Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten valita auto maaseudulle?

Lähettäjä: ferrari 
Päivämäärä:   11.4.25 09:42:02

Olen hankkimassa ensimmäistä omaa autoa. Aiemmin mies hoiti nämä jutut mutta eron jälkeen täytyy itse opetella. Käytännön tarpeet olisivat seuraavat:

- suurin osa ajelua on 10 - 30 km matkoja kylälle ja lähimpään kaupunkiin, hiekkateitä ja kaupungin lähellä motariakin

- autossa pitäisi olla takapenkki, mutta myös tilava takakontti, pick-up ei toimi vaihtoehtona

- pitäisi varmaan olla neliveto, maalla teiden kunto on välillä hankala, omakin tie on mutkainen ja kuoppainen, pitää olla myös maavaraa, matala auto juuttuu helposti

- autossa pitää huomioida iso koira, lapsia ei ole

- olen arka ajamaan, just se tyyppi joka ajaa aina miniminopeuksia joka paikassa

- hevoskärryä tms painavaa ei ole ajettavaksi, jos tulee tarvetta jollekin kuljetukselle niin vuokraan sit pakun mieluummin kuin vedän kärryä

Mitä autoa suosittelisit ja miksi?

Re: Miten valita auto maaseudulle?

Päivämäärä:   11.4.25 09:46:20

- : just sellainen! Mutta mistä sellaisen löytää?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.4.25 09:53:39

Tutustupa Subaruun..

Päivämäärä:   11.4.25 09:55:52

Eikö subarut ole kamalan kalliita?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.4.25 09:56:02

Volvon XC:llä pääset mihin vaan. Se on myös sellainen traktoripanssarivaunu, että jos kolhit niin itsellesi ei kyllä käy mitään, mutta vastapuoli voi näyttää rutistetulta kaljatölkiltä jos se on rekkaa pienempi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.25 09:57:03

Neliveto ei ole mitenkään pakollinen, mutta maavara on.

Päivämäärä:   11.4.25 09:59:14

Nää teidän ehdottamat autot on kalliimpia ku tää mun talo...

Päivämäärä:   11.4.25 09:59:40

Mun uusi rakkaus on Lexus RX450h. Paras auto, mikä on mulla ollut. Kriteerit muutoin aika samat kuin sulla, paitsi etten ole arka kuski.

Tekniikaltaan Lexus on Toyota, eli käy ja kukkuu. Mutta jos joku osa hajoaa, niin yleensä remontti ei ole kallis.

Toisena vaihtoehtona sitten Toyota RAV4, jos ajomukavuudesta haluaa tinkiä :)

Päivämäärä:   11.4.25 10:01:06

-: heh heh hyvä että pääsin hengissä ulos. Katto jäi pään päälle, muuta ei sit jäänytkään.

Lähettäjä: 99 
Päivämäärä:   11.4.25 10:10:31

Jos ei tarvitse aamulla ennen auroja liikkua mihinkään niin kait joku farkku sulle riittää?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.4.25 10:10:55

Mikä tahansa vähän korotettu nelivetofarkku. Vaikka Octavia Scout.

Päivämäärä:   11.4.25 10:16:07

Katseleeko aloittaja uusia autoja vai kui halpa se sun tönö on?

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   11.4.25 10:22:39

Nelivetoa et tarvi, opettele ajamaan. Arka kuski tuskin lähtee siihen kerran viidessä vuodessa lumimyrskyyn. Ja vaikka lähtisi nelivedolla sinne, ei pärjää silti. Kun se neliveto ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Ihmettelen näitä jotka asuu muutaman kilsan päässä kylästä ja hiekkatietä on ehkä 200 m ja pitää olla neliveto... :D Eli ihan mikä tahansa farkku käy.

Päivämäärä:   11.4.25 10:23:44

Joku pieniruokainen nelivetofarkku.

Lähettäjä: Aave 
Päivämäärä:   11.4.25 10:34:23

Mulla on Duster

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   11.4.25 10:36:26

Millaista autoa aloittaja hakee? Iso koira tarvitsee tilaa, jos kuljetat sitä farmariauton tavaratilassa?
Noita nelivetoisia katumaastureita alkaa olla joka automerkillä. Mieti mitä tarvitset

Ja paljon auto saisi maksaa?

Katsele nelivetoista farkkua. Skoda nelivetoista farmari Oktaaviaa kannataa käydä katsomassa.
Dastia Duster olisi halpa neliveto.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.4.25 11:05:57

"Nää teidän ehdottamat autot on kalliimpia ku tää mun talo.."

Osta ihmeessä käytetty auto. Mulla on myös vanhempi Lexus RX 450h. Maalaiselle ihan mainio. Ja muutoinkin ihana! Maksoi käytettynä 1/10 mun taloni hinnasta.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   11.4.25 11:08:34

Suzuki Vitara. Varma käyttää, säilyttää arvonsa eikä hinta uutenakaan kaada pankkia.

Muuten neliveto ehdottomasti ja maavaraa riittävästi.

Lähettäjä: Höperöö 
Päivämäärä:   11.4.25 11:10:34

Pääasia että ksupungis etelän mailla on Täyskasko ku on kaikenlaisia mielikuvitusjuttuja ja satusetiä ja satutätejä kertomassa stoorejaan. Mielikuvitusfrendeilleen!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.4.25 11:14:57

Eihän nyt autoja uutena osteta herranjumala aloittaja

Millaisilla autoilla se ex ajeli? Siitä katsot speksit.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.4.25 11:27:06

Mä asun kaupungissa ja neliveto löytyy. No, menisi takavetokin, mutta tuolla nelikolla on mukavampi ajella.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   11.4.25 11:30:05

Minultakin maalla asuvana suositus nelivetoskodalle. Scout on siitä kalliimpi versio, ehkä joku muukin voisi riittää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.25 11:30:29

Mulla Dacia Duster. Ei kovin iso sisältä, mutta jumissa en ole koskaan ollut ja on se nelivetokin, tosin tää vetelee etuvedolla koko ajan ellen kytke nelivetoa erikseen päälle. Näitä ekan korimallin dustereita saa reilusti alle kympillä, mutta koska tekniikka on ranskalaista ja romanialaista, niin ei näillä varmaan mittaria saa ajettua ympäri kuten vaikka Volvossa.

Dusterissa ei mielestäni ole mitenkään tilava takakontti, jos tarvitsisin lisää tilaa, ostaisin jonkun farmarin.

Katsoisin itse farmaria tai vanhempaa citymaasturia. Suziki Vitara vei bensaa todella paljon. Kannattaa laskea, kumpi on taloudellismepi (ilmeisesti kulutuksella ja hinnalla on väliä) ajoillesi, bensa vai diesel.

Mulla oli myös farkkubemari aiemmin eikä mitenkään korotettu malli enkä silläkään ollut koskaan jumissa vaikka oli automaattivaihteinen (tosin oli neliveto). Ei ne suomen hiekkatiet nyt niin surkeita ole etteikö ihan tavan autolla (joka ei ole urheiluauto) selviäisi. Olen ajellut jäätävät määrät hiekkateitä ihan vanhalla pololla, renault cliolla ja hyundai getzillä, nää on kaikki sellaisia pitsakuskien kauppakasseja. Eli et sä aloittaja luultavasti mitään hillitöntä maavaraa siihen autoon tarvitse, tai siis normaalia enempää.

Päivämäärä:   11.4.25 11:36:13

Toyota RAV4 oli täällä ennen, toimi ihan ok. Skoda Octavia on naapurissa.

Neliveto on ollut se ykkösasia mitä esim naapurit ovat suositelleet. Jos enimmäkseen ajelee hiekkateitä niin on siinä puolensa.

Tässä on tullut jo monta ehdotusta autoista joita en tiennyt olevan olemassakaan. Vaihtoehtoja on aina hyvä tiedustella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.25 11:36:53

"Ihmettelen näitä jotka asuu muutaman kilsan päässä kylästä ja hiekkatietä on ehkä 200 m ja pitää olla neliveto... :D "

Kyllä se pikkasen @!#$ jättää auto (hyvällä tuurilla) naapurin pihaan ja tarpoa se loppu 200m himaan. Se kun ei ole aina niin hyvässä kunnossa, eikä sitä ne kylällä asuvat tunnu ymmärtävän kun siellä on ihan hyvin tiet!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.25 11:38:01

Miksi pitää asua korvessa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.25 11:39:54

Mulla oli työautona toyota rav-4 neliveto, ihan jees auto.

Lähettäjä: Dt 
Päivämäärä:   11.4.25 11:42:17

Miksi pitäisi asua kaupungissa? Kaikki eivät halua.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.4.25 11:43:44

Nissan Quasqai - neliveto ei ole tarpeen oikeastaan kun joutuu vetämään traikkua hankalissa olosuhteissa- meillä esim veneen nosto sellainen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.4.25 11:51:43

Skoda Yeti kans kätevä. Hyvin tavaratilaa, korkea maavara ja lyhyt keula joten helppo parkkeerata parkkipaikoilla.

Päivämäärä:   11.4.25 11:55:26

Nelivetoa ei ole tarvinnut edes täällä Lapissa asuessa. Ainoat tilanteet missä nelikkoa tarvitsee, on metsästys kun ajetaan oikeasti mettässä huonoilla teillä. Muuten etuvedolla pärjää kesät talvet vallan hyvin.

Päivämäärä:   11.4.25 11:57:59

- : no ku jotkut sekä asuu maaseudulla että tekee töitä maaseudulla.

Hyvä sinänsä jos tulee kommenttia myös siitä ettei nelivetoa välttämättä tarvitse.

Toi Skoda Yeti on kiinnostava!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.4.25 11:58:00

Olen asunut "korvessa" viimeiset 13 vuotta, takapotkulla ajellut. Ainakaan nelivetoa en olisi tarvinnut, mutta ehkä etuvetoa pari kertaa.

Päivämäärä:   11.4.25 12:01:34

Mä olen ollut jo kuusi vuotta täysi Duster-fani. Takakontti voisi ehkä olla tilavampi, mutta on mulla siellä 50kg koira reissannut ongelmitta. Hinta-laatusuhde kohdillaan, eikä joudu maksamaan turhista koristeista ja ominaisuuksista. Seuraavakin auto tulee olemaan samaa mallia.

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   11.4.25 12:06:40

Et sinä eikä useimmat muutkaan tarvitse nelivetoa. Yleisillä teillä pärjäät etuvetoisella, myös syrjäteillä kun katsot kannattaako jonnekin kärrypolulle edes mennä autolla.

Päivämäärä:   11.4.25 12:08:42

"Ihmettelen näitä jotka asuu muutaman kilsan päässä kylästä ja hiekkatietä on ehkä 200 m ja pitää olla neliveto... :D”

Siis mitä ihmeteltävää siinä on, jos joku haluaa itseään miellyttävän auton? Yhdelle on tärkeää, että auto on punainen, toinen haluaa aina Porschen, kolmannelle automaattivaihteet on tärkeät ja neljäs haluaa maksimaalisen tehon. Siitähän se on kiinni, mitä kukakin haluaa ja kokee tarvitsevansa.

Mulla 10km lähimpään taajamaan. Tästä 200m hiekkatietä, 2,5km alemman huoltoluokan asfalttitietä ja loput ok kuntoista asfalttitietä. Sekä hiekkatie että alemman huoltoluokan tie molemmat peltojen keskellä, eli jos lunta tulee ja yhtään tuulee, niin se kinostuu. Kun tiellä menee yhdet renkaanjäljet, tulee toinen auto vastaan ja sitä väistää sinne koskemattomaan kinokseen, niin kyllä musta on kivempi ajaa nelivedolla, josta tietää, että se lähtee kinoksesta irti. Ekat kaks talvea ajoin Toyota Yariksella ja kyllähän silläkin pärjäsi. Oisko ollut vaan 2vko, kun joudun jättämään auton 5km päähän kotoa tutun pihaan ja mies tuli mut sieltä hakemaan. Ja soittelin parina aamuna per talvi töihin, että en oo tulossa kun en pääse autolla pois pihasta. Kyllähän sillä pärjäsi, mutta jonkin verran rajoitti kulkemista ja joutui jännittämään, että tuleehan tiellä vastaan naapuri, jolla on maasturi, jolla voi väistää sinne kinokseen, kun minä en Yariksellani olisi voinut sille tielle pysähtyä.

Ja mainitaan vielä, että meidän hiekkatie on poikkeuksetta paremmin hoidettu kuin tuo alemman huoltoluokan tie. Hiekkatiestä en ole huolissani, siinä pärjää kesät talvet vaikka mopoautolla. Mutta toi 2,5km onkin se haaste. Parhaimmillaan tainnut olla 2vrk auraamatta, kun on osunut pahat lumimyräkät.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.4.25 12:42:07

Käyn lähikaupungissa töissä, matkaa sinne n. 30km. Ensimmäiset 15km on aamuisin aina auraamatta, kun pitää olla jo kuudelta töissä. Eikä edes missään Lapissa, vaan Uudellamaalla. Voisi jollain pulkkamallisella matalalla kipolla tulla vähän ikävä.

Päivämäärä:   11.4.25 13:03:25

Joo siis kyllä täälläkin täytyy varautua siihen ettei välttämättä ole aurattu. Mä en tullut ees ajatelleeksi tätä kun pidän niin normaalina että tiellä voi helposti olla 15 cm lunta, sehän on ihan normipäivä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.4.25 13:21:13

Mulla on Mitsubishi Outlander millä vedän hevoskoppia, mutta toisena autona vanha pieni Volkkari enkä silläkään ole jäänyt kymmeneen vuoteen, minkä olen täällä maalla asunut, kiinni kinokseen eikä "juuttunut" mihinkään Ja meillä ei todellakaan ole aamuisin aurattu.

Ainoastaan jos tiellä on isoja mäkiä, mihin ei saa vauhtia, sitten ehkä suosittelisin nelivetoa.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   11.4.25 15:36:38

Laita nettiautoon tai vastaavaan ehtoja, neliveto tai etuveto, farmari, citymaasturi, pieni kone riittää sun käyttöön, käyttövoima mikä vaan haluat ehkä bensa noilla ehdoilla. Hintaluokka sen mitä olet valmis maksaan. Myös merkin voit valita katselisin ehkä seuraavia tuossa tilanteessa Volkswagen, SEAT, Volvo, Nissan, Subaru, Honda. Siitä vaan sit vähän korkeammalla alustalla olevia malleja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.4.25 16:27:45

Mulla on Mersun GLC. Suosittelen, on tosi näppärä ajaa ja toimii hienosti säässä kuin säässä. Maavara on riittävä, ei jää jumiin mihinkään ja silti on näppärän näköinen ja kokoinen.

Päivämäärä:   11.4.25 17:05:46

15cm lunta ei haittaa mitään, mutta jos matkaan sisältyy tuulisia peltoalueita joissa lumi kinostuu hetkessä puolen metrin palteiksi, niin siinä tapauksessa maavara JA neliveto.

Päivämäärä:   11.4.25 17:09:47

"jos matkaan sisältyy tuulisia peltoalueita joissa lumi kinostuu hetkessä puolen metrin palteiksi, niin siinä tapauksessa maavara JA neliveto."

Ai. Etuvedolla pääsin noissakin olosuhteissa hyvin sen peltopätkän menemään. Harvoin tuommosia palteita ylipäätään on. Mutta hyvä tietää että pitää muutaman päivän takia vaihtaa auto :D

Päivämäärä:   11.4.25 17:09:56

Ihan joku perus tila-auto, farkku, konttiperäinen

Päivämäärä:   11.4.25 17:20:23

Dacia Duster. Lunta voi tulla kerralla ja reippaasti niin se aura ei kerkeä joka paikkaan yhtä aikaa eli ei farkkua!

Päivämäärä:   11.4.25 17:23:18

Toi Dacia Duster on kyllä kanssa kivan näköinen. Jotenkin tuntuu helpommalta jos auto ei ole ihan hirmuisen pitkä muodoltaan.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.4.25 18:00:43

Toyota Rav4 suosittelen lämpimästi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.4.25 18:14:09

Subaru

Päivämäärä:   11.4.25 18:17:06

Tässä tulee kyllä hyvin listaa, mä kerään näitä muistiin sitä mukaa kun tulee ehdotuksia.

Lähettäjä: Avensis 
Päivämäärä:   11.4.25 18:17:18

. //Uudellamaalla ei ole mikään päivän juttu vaan valitettavasti ihan yleistymään päin.

? //Ihan samat speksit ja asuin kunta enkä ole koskaan tarvinnut nelivetoa.

Minulle riittänyt hyvin toyota avensis farkku automaatti. Talo jyrkän mäen päällä johon ei saa kunnolla otettua vauhtia ja kotitie pitkä hiekkatie johon kaikki lumet kinostuvat talvella eikä ole koskaan ollut siitä huolimatta ongelmia päästä kotiin. Hiekkatietä 4 kilometriä ennen kuin pääsee päätielle joka varhain ei ole aurattu.

Kaikista pahin tilanne on ollut, ku hiekkatielle muodostui paksu jääkerros joka täynnä syviä vesimonttuja. Silloin toivoin korkeampaa maavaraa, vaikka tuostakin onneksi lopulta selvittiin, mutta sai kyllä tiellä ajaa kieli keskellä suuta ettei johonkin lukuisista syvistä montuista ajanut jonka seurauksena auto olisi jäänyt kiinni.

Lähettäjä: Sasse 
Päivämäärä:   11.4.25 20:16:19

Volvo XC70 on just passeli noihin aloittajan spekseihin. Lämmin suositus!

Päivämäärä:   11.4.25 20:24:15

Huonoja kuskeja täällä jos 15 cm "paksuinen lumikerros" vaatii nelikko maasturin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.4.25 20:41:42

Joo, Volvon XC. Ei maksa käytettynä kuin muutaman tonnin.

Lähettäjä: Hikinahka 
Päivämäärä:   11.4.25 21:55:34

Volvoissa ällöttää ne nahkapenkit. Kesällä inhottavat istua. Muutenkaan en ymmärrä näitä volvovouhkaajia aivan yliarvostettu auto. Sellaisia matalia lotuskoita
Maalle korkeaa maavaraa niin ei kynnä heti eka lumivallissa.

Päivämäärä:   11.4.25 22:22:54

Matalalla takavedolla pärjätty hyvin. Talvessa saattaa olla pari kertaa, kun ilman nelivetoa ei pääse mihinkään, ennen kuin aurat ehtii paikalle.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   11.4.25 23:42:37

Mitä se auto saa maksaa? Jotkut merkit ovat kestävämpiä kuin toiset ja käytetyn kanssa ole tarkka, että on huollettu asianmukaisesti. Itse ajan BMW X1:lla ja kuljetan kahta isoa koiraa. On todella
miellyttävä ajaa, mutta varaosat kalliita ja autossa niin paljon kaikkea fiiniä teknologiaa, että hajoavia osia riittää.

Neliveto on vähän sellainen, että kun siihen tottuu, ei halua luopua. Asun itse 35 km H:gin keskustasta, mutta ekat 7km on huonosti hoidettua pientä maantietä. Ennen vanhaan sitä pääsi millä tahansa mopolla mihin aikaan vain kun oli hyvä urakoitsija, mutta sitten se vaihtui ja nyt on neliveto kyllä talvisin ihmisen paras ystävä.

Päivämäärä:   12.4.25 00:23:52

Ennen vanhaan aurat lähti liikkeelle, kun lumisade alkoi. Ei ollut ongelmia liikkua millä tahansa kipposella.

Nykyään aurat lähtee liikkeelle vasta, kun lumisade loppuu. Sen aikaa pitää pärjätä, vaikka olisi niitä puolen metrin kinoksia. Niin kuin nykyään usein on, sataa harvoin, mutta tulee kuin lumitykistä.

Lähettäjä: pelimies 
Päivämäärä:   12.4.25 04:50:01

Joo autossa useimmiten neljä pyörää, on parempi panostaa kunnon renkaisiin. Pitävä pito 2 pyörällä on parempi kuin 4 sutivaa. Ja jos kunnon keleistä puhutaan on varalla ketjut paikallaan kunhan on etukäteen opetellut niiden asennuksen. Kaikki autot jää siihen jos mahan alla lunta että nostaa renkailta painoa pois.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   12.4.25 06:59:58

Maaseudulla asuneena ja kasvaneena en ymmärrä, miksi siellä tarvitsisi välttämättä nelivedon. Kaikenlaisia metsäautoteitä ajelleena, en siltikään näe tarvetta.
Offroad on asia erikseen.

Päivämäärä:   12.4.25 07:09:25

Maalla asuvana tänä talvena oli yks päivä kun lunta oli ja jäätä niin paljon että takavedot jäi tien päälle nelivedot meni muitta mutkitta mutta oli myös yks päivä kun lunta tuli niin paljon että sekä takavedot että nelivedot jäi matkalle. Ottivat pohjasta kiinni kaikki henkilöautot ehkä neliveto maasturi ois mennyt mut sellaista ei ole.
Tielle kun pääsee takavedot liukkaalla kelillä pyörähtää helposti ojaan. Neliveto ja etuveto on silloin parempia.
Täällä ei siis kaupungin aura käy kuin harvoin, pikkutiet aurataan sopimuksen mukaan ja he käyvät kun ehtivät. Maantien hoitoluokka on surkea. Sitä ei hiekoteta, suolata, karhusta vain aura joskus. Ei joka päivä kun lunta sataa.
Luultavasti isommissa kaupungeissa tiet kuitenkin pidetään auki joka päivä niin silloin sillä autolla ei ole niin väliä.

Lähettäjä: jakaja2 
Päivämäärä:   12.4.25 07:19:32

"Ihmettelen näitä jotka asuu muutaman kilsan päässä kylästä ja hiekkatietä on ehkä 200 m ja pitää olla neliveto... :D”

Niin minäkin ihmettelen. Maaseudulla jaamme lehtiä kelillä kuin kelillä kaikenlaisilla kärryteilläToyota Yariksella. Oma auto on vanha farkku, maalla asun itsekin.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   12.4.25 07:24:14

Paras auto tähän mennessä ollut vanha C-mallin Mersu. Se kulki läpi paksunkin loskan, mihin toisten autot jäivät kiinni. Toki nykyinen Skoda Octavia selviää lähes samasta. Sanoisin, että on kyllä enemmän kuskista kiinni, kuin autosta.

Päivämäärä:   12.4.25 07:58:30

Kyllä pitää melkoinen kuski olla että pääsee autolla joka ottaa pohjasta kiinni. Suomi on pitkä maa kelit voi todella olla erilaisia eripuolilla suomea. Olen asunut muuallakin. Myös paikallisia eroja löytyy, Suomessa on alueita joissa lunta sataa enemmän kuin muualla ja sitä riittää. Esim. Salpauselänharjujen alue. Suomen lumisin kunta Puolanka. Jossa lunta on oikeasti joka talvi ja kunnolla. Mutta jos joku sillä takaveto lintalla pääsee lähes auraamattomalla tiellä niin eipä se minulta ole pois. Täällä päin ne tahtoo vaan olla ojissa tiettyihin vuodenaikoihin. Toinen on se että täyssähköautot jää välille pakkasilla. Kun tuolla maaseudulla ajelee niin kannattaa miettiä keli ja auto sekä renkaat millä lähtee mihinkin.

Päivämäärä:   12.4.25 08:31:48

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 11.4.25 11:38:01

Miksi pitää asua korvessa?"

Onpa typerä kysymys.

Lähettäjä: 09 
Päivämäärä:   12.4.25 08:32:19

Aika super ihmisiä super autojenkanssa ootte jos 1,5 metrin hangesta vedätte tavan autonkanssa. Ilmeisesti ette ole kunnon myrskyyn törmänneet.

Lähettäjä: Jutta 
Päivämäärä:   12.4.25 08:39:50

Kia sorento. Uudemmat ei vie paljoa mutta on tarvittaessa neliveto. Kyllä talvella paikalla lumiräntäkelillä tuolla 34km työmatkalle mieluummin valitsen nelivetomaasturin kuin tuon farmariauton. Kia on myös aika halpa ostaa ja automaattilaatikko on idioottivarma. Korjattavat osat ovat halpoja

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   12.4.25 08:47:59

neliveto ei auta jos auto mahastaan kiinni lumessa. Traktori on kova sana.

Päivämäärä:   12.4.25 09:20:35

"Ihmettelen näitä jotka asuu muutaman kilsan päässä kylästä ja hiekkatietä on ehkä 200 m ja pitää olla neliveto... :D "

Sitä nelivetoa voi tartteta harrastuksissakin. Ei mullakaan 31km työmatkalla ole kuin 100m hiekkatietä. Mutta mulla on tallimatkaa 36 km suuntaansa ja kiharaa mäkistä pienempää tietä, jota ei aurailla niinkuin motaria. Yhden talven ajelin Toyotan farmarilla. Kerran olin sen kanssa poikittain toisen auton edessä. Ja kaksi kertaa omalla 100m pituisella jääpolannetiellä ihan kusessa. Kerran en meinannut Tallilta lähtiessä saada autoa käännettyä, kun peilijäinen tie vietti alaspäin. Meillä on myös jyrkkä mäki tuossa oman tien alussa. Jäätikkökelillä neliveto kiipeää sen ylös ketterästi.
Mökkitie senverran huonossa kunnossa, että viimekesänä farmarilla kaksi kolausta pohjaan ja etusisälokari irti, vaikka hitaasti kieli keskellä suuta ajaa.

Kyllästyin tuohon nilkuttamiseen ja nyt on citymaasturi nelikolla.

En ole huippukuski, mutta oma auto on ollut jo reilu 30 vuotta. Yhtään ojaanajoa tai kolaria ei ole plakkarissa. Vuosien varrella ollut Honda CRW Subaru Forester ja Volvon Cross Country nelivetoina. Välissä pari farmaria ja en enää citymaastyrista luovu.

Mua taas ihmetyttää sellainen vähättely ja naureskelu, että mihin tuollaista autoa muka tarviit = liian iso/ neliveto/ maasturi/ kallis.... varsinkin naisena miesvaltaisessa työpaikassa olen näitä kuullut. Kyllä se on niin, että kateus vie kalatkin puikoista. Itse asun maalla koska mä voin ja HALUAN. Jos on mukavampi ja helpompi ajella citymaasturilla niin hommaa sellasen vaikka asuisi kerrostalossa ja ajaisi 3km kauppaan ja töihin:)

Päivämäärä:   12.4.25 09:33:30

Työkaveri ( mies) valittaa talvisin, ettei pääse autollaan omaan pihaan, kun pihatie mäkeen lähtee mutkasta, ei voi ottaa vauhtia. Puhuu, että neliveto pitäis hommata, mutta ei vaan saa aikaiseksi.

Päivämäärä:   12.4.25 10:01:32

Vielä... korkeamaavaraisen auton voi haluta vaikka siksi, että on mukavampi nousta autoon, kun laskeutua siihen:)

Ugh olen puhunut.

Päivämäärä:   12.4.25 10:26:00

Hyvä sinänsä että tulee vääntöä nelivetoon liittyen, saa samalla enemmän ehdotuksia autoista. Maavara on myös tärkeä, omalla tiellä oli tien keskikohta koholla pitkän aikaa niin että monissa autoissa otti pohja kiinni parissa kohtaa. Nyt on lanattu, ja asia korjaantunut, mutta varsinkin kelirikkoaikana saa olla tarkkana.

Muistutuksena siis tosiaan realiteetit, täällä oma tie aurataan noin kerran vuorokaudessa sitten kun muita töitä tekevä oman kylän urakoitsija ehtii sen tekemään. Että ei todellakaan ole jotain tarkkaa aikataulua, että joo aura tulee kun lunta on kertynyt 7,5 cm tielle. Oman traktorinkin hankinta on kyllä käynyt mielessä, hätätilassa voi toki muutaman talon päästä lainata.

Ja siis mäkistä aluetta, täällä on rallireitit ihan vieressä just siksi että kaikki soratiet on helkkarin mutkaisia ja kaltevia ja hyppyreitä täynnä. Eurosportilla ollut useita kertoja kuvaajat just tämän alueen erikoispikataipaleilla kun tiet on sitä laatua että pääsee jännäämään pärjääkö ammattilaiset kurveissa. Ehkä tuo antaa mittakaavaa siitä että millaista suorituskykyää autolta tarvitsee arjessa pärjäämiseen.

Korjattavuus ja varaosien saatavuus on erittäin tärkeä asia, hyvä että se otettiin esille. Kaikkein pahin skenaario olisi auto, mikä pitää viedä johonkin merkkihuoltoon joka kerta ja odottaa sitten viikkokaupalla jotain erikoisosaa. Mieluummin niin että auton voi viedä kylän korjaamolle missä sitä kumautetaan pari kertaa moukarilla ja valmista tuli.

Mua ehkä vähän yllättää nyt se, että ollaan kuitenkin hötönetissä mutta tuntuu että maaseudun autoilu on monille vierasta. Etenkin tuo off-road käsite hämää, tällä hetkellä kun vertaa maantietä ja viereistä kangasta niin kyllä se mäntykangas on tasaisempaa maastoa kuin se maantie kaikkine kuoppineen ja railoineen...

Päivämäärä:   12.4.25 10:31:25

"Muistutuksena siis tosiaan realiteetit, täällä oma tie aurataan noin kerran vuorokaudessa sitten kun muita töitä tekevä oman kylän urakoitsija ehtii sen tekemään"

Näin myös taajamassa. Ei siellä ympäri vuorokauden koko kylän kalusto aja. Monesti käyvät sitten kun lumisade on ohi.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   12.4.25 10:42:38

Minulla on vanhempi subaru forester. Ei maksa maltaita, ollut toimintavarma ja sillä on päässyt lähes kelissä kuin kelissä liikkumaan. Omaa pihatietä jonkun verran, ja sitä aurataan kun muistetaan.
Lisäksi nastarenkaat, täällä ainakin tiet talvella peilijäisiä jolloin kitkoilla ei tee mitään.
Olen myös huolehtinut siitä, että auto huolletaan säännöllisesti ja vilkaistaan, ettei mikään ole hetikohta hajoamassa.

Lähettäjä: tämä talvi 
Päivämäärä:   12.4.25 12:09:24

Pihatie ylittää aukean 200m. Neljä kertaa oli kinostanut tielle ja arvioin että vauhdilla menee läpi. Yksi kertaa oli kinostanut liikaa, ensin ajoin telalingolla ensimmäisen 100m osuuden ja sitten autolla. Takaveto farkku.

Päivämäärä:   12.4.25 15:13:01

Osta joku vanhempi citymaasturi tai maasturi vaikka on "kallis" pitää niin tuskin niin kallis kuin ne vähän uudemmat kun anturit hajoilee yks toisensa jälkeen. Tai eivät tunnista lunmesta johtuen mitään ja huutavat kokoajan. Toki äänen saa pois mutta kuitenkin. Mä Mersu oli huippu hyvä ajaa nelivetoisena mutta älyttömän kallis korjata kun vikojakin tuli. Samaa olen kuullut GLC mersuista.

Päivämäärä:   12.4.25 15:13:55

Niin ja jos on raskas auto vaikka neliveto niin ei mitään kitka renkaita niillä ei jäällä pääse kuin ojaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.