Lähettäjä: Ura
Päivämäärä: 12.4.25 11:20:23
Olen KLT-kirjanpitäjänä tilitoimistossa.
En ole koskaan opiskellut kirjanpitoa. Olen maisteri ihan toiselta alalta. Ensimmäisessä työpaikassani (ei vastannut koulutusta, mutta joku työ piti saada) olin toimistosihteeri, jonka työtehtäviin kuului myyntilaskutus sekä ostolaskujen käsittely.
Työkaverina oli taloushallinnon assistentti, teki 50% työaikaa. Hän jäi äitiyslomalle. Sijaista ei palkattu (einlöytynyt ketään, joka olisi suostunut 50% työaikaan), vaan tehtiin työtehtävien uudelleen järjestelyjä. Aloin tehdä tiettyjä kirjanpidon tehtäviä pääkirjanpitäjän alaisuudessa.
Innostuin kirjanpidosta ja sainkin siirron yrityksen taloustiimiin. Yritys oli silloin laajentumassa, uusia toimipisteitä perustettiin eri kaupunkeihin. Jokainen toimipiste oli oma yhtiö ja työpaikkani tytäryhtiö. Pääsin näiden yhtiöiden pääkirjanpitäjäksi. Opettelin työkaverin avulla, miten tilinpäätökset yms tehdään.
Olin tuossa paikassa useamman vuoden, mutta halusin oppia enemmän kirjanpidosta. Siirryin tilitoimistoon. Ketään ei kiinnostanut, etten ollut kirjanpitoa opiskellut, riitti että olin tehnyt kuukausikirjanpitoja sekä tilinpäätöksiä.
Vaihdoin parempiin tilitoimistoihin, jolloin vastaan tuli isompia asiakkaita joilla oli myös kaikenlaista ”erikoisuutta” (mm. ulkomaankauppaa). Työtä tehdessä opin paljon, mutta välillä miettii, kuinka paljon helpommalla olisi päässyt, jos tietyt asiat olisi opiskellut esim. merkonomi tai tradenomi linjalla.
KLT-tutkinnon sain läpi ensiyrittämällä.
Työ riippuu täysin siitä, missä on töissä. Yrityksen omalla kirjanpitäjällä on yleensä rauhallisempaa kuin tilitoimistossa työskentelevällä kirjanpitäjällä.
Jatkuvasti pitäisi seurata, mitä uutta tulee (lakimuutokset, oikeustapauksien tulkinnat, KILAn lausunnot). Työpaikasta riippuu, seuraako joku näitä puolestasi ja tiedottaa muutoksista vai onko seuraaminen omalla vastuullasi. Työpaikasta myös riippuu, miten paljon saa käydä koulutuksissa. Nykyinen työnantaja järjestää omia koulutuksiaan ja lisäksi työntekijöillä on käytössä Eduhousen tunnukset, joilla pystyy katsomaan Eduhousessa olevia koulutustallenteita ja tietoiskuja ajankohtaisista aiheista.
|