Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies valittaa suomalaisesta ruuasta

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   12.4.25 03:05:09

...ja minä suutun siitä. Mitä hittoa? Suomalaiset syövät kirjaimellisesti kalaa, kanaa, keittoja, pastaa, riisiä, nautaa, sikaa, lammasta, salaatteja... ja joku ulkomaalainen inisee, että ruoka voisi olla parempaakin. No laita mausteita ja lopeta valittaminen? Se, että joku suomalainen syö mautonta ruokaa ei tee suomalaisesta ruuasta mautonta *silmien pyörittelyä.* @!#$ tuollainen ja otan sen tosi henkilökohtaisesti. Tuo tyyppi voi olla varma siitä, että jos joskus päästän hänet kotiini, en kysy häneltä kertaakaan onko hänellä nälkä, vaan syön yksin. Jos ei maan ruuat kelpaa niin ei niitä silloin kylässäkään tarvitse.

Re: Mies valittaa suomalaisesta ruuasta

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.4.25 03:10:41

Suomessa on hyvät raaka-aineet, mutta moni ei osaa valmistaa niitä kunnolla raaka-aineita kunnioittaen. We on ihan totta, että Suomessa tykätään tehdä ruokaa,joka ei ärsytä ketään.

Siksi kaikissa putiikeissa on samat caesarsalaatit, burgerit, paholaisen kanat ja pastat. Tilanne on kestämätön pienemmillä paikkakunnilla joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Päivämäärä:   12.4.25 03:13:41

Niinpä. Sitten nämä kokkaustaidottomat suomalaiset pilaavat kaikkien maineen ja ulkomaalaiset tulevat tänne vinkumaan "mauttomasta ruuasta." Suututtaa. Minä ainakin inhoan mautonta ruokaa, mutta syön joskus myös lempeämpiä makuja. Aina ei voi tupata ruokaa täyteen chiliä, kun se tarkoittaa sitten kamalaa närästyskohtausta.

Päivämäärä:   12.4.25 03:16:15

Olisi kiinnostavaa tietää missä tuokin on "suomalaisia ruokiaan" syönyt ja kenen tekemänä. En ole kysymässä, koska siitä seuraa vain riita.

Päivämäärä:   12.4.25 03:18:19

Å, vaikkapa hyvin tehty lohikeitto tai poronkäristys ovat oikeasti hyviä ruokia. Chiliä ei tarvita kumpaakaan ja niistä saa maukkaita - omaan lohikeittooni tulee kunnollinen perkeistä keitetty kalaliemi (vaalean kalan perkeet, lohi-kalat ovat liian rasvaisia), valkoviiniä, fenkolia, fenkolinsiemeniä murskattuna, mustapippuria, kermaa, perunaa, sipulia, porkkanaa, lohta ja tilliä. Yksinkertaista ja hyvää.

Päivämäärä:   12.4.25 03:20:21

Ja ei tarvitse lähteä kauaskaan, kun näkee, miten korkealuokkaisia raaka-aineita Suomessa on. Vaikkapa Italiassa myydään toreilla kantarelleja, jotka ovat ulkonäkönsä puolesta sitä tasoa, että loppusijoituspaikka niille olisi biojäte. Kuivaa skeidaa kullan hintaan...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.4.25 03:25:03

No pitäisikö joko tuon miehen tai Ällön opetella kokkaamaan aloittajan sijasta?

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   12.4.25 03:29:49

Siis millaista paskaa hän sitten kokkaa?

Päivämäärä:   12.4.25 03:30:21

"No pitäisikö joko tuon miehen tai Ällön opetella kokkaamaan aloittajan sijasta?"

?!?!?!?!???

Päivämäärä:   12.4.25 03:31:02

Niin, eikä KAIKKEEN ruokaan tarvitse chiliä. Ei se esim. lohikeittoon sovi. Kai... Pitäisi kokeilla. Mauttomia ruokani eivät ainakaan ole.

Päivämäärä:   12.4.25 03:37:31

? , mitähän nyt oikein meinaat kommentillasi? En käsittääkseni ole maininnut tekemästäni ruoasta sen kummempaa kuin sen, että hyvä lohikeitto on helppo valmistaa ja hyvät raaka-aineet ovat sen pohja. kaverit pyytää minua suunnittelemaan juhliinsa ruokalistat + auttamaan ja mökkireissuilla vastuu ruokasuunnittelusta ja valmistuksesta on minulla. Sopii hyvin, kaverit hoitavat sitten muita asioita.

Päivämäärä:   12.4.25 03:40:56

"Siis millaista paskaa hän sitten kokkaa?"

Varmaan oman maansa ruokia. En tiedä missä on "suomalaisia ruokia" syönyt, mutta ilmeisesti joku kokkaustaidoton on maistattanut miehellä luomuksiaan. Ehkä joku ex.

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   12.4.25 07:52:38

Otat sen oman suomalaisen kullan ja unohdat ne gunnarit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.25 08:33:16

Mistäs maasta tämä helmi on?

Päivämäärä:   12.4.25 10:30:44

Miksi perusmauista ei saisi tykätä? Esimerkiksi omaan lohikeittooni ei oikeastaan tule muita mausteita kuin pippuri ja suola, ja mun mielestä se on parasta sellaisenaan. Lohi maistuu lohelta ja juurekset juureksilta. Puuronkin teen ilman suolaa pelkillä hiutaleilla, eikä se siltikään mikään mauton ole missään nimessä. Ja kasvatan ja rakastan myös chilejä ja toisinaan teen hyvinkin mausteisia ruokia, mutta en ymmärrä, miksi jokaisen aterian pitäisi maistua mahdollisimman mausteiselta.

Lähettäjä: billy 
Päivämäärä:   12.4.25 10:41:36

Kun katsoo jotain ABCn tarjontaa niin ei voi muuta ajatella kuin että suomalaiset syö todella huonoa ruokaa. Kun täällä ajatuksena on "kunhan saa vatsansa täyteen!"
Suomessa saa erinomaista suomalaista ruokaa, mutta harvassa paikassa, ja moni kotikokki on surkea.

Päivämäärä:   12.4.25 11:25:04

"Mistäs maasta tämä helmi on?"

Espanjasta.

Päivämäärä:   12.4.25 11:27:02

"Miksi perusmauista ei saisi tykätä? Esimerkiksi omaan lohikeittooni ei oikeastaan tule muita mausteita kuin pippuri ja suola, ja mun mielestä se on parasta sellaisenaan. Lohi maistuu lohelta ja juurekset juureksilta. Puuronkin teen ilman suolaa pelkillä hiutaleilla, eikä se siltikään mikään mauton ole missään nimessä. Ja kasvatan ja rakastan myös chilejä ja toisinaan teen hyvinkin mausteisia ruokia, mutta en ymmärrä, miksi jokaisen aterian pitäisi maistua mahdollisimman mausteiselta."

En huomaa missään viestiä, jossa sanon näin *silmien pyörittelyä.* Voit varmaan kopioida sen kommenttini tähän tai sitten lopettaa valheiden suoltamisen. Minä henkilökohtaisesti en tykkää pliisusta ruuasta enkä ymmärrä miksi joku haluaa syödä sellaista.

Päivämäärä:   12.4.25 11:29:41

"Lämpimissä maissa käytetään pilaantuneita raaka-aineita kunnollisen säilytystilan puuttuessa, siksi ruokiin pitää laittaa mausteita etteivät ne haise ja maistu ihan niin pahalta."

Totta tämäkin... Sitten sieltä lämpimistä maista tullaan Suomeen vinkumaan ruuastamme. V!tuttaa, kun tuollainen uskoo oikeasti tietävänsä jotain suomalaisesta ruuasta :D Kuulemma ruokamme ui voissa, ööö, no ei kyllä ui. Ei ainakaan minun. Ehkä hän luulee asuvansa Amerikassa.

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   12.4.25 11:30:01

Billy: toiset katselevat ruokia huoltoasemilla, toiset syövät ruokia kotonaan. Molemmat tavat ovat ihan oikeita mutta suomalaisten haukkuminen on junttia :D.n

Päivämäärä:   12.4.25 11:30:13

"Miksi sä päästäisiin sen kotiisi?"

Jos tapailu etenee, on luontevaa vierailla toisen luona?

Päivämäärä:   12.4.25 11:33:41

Minä tykkään sekä mausteisesta ja tulisesta että lempeän kermaisesta. Mutta kermainen ruoka muuttuu ajan kanssa pliisuksi, enkä jaksa syödä sellaista koko ajan. Esimerkiksi lohikeitto suolalla ja pippurilla ei ole minun makuuni. En tosin voi kertoa tarkalleen mitä kalakeittooni laitan, jos sellaista teen, koska teen ruokaa niin että fiiliksen mukaan heittelen sekaan sitä sun tätä.

Päivämäärä:   12.4.25 11:53:47

PS. Mies on siis ihan espanjalainen, ei mikään Espanjaan muuttanut mamu.

Päivämäärä:   12.4.25 12:03:25

"En huomaa missään viestiä, jossa sanon näin *silmien pyörittelyä.* Voit varmaan kopioida sen kommenttini tähän tai sitten lopettaa valheiden suoltamisen. Minä henkilökohtaisesti en tykkää pliisusta ruuasta enkä ymmärrä miksi joku haluaa syödä sellaista."

Ja missä kohtaa viestiäni väitin, että juuri sinä olisit sanonut noin? *silmien pyörittelyä* Voisit itse kopioida viestistäni sen kohdan, mistä käy ilmi, että osoitin kommenttini nimenomaan sinulle.

Päivämäärä:   12.4.25 12:16:16

"Ja missä kohtaa viestiäni väitin, että juuri sinä olisit sanonut noin? *silmien pyörittelyä* Voisit itse kopioida viestistäni sen kohdan, mistä käy ilmi, että osoitin kommenttini nimenomaan sinulle."

Kun otetaan huomioon mitä aloituksessa kirjoitin, on aika selvää että kommenttisi oli minulle tarkoitettu *silmien pyörittelyä*

Päivämäärä:   12.4.25 14:50:38

No se on sitten ihan sun oma päänsisäinen ongelmasi, jos et ymmärrä lukemaasi ja vedät vääriä johtopäätöksiä muiden kirjoitteluista. Osoittaa erittäin huonoa keskustelukykyä vääristää muiden kirjoituksia oman pääsi mukaan. Taitaa silmiesi sijaan pyöriä lähinnä kaksi hernettä päässäsi.

Lähettäjä: lätäkkö 
Päivämäärä:   12.4.25 14:52:43

Eikös näissä ole ymmärrys lukijalla?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.4.25 15:06:36

Tuskin se suomalainen ruoka on ongelma vaan suomalaiset kotikokit jotka ovat ihan totaalisen ymmärtämättömiä mistään normaalista tekniikasta, makujen tasapainosta, kypsyysasteista ja vetävät sitä marinoitua e koodi mössöä kaupasta päivästä toisen jälkeen..

Hyvä ruoka voi olla hyvin mietoa tai voimakkaasti maustettua. Euroopassa yleisesti mietoa missä maku tuodaan hyvistä raaka-aineista. Suomessa ei viitsitä pilkkoa pari minuuttia tuoreita kasviksia vaan lätkästään vetiset pakastevihannekset näiden valmismarinadi kamojen sekaan ja se on todella yököttävää ruokaa sen jälkeen...

Päivämäärä:   12.4.25 15:08:29

Suomalainen ruoka on hyvää enkä ymmärrä tätä nykyistä tulista ja mausteista ruokaa intoilua.

Päivämäärä:   12.4.25 15:14:25

No: hyh hyh miten yököttävää mössöä sun kotonasi syödään. Yäääääk!

Lähettäjä: sokeri 
Päivämäärä:   12.4.25 15:20:29

Sota-aikaan ei ollut muuta ruokaa kuin leipää, perunaa ja kahvia.

Päivämäärä:   12.4.25 15:23:58

"No se on sitten ihan sun oma päänsisäinen ongelmasi, jos et ymmärrä lukemaasi ja vedät vääriä johtopäätöksiä muiden kirjoitteluista. Osoittaa erittäin huonoa keskustelukykyä vääristää muiden kirjoituksia oman pääsi mukaan. Taitaa silmiesi sijaan pyöriä lähinnä kaksi hernettä päässäsi."

Älä jaksa. Osaan lukea rivien välistä toisin kuin eräät.

Päivämäärä:   12.4.25 15:25:00

Suomalainen ruoka ei ole hyvää koska se on usein ylikypsää ja mautonta. Tämä on monelle ulkomaalaiselle shokki aluksi, samoin kuin suomalaisten sisäänpäin kääntyneisyys. Kannattaisi aloittajankin käydä ko miehen kanssa jossain kivassa ravintolassa missä ei kokata suomalaiseen tyyliin niin saisit vähän perspektiiviä tai sitten deittailla suomalaisia, jotka on tottuneet makaronilaatikkoon ketsupilla.

Lähettäjä: (9) 
Päivämäärä:   12.4.25 15:28:35

Kovinhan tuo on tottumuskysymys. Jos on tottunut syömään sokeria niin eihän sitäkään maista niin hyvin, toisin kuin ihminen joka syö harvoin sokeria. Sama toimii suolan ja mausteiden kanssa.

Aika lapsellista haukkua kenenkään ruokailutottumuksia. Kokkaa itse, sillähän siitä selviää.

Päivämäärä:   12.4.25 15:32:19

Miksi pitäisi kiertää ravintoloita kun suomalainen perusruoka ja myös se makaronilaatikko ketsupilla kelpaa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   12.4.25 15:52:58

Aloittaja, sano sille rasvanahalle että ei tartte tulla Suomeen.

Päivämäärä:   12.4.25 16:00:09

"Aloittaja, sano sille rasvanahalle että ei tartte tulla Suomeen."

On tullut jo.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   12.4.25 16:06:07

Ne chilillä ja muilla tulisilla mausteilla tehdyt ruuat ei maistukkaan muutakuin chilille. Ovat turruttaneet makuaistin niin eivät pysty aistimaan muita makuja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.25 16:54:17

"Ne chilillä ja muilla tulisilla mausteilla tehdyt ruuat ei maistukkaan muutakuin chilille. Ovat turruttaneet makuaistin niin eivät pysty aistimaan muita makuja."
Maistuu. Sä et vaan kykene maistamaan mitään.

Lähettäjä: buhahaa 
Päivämäärä:   12.4.25 17:08:26

Mulla oli joskus parikymppisenä (2000-luvun taitteessa) vähän aikaa italialainen poikkis joka oli Suomessa opiskelemassa ja hän valitti suomalaisesta ruuasta koko ajan! Oli sydäntalvi ja toinen itkee kun marketissa ei ole mitään tuoretta ruokaa, olin ihan että katso ulos ikkunasta, mitä sä luulet että mitä tuoretta kasvista tuolla lumen seassa voisi olla kasvamassa...
Hänen äiti lähetti ruokaa sieltä Italiasta, juustoja, salamia, pestoa, pastaa, säilöttyä artisokkaa ym
Aamupalaksi kundi söi suklaakeksejä, minulle nauroi kun söin ruisleipää ja pecorino-juustoa päälle, että miten kukaan voi syödä jotain suolaista aamulla ja itsellänihän tosiaan menee verensokerit koko päiväksi päin prinkkalaa jos syön tyhjään mahaan sokeria ja höttöhiilaria... Että ei tullut parisuhdetta siitä :D

Päivämäärä:   12.4.25 17:47:08

Olipa raivostuttava italialainen. Outoa että eurooppalainen voi olla noin tyhmä.

Päivämäärä:   12.4.25 17:48:02

Mutta onhan Suomessa talvellakin kaikenmoista tuontitavaraa.

Päivämäärä:   12.4.25 17:49:04

Ja makea aamulla on ihan kamalaa. Hyi. Minä olen makeanhullu, mutta aamulla haluan vain suolaista. Korkeintaan erikoiskahvi saa olla makeaa.

Päivämäärä:   12.4.25 17:55:00

Suomessa on laaja ruokavalikoima mutta tosi neutraalin makuista. Itsekkin kasvanut velli suuksi joten kun muutin ulkomaille niin vähä mausteisetkin ruoat poltti :D No en edelleenkään tykkää chilistä tai muista vahvemmista mausteista. Pippuri, suola ja paprikajauhe on mun suomalaisen velli suun vakiot. :D

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.4.25 18:02:52

Mun mies on Afrikasta kotoisin ja sanoo että suomalainen ruoka on mautonta. Minä olen suomalainen ja komppaan häntä täysin. Suomalainen ruoka on mautonta useimmiten. Jos mausteena on suoma ja pippuri, hurjimmat laittaa ehkä paprikajauhetta kaveriksi niin ei hyvä.

Me syödäänkin afrikkalaista ruokaa useimmiten tai jos minä laitan suomalaista ruokaa, niin se sisältää myös mausteita, sellaisia mitä ei löydy tavan ruokakaupasta.
Ei ole valittanut minun kokkauksista ikinä.

Päivämäärä:   12.4.25 18:19:13

Minusta on erikoista, että jotkut lylleröt luulevat, että ne mausteet ostetaan jostain kaupasta :D.

Päivämäärä:   12.4.25 18:23:47

Minusta on hassua että toisen mielipiteen vuoksi pitää suuttua. Mitä väliä sillä on jos jonkun mielestä suomalainen ruoka on mautonta? Ei niin yhtään mitään.

Päivämäärä:   12.4.25 18:27:27

Tuntuu, ettei suo alaisen ruuan haukkuja ole maistellut suomalaista ruokaa. Jos minä moittisin italialaista ruokaa, niin räkyttäisitte kuorossa, että olen käynyt turistipaikassa syömässä enkä maistanut aitoja makuja ;)

Päivämäärä:   12.4.25 18:33:16

Buhahaa: tyypillinen italialainen mammanpoika, ei osaa itse edes kaupasta ostaa säilykkeitä :').

Päivämäärä:   12.4.25 20:48:58

"Minusta on hassua että toisen mielipiteen vuoksi pitää suuttua. Mitä väliä sillä on jos jonkun mielestä suomalainen ruoka on mautonta? Ei niin yhtään mitään."

No en tiedä sinusta, mutta minä en tykkää siitä että minua kritisoidaan. Suomalainen ruoka on osa minua, olenhan suomalainen. En pidä siitä, että ulkomaalainen tulee maahani ja alkaa vänisemään ruuasta, jota minä syön. Se on aika henkilökohtaista enkä ymmärrä miksi pitää tehdä niin. En minäkään sano hänelle, että hyi v!ttu simpukat ovat kuvottavia yms.

Päivämäärä:   12.4.25 20:50:44

Se on minulle kuin rivien välistä v!ttuilua, että oletpa sinä typerä kun syöt tuollaista ruokaa. Ei kyseessä ole RUOKA, vaan se että mies kritisoi minua samalla. Ehkä joku tykkää olla kritisoinnin kohteena deittaillessa, mutta minä en tykkää.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   12.4.25 21:02:06

Oli riidan aiheena sitten ruoka tai mikä vaan niin noin alkavassa suhteessa toisen ei kuulu raivostuttaa noin paljon sanomisillaan. Ei jatkoon ja iso red flag.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   12.4.25 21:03:03

Mitäpäs jos sanoisit kaverille, että itse haluat ruuassa maistaa ne alkuperäiset maut, esim kalan, lihan ja vaikkapa perunan ilman että ne peitetään ja turrutetaan kaiken maailman mausteilla...?
En tiedä tokikaan koko tarinaa, mutta minun vieraanani kävi vuosia sitten italialainen ja japanilainen nuorimies, ystäväni tuttavia jotka toivoivat nimenomaan suomalaista ruokaa
Tein mm. kaalikääryleitä ja savustettuja muikkuja. Enkä yhtään epäile, kun kehuivat ruokaa erittäin hyväksi, tuli se sen verran aidosti ja kelpasi kyllä. Mahtaakohan tässä suomalaisen ruuan haukkumisessa olla kyse jostain muusta kuin ruuasta...? Ainakaan turhia kohteliaisuuksia ei varmaan tarvitse tyypiltä odottaa, varmaan negatiivista kommenttia tulee kohta myös pukeutumisesta, meikkaamisesta ja elintavoista ylipäätään?
Kaiken kaikkiaan, todella epäkohteliasta haukkua toisten ruokia vaikka ei juuri omaan makuun olisikaan.

Päivämäärä:   12.4.25 21:06:12

Niin, kyllähän tuollainen toisen kotimaan ruuan kritisointi on aikamoinen red flag. On hän pyytänyt anteeksikin asioita, toki.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.4.25 21:24:26

Kummallista että ne on aina nuo samat pari ruokaa joista pitää toistella kuinka ne on hyviä.

Sitten on toiset noin tuhat erilaista ruokaa jotka ei tarvitse tuollaista toistelua.

Ps. Lohikeitto on se josta ihan valehtelematta tulee yrjö kun suuhun sattuu ne limaksi ylikeitetyt vihannekset.

Päivämäärä:   12.4.25 21:28:23

No älä tee lohikeittoa, jos et osaa tehdä mieleistä. Savusta se lohi, kun saat sellaisen. Tai pyydä vaikka muikkua tai ahventa.

Päivämäärä:   12.4.25 21:30:06

Keskustele asiasta älä ihmisistä. Lohikeitto on se jota ei pitäisi tarjota kenellekään vieraalle eikä ainakaan ulkomaalaiselle.

Päivämäärä:   12.4.25 21:31:55

Jos siis sinä olet oppinut tekemään sen niin että just sinulta ei lennä Yrjö. Minun ei tarvitse väkisin tehdä tätä yhtä ruokaa kun on ne tuhat muuta vaihtoehtoa

Päivämäärä:   12.4.25 21:34:29

Minähän sanoin, että älä @!#$ tee lohikeittoa. Tyhmäkö olet?

Päivämäärä:   12.4.25 21:35:47

Keskustele asiasta älä ihmisistä.

Päivämäärä:   12.4.25 21:37:23

Ulkomaalainenkin on ihminen, jolle ei kannata sinun limasoppaasi tarjota.

Päivämäärä:   12.4.25 21:39:35

No hyvä, päästiin yksimielisyyteen. Ulkomaalaisille eikä kenellekään muullekaan kannata tarjota ruokaa jota kutsutaan nimellä Lohikeitto ja se on sinun lohikeittosi joka on sitä limaa niinkuin kaikki muukin suomalaisten kehuma lohikeitto.

Päivämäärä:   12.4.25 21:40:38

Keskustele asiasta äläkä ihmisestä.

Päivämäärä:   12.4.25 21:40:59

Aloittajan on pakko olla miekkosnainen :D Samanlaista skitsoilua miehistä.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   12.4.25 21:41:40

Suomalainen ruoka on just minusta hyvää, kun asiat maistuu sille mille pitää eikä kikkailla liikkaa.

Mä tykkään monenlaisesta ruuasta ja paljon tulee syötyä fine diningia ja ulkomailla on kierretty kans. Tykkään niin tulisista ruuista, kuin kermaisistakin. Tykkään myös itse fiiliksellä maustaa ruokaa ja moni tuttu ihmetteleekin maustekaapin laajuutta.

Mutta kyllä esim. kermainen lohikeitto on parasta hyvin pelkistettynä. Samoin joku makaroonilaatikko. Jos haluan syödä thai-ruokaa, sen taas pitää maistua ja olla mausteinen. Parasta on thaimaalaisen perheenjäsenen itse kokkaamat ruuat.

On toki niitä ravintoloita suomessa, jotka ei käytä ees suolaa eikä pippuria ja ruoka on todella mautonta. No, onneksi ei tartte käydä niissä. Mutta oletuksena suomalainen ruoka on maukasta! Ikävä kyllä, esim. työpaikan lounasravintola oli alkuun ihan mahtava ja ihan huikeat maut, mutta saivat negatiivista palautetta ja muuttui lähes mauttomaksi. No ei tartte enää käydä siellä. Eli usein ikävä kyllä ne (harvat) valittajat saa tahtonsa läpi ja ruuasta tehdään sellaista että kaikki voi syödä ja ”mausteitahan voi aina lisätä”.

Lähettäjä: kanajauho 
Päivämäärä:   12.4.25 21:51:12

Onneksi on liemikuutiot!

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   12.4.25 22:51:05

Onko sinulla joku alentunut kritiikinsietokyky? Adhd? Miksi tuollaisesta pitää suuttua? Ei kuulosta ihan normaalilta käytökseltä.

Se että joku sanoo ääneen sen faktan että suomalainen ruoka on mautonta, ei ole mikään syy sekoilla.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   12.4.25 23:03:40

Espanjalainen ruoka se vasta prseestä onkin. Ja espanjalaiset on ylimielisiä ja ärsyttäviä huonoine köytöstapoineen mitä tuo paikallisen ruuan haukkuminen on. Senkun lähtee kuvottavaan kotimaahansa täältä valittamasta. Itse kyllä olen ollut kohtelias vaikka noin puolet espanjalaisiata ruuista on huonosti valmistettuja ja makuyhdistelmät aika kamalia. Italialaiset osaa tehdä ruokaa mutta espanja on ihan kehitysmaa siinäkin.

Yhden espanjalaisen olen tuntenut joka oli miellyttävä ja osasi käyttäytyä. Sekin oli valehtelija, uskoton ja petturi, mutta oikein mukava muuten. Muut on olleet lisäksi todella huonokäytöksisiä. Samoin ranskalaisista iso osa, jännä taas että saksalaiset on yleensä kohteliaita, rehtejä ja mukavia. Ei varmaan ihan tieteellistä faktaa otoskoon takia mutta oma vaikutelmani on tämä.
Espanjalaisia ei kannata miellyttää vaan sanoa suoraan takaisin, ne on vähän beduiineja siinä mielessä että arvostavat enemmän jos et kumartele vaan pidät puolesi.

Tee mitä ruokaa haluat, vieraanhan ei ole pakko syödä. Jos on maksava asiakas niin tarjoile jotain lidlin tapaksia :)

Lähettäjä: aito sennu 
Päivämäärä:   13.4.25 01:02:19

Sano tyypille että palaa takaisin mamman katon alle ja lihapatojen äärelle. Provohan tää on..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.4.25 01:06:24

En ihmettele, että valittaa. Suomalainen ruoka on mautonta ja keinotekoista. Sitä ihmettelen, miksi suutut tällaisesta? Laita se mies kokkaamaan, kun kerran on kotoisin maukkaammasta ruokakulttuurista.

Päivämäärä:   13.4.25 01:26:30

.. , et siis ole käynyt Suomessa hyvässä ravintolassa? Kokeilepa joskus.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   13.4.25 09:31:02

Aina silloin tällöin tulee vastaan näitä moukkia joiden mielestä on ihan ok arvostella toisten ruokia tai maan tapoja. Painukoot takas sinne mistä ovat tulleet, ei ketään täällä vastoin tahtoaan pidetä. Inisijöille en oikeasti uhraa puolta ajatusta vaan kohautan hartioita ja puhun muista asioista. Sekös sitten noita oikeasti kismittää XDDD Pahimmille valittajille esitän yhden kysymyksen ja se kuuluu: jos asiat ovat sinulla täällä noin huonosti niin miksi olet täällä? Kertaakaan ei ole vastausta kuulunut.

En minäkään pidä kaikista kotimaisista ruoista, osaa en söisi edes maksusta. En silti huuda ja voihki isoon ääneen miten kamalia ruokia kehdataan tarjota. Maaassa maan tavalla tai maasta pois. Vertailun vuoksi teille valittajille: tiesittekö että Thaimaassa hallitsijaparin arvostelusta saa vankilatuomion. Aina. Joten jos vain oltais ihmisiksi ja hyväksyttäisi erilaiset maut, makutottumukset eikä kiukuteltaisi kuin hemmotellut pikkukakarat.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   13.4.25 09:44:20

Ruuan maku johtuu paljon kokista. Joku onnistuu tekemään makkaraperunoistakin mauttomia.
Ja teiden varsilla on ruokapaikkoja joihin en mene toista kertaa.

Päivämäärä:   13.4.25 09:47:52

Oi oi, kuka muka väittää meidän eilisiä riistasämpylöitä mauttomaksi? Vaikka niissä ei ollutkaan maustetta monesta purkista. Suola, pippuri, puolukkamajoneesi tai puolukka ja juusto tuoreen sampylän välissä. Ja se käristys tietysti myös.

Päivämäärä:   13.4.25 09:52:14

Onko tällainen lisuke muka mauton?

6 isoa perunaa
3 punajuurta
oliiviöljyä
3 rkl valkoviinietikkaa (lisää tai vähennä oman maun mukaan)
1 tl oreganoa
suolaa (keitinveteen sekä tarpeen mukaan lisukkeeseen)

Muussaa yhteen ja tarjoa lisukkeena

Päivämäärä:   13.4.25 09:57:25

Nuo juurekset siis keitetään paloina, oli pakko lähettää viesti äkkiä kun pikkunoidat kolkuttivat.

Päivämäärä:   13.4.25 10:00:20

"En ihmettele, että valittaa. Suomalainen ruoka on mautonta ja keinotekoista. Sitä ihmettelen, miksi suutut tällaisesta?"
Nimenomaan. Taitaa kritiikki vaan upota, kun ei keksi mitään vastaväitettä vaan suuttuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.4.25 10:54:00

Tulin vain lukemaan pääsekö Ällö mainitsemaan liemensä, en pettynyt.

Päivämäärä:   13.4.25 10:59:03

Huvittaa aina nämä "Kyllä Suomestakin löytyy joku ravintola, joka tekee hyvää ruokaa!". Joo, niin löytyy myös joku suomalainen ratsastaja, joka osaa ratsastaa todella hyvin. Se ei silti tee Suomesta minkäänlaista hevosmaata, niin kuin ei se yksittäinen ravintolakaan tee Suomesta ruokakulttuurin huippumaata.

Päivämäärä:   13.4.25 11:00:41

"Se ei silti tee Suomesta minkäänlaista hevosmaata, niin kuin ei se yksittäinen ravintolakaan tee Suomesta ruokakulttuurin huippumaata."

Toisaalta sitten taas pidämme Ranskaa ruokakulttuurin suurmaana, vaikka siellä ihmisten asunnot ja keittiöt ovat niin pienen pieniä, ettei kotona edes tehdä ruokaa.

Päivämäärä:   13.4.25 11:03:56

Ja Jenkeissä ovat asunnot todella suuria ja ruoka onnetonta. Ei keittiön pinta-ala ja ruoanlaiton taso korreloi.

Päivämäärä:   13.4.25 11:05:17

Mutta se on ihan tunnettu tosiasia, että ranskalaisten kotiruoanlaitto on hyvin vaatimattomalla tasolla lukuisiin muihin maihin verrattuna.

Päivämäärä:   13.4.25 11:18:50

"6 isoa perunaa
3 punajuurta
oliiviöljyä
1 tl oreganoa
suolaa (keitinveteen sekä tarpeen mukaan lisukkeeseen)"

Tämä olisi omaan makuuni kamalaa, mutta hyvä, jos tykkäät itse.

Päivämäärä:   13.4.25 11:48:13

Onko tällainen lisuke muka mauton?

6 isoa perunaa
3 punajuurta
oliiviöljyä
1 tl oreganoa
suolaa (keitinveteen sekä tarpeen mukaan lisukkeeseen)

Muussaa yhteen ja tarjoa lisukkeena

Ihan ok, mutta ei mitenkään suomalainen yhdistelmä. Näin ikivanhana muistan ajan, kun ei yrttejä juuri kåytetty ja aina vain mausteena kaikessa suola ja maustepippuri tai suola ja valkopippuri.

Moneen ruokaan maitoa, maitoa ja maitoa. Valkoisia vehnäjauhoja. Korkeintaan sipulia. Ei salaatteja, mutta kiinankaalia, porkkanaraastetta, pikkelöityä kurpitsaa, rusinaa. Vellejä: porkkanavelliä, perunavelliä, makaronivelliä. Puuroa: harmaata liisteriä. Jälkiruoat: tuoremehusta tehty kiisseli. Sitkasta lihaa, kaikkein halvimmat ruhonosat. Läskiä. Ruotoista kalaa. Makkaraa ja perunaa. Nää on mulle ”perinteistä suomalaista ruokaa”. Ainoa riisi on risella, ainoa ketsuppi felix.

Päivämäärä:   13.4.25 11:49:45

., aika napea mielikuva suomalaisesta ruoasta.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   13.4.25 12:12:46

Kannattaa myös muistaa historiaa: suomessa ja espanjassa on aika erilaiset olot viljalle, hedelmille jne. Suomessa on ollut pakko käyttää aineksia mitä täältä saa. Myös ne mausteet. Oiskin hauska nähdä miten espanjalainen tekee gourmeeta täysin suomalaisista aineksista ja mausteista joita suomesta saa (ei tuontimausteita). Esim. tomaatti on ollut osassa suomea suhteellisen harvinainen tuote jopa 1950-luvulla. Äitini muistaa sen erityisherkkuna, jota ei kaikki perheet raskineet ostaa. Samoin monet mausteet kyllä kasvaa etelämmässä, mutta ei suomessa. Me olemme siis sopeutuneet siihen, mitä on saatavilla.

On minusta hyvin ylimielistä, että joku espanjalainen tai ranskalainen tulee selittämään, miten meillä on huonoa ruokaa, kun onhan se nyt hiukan eri asia siellä auringon alla kasvatella, kuin yrittää pohjolassa selvitä. Eli haaste näellä etelän hetelmille: annetaan ruista, puolukoita, mustikoita, suolaa, pippuria, kuusenkerkkää ja maitoa ja pyydetään kokkaamaan gourmeeta.

Itse arvostan osittain tuon takia suomalaista ruokaa: eri aineksia on ollut rajallinen määrä, joten niillä on pitänyt selvitä.

Päivämäärä:   13.4.25 13:06:17

., aika napea mielikuva suomalaisesta ruoasta.

Joo mutta tota se oli ennen kuin suomi avautui ulkomaailman hapatuksille. Nimenomaan puhun kotiruoasta. Ei muuten oikein ollut broileriakaan ja lammas oli sitkeää sukanmakuista.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.4.25 13:09:39

Hauku vastapainoksi Espanjan asioita. Talouspolitiikka, härkätaistelut, historiasta löytyy vaikka mitä... Kehu ranskalaisia ja italialaisia viinejä espanjalaisiin verrattuna. Tai pukeutumista.

Päivämäärä:   13.4.25 15:39:07

"En ihmettele, että valittaa. Suomalainen ruoka on mautonta ja keinotekoista. Sitä ihmettelen, miksi suutut tällaisesta?"
Nimenomaan. Taitaa kritiikki vaan upota, kun ei keksi mitään vastaväitettä vaan suuttuu.

Missä kohdassa sanoin, etten ole keksinyt vastaväitettä?? Todella pimeää olettaa tietävänsä muiden keskusteluista jotain, vaikka on täysin ulkopuolinen :'D

Päivämäärä:   13.4.25 15:41:59

Moni ihminen on ihan hirvittävän nurkkakuntainen ja niitä löytyy niin kotimaisissa kuin ulkomaalaisissa. Monen maan ikiomat ruoat on yksinkertaisia ja melko mauttomia. Suomalaiset, britit ja holskit eivät ole tunnettuja monipuolisesta keittiöstä. Eivät norskitkaan. Tai miettikääpä virolaisia, baltteja tai svenskejä. Juuei. Ruotsalaisilla on ihan kummalliset jouluruoatkin.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   13.4.25 15:53:44

Suomessa on käytetty yrttejä ja villiyrttejä paitsi rohtona, myös mausteena. Se, että te ette osaa, ei ole Suomen vika. Yrttien lisäksi makua on saatu marjoista, havuista jne ja moni varsinkin riistaruoka on itsessään vahvan makuista.

Tosin jos puhutaan nykyisestä suomalaisesta ruuasta, niin se on enemmän tekijänsä näköistä. Itse teen todella hyvää perinteistä ja uutta ruokaa. Tiedän, etteivät kaikki tee eivätkä edes halua.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   13.4.25 17:51:05

Jos verrataan vaikka Suomea ja Italiaa. Italialainen ruoka on parempaa, koska ruokakulttuuri on erilainen.

Italialainen keittiö perustuu yksinkertaiseen ja laadukkaista raaka-aineista tehtyyn kotiruokaan ja ruoka on perinteitä noudattavaa.

Hyvällä ruoalla on italialaisille hyvin suuri merkitys ja ruoan laittoon panostetaan eri tavalla kun Suomessa.

Alueellisuus kuuluu italialaiseen ruokakulttuuriin. Pohjoisen ja etelän ruoat eroavat toisistaan huomattavasti, ja jokaisella kylällä ja perheellä on oma tapansa laittaa ruokaa. Suhtautuminen ruokaan on intohimoista.

Italiassa ruoka noudattaa sesonkeja: saatavilla on meneillään olevan vuodenajan sesonkituotteita, minkä seurauksena raaka-aineet ovat yleensä lähiruokaa ja laadukkaita.

Illallinen on tärkeä yhteenkokoontumishetki, johon kuuluu olennaisena osana seurustelu perheen tai ystävien kanssa ja ruokaan panostetaan joka päivä samalla tavalla kun suomalainen tekee jouluna (Jos pieni liioittelu sallitaan).

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   13.4.25 18:27:24

Suomalainen ruokakulttuuri on käytännössä amerikkalaisia hampurilaisia, pizzaa joka on Italiasta, Kreikkalaista salaattia ja Turkkilaista kebabia. Aika usein ruoka on huono jäljitelmä alkuperäisestä esim. Pasta bolognese on jonkinnäköinen jauhelihakastike vaikka alkuperäinen on tehty lihasta jota haudutetaan niin kauan padassa että se murenee.

Alkuperäinen ruokakin raiskataan kun esim. joulukinkku korvataan jollain vege-höpötyksellä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.4.25 00:47:33

Aineksista ei välttämättä johdu. Mielestäni suomessa ei lähes yhtään osata käyttää suolaa tai mausteita ylipäätään. Toki kohtuus täytyy mutta on jees jos ruuassa makua.

Päivämäärä:   14.4.25 00:58:03

"Pahimmille valittajille esitän yhden kysymyksen ja se kuuluu: jos asiat ovat sinulla täällä noin huonosti niin miksi olet täällä? Kertaakaan ei ole vastausta kuulunut."
Jos kaipaat paikkaa, jossa vain yksi mielipide on sallittu, niin kyllä niitä maailmasta löytyy. Tervemenoa, kenellekään ei tule ikävä.

Päivämäärä:   14.4.25 01:13:04

Totuus pitää hyväksyä.

Totuus on että suomessa on paljon hyvää ruokaa. Huonoa ruokaa on myös paljon. On sellaista ruokaa joka maistuu myös ulkomaiseen suuhun ja on ruokaa joka ei maistu hyvältä ulkomaalaisen mielestä.

Valitettavasti tällaista huonoa ruokaa joka ei maistu hyvältä ulkomaalaisen mielestä on hyvin monasti just se ruoka jota ylpeänä esitellään suomalaisena ja erityisen huonoa on just noi pari tunnettua esimerkkiä suomalaisesta ruoasta.

Moni suomalainen tykkää sellaisesta ruoasta joka ei sovi ulkomaalaisten makuun.

Moni suomalainen ei tykkää perinteisestä suomalaisesta ruoasta. Minä ja monet muut pärjätään vallan mainiosti kun ei ole mikään pakko syödä tällaista perinteistä suomalaista ruokaa kun vaihtoehtoja on miljoonia täällä suomessakin. Ei tätä varten tarvitse lähteä mihinkään.

>>> "Pahimmille valittajille esitän yhden kysymyksen ja se kuuluu: jos asiat ovat sinulla täällä noin huonosti niin miksi olet täällä? Kertaakaan ei ole vastausta kuulunut."

Tää on just tällainen "painu suolle jos et pidä just minun ruoasta" kommentti joka ei mitään vastausta kaipaa. Ei siitä mitään rakentavaa keskustelua ole tulossa. Riittää kun tällätavoin sanojat yksinkertaisesti jättää pois elämästään. Ei tätä varten tarvitse minnekään ulkomaille mennä.

Päivämäärä:   14.4.25 01:15:38

Niin se vielä unohtui että jos sinun ruoista tulee kovasti paljon valituksia niin mistäköhän se voisi johtua? Onko yleisvihainen asenne se joka tilanteen korjaa?

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   14.4.25 07:16:34

No, onhan ne monet suomalaiset ruuat aika mauttomia. Keitot tehdään niin mauttomiksi että kaveriksi pitää tarjoilla hapanta ruisleipää että tulee joku maku suuhun asti.

Lohikeitto on nyt tässä ollut puheena, ja kyllä se valitettavasti usein on mautonta litkua. Hyvän lohikeitto keittäjä jos löytyy niin ilolla sitä syö. Lohikeittoa voi tehdä myös maustetumpana versiona, ja rasvainen lohi myös viihtyy mausteiden kanssa.

Makaronilaatikko on vähän lasten ruokaa, pehmeää mössöä. Ihan sama mihin lihaliemeen ja koskenlaskijaan sen tekee niin ei se silti pastavuokien kategoriassa kovin korkealle pääse.

Maksalaatikko on maukas suomalainen ruoka, ja sitä pitäisi tarjota vieraille enemmän kuin monia muita ruokia.

En nyt menisi siihenkään ääripäähän että mausteita on suola, pippuri ja chili :D Espanjassa chorizo on maukasta, suomalainen meetvursti vain suolaista. Patatas bravas on myös maukasta ilman chiliä, ja sitä kun vertaa voissa tai pahimmillaan margariinissa paistettuihin perunoihin niin onhan se maukkaampaa.

Gazpacho, makua on. Lihapullat, Espanjassa keitellään mausteisessa tomaattikastikkeessqa usein ja Suomessa taas saadaan maillardin reaktiosta makua (uunissa ei sitäkään) j kastikkeen virassa liian usein ah niin munaton ruskeakastike.

Ei tarvitse ihmetellä miksi espanjalaiseen ruokaan tottuneen suussa suomalaiset ruuat ovat mauttomia. Eikä siitä tarvitse loukkaantua, kun tottahan se on.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   14.4.25 07:31:43

Huvittaa tuo Italiaan vertaaminen, varsinkin kun joku jo ehti itkemään tuosta, että täällä Suomessa syödään halpoja ruhonosia :'). Aivan kuin Italia olisi jokin yksittäinen alue, eikä siellä olisi polentan syöjiä, jäniksen ja sian syöjiä, tomaatinsyöjiä jne. Tai aivan kun Italian ruokakulttuuriin ei olisi tullut vaikutteita muualta. Ja sitten taas joku tomaatti on hyvää, kasvatan ja ostan niitä itsekin. Mutta joka ruokaan? Ei kiitos.

Ei ole mikään synti ja häpeä pitää suomalaisesta ruuasta. Ja joo, koulun lohikeitto ei ole maailman paras ja nautinnollisin ruoka. Mun tekemäni on varmasti yksi maailman parhaista.

Päivämäärä:   30.4.25 11:01:04

"
Kun katsoo jotain ABCn tarjontaa niin ei voi muuta ajatella kuin että suomalaiset syö todella huonoa ruokaa. Kun täällä ajatuksena on "kunhan saa vatsansa täyteen!"

"Suomessa saa erinomaista suomalaista ruokaa, mutta harvassa paikassa, ja moni kotikokki on surkea."

Missä maassa se huoltoaseman tai huonon kotikokin tarjoama ruoka on sitä parasta?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.4.25 11:26:57

Onhan se nyt yleisesti tiedetty fakta, että ulkomailla kaikki on gourmeeta, söi mistä kojusta vain ja kenen tekemänä tahansa.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.