Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaalit

Lähettäjä: Äänestäjä 
Päivämäärä:   12.4.25 08:44:55

Vaalitouhu on hölmöä. Tiedät jonkun ihmisen, joka olisi hyvä hoitamaan asioita. Lopulta hän ei kuitenkaan pysty siihen, koska puoluekuri. Eli vaikka ehdokkaat yksilöinä mainostavat itseään, kuitenkin loppupeleissä puolueessa tehdään päätökset millä kannalla ollaan. Ja siihen taas vaikuttaa aivan hirveän moni asia, eikä ehdokkaasi mielipide tulekaan esiin tai hän voi joutua toimimaan täysin päinvastoin kuin vaaleissa lupasi. Eli lopulta on äänestettävä kuitenkin puoluetta ja sen listoilta henkilöä, joka on vähiten ristiriidassa ajatustesi kanssa ja joka varmimmin menee läpi. Vain näin voi vaikuttaa.

Re: Vaalit

Lähettäjä: mirataz 
Päivämäärä:   12.4.25 15:10:24

Ihan kuin minun ajatuksistani.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   12.4.25 16:44:32

Niinhän se on, että jokainen ääni menee puolueen yhteiseen pottiin, halusit tai et. Ei meillä tässä puoluejärjestelmässä voi äänestää vain henkilöä. Etenkin isoilla puolueilla on tarkka puoluekuri. Äänestykset ja päätökset on jo tehty etukäteen, puolueen edustajille vaan sitten ilmoitetaan, että näin te äänestätte. Itse valitsin puolueen sen mukaan ettei ole puoluekuria vaan jokainen saa äänestää omantunnon ja mielipiteidensä mukaan.

Lähettäjä: maas 
Päivämäärä:   12.4.25 19:49:45

Kun ehdokasryhmässä (kaikki eivät ole puolueita) ollaan tietopuolella hyvin ajan tasalla asioista eli tunnetaan nykytila, voidaan tehdä ja fiksusti jos toimitaan niin tehdäänkin jonkinlainen suunnitelma etukäteen, mihin asioihin pyritään seuraavalla kaudella vaikuttamaan.

Itse oon ehdolla kuntavaaleissa sitoutumattomassa ryhmässä, ja meillä ainakin on ihan selkeä yleiskuva isoista asioista mitä tulee seuraavien vuosien aikana eteen, ja näistäkin on keskusteltu jo hyvän aikaa. Meillä ei ole ryhmäkuria, mutta yleensä keskustelemisen kautta löytyy yhteinen näkemys ja sen kautta aika usein myös äänestyskäyttäytyminen on yhtenäistä.

Huomisissa kuntavaaleissa meillä on ryhmänä useampi merkittävä päätöksentekoon tuleva asia, joihin on sitouduttu, ja nämä ovat valikoituneet niin, että kaikki ehdokkaat kokivat voivansa seistä näiden tavoitteiden takana. Nämä on siis meidän kirjoitetut vaalilupaukset tai vaaliteemat, miksikä niitä kutsutaankaan.

Lisäksi meistä useimmilla ehdokkailla on vielä omia juttuja tai tekemisen tapoja, joilla erottaudutaan, mutta perinteisesti viedään asioita eteenpäin yhdessä ja keskustellen. Meillä kaikki uudet ja vanhat ehdokkaat, valtuutetut ja muut kiinnostuneet tekevät valtuustokausien yli ulottuvaa yhteistyötä ja jokaisen mielipide otetaan huomioon ja kaikkien ääni tulee kuuluviin.

Kuntatasolla ei pitäisi olla ollenkaan puoluepolitiikkaa, siitä on minusta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.