Lähettäjä: ooiiu
Päivämäärä: 12.4.25 14:47:30
Apunta:
Niinpä. Varsinkin keskosena sektiolla syntynyt ja sen jälkeen muutama viikko intuboituna pidetty vauva näyttää koneista päästyään vielä kauan siltä, että moni asia on pielessä. Selkä, jalkojen asento pään asento, ja niin edelleen.
Kun on jäänyt kokematta se alatiesynnytyksen tekemä suoristus ja muokkaus, niin vauva ei osaa suoristaa alaselkää ja pitää jalkojaan rentona suorassa. Ja kun pää on pakkopidetty kummallisessa asennossa intubaatioputken vuoksi, ei vauva osaa päätäänkään pitää rentona oikeassa asennossa... :(
Kiva kuulla tämä viikko sitten näin nelikymppisenä, joka syntynyt 32-viikkoisena hätäsektiolla ja ollut vastasyntyneiden teholla 4 viikkoa. En tiedä montako viikkoa olin intuboituna, mutta sen tiedän, että kasarilla ja vielä ysärilläkään vauvoille ei annettu kivunlievitystä eikä ymmärretty, miten keskoskaapin olosuhteet vaikuttavat vauvan kehitykseen. Ja minä olin vielä kaksonen, eli olen saanut olla aika ahtaasti kohdussa.
Minulla on koko ikäni ollut kroppani kanssa ongelmia ja on todellakin ties mitä vikoja, jotka johtuvat varmasti tuosta elämän alkupäästä ja sen jälkeisestäkin karseasta kohtelusta.
Jotenkin pitäisi saada kropasta sammutettua primitiivireaktiot ja oiottua kaikki viat. Jospa viimein pääsisi jatkuvasta "hankalasta" olosta ja alaselkäkivuistakin eroon... Iso ongelma minulla on aistiyliherkkyydet, eli fyssarit, osteopaatit yms. eivät oikein saa tehtyä minulle mitään, kun en siedä sitä että kosketaan, tai en voi olla rentona vaikka haluaisin. Kroppa ei vain suostu. Tätä voi olla vaikea ymmärtää sellaisten, joilla ei samaa aistiyliherkkyyttä ole. On minulle ammattilaisetkin sanoneet, että minä vain luulen ja kuvittelen ja keksin omiani, kun eivät asiosita mitään tiedä, mutta onneksi on olemassa myös niitä ammattilaisia, jotka tietävät näistä asioista ja ovat ne minulle selittäneet niin, että olen itsekin alkanut ymmärtää, että mikä hemmetti minussa on vikana kun olen niin epänormaali.
Eli en todellakaan naureskele vanhemmille, jotka vievät pienen vauvan osteopaatille saamaan apua. Mitä aiemmin ne ongelmat korjaa, sitä paremmat hyödyt sillä on. Voi kun olisin itsekin saanut apua jo pikkulapsena eikä vain haukuttu, miten vino ja viallinen olen ja vanhempiakin haukuttu siitä, että yrittivät saada minulle apua kuskaamalla minua lääkärille ja fyssarille ja niin edelleen...
Koiranpennuista en osaa sanoa, mutta kyllähän niillekin voi tulla vaikka mitä ongelmia... Varsinkin jos kyse on näistä ylijalostetuista roduista, jotka joutuvat synnyttämään sektiolla ja/tai pennut ovat jo kaksivuotiaana sairaita vanhuksia ja koiran odotettu elinikä on viisi vuotta...
|