Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten reagoisitte asunnon tyhjentämiseen

Lähettäjä: ,c 
Päivämäärä:   13.4.25 14:05:40

Jos saisitte säännöllisin väliajoin viestiä vanhemmaltanne, että hän tyhjentää asuntoaan kun kysyy syytä, "no jotta sinulla olisi sitten helpompaa tyjentää!" Ja kyse ei ole mikään kaatopaikka vaan ihan tavallinen tavallisella määrällä tavaraa. Tätä on tyhjennetty jo 20 vuotta....
Ja aina nykästään että no sitten sinulla helpompaa. Mistä hän voi olla varma, ettei vaikka joudu tyhjentämään minun asuntoa ensin?
Sitähän voi jäädä vaikka auton alle seuraavana päivänä.
Aina kun keron, mitä kivaa olen tekemässä, hän on tyhjentämässä asuntoa minua varten...

Re: Miten reagoisitte asunnon tyhjentämiseen

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.4.25 14:12:25

Sano, että oikein odotat kuolemaansa, että saat kaikki nuo kivat tavarat. Ja että MITÄÄN EI ANNETA POIS.

Tai sitten sanot, ettet kuitenkaan itse tyhjentele mitään, vaan Kierrätyskeskus tulee ja vie.

Tai menet leikkiin mukaan, ja kerrot, mitä olet hävittänyt ja konmarittanut tänäänkin.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   13.4.25 14:23:09

Estäisin tuollaiset sekopäät, niin ei viestejä tulisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.25 14:24:00

Vanhempani on hoardaajia, tuo kuulostaisi taivaalliselta.

Päivämäärä:   13.4.25 14:33:52

Sanot sille ettei heitä mitään pois kysymättä sinulta ensin, ettei vaan mene mitään arvokasta/myytävää roskiin minkä voisit perinnössä saada.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   13.4.25 14:34:50

Toivotaan et tää asunnon tyhjentäjä ei kärsi vaate pulasta. Täti vainaa oli aika huonoissa vaatteissa ennen kuolemaansa.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   13.4.25 15:11:16

Kuuluu kaiketi tiettyyn ikään tai luonteenpiirteisiin? Äidinäitini jauhoi noin parikymmentä vuotta, ettei näe enää seuraavaa kesää. Ekat muistot näistä sanoista alakouluikäisenä, ja olin täyttänyt 30 sitten, kun hänestä aika jätti.

Kai siinä tehdään jotain tilinpäätöstä, jäsennellään sitä omaa elettyä elämää tai sitten vain haetaan huomiota? Edesmennyt anoppikin siivoili "kuolinsiivoustaan" moneen kertaan. Hänen siivoustyylinsä vain oli sellainen, että siirteli tavaroita paikasta toiseen ja lopulta roinan määrä vain lisääntyi ;)

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   13.4.25 18:06:19

Mä laittaisin peukkua ja toteaisin, että hieno juttu. Olen yrittänyt jo vuosia saada vanhempia karsimaan ison omakotitalonsa tavaramäärää ja vähän auttanutkin siinä, mutta eivät oikein halua saada mitään aikaan. Parin-kolmen vuoden sisällä heillä on suunnitelmissa muutto kerrostalokolmioon.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.4.25 18:12:08

Sanoisin, että hyvä juttu. Järkevää käydä tavaroita läpi ja hankkiutua eroon turhasta itse kunkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 09:34:40

onko teillä millaiset välit muuten? kuulostaa todella marttyyrilta...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   14.4.25 09:40:50

Mitäpä tuo nyt niin haittaa. Kannattaako sitä niin vakavasti ottaa. Monilla ihmisillä on liikaa tavaraa, joten hyväkin se on, jos pärjää vähemmällä.

Lähettäjä: Manna 
Päivämäärä:   14.4.25 09:44:47

Sanoisin, että jokainen tekee omalla asunnollaan, tavaroillaan ja ajallaan mitä tahtoo. En lähtisi provosoitumaan tai ottamaan kantaa suuntaan tai toiseen tyyliin onko touhu järkevää.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   14.4.25 09:46:56

On muuten aika ärsyttävää että aikuisen lapsen tavaroita pitäisi edelleen säilyttää mun kotona.
Mun koti ei oo varastohotelli.
Oma äitini aikanaan siivoili pikkuhiljaa perheen lasten kamoja vaan yksinkertaisesti roskiin (harkintaa käyttäen), silti poismenonsa jälkeen roskiin vietävää lasten jäämistöä oli jäätävä määrä.
Itse ajattelen jossain vaiheessa muuttavani pienempään, siksi karsin omiakin.
Poismuuttaneet lapset ei oikein tajua, että koti muuttuu vanhempien kodiksi eikä aikuisten lasten tavarat enää kuulu kalustoon.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.4.25 09:54:32

Tavaraa kertyy vuosien mittaan. Hyvä että karsivat.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   14.4.25 09:57:25

Parempi noin päin. Meillä mummo antoi ainakin 10 vuoden ajan, varmaan tuon 20 vuotta, tavaraa meille lapsenlapsille. Kaiken mahdollisen kaivoi ja häkkivaraston tyhjensi, ja antoi meille säilytettäväksi. Niitä pellava- ja pitsiliinoja en ole vielä tarvinnut, ehkä joskus myöhemmin..? Ei uskallettu antaa mitään pois, kun oli sen verran ailahtelevainen luonne, että välillä vaati saada jotain takaisin.

Lähettäjä: ,C 
Päivämäärä:   14.4.25 10:16:44

No tehköön mitä haluaa, mutta se, että saan päivittäin monta viestiä, että hän tyhjentää asuntoa. Kun siihen vastaa, että selvä hyvä, niin sama viesti tulee hetken päästä uudelleen.

Jos siis saisitte päivittäin 5 viestiä viikossa että teillä vanhempi tyhjentää asuntoa, ettekä pysty keskittymään töihinne kun aina puhelin piippaa, että asuntoa tyhjennetään onko ainoa vaihtoehto sulkea puhelin työpäiväksi?
Sitten ei läpi pääse aihellisetkaan puhelut.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   14.4.25 10:47:34

Eikös aloittajalla ala olla jo huoli äidin terveydestä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 11:22:42

Pyydä aina kuva siitä tyhjentyneestä asunnosta, että näkee miten tyhjentäminen edistyy.

Lähettäjä: ,c 
Päivämäärä:   14.4.25 11:26:36

Eikös aloittajalla ala olla jo huoli äidin terveydestä?

kyllä mutta mitäpä voit aikuiselle ihmiselle tehdä?'

Raahata väkisin lääkäriin mihin ei lähde. Jos joku on saanut kannettu isokokoisen vanhemman johonkin väkisin niin kertokaa. Aina voi olla huoli jostain mutta jos ihminen ei itse mihinkään lähde eikä sitä sinne saa, niin sitä ei sinne saa. Ja mitkä raivot saa silmille jos ehdottaisi että olisiko keskustelun paikka lääkärillä tarpeen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 11:34:13

Muistisairas, jos samaa viestiä toistelee?

Omat vanhempani ovat noin 40 vuotta puhuneet asunnon raivaamisesta (ei tuolleen jatkuvasti kuten aloittajan äiti), mutta yhtään mitään ei ole pois lähtenyt :D

Lähettäjä: Anonyme 
Päivämäärä:   14.4.25 18:42:01

Minun puhelimessa on sellainen kätevä toiminto, että voin pistää vain tietyt numerot äänettömälle tai estoon. Näin se piippaus ei häiritse, mutta tärkeämmät asiat tulee silti perille.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   14.4.25 18:52:07

Voi kun saisikin aikaiseksi tyhjentää talon ihan minimalistiseksi. Tavaraa, tarpeellista ja tarpeetonta, on ihan liikaa. Ja tämä ihan vaan, että perillisillä olisi helpompi homma meidän kuoltua.

Itse tehnyt yhden talon kuolinsaneerauksen ja se oli ihan hitonmoinen homma. En soisi kellekään tuollaista. Enkä varsinkaan omalle lapselle.

Päivämäärä:   14.4.25 18:56:51

Tekisin huoli-ilmoituksen noiden viestien määrän takia.

Päivämäärä:   14.4.25 19:07:08

No eihän tässä nyt ole kyse siitä tyhjentävätkö sitä asuntoaan oikeasti vai ei, vaan siitä että siitä jankataan jatkuvasti ja yritetään jotenkin marttyroida/syyllistää tai mitä lie. Varsinkin tuo että sitä asuntoa ollaan tyhjentämässä aina kun ap:lle on tapahtunut jotain mukavaa, niin kyllähän se kertoo sen ettei siinä pelkästä siivouksesta ole kyse vaan sitä käytetään aseena johonkin.

Minun äitini harrastaa vähän saman tyylistä toimintaa. Ei voi puhua mistään tulevasta, ei ensi kesästä eikä edes kahden viikon päästä tapahtuvasta, kun aina tulee se "ei sitä tiiä oonko minä sillon enää hengissäkään". Helkkarin ärsyttävää. Joskus jos hän on itse erehtynyt alkaa puhumaan tulevasta niin minä olen puolestani tokaissut että eihän sitä tiedä ootko sinä enää silloin hengissä:D Siitä sitten kuitenkin loukkaantuu.

Kyseessä täysin terve, työssä käyvä kuusikymppinen ihminen mutta puhuu kuin olisi lähempänä sataa. Aina kun käy jossain reissussa niin oikein vaikertavalla äänellä kertoo kuinka tämä on hänen viimeinen matkansa (pun intended), tai jos kysyy mitä odottaa eniten reissulta niin kuulemma sitä että selviää hengissä. Huokaus.

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   14.4.25 19:07:54

Onhan tuohon ihan päteviä vastauksia.
- Ai jaa, sepä hyvä.
- Jaa, hienoa; soitellaan sitten kun olet saanut homman valmiiksi!
- Pitäisi minunkin varmaan aloittaa, että ei jää sitten sinun riesaksi.
- Aika hitaasti tuntuu tyhjennys edistyvän; pitäisikö palkata ammattiapua?
- Onko kaikki hyvin, kun puhut tuollaisia?
- Onko kaikki hyvin, kun olet nyt kertonut saman asian jo viidesti tänään?
- Mitä aiot sitten tehdä, kun saat tavarat hävitettyä?
- Tuntuu ikävältä, että et juuri enää osaa keskustella muusta kuin asunnon tyhjäämisestä.
Jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.