikinä ikinä antaisi viedä lapsiani pois. Olen aina tehnyt kaikkeni heidän eteen, ja mulla ei esim. ole nykyään edes harrastuksia koska haluan olla heille mahdollisimman paljon läsnä.

Päivämäärä:   13.4.25 23:14:04

Sitten sä et arvo vaan lähdet juuri nyt eri osoitteeseen väkivaltaisen miehen luota

Päivämäärä:   13.4.25 23:15:30

Sossutantta/Kala: Mitä seuraamuksia miehelle tästä tulee/voi tulla? Ja miten esim. jatkossa lasten asumiset jne. Voiko mies vaatia esim. 50/50 sopimusta? Tai siis varmasti voi vaatia, mutta voiko hän sen saada?

Päivämäärä:   13.4.25 23:27:38

"Pienin menee tottakai päiväkotiin, ja keskimmäiselle olen hakenut ensi kouluvuodeksi paikkaa iltapäiväkerhoon. Lisäksi saan tarvittaessa muokattua työvuorojani."

Eli sun ero tulee odottelemaan ensi syksyyn asti? Ei varmaan kannata sitten vielä edes miettiä koko asiaa.
Varsinkaan jos kyse on siitä että isö käskee lasten syödä ja tönäisee, niin eihän tuossa ole mikään kiire.

Päivämäärä:   13.4.25 23:45:42

LähettäjäMiisa

Päivämäärä13.4.25 23:27:38

"Pienin menee tottakai päiväkotiin, ja keskimmäiselle olen hakenut ensi kouluvuodeksi paikkaa iltapäiväkerhoon. Lisäksi saan tarvittaessa muokattua työvuorojani."

Eli sun ero tulee odottelemaan ensi syksyyn asti? Ei varmaan kannata sitten vielä edes miettiä koko asiaa.
Varsinkaan jos kyse on siitä että isö käskee lasten syödä ja tönäisee, niin eihän tuossa ole mikään kiire.

Olen jäämässä lasten kanssa kotiin kuukauden päästä. Tästä siis sovittu jo syksyllä työnantajan kanssa.

Päivämäärä:   14.4.25 08:51:19

Vaikea sanoa mitään tarkemmin kun ei tiedä enempää teidän tilanteesta, mutta lähtökohtaisesti lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Se on sitten teidän sovittava lastenvalvojalla tai viimekädessä sovittelussa/käräjillä miten lasten asiat sovitaan. Siellä sovitaan huoltajuudesta, tapaamisista ja elatuksesta.

Toki ammattilaiset tekee varmasti omaa arviotaan siitä miten turvallinen huoltaja isä on ja onko hän tehnyt rikosta. Nämä vaikuttanee siihen "mitä miehelle käy".

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.4.25 08:53:34

Väkivaltaisella miehellä ei ole mahdollisuuksia vaatia yhtään mitään. Sinä sen sijaan voit vaatia valvottuja tapaamisia isän ja lasten välille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.