Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi pikkupennut viedään hierojalle? OK

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.4.25 08:15:38

Mikä on tämä nykyinen trendi, että kasvattajat vie ihan pienet pariviikkoiset kooranpennut jollekin koirahierojalle? Tai lähinnä ksi hieroja tulee kotiin hieromaan pennut. Mistä pikkupennut saa sellaisia lihasjumeja, että pitää hierojalla aukoa? Ennen muinoin ohjeena oli, ettei alle vuoden ikäisiä koiria hierota lainkaan. Useamman kasvattajan olen siis nähnyt somessa kertovan tästä tavasta.

Re: Miksi pikkupennut viedään hierojalle? OK

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.25 08:29:16

Ne kuvittelee olevansa parempia. Syöttävät tietysti allergiaruokaa varmuuden vuoksi niin että pennuille varmasti tulee se allergia.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   12.4.25 08:30:22

Synnytyksessä voi käydä vaikka mitä, en mä kyllä mitään 2 viikkoista mihinkään veisi.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   12.4.25 08:31:10

Korjataan synnytyksessä tulleita jumeja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ettei niistä koidu tulevaisuudessa isompia ongelmia. Ei mitään pariviikkoisia, mutta siinä vähän ennen luovutusikää. Ihan järkevää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.4.25 08:31:50

Synnytyksestä tulleita jumeja :'D

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.4.25 08:39:49

En tiedä yhtäkään kasvattajaa, joka käyttäisi pentuja hierojalla. Osteopaatin moni kyllä kutsuu käsittelemään pienet pennut, mutta osteopaatti tekee jotain ihan muuta kuin hieroo lihaksia. Pennut ovat kohdussa usein melkoisen mutkalla ja lintassa, lisäksi synnytys on melkoista puristusta ja rusikointia. On ainoastaan järkevää oikoa pennut heti alkuunsa, jotta saavat optimaalisen tasapainoisen lähtökohdan elämään eikä sitten myöhemmin niin herkästi kehity vaikkapa niitä pienestä vinoudesta johtuvia lihasjumeja.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.4.25 08:40:35

En ole nähnyt näitä kasvattajien päivityksiä, mutta olisivatko nämä hierontajutut ihan vain vieraan ihmisen tapaamisia ja käsittelyharjoituksia? Muutoin en kyllä pentua hierojalla käyttäisi.

Päivämäärä:   12.4.25 08:41:52

” En ole nähnyt näitä kasvattajien päivityksiä, mutta olisivatko nämä hierontajutut ihan vain vieraan ihmisen tapaamisia ja käsittelyharjoituksia? Muutoin en kyllä pentua hierojalla käyttäisi.”

Mietin ihan samaa, mutta ehkä ei vielä pariviikkoisille

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.4.25 08:43:40

Miettikää, kun pariviikkoinen ihmisvauvakin lykättäisiin urheiluhierojalle murjottavaksi. Ettei tule jumeja sitten aikuisena :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   12.4.25 08:44:09

Huoh sen sanoi. Kyseessä on osteopaatti, ei hieroja. Täysin eri asia.

Ja aloittaja, jos joku ihmetyttää, siitähän voisi vaikka kysyä niiltä kasvattajilta itseltään. Varmasti kertovat ihan mielellään.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   12.4.25 08:46:05

Näille naureskelijoille tiedoksi, pikkuvauvoja käytetään suht yleisesti juurikin osteopaatilla, kuten koiranpentuja. Osteopaatti ei todellakaan runno mitään. Osteopaatti EI ole hieroja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.4.25 08:49:49

LähettäjäHuoh

Päivämäärä12.4.25 08:39:49

En tiedä yhtäkään kasvattajaa, joka käyttäisi pentuja hierojalla. Osteopaatin moni kyllä kutsuu käsittelemään pienet pennut, mutta osteopaatti tekee jotain ihan muuta kuin hieroo lihaksia. Pennut ovat kohdussa usein melkoisen mutkalla ja lintassa, lisäksi synnytys on melkoista puristusta ja rusikointia. On ainoastaan järkevää oikoa pennut heti alkuunsa, jotta saavat optimaalisen tasapainoisen lähtökohdan elämään eikä sitten myöhemmin niin herkästi kehity vaikkapa niitä pienestä vinoudesta johtuvia lihasjumeja.

Joku on vialla jos syntymisestä ei palaudu ilman osteopaattia. En yhtään ihmettele miksi koirien hinnat on noussut jos kasvattajat käyttävät rahansa turhuuksiin

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   12.4.25 08:51:47

Seuraan tiktokissa amerikkalaista hevoskasvattajaa, jolla käy hevoshieroja/kiropraktikko n. 2 viikkoa syntymän jälkeen hoitamassa tamman ja varsan. Ehkä tuossa koiranpennun hieronnassa on taustalla jotain samaa. En sano, että se olisi tarpeellista, en tiedä siitä mitään.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   12.4.25 09:36:36

"Ne kuvittelee olevansa parempia. Syöttävät tietysti allergiaruokaa varmuuden vuoksi niin että pennuille varmasti tulee se allergia."

Mitä hittoa :'D Et sä millään allergiaruoan syöttämisellä pysty pennuille allergiaa aiheuttamaan. Kyllä se niistä geeneistä johtuu jos allergia puhkeaa, ei mistään allergiaruoan syömisestä :D

Se ohje on kyllä ihan shaibaa, etteikö alle vuoden ikäisiä koiria voisi hieroa. Kyllä joku puolivuotias vikkelä menijä saa itsensä varsin pahastikin jumiin toisinaan. Lisäksi menee hyvänä käsittely- ja rauhoittumisharjoitteluna.

Kaksiviikkoinen hieronnasta tuskin mitenkään hyötyy, mutta jos se järki päässä tehdään niin eipä siitä mitään haittaakaan ole.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   12.4.25 09:41:53

Aloittaja, oletko varma että kyseessä nimenomaan hieroja eikä osteopaatti? Hierojalle viemisessä en näe mitään järkeä, mutta osteopaatti varmasti olisi hyödyllinen.

Päivämäärä:   12.4.25 09:56:49

Miten helkatti nuo luonnon elukat selviää syntymästä kun ei siellä ole villieläinhierojaa. Ei se hirven vasa suorassa siellä kohdussa pötkötä eikä muutkaan lapsieläimet.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.4.25 10:14:25

Ne on niitä nykyajan juttuja. Allergian syyt ei ole pelkästään myöskään geeneissä, vaan ympäristötekijöillä on vaikutuksensa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.25 10:20:12

En ole ikinä kuullut pikkupentujen hieromisesta, mutta kyllähän moni kasvattaja nykyään kuljettaa pentuja siellä täällä tottumassa paikkoihin, käsittelyyn ym. Oon itse koirahieroja ja mielelläni minäkin autan sosiaalistamisessa, nehän on ihan win-win tilanteita :D

Lähettäjä: Apunta 
Päivämäärä:   12.4.25 10:25:43

Suomessa ei ole kyllä ikinä ymmärretty ennaltaehkäisyn merkitystä. Synnytys voi todellakin jättää jumeja kehoon niin ihmis-kuin eläinvauvoillekin. Paljon on vauvoja jotka suosivat yhtä puolta imetyksestä ja pitävät päätä tiettyyn suuntaan käännettynä. Eläinten pennuilla sama. Kyse ei ole selviytymisestä vaan siitä että pentu pääsee kehittymään ja kasvamaan mahdollisimman "suoraksi" ja liikeradoiltaan symmetrisesti, ja siten ennaltaehkäistä myöhemmän iän nivelongelmia.
Hyvin monet ihmiset ja eläimet ovat jossain määrin kierossa, ja jos aivan pienestä pitäen liikkuu hieman vinossa, vaikuttaa se koko kehoon. Oireet/kivut ja kulumat voivat ilmetä vasta myöhemmällä iällä.

Päivämäärä:   12.4.25 10:27:03

Pikkupennuilla on luuston kehitys vielä niin kesken etten antaisi tehdä minkäänlaista manipulaatiota.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.25 11:22:04

"Se ohje on kyllä ihan shaibaa, etteikö alle vuoden ikäisiä koiria voisi hieroa. Kyllä joku puolivuotias vikkelä menijä saa itsensä varsin pahastikin jumiin toisinaan. Lisäksi menee hyvänä käsittely- ja rauhoittumisharjoitteluna."

Tämä. Itse olen käyttänyt yhden koiristani alle puolen vuoden iässä osteopaatilla, koska toiseen koiraan törmäyksen seurauksena alkoi aristaa selkäänsä ja osteopaatti totesi, että jumit mm. pallean seudulla ovat yleisiä pennuilla juuri erilaisten törmäilyjen ym. seurauksena. Omallakin siis oli sekä palleassa että selässä jumia.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   12.4.25 13:13:50

...: Niin, käytit koiran osteopaatilla. Et hierojalla. Ymmärrätkö niiden kahden eron? Se ero on muuten aika iso. Toinen on mm. korkeakoulututkinnon suorittanut terveydenhuollon ammattilainen. Toinen ei ole.

Lähettäjä: ooiiu 
Päivämäärä:   12.4.25 14:47:30

Apunta:
Niinpä. Varsinkin keskosena sektiolla syntynyt ja sen jälkeen muutama viikko intuboituna pidetty vauva näyttää koneista päästyään vielä kauan siltä, että moni asia on pielessä. Selkä, jalkojen asento pään asento, ja niin edelleen.

Kun on jäänyt kokematta se alatiesynnytyksen tekemä suoristus ja muokkaus, niin vauva ei osaa suoristaa alaselkää ja pitää jalkojaan rentona suorassa. Ja kun pää on pakkopidetty kummallisessa asennossa intubaatioputken vuoksi, ei vauva osaa päätäänkään pitää rentona oikeassa asennossa... :(

Kiva kuulla tämä viikko sitten näin nelikymppisenä, joka syntynyt 32-viikkoisena hätäsektiolla ja ollut vastasyntyneiden teholla 4 viikkoa. En tiedä montako viikkoa olin intuboituna, mutta sen tiedän, että kasarilla ja vielä ysärilläkään vauvoille ei annettu kivunlievitystä eikä ymmärretty, miten keskoskaapin olosuhteet vaikuttavat vauvan kehitykseen. Ja minä olin vielä kaksonen, eli olen saanut olla aika ahtaasti kohdussa.

Minulla on koko ikäni ollut kroppani kanssa ongelmia ja on todellakin ties mitä vikoja, jotka johtuvat varmasti tuosta elämän alkupäästä ja sen jälkeisestäkin karseasta kohtelusta.

Jotenkin pitäisi saada kropasta sammutettua primitiivireaktiot ja oiottua kaikki viat. Jospa viimein pääsisi jatkuvasta "hankalasta" olosta ja alaselkäkivuistakin eroon... Iso ongelma minulla on aistiyliherkkyydet, eli fyssarit, osteopaatit yms. eivät oikein saa tehtyä minulle mitään, kun en siedä sitä että kosketaan, tai en voi olla rentona vaikka haluaisin. Kroppa ei vain suostu. Tätä voi olla vaikea ymmärtää sellaisten, joilla ei samaa aistiyliherkkyyttä ole. On minulle ammattilaisetkin sanoneet, että minä vain luulen ja kuvittelen ja keksin omiani, kun eivät asiosita mitään tiedä, mutta onneksi on olemassa myös niitä ammattilaisia, jotka tietävät näistä asioista ja ovat ne minulle selittäneet niin, että olen itsekin alkanut ymmärtää, että mikä hemmetti minussa on vikana kun olen niin epänormaali.

Eli en todellakaan naureskele vanhemmille, jotka vievät pienen vauvan osteopaatille saamaan apua. Mitä aiemmin ne ongelmat korjaa, sitä paremmat hyödyt sillä on. Voi kun olisin itsekin saanut apua jo pikkulapsena eikä vain haukuttu, miten vino ja viallinen olen ja vanhempiakin haukuttu siitä, että yrittivät saada minulle apua kuskaamalla minua lääkärille ja fyssarille ja niin edelleen...

Koiranpennuista en osaa sanoa, mutta kyllähän niillekin voi tulla vaikka mitä ongelmia... Varsinkin jos kyse on näistä ylijalostetuista roduista, jotka joutuvat synnyttämään sektiolla ja/tai pennut ovat jo kaksivuotiaana sairaita vanhuksia ja koiran odotettu elinikä on viisi vuotta...

Päivämäärä:   12.4.25 14:50:27

Minun lapsi syntyi viikolla 34 ja ei mitään putkia tarvinnut. Aivan normaalisti on alusta lähtien itsensä suoristanut ja kaikki toiminut. Ei kannata omaa syntymää keskosena yleistää kaikkiin keskosiin.

Lähettäjä: ooiiu 
Päivämäärä:   12.4.25 15:27:42

.
Enhän minä yleistänytkään ja väittänyt, että kaikilla keskosilla asiat menee kuten minulla. Enkä todellakaan vertaa 32-viikkoista 34-viikkoiseen :D Menihän minun kaksossisarellanikin asiat eri tavalla kuin minulla.

Kaverini sai kaksoset, syntyivät alakautta 35-viikkoisina. Olivat alle 2.5-kiloisia joten olivat keskosia, mutteivät olleet vastasyntyneiden teholla tai keskoskaapissa, vaan ihan normaalilla vastasyntyneiden osastolla. Eipä noidenkaan vauvojen tilannetta voi verrata minuun tai kaksossisareeni, vaikka nuokin kaksoset syntyivät keskosina.

Ja kuten varmasti ymmärsit kun olet niin lukutaitoinen eikä sinulla ole mitään ongelmia luetunymmärtämisessä., niin minä synnyin 32-viikkoisena ja olin pitkään keskoskaapissa. Minun tai kaksossisareni tilanteet ei siis ole millään tavalla verrannollisia sinun lapsesi kanssa, joka syntyi 34-viikkoisena eli kaksi viikkoa myöhemmin, eikä viettänyt viikkoja keskoskaapissa hengityskoneessa. Minun sisareni oli vastasyntyneiden osastolla 10 viikkoa, kun minä olin kuitenkin vain neljä viikkoa.

Nuo asiat joista mainitsin, on yleisiä. Eihän kaikki ole samanlaisia ja kaikissa asioissa ole samanlainen lopputulos, varsinkaan, kun ne eivät ole vertaailukelpoisia :D

Tässä yksi ig-video joka tuli vastaan.
https://www.instagram.com/niconeosteo/reel/DILstvIBc1r/?hl=fi

Lähettäjä: nekku 
Päivämäärä:   12.4.25 15:35:40

Hieronta rentouttaa ja tuntuu hyvälle yleensä myös eläimillä. Jopa lehmille on omat rapsutus/hieromalaitteet jossa käyvät :D

Päivämäärä:   12.4.25 20:17:26

Koska se jumissa oleva keho voi vaikuttaa paljonkin koiran luonteeseen, kasvamiseen ja kehittymiseen. Onneksi nykyään tietoa tulee koko ajan lisää eikä tarvitse jäädä sinne 70-luvulle ihmettelemään, miten koirat silloin pärjäsi.

Lähettäjä: puuh 
Päivämäärä:   13.4.25 14:46:37

Miten ne katukoirat pärjäävät ilman nappuloita ö.ö

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.