Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1.5 litrainen moottori tehokas?

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   13.4.25 16:08:21

No niin. Tyhmä tytteröinen täällä kyselee, että onko 1,5 litrainen moottori Mersussa tehokas? Eli kannattaako tämmöistä edes harkita, jos haluaa normaalia tehokkaamman auton pitkänmatkan ajoon? Ei tule vetojuhdaksi vaan ihan maantieajoon työmatkoille. Harkinnassa olisi vähintään 2020 luvun menopeli, diesel ja automaatti. Eli, onko A sarjan mersu liian "köpö" jos haluaa vähän järeämpää autoa alle.

Re: 1.5 litrainen moottori tehokas?

Lähettäjä: poope 
Päivämäärä:   13.4.25 16:09:04

Se nimenomaan on köpö pitkänmatkan ajoon.

Päivämäärä:   13.4.25 16:19:44

Okei. Hyvä tietää. Mulla on nyt alla 2018 vuoden Audi A6, ja se on ihan hyvä, mutta pitäisi hommata uusi auto. En tosiaan ymmärrä autosta mitään, niin siksi kyselen. Oon varmaan autokauppiauden unelma "kusetus kohde" tietämättömyyden takia, eikä oo ketään keltä neuvoja kysyä.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   13.4.25 16:26:41

Minulla on 1,9 turbodiesel perus ajossa ja tämä riittää vallan mainiosti.
Pääsee ohi vaivattomasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.25 16:27:12

Riippuu paljoko on tehoa ja vääntöä.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   13.4.25 17:00:40

"onko A sarjan mersu liian "köpö" jos haluaa vähän järeämpää autoa alle"

MB A on todella kaukana järeämmästä autosta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.4.25 17:02:16

Sinulla on nyt Audissa 3 litrainen moottori, niin 1,5 voi sen jälkeen tuntua "hieman" tehottomalta. Itse en kaipaa autolta tehoja, kun en ole rallia ajamassa yleisillä teillä, mutta makuasia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 17:26:44

”MB A on todella kaukana järeämmästä autosta.”

Tämä. Ja 1,5 litran moottori ei ole tehokas. Toki muutkin jutut vaikuttaa, mutta näin yleisellä tasolla.

Lähettäjä: johtotähti 
Päivämäärä:   13.4.25 17:59:40

Mersu on muutenkin ihan yliarvostettu merkki, kannattaa pysytellä siitä kaukana.

Lähettäjä: late 
Päivämäärä:   13.4.25 18:13:33

Ostat Volvon.

Päivämäärä:   13.4.25 18:18:02

A Mersu on pikkukinneri nuhapumppu. Varsinkin tuommoiseen Audiin verrattuna. Eivät paini millään tavalla samassa sarjassa.

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   13.4.25 18:31:21

Mulla on kans Audi A6 missä 3 litrainen moottori ja vakiona siinä on muistaakseni n. 220 heppaa, tää on ohjelmoitu kuitenkin niin että suorituskykyä on yli 300 heppaa. Tää on tosi hyvä. Meillä on myös Audi A4 2 litrainen turbo, siinä on 211 heppaa ja sekin on ihan reipas, mutta selvästi kuitenkin laiskempi kuin A6. 1,5 litran moottori on surkea nuhapumppu, ei autot ole tehokkaita "rallin ajamista" varten vaan sitä varten että aina ehtii. Mutta jos ajat lähinnä kaupungissa eli ei ohittelun tarvetta ja tykkäät liittyä löysästi moottoritielle niin sit se on varmaan ihan hyvä.

Päivämäärä:   13.4.25 18:32:39

Ja siis mun mielestä tuo meidän kakslitrainen turbo on ihan vähimmäisvaatimus miellyttävään ajamiseen, sekin tuntuu aika laiskalta ja kuminauhamaiselta tuohon ohjelmoituun kolmelitraiseen.

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   13.4.25 18:33:15

Kannattaa katsoa myös niitä hevosvoimia. Siinä näkyy se teho. Katso mikä sulla nykyisessä autossa on ja sit vertaat siihen onko enempi vai vähempi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.4.25 18:34:59

Oletko Nami muutoskatsastanut tuon A6:sen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.4.25 18:42:06

Ei tuo moottori kerro mitään siitä onko tehokas vai ei. Löytyy autoja, joissa 1.5l moottori ja teho yli 300hv.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   13.4.25 18:43:48

Mitä tuossa nyt äkkiä katselin, niin alkaen mallissa on 136hv ja kiihtyy 8,8s sataseen, kyllä tuo mulle ainakin riittäisi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.4.25 18:44:18

Tuollaisessa mersussa näyttäisi olevan 116hv eli ei mikään raketti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.25 18:44:28

Mulle myös tulossa Audi A6 3l tdi.
Heppoja on reippaat 300.
Luulenpa että tämä riittää minulle :)

Se pikkumese on kaukana järeämmästä autosta.
Sopii varmaan johonkin kaupunkiajeluun..

Lähettäjä: Riittävästi on 
Päivämäärä:   13.4.25 18:53:47

Minulla ollut autoja litrasesta kolmeen litraan ja voin sanoa että kaikilla kerkiää ihan hyvin.

Päivämäärä:   13.4.25 18:54:08

Mersuista A6:lle vastinetta löytyy lähinnä E-sarjasta.

Päivämäärä:   13.4.25 18:58:44

Hei, kiitos vastauksista. En tosiaan halua mitään nuhapumppua, vaan semmosen pelin joka mm. ohitustilanteissa liikahtaa. Ajan työkseni paljon, joten siksi tehokas peli hakusessa. Jos pelkkää kaupunkiajoa ajelisin, voisi tuo olla varmasti hyvä siihen. Jatkan auton etsimistä ja vertailen hevosvoimia jne...

Päivämäärä:   13.4.25 19:12:08

"Hei, kiitos vastauksista. En tosiaan halua mitään nuhapumppua, vaan semmosen pelin joka mm. ohitustilanteissa liikahtaa. Ajan työkseni paljon, joten siksi tehokas peli hakusessa. Jos pelkkää kaupunkiajoa ajelisin, voisi tuo olla varmasti hyvä siihen. Jatkan auton etsimistä ja vertailen hevosvoimia jne..."

Ei missään nimessä sitten nuhapumppua sulle, tuollaisella joutuisit uudelleen opettelemaan ohittamaan (ja usein olemaan kokonaan ohittamatta) koska laiska auto todella voi yllättää ikävällä tavalla jos on tottunut voimaan.

Päivämäärä:   13.4.25 19:20:52

"Oletko Nami muutoskatsastanut tuon A6:sen?"

Tämä on siis uutena ohjelmoitu, eka katsastus vasta 4v käyttöönotosta. Jos myöhemmin sen tekee niin periaatteessa pitää muutoskatsastaa, mutta käytännössä ei tarvi koska katsastajia ei kiinnosta.

Päivämäärä:   13.4.25 20:06:42

Ennen minulla oli volvo v70 2,5l. Turbokoneella.
Heppoja rapiat 200.
Kivasti kulki tämäkin.

Seuraava auto olikin olosuhteiden pakosta tavallinen rav4
Jeesus mikä nuhapumppu..
Mutta tarpeellinen oli neliveto ominaisuutensa vuoksi.

Nyt todella on mukava saada semmoinen ajokki mikä liikahtaa.

Lähettäjä: Kake 
Päivämäärä:   13.4.25 20:09:20

Tehon lisäys ja rajat
Uusi laki sallii moottorin tehon lisäämisen, mutta siihen liittyy tarkkoja rajoituksia. Jos moottorin tehoa lisätään yli 20% alkuperäisestä tehosta, auton on täytettävä mallisarjan tehokkaimman version vaatimukset. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli tehoa lisätään merkittävästi, auton muiden osien, kuten jarrujen ja voimansiirron, on oltava samalla tasolla kuin mallisarjan tehokkaimmassa versiossa.

Esimerkki: Tehon lisäys ja jarrut
Oletetaan, että sinulla on auto, jonka alkuperäinen moottoriteho on 150 hevosvoimaa (hv). Uuden lain mukaan voit lisätä tehoa enintään 30 hv ilman, että tarvitsee tehdä muita muutoksia.

Jos kuitenkin haluat nostaa tehon esimerkiksi 200 hv tämä ylittää 20% lisäyksen alkuperäisestä tehosta.

Tässä tapauksessa auton jarrujen on oltava vähintään yhtä tehokkaat kuin saman mallisarjan tehokkaimmassa versiossa, joka voi olla esimerkiksi 250 hv versio.

Tämä saattaa vaatia jarrulevyjen, jarrusatuloiden ja jarrunesteiden päivittämistä, jotta ne kestävät lisääntyneen tehon aiheuttamat rasitukset.

Voimansiirto ja muut komponentit
Tehon lisäyksessä tulee myös ottaa huomioon voimansiirron komponentit, kuten vaihteisto ja vetoakselit. Lisääntynyt teho voi aiheuttaa suurempaa rasitusta näille komponenteille, mikä voi johtaa ennenaikaiseen kulumiseen tai jopa rikkoutumiseen, ellei niitä päivitetä vastaamaan lisääntyneen tehon vaatimuksia. Mallisarjan tehokkaimmassa versiossa nämä komponentit on yleensä suunniteltu kestämään suurempaa tehoa ja vääntöä, joten vastaavien osien asentaminen varmistaa, että autosi pysyy luotettavana ja turvallisena myös viritettynä.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   13.4.25 21:27:09

Pysy vaan siinä Audissasi... ;D
Niin minäkin teen, vaikka tää onkin jo +10v vanha, juurikin A6 Quattro. Tällä ehtii ohitella tarvittaessa, vaikka onkin farkku eikä jää pieneen mäennyppylään tai lumikinokseen :)

Päivämäärä:   13.4.25 21:51:43

Onko tuo pikku mersunkikkare edes neliveto? Talvella neliveto on kyllä ihan lyömätön jos enemmän tulee ajoa. eikä tosiaan jää kiinni helposti.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.4.25 21:55:36

Miksi edes olet autoa vaihtamassa, jos sulla on 2018 A6 jossa on riittävästi potkua ja neliveto, 3 litrainen dieselmoottori on hyvin pitkäikäinen, että kerropas paljonko siinä on kilsoja mittarissa, ettet suotta vaihda hyvää huonoon. Ajattelin vaan jos et tiiä autoista mitään ettet oo sitä vaihtamassa samoilla kilsoilla kun jotain lussua bensakonetta, siinä vaiheessa tolla dieselillä ajat vielä kauan.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   13.4.25 21:58:10

Vaihdettiin syksyllä olosuhteiden pakosta autoa ja käytiin koeajamassa A-mersu. Se rengasmelun määrä oli ihan posketon auton sisällä. Ostettiin sitten CLA, jossa ei ollut samaa ongelmaa. Näppärä kaupunkiajeluun

Päivämäärä:   13.4.25 22:12:02

Miksi haluat vaihtaa autoa jos olet ollut tyytyväinen nykyiseen? Paljonko mittarissa? Sulla on jo tosi hyvä auto alla, jos se ei ole loppuunajettu niin vaihtamisessa ei ole järkeä, ellet sitten halua halvempaa pieniruokaista kippoa alle, ja ilmeisesti et halua. Auto ei ole koskaan sijoitus, eikä autoa kannata huvikseen vaihtaa ellei siihen ole järkevää syytä. Ellei sitten ole tosi paljon löysää rahaa.

Päivämäärä:   13.4.25 22:19:50

"Auto ei ole koskaan sijoitus"

Ei nyt ihan näinkään. Monikin auto voi olla hyväkin sijoitus. Käyttöauto harvemmin.

Päivämäärä:   13.4.25 22:29:11

""Auto ei ole koskaan sijoitus"

Ei nyt ihan näinkään. Monikin auto voi olla hyväkin sijoitus. Käyttöauto harvemmin."

No itse asiassa mieheni on myynyt pari Porschea ja sai niistä enemmän kuin mitä maksoi niistä, vaikka muutama vuosi mennyt välissä ja jonkin verran ajeltu. Mutta suurin osa ei harrasta autoja, eikä tässä keskustelussa ole kyse harrastamisesta, vaan käyttöautoista. Audi A6 on hyvä mutta arvokas investointi, mutta ei koskaan sijoitus. Sitä ei siis kannata vaihtaa vain huvin vuoksi.

Lähettäjä: Noster 
Päivämäärä:   13.4.25 22:37:46

Missä ihme nascar-sarjoissa te ajatte? Omassa kulkineessa 75 hp ja olen sujuvasti päässyt sillä niin motarille kuin sieltä pois.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.4.25 22:43:46

Minä olen aika tiuhaan autoja vaihdellut, ihan vain siksi kun olen halunnut uudemman. Nykyisellä joutuukin ajella kauemmin, koska uudempaa samaa mallia ei ole saatavana kuin hybridinä ja sellaista en halua.

Päivämäärä:   13.4.25 23:50:02

Autolla on ajettu kohta 300 000 km, joten vaihto on edessä. Tutkailinkin jo mersuja ja enemmän tuo E sarjan mersu on se mitä etsin. En siis etsi autoa sijoitusmielessä, vaan turvalliseksi ja "liikahtavaksi" ajoneuvoksi, jolla pääsee myös talviolosuhteissa turvallisesti liikkumaan. Toi mun nykyinen auto on hyvä, mutta kilometrejä alkaa olemaan liikaa, diesel ja automaattivaihteinen, jos sillä on merkitystä. Olen tosiaan paljon tienpäällä, niin ihan en riisikipolla pärjää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.4.25 00:08:14

300tk 3 litraiselle dieselmoottorille ei ole yhtään sama asia kuin bensamoottorille, jälkimmäinen on ihan lopussa mutta tuollaisen dieselmoottorin käyttöikä kilsoissa on vähintään 500tk. Keskimäärin vastaaviin verrattuna autosi on nyt käyttökaarensa puolivälissä. Diesel on aina pitkäikäisempi kuin bensa, ja mitä isompi moottori sitä enemmän kilsoja se kestää. Mutta isojen remonttien riski kasvaa kyllä, ja todennäköinen remontti automaatti kuutosessa on vaihdelaatikko ja se maksaa aika paljon, eli voi olla ihan fiksua vaihtaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.4.25 00:15:26

Egon pönkitykseen toki sopii paremmin uudempi vuosimalli Audi A6:sta. Hevosvoimat eivät tuo turvallisuutta, vaan asenne. Jos motari on sinulle pujottelurata, mikään auto ei ole turvallinen.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   14.4.25 00:21:03

"Egon pönkitykseen toki sopii paremmin uudempi vuosimalli Audi A6:sta. Hevosvoimat eivät tuo turvallisuutta, vaan asenne. Jos motari on sinulle pujottelurata, mikään auto ei ole turvallinen."

Ei kyse ole vain voimasta ja siitä että ehtii, vaan kunnon Audilla ajaminen on luksusta. Se on tasainen, hiljainen ja tuntuu kuin lejuisi poutapilven päällä, silti ajo-ominaisuudet ja tuntuma tiehen täydellinen. Eron huomaa kun joutuu ajamaan tavallisella autolla, kaikki töyssyt ja kuopat tuntuu ikävästi ja muutenkin istuu kuin kirkonpenkissä. Ja onhan ne kauniitakin.

Päivämäärä:   14.4.25 05:29:21

Perustelen omani.
En tarvitse huimia hevosvoimia eikä egoa tartte pönkitellä.
Ilmajousitus= selvävaivaiselle unelma.
Automaatti myös helpottaa.
Toisinaan kärsin kovista jalkasäryistä ei meinaa kytkintä voida polkea.
Pitää olla voimaa autossa riittävästi=jouhevat ohitukset.
En ajele motareita..täällä ei niitä ole.
Ajan silti työkseni ja paljon.
Mukava pitää silloin auton olla

Päivämäärä:   14.4.25 05:54:34

Mulla on 1.6 turbodiesel auto ja on taloudellinen ja riittävän tehokas ajopeli. Pääsee kyllä ohittamaan, mutta itselle tärkein tuo taloudellinen ajettavuus.

Päivämäärä:   14.4.25 06:11:05

”Autolla on ajettu kohta 300 000 km, joten vaihto on edessä.”

Mitä? Miksi vaihto olisi edessä jonkun tietyn kilometrimäärän kohdalla? 300tkm ei muutenkaan ole mitenkään mahdittoman paljon dieselille.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   14.4.25 08:36:00

Mulla on E-sarjan farmarimersu 5 litran v8-bensakoneella. On jämäkkä kuin kassakaappi ja kulkee kovissa nopeuksissa vakaasti kuin silitysrauta. Tykkään kuin hullu puurosta ;D

Päivämäärä:   14.4.25 09:48:41

"Mitä? Miksi vaihto olisi edessä jonkun tietyn kilometrimäärän kohdalla? 300tkm ei muutenkaan ole mitenkään mahdittoman paljon dieselille."

Niin, no mun mielestä se on jo paljon, eikä tämä myt tainnut ola se pointti, mitä tässä haen takaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.