Lähettäjä: downshift
Päivämäärä: 13.4.25 14:19:07
"Meillä menee kahden henkilön taloudessa ruokaan noin 200€ kuussa. Ei syödä juurikaan lihaa, hyödynnämme paljon tarjouksia ja punalaputettuja tuotteita ja suurin osa ostoksista on halpismerkkiä. Käytämme myös paljon itse poimittuja marjoja ja sieniä sekä vanhempiemme omenoita. Syömme vain kolmesti päivässä ja annoskoot ovat melko pieniä. Ravitsemussuositukset eivät toteudu, kasviksia on liian vähän ja hiilareita luultavasti liikaa. Valitettavasti meillä ei ole hirveästi varaa kuluttaa rahaa ruokaan."
Aika samoissa kuin meillä, laskin tuossa taannoin kauppojen äppejä yms. apuna käyttäen että menee noin 250€/kk. Tiesin ettei menekään paljoa, mutta olin kyllä yllättynyt siitä kuinka vähän. Tuo 50€/kk ero selittyy luultavasti sillä että meillä tykätään kyllä silloin tällöin hakea noutopizzatkin, tai pysähtyä automatkalla syömään omien eväiden mukaan ottamisen sijasta.
Muitakin eroja on; meillä toinen on kasvissyöjä, toinen syö lihaa mutta yhä vähenevissä määrin. Esimerkiksi juuri tein ison hirvipaistin leivinuunissa, söin siitä 2 päivää ja 4 annosta meni vielä pakkaseenkin. Seuraavan teen ehkä ensi vuonna tähän aikaan, tai sitten syksyllä, riippuen siitä milloin hirveä saan. Oman maan tuotanto auttaa paljon, erityisesti satokaudella ei kaupasta osteta juuri mitään sitä osastoa, joten kasvisten suhteen olemme paljon paremmalla tolalla, samoin paikallinen puutarhamyymälä myy päivittäin II-laatua (II-laatu = liian käyrä kurkku tms.) erittäin edullisesti joten hyödynnämme sitä usein. Ravitsemussuositukset eivät varmaan meilläkään silti täysin toteudu, mutta eipä ne toteudu kellään muullakaan; kyllähän me kaikki tiedämme etteivät ne 1000€/kk tyypit kuluta niin paljoa siksi että ostavat niin helevetisti kasviksia ja syövät niiiin terveellisesti, vaan siksi että siellä kaupassa käydään joka päivä ja kärryyn mätetään surutta kaikki kalleimmat herkut. :D
Meillä ruokaympyrä koostuu: Oman puutarhan tuotanto - naapureiden tuotanto vaihtokaupalla - lähiruoka suoraan tiloilta, reko, paikalliset metsästäjät - jonkun verran "punalaputettua" bulkkia tukusta jossa tuttu on töissä - punalaputetut -60% tuotteet ja muut aletuotteet - ulkomailta tuodut ja saadut tuotteet - ja vasta ihan viimeisenä normihintaiset tuotteet tavallisesta kaupasta.
Mä en edes koe, että me mitenkään tingittäisiin ruuasta, päinvastoin mehän panostetaan siihen ihan eri tavalla kuin joku joka vaan ostaa kaikki ruuat marketista miettimättä sen kummemmin. :D Enkä koe minkäänlaista kieltäymystäkään, jos todella haluan jonkun spessuherkun niin menen ja ostan sen - olen vain totutellut siihen, että joka päivä ei ole spessuherkkupäivä. Eikä johdu edes siitä etteikö olisi varaa, voisimme kevyesti laittaa ruokaan sen 1000€/kk jos haluaisimme, mutta olemme tehneet sen valinnan että käytämme rahat mieluummin johonkin muuhun. Ja esim. omille kasvihuonetuotteille tai omenamehulle jos laskee työn hinnan mukaan niin eihän se mitään halpaa olekaan.
|