Lähettäjä: juu
Päivämäärä: 11.4.25 18:54:51
Samoja fiiliksiä, mutta muutama asia lohduttaa:
- melkein jokainen on joskus tuon asian edessä, ja kaikki siitä jotenkin selviää
- kuolema on luonnollinen osa elämää, se tekee tarinoille loppuja ja uusia alkuja
- oma murehtiminen ei muuta tosiasioita millään tavalla, parempi olla vaan onnellisen "tietämätön"
Mitä voi itse tehdä asialle? Ehkä kerätä etukäteen tukiverkkoa ja elämään muutenkin asioita, jotka kannattelee. Omat lapset, sisarukset, kumppani, jos ei niitä ole niin sitten ystävät, työkaverit, harrastusryhmät, lemmikkieläimet ym.
Mua stressaa hieman se, että läheisen kuoleminen koko prosessina on itselle vieras. Kun sitä ei vaan ole etukäteen tullut harjoiteltua mitenkään. Tulee ihan uutena asiana, että kelle pitää soittaa, mitä asioita pitää tehdä missäkin järjestyksessä, jne. Ihan sekin, että miten järjestän itseni hoitamaan vanhempieni kuoleman jälkeisiä asioita, kun asun 600 kilometrin päässä.
Sama oikeastaan koskee mun kissan kuolemaa, vaikka tarkoitus nyt ei ole missään nimessä vertailla eläintä ja ihmistä. Ymmärrän faktana että se kuolee lähivuosina, mutta jännittää kun en tiedä, miten siihen reagoin ja miten ylipäätään asia tapahtuu. Toisaalta yritän aina muistuttaa itselleni, että turha sitäkään on etukäteen murehtia.
|