Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tupakoinnin lopetus, vinkkejä miten eroon

Lähettäjä: tavasta 
Päivämäärä:   12.4.25 09:57:26

Muuten ei tee tiukkaa, mutta puhelimessa puhuminen on paha. Mitä keksiä tupakoinnin tilalle eli mitä tehdä samalla kun puhuu puhelimessa? :D

Re: Tupakoinnin lopetus, vinkkejä miten eroon

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.4.25 10:31:02

Lähetä vain viestejä.

Lähettäjä: Militantti 
Päivämäärä:   12.4.25 11:27:49

Minulla pitäis myös lopettaa, mut mulla on se etten käy sitten välttämättä ulkona koko päivänä, jos on esim. Vapaapäivä.
Mitä tehdä ulkona ilman tupakkaa? Ei ole omaa pihaa.

Käyn siis lenkillä jne, mutta saatan olla sen 12 tuntia vaan sit sisällä. Kokeiltu on lopettaa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.4.25 12:08:48

Miksi pitäisi käydä ulkona?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.25 12:09:35

” Miksi pitäisi käydä ulkona?”

Ihan mielen hyvinvoinnin vuoksi kannattaa käydä ulkona.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.4.25 12:20:27

No ei se nyt ainakaan terveellisempää ole käydä ulkona TUPAKALLA kuin olla sisällä :D

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   12.4.25 13:40:14

Neulo sukkaa, parsi sukkia, siivoa asuntoasi, tms. Tee käsillä jotain.

Päivämäärä:   12.4.25 14:13:31

” No ei se nyt ainakaan terveellisempää ole käydä ulkona TUPAKALLA kuin olla sisällä :D”

Ei kukaan niin väittänytkään.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   12.4.25 14:28:35

Syö tikkaria

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.4.25 14:43:24

Minäkään en ymmärrä, miksi pitäisi ulkona käydä vielä erikseen, jos käyt lenkillä kuitenkin? Kuulostaa tekosyyltä olla lopettamatta.

Terveisin ex-tupakoija, joka tietää, että aina löytyy joku syy olla lopettamatta

Päivämäärä:   12.4.25 19:42:36

Ei ole kyllä käynyt mielen vieressäkään, että ongelmaksi muodostuisi se ettei käy ulkona.. Itse meinasin aloittaa juoksemisen uudestaan pitkän tauon jälkeen.

Lähettäjä: Ex-röökimuija 
Päivämäärä:   12.4.25 23:53:18

Lopetin 8 kk sitten ja mulla oli myös tuo, että puhelimessa puhuminen oli ensin jotenkin hankalaa. Mutta kun sitä tupakkaa ei vaan ollut, niin nopeasti oppi puhumaan niin, että vaan istuskeli sohvalla.

Ja mä kyllä tajuan, mitä Militantti tarkoittaa! Meillä on koira ja yleensä aina on niin, että minä huolehdin aamu- ja mies iltalenkin. Tölkin lopettamisen jälkeen olen paljon useammin vienyt koiran illalla lenkille just sen takia, että muuten voisi tosiaan mennä jopa 15 tuntia putkeen sisätiloissa.

Muutama vinkki lopettamiseen:

- lataa joku sovellus, joka konkreettisesti näyttää lopettamisen hyödyt päivä päivältä
- siirrä säästöön ne rahat, mitkä meni ennen röökiin. Mä siirrän kerran viikossa, mut jos olet kova polttamaan, niin siirrä vaikka joka päivä!
- ÄLÄ missään nimessä jätä kotiin mitään "hätävararöökejä". Et sä niitä enää tarvi, sä olet lopettanut polttamisen. Jos tulee joku stressaava tilanne tms, mitä olisit ennen hoitanut menemällä tupakalle, niin muista, että maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka handlaa vaikeat tilanteet ilman tupakkaa
- jos käytät jotain korvaustuotteita, niin vältä käyttämästä niitä aina jossain tietyssä tilanteessa, vaan käytä vasta, kun on oikeasti viekkarit päällä. Lopetettiin kaverin kans samaan aikaan ja hän koukuttui korvaustuotteisiin. Käyttää niitä samoissa tilanteissa kuin ennen löytyi tupakkaa, eli esimerkiksi töihin mennessä ja sieltä lähtiessä ja ruoan jälkeen. Mä käytin vain, kun oikeasti oli pahat viekkarit ja lopetin niidenkin käytön ihan parissa viikossa

Tsemppiä lopettamiseen! =)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.25 09:04:17

Olen ollut aika pitkään satunnainen tupakoitsija ja edellisviikolla päätin etten enää polta. No, sitten kävi niin että sain yllättäen töitä ja ekan työpäivän jälkeen oli pakko ostaa aski... Poltin tällä viikolla kaksi askia, koska jännittää uusi työ vielä niin paljon. Eilen illalla ja tänään en ole polttanut. Yritän olla polttamatta, koska se on kallista ja minulta menee siitä ruokahalu, joka on jo ennestään huono.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   13.4.25 09:08:34

"Minulla pitäis myös lopettaa, mut mulla on se etten käy sitten välttämättä ulkona koko päivänä, jos on esim. Vapaapäivä.
Mitä tehdä ulkona ilman tupakkaa? Ei ole omaa pihaa."

Käy viemässä roskia tosi pienissä erissä, vaikka tyhjä maitopurkki kerrallaan. Aina kun menisit tupakalle, käy roskiksella.

Toki tämä on tietysti mahdotonta jos et juo maitoa, joten pakko jatkaa tupakointia ;)

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   13.4.25 09:11:25

Itsellä auttoi laastari ja zonnic suusuihke ja lopettamispäätöksen motivoi rahan säästäminen (ostin hevosen) sekä oma terveys. 5 vuotta meni suunnilleen kun tupakanhimo helpotti.

Ja 3 vuotta lopettamisen jälkeen todettiin keuhko-ahtauma. (Olin polttanut on off noin 20 vuotta) eli lopeta tai pidä edes tupakkalakko.

Lähettäjä: (9) 
Päivämäärä:   13.4.25 09:14:59

Minä lopetin sähkötupakan avulla, sellaisen mitä saa r-kioskeilta n. 10 euron hintaan. Pahimmissa hetkissä otin parit henkoset tuosta sähkötupakasta ja pikkuhiljaa sekin sitten jäi pois. Maut ovat vähän mitä ovat ja kuivattavat suuta, joten nautinnoksi minulle ne eivät käyneet - ja hyvä niin! Monihan näihinkin jää koukkuun, mutta itselläni oli huomattavasti helpompi lopettaa tuon avulla. Jäi melkein kuin itsestään pois,

Kahvin ja alkoholin juomista kannattaa välttää pitkään vielä lopettamisen jälkeenkin, jos mahdollista. Kahvi on itselleni hankala, mutta siirtyminen teehen auttoi. Toki auttaa koittaa vältellä tilanteita missä normaalisti ennen olisi tupakoinut, mutta jos tilanne on puhelimessa puhuminen niin sitä on varmasti hankala vältellä… Voisiko auttaa koittaa käydä samalla kävelyllä tai saada käsille jotain tekemistä? Pyörittele kynää, fidgetspinneriä, imeskele vaikka heinänkortta… Ystäväni vaihtoi tupakoimisen pastillien imeskelyyn.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   13.4.25 09:17:17

Totta, minä vältin alkoholia humaltumiseen asti varmaan vuoden! Toki lasi viiniä ruuan kanssa silloin tällöin onnistui.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   13.4.25 10:22:12

"Kahvin ja alkoholin juomista kannattaa välttää pitkään vielä lopettamisen jälkeenkin, jos mahdollista."

Varmaan joillain näin. Itseäni taas auttoi, että elämä jatkui ihan normaaliin tapaan, vain tupakka jäi pois.

Muistan kun olin selvinnyt 27 tupakointivuoden jälkeen ensimmäisestä savuttomasta päivästä ja illalla yhtäkkiä tajusin, että herranjestas, saanhan mä juoda oluen, ei multa kaikkea entistä ole kielletty. Ei ole varmaan koskaan maistunut kylmä olut niin hyvältä :)

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.4.25 10:29:16

Kuulostaa tosiaan aika raa'alta, että jos lopettaa tupakan, samalla kertaheitolla jättäisi alkon ja kahvinkin. Kun sekin on monelle iso asia, että jättää pelkän alkon/kahvin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.4.25 10:30:02

Hae vertaistukea hautausmaalta, siellä on paljon lopettaneita.

Päivämäärä:   13.4.25 10:48:02

Itseasiassa tuo sähkötupakka on mun taktiikka ja on toiminut ihan loistavasti. Kokeilin sitä kaverin luona ja sain siitä idean. Kokeilin aikaisemmin lääkitystä, mutta se aiheutti niin pahan ahdistuksen, että oli pakko lopettaa.

Ensimmäisenä päivänä kun oli sähkötupakka käytössä poltin 2 tupakkaa, normaalisti menee 10-15 päivässä. Esim aamulenkillä koiran kanssa (noin 20min) saatoin ennen polttaa helposti kaksikin, tämä on vaihtunut noin 10 puffiin sähkötupakasta. Tällä viikolla olen ostanut 2 askia kun normaalisti olisi varmaan viides aski menossa.
Harmittaa, että miksi edes menin ostamaan kun ihan hyvin pärjäisin ilmankin.
Mutta nyt loppuu.

Mulle ei kahvi ja alkoholi ole niin paha, en ole koskaan polttanut paljon kun juon alkoholia.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.4.25 22:14:32

Lataa äppi ja lue miten elimistö toipuu, niksasuihke auttaa oikeasti muutamassa sekunnissa, näillä alkuun

Päivämäärä:   13.4.25 22:17:20

Jos alkon lopettaminen tuntuu ylivoimaiselta, niin silloin lienee jonkinlainen ongelma alkoholin kanssa. Tupakan poltossa kyse on nikotiiniriippuvuudesta ja tavasta, joka on pakkomielteinen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.