Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Antakaa vinkkejä (OT)

Lähettäjä: GH 
Päivämäärä:   12.4.25 11:12:51

Miten reagoisitte työkaveriin joka tekee jatkuvasti pientä kiusaa?

Kiusanteko on mm. töissä tarvittavien tavaroiden laittamista eri paikkoihin eli ei anneta olla siellä missä niiden kuuluisi olla, sitten niitä pitää etsiä ja kun häneltä kysyy niin esittää ettei muka tiedä missä kyseinen tavara on tai on ihmeissään että miksi se nyt sinne oli laitettu.
Ja on siis itse ne laittanut eri paikkaan ja ihan tahallaan haluaa aiheuttaa hämmennystä. Tavaroitten "häviämistä" tapahtuu aina kun hän on vuorossa, ei muulloin muiden toimesta, tämä on huomattu.
Jotenkin tuntuu että erityisesti minulle tekee tuota.
Jättää myös tavaroita täyttämättä varastoihin vaikka se kuuluu joka vuorossa tehdä ja sitten seuraava vuoro joutuu paikkaamaan.

Esimiehelle olen sanonut näistä ja hän kehotti ottamaan asian puheeksi "työkaverin" kanssa ja näin olen tehnytkin mutta sama peli jatkuu.
Jotenkin tuntuu että kun otin asian esille hän vaan provosoitui siitä.

Asiat tuntuvat/ovat pieniä mutta ärsyttävät ja hankaloittavat töiden sujuvuutta.
Tämä henkilö itse hyvin herkästi valittaa kaikille (esimiehelle ja muulle työyhteisölle johon on hyvin verkostoitunut) jos hänelle on tapahtunut jotain epäkohtia töissä, joku on unohtanut jotain tms.

Olen tähän asti ollut hänelle ystävällinen ja osallistunut hänen jutteluihinsa ym. mutta alan tuntea itseni ihan typeräksi kun hän sitten toimii edellä mainitulla tavalla minua kohtaan.
Olen kyllä varonut hänen kanssaan keskustellessa koska hän on kova juoruamaan työyhteisön ihmisistä ja tapahtumista.
Sanoin jopa esimiehelle että tekisi itse mieli alkaa tehdä hänelle samoin mutta pomo kehotti keskustelemaan ettei tilanne eskaloidu mikä on tietysti ihan tottakin.
Tunnen vaan itseni ihan hampaattomaksi tässä tilanteessa.

Miten käyttäytyisitte/reagoisitte häntä kohtaan jatkossa?
Olen välillä siinä mielentilassa että tekisi mieli alkaa tehdä samaa hänelle mutta tiedän että se on väärin ja en vaan voi tehdä niin.

Re: Antakaa vinkkejä (OT)

Päivämäärä:   12.4.25 11:16:53

Ja ärsyttää siis olla tälle henkilölle ystävällinen ja olla kuin ei mitään vaikka hän toimii niin kuin toimii ja välillä selvästi on pilkallisen iloisen oloinen kun ollaan tekemisissä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.4.25 11:25:34

Esimiehen kuuluisi seuraavaksi puhutella työkaveria.

Päivämäärä:   12.4.25 11:36:21

Esimies ei siksi ole ilmeisesti halunnut puhutella työntekijää kun on niin hankala todistaa että hän on asioitten takana ja tehnyt niitä.
Hän antoi vain osastolle sähköpostilla ohjeistuksen työohjeitten noudattamisen tärkeydestä.

Tästä meillä oli puhe palaverissakin jossa esimiehelle kerrottiin näistä tapahtumista.
Kun on niin vaikea todistaa että juuri hän tekee niin kuin tekee. Asiat voi helposti kuitata tyyliin "tapahtui vahingossa, unohdin, en tiedä miksi tavara on väärässä paikassa, en tiedä kuka" ym. Ja juuri näin hän asioita kuittaakin kysyttäessä.
Täysin vastuuton pokerinaama.

Lähettäjä: lllll 
Päivämäärä:   12.4.25 11:52:46

Voiko olla mahdollista, että muisti oikeasti pätkii.

Ärsyttävää ksipäisyyttä kyllä muuten jos tahallista on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.25 11:52:47

"Jättää myös tavaroita täyttämättä varastoihin vaikka se kuuluu joka vuorossa tehdä ja sitten seuraava vuoro joutuu paikkaamaan."

Tee listat näihin varastoihin joihin merkitään milloin on täytetty ja täyttäjän kuittaus? Esimieheltä hyväksyntä ja hän myös tiedottaa että nyt siirrytään tällaiseen käytäntöön koska unohduksia on ollut liikaa.

Voiko samaa soveltaa myös tavaroiden palauttamiseen? Tai hankkia henkilökohtaiset tarvikkeet (tätä nyt on turha ajatellakaan jos piilotetut on kokoluokkaa pumppukärryt ;).

Päivämäärä:   12.4.25 12:13:46

Ei tunnu uskottavalta että unohtaa vaan kyse on tahallisuudesta kun se on niin toistuvaa.
Ja asiat on otettu esille hänen kanssaan ja silti toiminta jatkuu.
Ei hän edes pahoitellut mitään tai selitellyt, oli vain jotenkin pilkallisenkin oloinenkin.
Itse ainakin vastaavassa tilanteessa yrittäisin jatkossa olla huolellinen ettei samat virheet toistuisi. Ja hänen toimintansa jatkuu vaikka esimies laittoi ohjeistuksen työohjeitten noudattamisesta, luulisi siitäkin tajuavan että hänen toimintansa on nostettu esille myös esimiehelle.
Ei sekään häntä tuntunut hetkauttavan.
Meidän esimies on kyllä tosi empaattinen ja ymmärtäväinen, vähän liiankin kiltti, niin ehkä siksi hän ei välitä ja jatkaa kun tietää että seuraamuksia ei tule.

Päivämäärä:   12.4.25 12:24:55

Miten käyttäytyisitte tätä henkilöä kohtaan jatkossa?
Olisitteko ystävällisen puheliaita vai muuta?
Töykeyskään ei itseltäni helposti luonnistu enkä haluaisikaan olla sellainen koska ei sekään työelämässä ole oikein.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.25 12:34:02

On ihmisiä, jotka nyt vaan eivät ikinä laita yhtään mitään tavaroita niiden oikeille paikoille.
Eivät tee sitä tahallaan, mutta todella ärsyttävää se toki on.
Ja mua ärsyttää tämä ihan päivittäin töissä, mutta aivan normaalin ystävällisesti silti suhtaudun työkavereihini ja alaisiini.

Toki asiasta pitää käydä jatkuvasti keskustelua, ja joku aina välillä oppiikin laittamaan tavarat paikoilleen.

Mm. tavallisella sairaalaosastolla tai vaikka toimistossa se on vain ärsyttävään.
Sitten, jos työpaikka on leikkaussali tai lentokoneen kasaus, niin asia on tietysti vakava.

Lähettäjä: rrr 
Päivämäärä:   12.4.25 13:45:43

Minä pyysin pomoa laittamaan koko työyhteisölle pomoista siivoojiin yhteisen mailin, että tavarat eivät ole paikoissa joissa niiden kuuluu olla. Nyt on kadoksissa tavara X. Jos joku tietää missä se on, niin ilmoittakoot.

Meni kaksi tuntia, niin kiusantekijä laittoi minulle yksityisesti viestin "En ole ihan varma, voisiko se olla paikassa X". No olihan se. Ja kyseinen paikka on hänen oma kaappinsa, jonne ei ole muilla kuin hänellä asiaa :D

Joo eihän hän sitä piilottanut, ei tietenkään... :') Muuten vain hän on ainoa, joka tietää missä se voisi olla ja se paikka on tietenkin hänen oma kaappinsa... :')

Tuota aiemmin hän oli vain ihmetellyt, että missähän kummassa paikassa se voisi olla, ei hänellä kyllä ole mitään tietoa...

Älä siis yritä yksin etsiä tavaroita vaan vaadi ylempää henkilöä laittamaan ihan jokaiselle talossa työskentelevälle viesti.

Lähettäjä: bvv 
Päivämäärä:   12.4.25 13:49:03

Jo nelikymppisellä voi olla dementiaa ja se haavaitaan yleensä sillä, että hän käyttäytyy töissä omituisesti tai hankalasti.

Kannattaa siis patistaa hänet pomon puheille ja pomo sitten vaatii häntä menemään työterveyteen tutkituttamaan päänsä. Jos ei siihen suostu, niin sitten hän ei saa enää yksin tehdä asioita vaan hänellä on aina joku kyyläämässä vieressä, että tekee työt kuten kuuluu eikä sooloile omiaan.

Lähettäjä: rrr 
Päivämäärä:   12.4.25 13:54:53

"Ja hänen toimintansa jatkuu vaikka esimies laittoi ohjeistuksen työohjeitten noudattamisesta, luulisi siitäkin tajuavan että hänen toimintansa on nostettu esille myös esimiehelle."

Ei riitä, että laittaa jonkun ympäripyöreän "Muistakaa noudattaa työohjeita" -viestin. Pitää laittaa yksityiskohtaisempi selostus, jotta asia menee perille, kuten kerroin.

Kerätkää lista tavaroista, jotka on hukassa tai väärissä paikoissa. Esim. Nitoja löytyi siivouskomerosta, vaikka sen kuuluisi olla kansliassa kopiokoneen vieressä. Kahvinkeittimen pannu oli laitettu liinavaatevarastoon, vaikka se kuuluu käytön jälkeen laittaa taukohuoneen tiskialtaan yläpuolella olevaan kuivauskaappiin.

Ja niin edelleen.

Nyt jokainen teistä kerätköön listan tavaroista ja laittakaa ne pomolle. Pomo sitten kasaa niistä yhteisen listan, jonka lähettää aivan jokaiselle talossa työskentelevälle. Ja siihen vielä lisätään, että jos tavarat ei ala pysyä tallessa ja oikeilla paikoillaan, niin sitten niitä saa ottaa käyttöönsä vain kuittauksen kautta, jolloin ne tuodaan ja haetaan tietystä paikasta omalla nimellä.

Lähettäjä: Gigi 
Päivämäärä:   17.5.25 16:48:21

Päivitystä tilanteeseen?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.