Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Päätöstäni perustaa perhe kritisoidaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.25 07:37:13

Olemme saaneet ensimmäisen lapsemme ja olemme onnellisempia kuin koskaan. Lapsi on todella toivottu ja rakastuimme pienokaisen välittömästi. Ikää minulla ja miehelläni on 34 vuotta, molemmilla yliopistotutkinto taskussa ja vakituinen työsuhde kummallakin. Parisuhteemme voi hyvin ja kaikki on ihanaa.

Päätöstäni perheen perustamisesta on valitettavasti kritisoitu. Korviini on tullut ikäviä juoruja ja ihan on jopa ääneen vähän ihmetelty. Johtunee siitä, että teininä olin vähän rasavili. Ikinä en tehnyt mitään rikollista, en sekaantunut huumeisiin, en ole tehnyt koskaan ihmisille pahaa, mutta sellaista yleistä teinin sekoilua oli. Olin teininä oikeasti hyvin lapsellinen, vietävissä ja naiivi. Alkoholia jos otin, kontrolli meni ihan täysin ja olin täysi pölvästi. Jossain vaiheessa teini-ikää iski angsti ja olin jossain niin sanotun masennuksen syövereissä, viiltelin muodin takia ja hain huomiota minkä ehdin. Koulu arvosanat pysyivät kuitenkin jatkuvasti hyvänä ja kävin koulua kuten kuuluukin. 17-vuotiaana sitten ryhdistäydyin ja lopetin sekoilun. Kirjoitin lukiosta hyvät paperit ja pääsin opiskelemaan yhden välivuoden jälkeen. Olen kuitenkin ollut aina se "angstinen sekoilija", eikä leima ole ehkä kaikkien silmissä muuttunut, vaikka nyt olen todellakin skarppi ja hyvinkin rauhallinen ja asiallinen. Sain myös yliopistoaikana ADHD-diagnoosin ja siihen minulla on lääkitys.

Nyt, melkein 20 vuotta myöhemmin, edelleen tietyt ihmiset ajattelevat, että olen täysin kykenemätön äidiksi ja voi lapsi raukkaa. Yritän olla piittaamatta, mutta ihon alle menee näissä hormonihuuruissa. On inhottavaa joskus kohdata tiettyjä vanhoja tuttuja, kun katseet ovat pitkiä ja ihmetteleviä. Samoissa kaveripiirissä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat tuttuja yläasteelta ja lukiosta. En oikein tiedä miten saisin asian vain unohdettua ja pystyisi olemaan piittaamatta.

Re: Päätöstäni perustaa perhe kritisoidaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.25 07:45:16

No jos yhtään helpottaa niin minua arvostellaan kaikesta.
Olen myös ryöstänyt mieheni itselleni, tuhlannut ja myynyt hänen omaisuutensa jne.
Ei kannata liikaa murehtia hölmöjen juttuja vaan elää omaa elämäänsä.

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   11.4.25 07:49:20

Siis jos olet yli 15 vuotta elänyt "kunnolla" ja ihan tavallista elämää eivätkä kaveripiirin vanhat ystävät noteeraa sitä vaan muistavat lapsuuden sekoilun, niin siivoa nyt hyvä ihminen tuollaiset ihmiset pois elämästäsi.

Ihan oikeasti, aikuisuudessa kaikkein parasta on se että omat epävarmuudet voi jättää taakseen ja elämänsä järjestää juuri sellaiseksi kuin haluaa. Jos joku, on se sitten ihminen tai asia, vie elämästäsi energiaa niin jätä se taaksesi. Sellaista ei tarvitse eikä kannata sietää.

Onnea uuteen elämäntilanteeseen, nauti ihanasta vauvasta ja perhe-elämästä :)

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   11.4.25 08:02:36

Mitähän mä taas luin. Käsi ylös kuka EI ole sekoillut teininä? Kuulun itse siihen ikäryhmään missä suurin osa käytti humalahakuisesti alkoholia yläkouluikäisenä. Olin outo ja poikkeava kun en halunnut niin tehdä. Mutta omista luokkakavereista varmaan 80% oli ihan just samanlaisia kuin ap. Kuuluu ihmisyyteen. Taitaa olla pienestä paikkakunnasta kyse kun tuollaisia mietitään vuosienkin päästä...

Lähettäjä: kupe 
Päivämäärä:   11.4.25 08:02:55

Ihan on tuttua. Mun avioliitto yritettiin sabotoida järjestämällä ihmeellisiä juhlia miehen veljen perheen toimesta, ja minua ei tietenkään juhliin kutsuttu, jotta lähtisin. Mieheni veli järjesti ihmeellisiä naistuttaviaan mieheni seuraan siellä juhlissa ja muuallakin, ja kerran jopa lähetti jonkun hutsun meidän ovelle kyselemään miestäni (jotta alkaisin epäillä miestäni pettämisestä tms).

Miehen veli ja tämän vaimo arvuuttelivat ääneen monia kertoja, että onkohan lapsemme varmasti mieheni lapsi (jotta mieheni alkaisi epäillä ja lähtisi). Mieheni veljen ja hänen ex-vaimonsa harmiksi lapsemme on nyt isommaksi kasvettuaan kuin kopio mieheni äidistä, joten ei ihan onnistunut ne ulkonäköepäilyt.

Kotiamme on arvosteltu netissä minun sukulaisteni toimesta. Oma siskoni ilmoitti, että olen kuulemma valinnut heikkotasoisen miehen (mies on mukana mm. paikallispolitiikassa, juu on heikkotasoinen varmaankin). Siskoni ilmoitti minulle, kun olin 11 vuotias, että bikinit eivät sovi minulle koska minulla on niin iso perse (olen aina ollut normaalipainoinen ja välillä vähän alipainoinenkin).

Joistain syistä meidän perhettä on yritetty hajottaa useasti ja useiden ihmisten toimesta, mutta se on tavallaan vahvistanut meitä ja lujittanut suhdettamme. Miehen veljeen ja hänen ex-vaimoonsa (he erosivat vain 2 vuotta sen jälkeen kun me astuimme avioon) yhteydet on nykyään tietenkin poikki, samoin katkaisin välit omaan siskooni. Eikä harmita yhtään. Suku on pahin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.4.25 08:05:27

Sanon samaa kuin vikke. Jos nämä tutut ja kaverit ovat jääneet kiinni siihen millainen olit teininä, he ovat tässä outoja, et sinä. Toisen valintojen kritisointi ääneen tai selän takana puhuttujen asioiden toistaminen kohteelle itselleen on aika moukkamaista, etenkin kun tässä ei ole kyse mistään rajusta valinnasta, vaan aivan tavallisesta perhe-elämästä.

Mutta tiedän mistä puhut. Itselläni on hieman samanlainen tausta, ja jotkut kaukaisemmat sukulaiset ja tuttavat tuntuvat aina yllättyvän, kun olenkin ihan työssäkäyvä tavallinen ihminen nykyään. Jos tällaisia olisi aivan lähipiirissä, pitäisin heihin etäisyyttä oman hyvinvointini vuoksi.

Päivämäärä:   11.4.25 09:28:20

Ei todella kannata välittää. Minun miestäni peloteltiin kun alkoi seurustelemaan minun kanssani että "eikö se ole aika villi" jne. Joo harrastin jonkin verran irtosuhteita nuorempana. Ja kaikkea älytöntä huhu potaskaakin oli kuullut. Onneksi ei välittänyt noista. Nykyään onnellisesti perheenä eletään ihania lapsia myös. Olen myös käynyt korkeakoulututkinnon ja pärjään hyvin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.4.25 09:30:24

Jos olet yläastekavereidesi silmissä hylkiö, tulet olemaan sitä loppuikäsi. Muuta muualle.

Päivämäärä:   11.4.25 09:34:57

Joo. Tuttua. Nykymaailmassa perhe nähdään tässä velayhteiskunnassa punaisena vaatteena. Siksi olen veloja tuttavapiiristä poistanut. Monet niistä ei osaa käyttäytyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.25 09:40:28

Kuvitteletkohan nyt kaiken?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   11.4.25 09:40:29

Mitähän ketjua piste on lukenut?

Lähettäjä: Suvaitsemattomuus 
Päivämäärä:   11.4.25 09:43:24

Ihmiset ovat suvaitsemattomia.
Se on täysin synnynnäinen ominaisuus kuten itsekkyys ja ahneuskin.
Suuressa mittakaavassa tämä näkyy jatkuvasti maailmassa, pienessä mittakaavassa se järkyttää vielä enemmän kun se kohdistuu itseen.
Minua järkytti oman lapsuuden perheeni suvaitsemattomuus. Yleensä kannattaisi pysyä erossa negatiivista fiilistä tuovista ihmisistä. Näin yritän tehdäkin ja se on neuvoni sinullekin.

Joten toteankin älä välitä vaan keskity
positiiviseen. Sulla on ainakin kaikki edellytykset siihen!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.4.25 09:44:55

Jotkut perustavat oman itsetuntonsa ja oman arvonsa sille, että "on parempi kuin tuo". Teiniaikoja muistelevat kaverit ovat hyvin voineet työntää aloittajan päässään siihen huonon ihmisen lokeroon ja ovat tyytyväisiä kun ovat "sentään parempia kuin X joka ryyppää ja harrastaa irtisuhteita!". Sitten kun X ei enää eläkään villejä teinivuosia vaan onkin ihan samalla tavalla kunnollinen kuin muutkin, on elämänkirjat sekaisin.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   11.4.25 09:47:50

Minua on myös kritisoitu. Olen niin vääränlainen ja teen kaiken väärin, näytän vääränlaiselta ja puhunkin väärin (murretta). Miehestäni on kutsuttu ja kutsutaan juhliin ilman minua, ja hänellekin on ollut siellä sitä "seuraa" tarjolla. Minuun ei haluta edes tutustua, vaan lasten pitäisi mennä naapuriin ja siellä kyläläiset voisivat käydä tutustumassa heihin :D. Ja joo, hormonihuuruisena otin vielä pahemmin nokkiini, mikä on todella ymmärrettävää. Niiden äitiyshormoneiden tarkoitus on suojella vauvaa, ja äidin kuuluukin reagoida, kun joku haluaa vauvalle pahaa. Tämä siis pääosin menneisyyttä, mutta ei kokonaan.

Nykyään ihmiset vain pelkäävät minua, osa ulisee, kun mieskään ei auta vaikka apua tarvittaisiin. Jokunen on jopa tullut tutustumaan kun oma äly on kertonut, ettei hullujen paskapuheet voi pitää paikkaansa. Vai uskoisitko itse, että joku randomtyyppi tuosta noin vain pyöräyttelee kävellessään aviottomia lapsia jotka vain *puff* haihtuvat ilmaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.4.25 10:02:26

Unohda typerien ihmisten kritiikit. Usein ne ovat kuitenkin kateutta. Nauti elämästä ja perheestäsi.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   11.4.25 10:03:39

"Käsi ylös kuka EI ole sekoillut teininä?"

Mä voin nostaa käteni. Olin introvertti, kaveriton, kotona viihtyvä teini, joten en ole sekoillut enkä elänyt mitään kapinavaihetta. Joskus 22-23-vuotiaana pitkän parisuhteen päättyessä oli aika villi ja kostea kesä, mutta järkiinnyin lopulta.

That being said, kyllä mä ainakin olen kykeneväinen ymmärtämään, että ihmiset muuttuvat. Ihmiset muuttuvat koko elämänsä ajan. Loppujen lopuksi aika harva jumiutuu siihen teini-iän sekoiluvaiheeseen ja jatkaa samalla tavalla vielä kolmikymppisenä tai vielä vanhempana, mut yleensä siinä onkin takana sitten esim. päihderiippuvuutta tai mt-ongelmia.
Ihminen kehittyy vielä siinä kolmikymppisestä viisikymppiseksikin. Aivot muuttuvat, elämänkokemukset muokkaavat, kaikenlaista tapahtuu.

AP:lle sanoisin, että yritä nyt vaan parhaasi mukaan jättää arvostelut sikseen. Se ymmärtämättömyys kertoo paljon enemmän niistä toisista kuin sinusta. Jos toiset eivät halua uskoa sun muuttuneen, niin mieti tarkkaan, haluatko elämääsi sellaisia ihmisiä. Todennäköisesti sellaiset ihmiset haluavat tästä eteenpäinkin katsoa sua alaspäin ja pitää sua jollain tapaa huonompana, enkä mä ainakaan haluaisi lähelleni sillä tavalla ajattelevia ihmisiä. Todennäköisesti he tulevat suhtautumaan lapseesikin samalla tavalla kuin sinuun ja se on haitallista.

Päivämäärä:   11.4.25 10:35:52

"Teiniaikoja muistelevat kaverit ovat hyvin voineet työntää aloittajan päässään siihen huonon ihmisen lokeroon ja ovat tyytyväisiä kun ovat "sentään parempia kuin X joka ryyppää ja harrastaa irtisuhteita!". Sitten kun X ei enää eläkään villejä teinivuosia vaan onkin ihan samalla tavalla kunnollinen kuin muutkin, on elämänkirjat sekaisin"

Tämä.

Päivämäärä:   11.4.25 10:45:29

"Käsi ylös kuka EI ole sekoillut teininä?"

Voin nostaa käteni. Olin koko peruskoulun ajan rankasti koulukiusattu ja alistettu etten koulun ulkopuolella käynyt kuin koiran kanssa ulkona ja tallilla, koska pelkäsin kohtaavani luokkalaisia kylillä. Olin kaveriton enkä luottanut ulkopuolisiin. 16-vuotiaana muutinkin sitten pois lopullisesti ja elämäni vasta sai alkaa.

Päivämäärä:   11.4.25 12:57:02

En minäkään rellestänyt teininä, mutta ymmärrän (varsinkin nyt aikuisena), että monista rellestäjistä on kasvanut ihan tavallisia ja kunnollisia ihmisiä. Aloittaja, nakkaa piut paut noille kritisoijille. Nauti hyvällä omallatunnolla perheestäsi! Teillä vaikuttaa olevan kaikki hyvin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.4.25 13:00:57

Muuta isompaan kaupunkiin. Pikkukylissä ja -kaupungeissa kaikki tuntuvat aina tietävän asiasi paremmin. En ole pk-seudulla törmännyt kuvailemaasi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.4.25 22:27:34

Kannattaa tosiaan muuttaa pois ja hankkia ihan uudet tuttavapiirit. Itse muutin kotipaikkakunnalta kun lähdin opiskelemaan yliopistoon ja sille tielleni jäin. Jälkeenpäin ajatellen se oli minulle pelastus, vaikka välillä harmittelenkin kun ketään lapsuudenaikaisia kavereita ei asu täällä päin Suomea. Hieman liian railakasta nuoruutta tuli nimittäin kotiseudulla vietettyä.

Lähettäjä: Yjk 
Päivämäärä:   11.4.25 23:42:29

Tuo on juuri se ikä, jolloin aloin karsia "ystäviä", jotka vain arvostelivat, pois elämästäni. Joitakin ei vain ole tarkoitettu kulkemaan rinnalla koko elämää.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   12.4.25 08:30:43

Taitaa hormihuurut viedä mennessään ja kuvittelet ihmisten ajattelevan näin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.