Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen sydän, sivuääni?

Lähettäjä: harmi 
Päivämäärä:   11.4.25 06:29:17

Onko kokemuksia, kun löydetty sattumalöydöksenä muun tutkimuksen yhteydessä sivuääni sydämestä?

Re: Hevosen sydän, sivuääni?

Lähettäjä: Pädäm 
Päivämäärä:   11.4.25 06:32:56

On

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.25 07:08:45

Ei.

Lähettäjä: Takatalvi 
Päivämäärä:   11.4.25 07:29:35

Joo, yhdellä vaaraton. Yhdellä läppävika, ei suositeltu kenttäratsastukseen mutta muuten normaalisti urhiöukäytössä. Kapasiteettikin tavallinen eli ei mitään olympiaainesta olisi ollutkaan, tuli normaali harrastekisahevonen eikä ole nyt viiteen vuoteen häirinnyt yhtään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.4.25 10:07:18

Läppä voi alkaa vanhetessaan hieman "valskata". Meillä puoliveriselle tuli vanhemmalla iällä ja lääkäri sanoi että johtuu tuosta syystä . Ei haitannut mitenkään seniorhevosen liikutusta .
Nuoremmalla hevosella tietty voi olla huonompi juttu jos tarkoitus valmentautua kisoihin yms rankempaa treeniä tarkoitus tehdäm

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.4.25 15:30:48

Aika tavallista. Jos ei näy muuten esim huonona palautumisena ym ja kyse harrastehevosesta niin antaisin olla. Ravihevosella tai muutoin maksimisykkeitä vaadittaessa on riski. Ei ole kovinkaan hankala tutkimus.

Lähettäjä: Honey 
Päivämäärä:   11.4.25 15:36:38

Minun toiselta hevoseltani löytyi sivuäääni ostotarkastuksessa. Ei ollut vaivannut koskaan ja kyseessä oli ostohetkellä jo 10 vuotias hyvällä tasolla suorittava hevonen, joten ostin sen siitä huolimatta. Tosin tuo vaiva oli merkittävästi ostohintaa alentavasti vaikuttaa tekijä. Tämä hevonen on nyt jo parikymppinen, ei ole vaivannut lainkaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.4.25 17:06:18

Kumpi on vakavampi, systolinen vai diastolinen sivuääni ?

Lähettäjä: Moo 
Päivämäärä:   11.4.25 21:48:29

On. Todettu ja ultrattu varsana. Ei mitään mainittavaa vikaa löytynyt. Eli mukavan harrastehevosen elämän ja oli terve koko ikänsä. Kuoli äkkikuoleman tarhassa 25-vuotiaana.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   11.4.25 22:24:14

Mulla myös nyt 22v jolla vuotava aorttaläppä sydämessä. Ell kuuli sivuäänen ja alkoi tutkia ja toi löytyi. Sanoi että pitää välttää maksimisykettä tyyliin kenttähevonen tai ravuri, harrastetasolla ei ongelmaa. Jonain päivänä se läppä varmaan repeää ja se on siinä, mutta voi se kuolla johonkin muuhunkin.

Lähettäjä: Maastoilija 
Päivämäärä:   12.4.25 00:42:09

Mun estehepalla todettiin se vähän päälle 20-vuotiaana. Kuoli sydänkohtaukseen/aortan repeämiseen 32-vuotiaana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.