Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjanpitäjät tänne

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.4.25 10:29:47

Olisin kiinnostunut kuulemaan sinun työstäsi :)

Millaista työ on? Risut ja ruusut kehiin. Menikö pitkään oppia kirjanpito alkeet? Mistä kannattaisi lähteä itsenäisesti harjoittelemaan?

Voit kertoa myös hieman omasta uratarinastasi :)

Re: Kirjanpitäjät tänne

Lähettäjä: Ura 
Päivämäärä:   12.4.25 11:20:23

Olen KLT-kirjanpitäjänä tilitoimistossa.

En ole koskaan opiskellut kirjanpitoa. Olen maisteri ihan toiselta alalta. Ensimmäisessä työpaikassani (ei vastannut koulutusta, mutta joku työ piti saada) olin toimistosihteeri, jonka työtehtäviin kuului myyntilaskutus sekä ostolaskujen käsittely.

Työkaverina oli taloushallinnon assistentti, teki 50% työaikaa. Hän jäi äitiyslomalle. Sijaista ei palkattu (einlöytynyt ketään, joka olisi suostunut 50% työaikaan), vaan tehtiin työtehtävien uudelleen järjestelyjä. Aloin tehdä tiettyjä kirjanpidon tehtäviä pääkirjanpitäjän alaisuudessa.

Innostuin kirjanpidosta ja sainkin siirron yrityksen taloustiimiin. Yritys oli silloin laajentumassa, uusia toimipisteitä perustettiin eri kaupunkeihin. Jokainen toimipiste oli oma yhtiö ja työpaikkani tytäryhtiö. Pääsin näiden yhtiöiden pääkirjanpitäjäksi. Opettelin työkaverin avulla, miten tilinpäätökset yms tehdään.

Olin tuossa paikassa useamman vuoden, mutta halusin oppia enemmän kirjanpidosta. Siirryin tilitoimistoon. Ketään ei kiinnostanut, etten ollut kirjanpitoa opiskellut, riitti että olin tehnyt kuukausikirjanpitoja sekä tilinpäätöksiä.

Vaihdoin parempiin tilitoimistoihin, jolloin vastaan tuli isompia asiakkaita joilla oli myös kaikenlaista ”erikoisuutta” (mm. ulkomaankauppaa). Työtä tehdessä opin paljon, mutta välillä miettii, kuinka paljon helpommalla olisi päässyt, jos tietyt asiat olisi opiskellut esim. merkonomi tai tradenomi linjalla.

KLT-tutkinnon sain läpi ensiyrittämällä.

Työ riippuu täysin siitä, missä on töissä. Yrityksen omalla kirjanpitäjällä on yleensä rauhallisempaa kuin tilitoimistossa työskentelevällä kirjanpitäjällä.

Jatkuvasti pitäisi seurata, mitä uutta tulee (lakimuutokset, oikeustapauksien tulkinnat, KILAn lausunnot). Työpaikasta riippuu, seuraako joku näitä puolestasi ja tiedottaa muutoksista vai onko seuraaminen omalla vastuullasi. Työpaikasta myös riippuu, miten paljon saa käydä koulutuksissa. Nykyinen työnantaja järjestää omia koulutuksiaan ja lisäksi työntekijöillä on käytössä Eduhousen tunnukset, joilla pystyy katsomaan Eduhousessa olevia koulutustallenteita ja tietoiskuja ajankohtaisista aiheista.

Lähettäjä: Bea 
Päivämäärä:   17.4.25 15:14:31

Minuakin kiinnostaa tämä ala :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 15:17:08

Olen ktm ja klt-kirjanpitäjä. Tilitoimistossa töissä.

Meillä alkaa ainakin olemaan aika nouseva trendi, että merkonomi ei palkata lainkaan. Vain tradenomipohjalta tai ylempää.

Työ on mielenkiintoista, mutta kevään kiire on stressaavaa ja joillekin liikaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.4.25 15:48:31

Harjoittelupaikkaa tuntuu ainakin olla käytännössä mahdoton saada. Moni on jopa lopettanut opinnot, kun niitä ei vaan ole. Ex-kollega on etsinyt jo pidemmän aikaa, ei vaan ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 15:50:23

Tuleeko tekoäly viemään alan töitä? Riittääkö tekijöille töitä tulevaisuudessa?

Päivämäärä:   17.4.25 16:18:09

Tekoäly vie suorittavan työn. Sellaisen naputtelen yms. lakien ja monimutkaisempien asioiden tulkinta ja sovellus jää ihmisille.

Tekoäly tekee nykyään jo sekunneissa sen opiskelijoiden mini klt-tentin. Oikeaa klt-tenttiä ei pääse läpi kuin oikeustieteellisen osuuden.

Lähettäjä: Eeva 
Päivämäärä:   17.4.25 21:08:42

Te jotka olette jo pidempään työskennelleet, mitä tienaatte?

Itsekin olin alasta kiinnostunut, kunnes kuulin juurikin harjoittelupaikan saamisen vaikeudesta (merkonomit ja tradenomit kilpailevat samoista paikoista), vaikeasta työllistymisestä JA huonosta palkasta. Ystäväni aloituspalkka v. 2023 oli 2200€/kk ja nousi koeajan jälkeen 2300€/kk ja siinä on pysynyt. Tuntuu surkealta?? Toki ei varmasti vielä ole tarpeeksi työkokemusta tehdä kaikkea.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 21:11:53

Mitä itse olen ymmärtänyt, niin palkkakehitys on alalla huono. Tilanne on parempi jos pääsee osaksi ison yrityksen taloustiimiä. Muuten palkka alkaa 2 iät ja ajat.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   17.4.25 21:15:29

Palkat on surkeat varsinkin aloittelijalle ja hakijoita niin palkallisiin kuin harkkapaikkoihin on pilvin pimein. Robotiikka vie töitä ja tulkintatyö lisääntyy.
Alkeet oppii kyllä nopeaa mutta niiden avulla ei töissä pärjää. Pitää osata käytännössä kaikki ja jotkin yleisimmät ohjelmat ja jotain extraa.

Lähettäjä: myy 
Päivämäärä:   17.4.25 21:17:30

Kaksi tuttua on saanut burnoutin kirjanpitäjänä tilinpäätösten takia, ihan hirveää rääkkiä surkealla palkalla. Eivät aio ikinä enää tehdä alan töitä.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   17.4.25 21:27:40

Tilitoimistoissa "hyvä palkka" on jotain luokkaa 3500-4000. Useimmiten keikkuu siellä 3000 paikkeilla ja sen eteen saa tehdä jo tosissaan töitä. Jos tykkäät työnkuvasta jossa on jatkuvasti jotain tekemistä, hakeudu tilitoimistoon. Jos haluat normaalin työn, jotta on muutakin elämää, kannattaa hakeutua jonkun isomman firman hallintoon. Itsekin hakeuduin jälkimmäiseen 8 tilitoimistovuoden jälkeen, ehdin oppia siellä riittävästi ja nyt teen yleensä 1-2 tunnissa per päivä omat hommat ja tilinpäätösajankin saa suunnilleen pyöritellä peukaloita (entiseen verrattuna, viime keväänkin tein uupuneiden kollegoiden tilinpäätöksiä kesään asti ja omatkin venyi kesäkuulle, kun kyse oli mm. startupista jonka talous oli hoidettu päin @!#$ä monta vuotta ennen meille tuloa, mm. konsernierien käsittely puuttui ulkomaiden yhtiöistä kaikilta vuosilta - älkää kysykö miten mahdollista..).

Ehdin siis nykyään tehdä paljon omia juttuja (kuten sijoituksiani) työajalla kun paljoa tekemistä ei nykyään ole (teen tilitoimisto-tehokkuudella kaikki hommani joten paljoa ei aikaa niihin kulu, ja etuna tilitoimistotaustasta on myös laaja osaaminen, mikään ei ole oikeastaan uutta, joten aikaa ei kulu mihinkään erityisen paljon - edes suuryrityksen pääkirjanpitäjän hommissa). Pomo on tyytyväinen ja erityisesti itse olen tyytyväinen, koska jaksaa paljon paremmin tehdä muutakin versus ennen.

Tilitoimisto ei ollut minun juttuni vaan käytin sitä lähinnä siihen, että opin riittävästi jotta voin hakea pääkirjanpitäjäksi tms. muualle. Ja onnistuin! Lähtöpalkka nykyisiin hommiin oli 4500 ja taustalla minullakin on maisterintutkinto muualta.

Lähettäjä: Eeva 
Päivämäärä:   18.4.25 11:22:41

Ihmettelen kyllä, miksi alalle sitten on tunkua niin paljon jos vaativuustaso on korkea ja palkka oikeasti huono? Varsinkin, jos halutaan trade tai tämän ketjun perusteella mieluiten maisteri.

Lähettäjä: Pht 
Päivämäärä:   18.4.25 11:44:33

Isoissa kaupungeissa ja isoissa tilitoimistoissa palkat alkaa olla jo yli 3500-4500€+ kun puhutaan osaavista asiantuntijoista. Enää ei täysin pidä paikkaansa tuo palkat on huonot -hokema, koska pula osaajista on nostanut palkkoja yleistä tasoa nopeammin viime vuosina. Tämä kuitenkin koskee oikeasti osaavia eli alkupalkat saattaa olla samat kuin kaupan kassalla ja alkuun voi olla myös vaikea päästä, harjoittelupaikka löytyy lähinnä suhteilla ja työpaikatkin vasta-alkajille vaatii monesti suhteita.

Itse tilitoimistossa palkkapuolella ja kyllä tää homma tietynlaista hulluutta vaatii, että tätä jaksaa. ;) Palkkaan ja työnantajaan olen kuitenkin tyytyväinen.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   18.4.25 15:03:49

Tilitoimistojen olisi itsekin hyvä panostaa henkilöstöön ja osaajiin. Koulutuskaan ei anna valmiuksia vaan lähinnä alkeet sinne tilkkariin.
Vedotaan osaajapulaan vaikka työttömiä on pilvin pimein. Jokin ei täsmää, tradeja ja maistereita ja tietty myös merkonomeja on jatkuvasti työttömänä. Pitäisi ottaa ja kouluttaa mieleisensä työntekijä toimistoon. Näin toki jotkut yrittäjät toimivat lisäksi on erilaisia ohjelmia joihin valitaan ehkä ne dynaamiset tyypit.
Mutta samaa mieltä olen siitä, että jonkin yrityksen oma taloushallinto on sellaista normaalia työtä. Tilitoimisto on sellaista kiltin tytön työtä. Joka ei itse vaadi mitään ja aina joustaa kuitenkin itse

Päivämäärä:   18.4.25 15:07:33

"Pitäisi ottaa ja kouluttaa mieleisensä työntekijä toimistoon."

Kiva idea ajatuksen tasolla, mutta kun resurssit ovat tiukat ja et meinaa ehtiä omia töitäkään tehdä, niin miten siinä sivussa koulutat ketään? Juuri tästä syystä niitä harjoittelupaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Hesarissa oli juuri juttu naisesta, joka oli hakenut kymmeniä harjoittelupaikkoja ympäri Suomen löytämättä mitään.

Päivämäärä:   18.4.25 15:11:02

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011092542.html
Linkki juttuun tässä, vaikka maksumuurin takana. Oli siis harjoittelua ja opinnäytetyötävaille valmis tradenomi.

Päivämäärä:   18.4.25 16:17:56

Kyllä kai tradenomin tutkinnon voi suorittaa vaikka jollain muulla harjoittelulla jos juuri tarkalleen sitä oman alan paikkaa ei löydy? Luulisi että koulu järjestää jotain esim. koululla suoritettavan harjoittelun kunhan paperit saisi ulos ja heillehän se tietää rahaa jokaisesta valmistujasta.

Onhan se tosi valitettava tilanne, mutta ainakin paperit saisi ulos ja voisi hakea vaikka jotain muita tai läheltä liippaavaa työtä? Itse varmaan myös yrittäisin jos mahdollista suorittamaan harjoittelun ulkomaille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.