Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko köyhä olla hygieeninen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.4.25 23:54:27

Köyhällä ei kuitenkaan ole varaa jatkuvasti uusiin petivaatteisiin, ei välttämättä ole pesukonetta jolla pestä mitään, rahaa voiteisiin ja deodorantteihin.. onko täällä ketään KÖYHÄÄ (ruokajonossa käyvää etc) jolla olisi tiptop hygienia?

Re: Voiko köyhä olla hygieeninen?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.4.25 23:55:57

Siis mitä aktuaalista mehmettiä nyt taas? Joo kyllä, köyhä osaa huolehtia hygieniastaan.

Lähettäjä: pepsukka 
Päivämäärä:   10.4.25 23:55:59

Minä. Meillä onneksi ilmainen pesutupa.

Lähettäjä: uppis 
Päivämäärä:   10.4.25 23:59:21

Tunnen useamman köyhän ja jokainen joka ei kamppaile päihdeongelman kanssa on kyllä aivan perussiistejä ihmisiä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.4.25 00:01:43

Kuinka usein niitä petivaatteita pitää uusia että se on "jatkuvasti"? Varmaan jäänyt tämä memo saamatta..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.25 00:04:16

***, jos joudut ostamaan halvinta ja sitä mitä sattuu olemaan just sillä hetkellä saatavilla, niin turhan usein.

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   11.4.25 00:56:57

Ei uusiin petivaatteisiin tarvitse olla jatkuvasti rahaa. Newsflash: Niitä vanhoja voi ihan pestä, oli sitten köyhä tai rikas :)

Lähettäjä: Dcg 
Päivämäärä:   11.4.25 01:43:31

Suomessa joka kämpässä on suihku ja vähintään pesutupa, jollei ole omaa pesukonetta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.4.25 01:51:53

Piti oikeen miettiä - tavattiin miehen kanssa 7 v takaperin ja ei olla yksiäkään lakanoita ostettu suhteen aikana. Enkä tiedä, milloin mies osti edelliset tai minä ennen suhdetta - kyllä nuo kestää vuosikaudet. Meillä on muuten mökillä yhä käytössä 70/80-luvun lakanoita. Tavataan pestä niitäkin säännöllisesti. Ja joo, lakanat vaihdetaan kahden viikon välein vähintään.

Dcg, suihkua ei ole kaikissa asunnoissa. Kaksi kaveria on asunut paikoissa, joissa sellaista ei ole. Toisella oli wc-tila riittävä bideellä peseytymiseen, toinen käytti taloyhtiön saunaa. Nämä ihan 2000-luvulla, paikkoina Vallila ja Meilahti.

Lähettäjä: ei juuumangauta 
Päivämäärä:   11.4.25 04:35:39

Voigo aloittajan galtainen idiootti ostaa jostain järgee ittelleen vaigga ei sitä syntymässä ole hänelle suotu?
Tilaa tekee regsona ja tollon tainnuttaa mougari.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.25 06:29:09

Minulla on vieläkin 45-vuoden jälkeen käytössä häälahjaksi saamamme lakanat, ihanaa paksua lakanakangasta. Kuinkahan köyhiä me ollaankaan.

Lähettäjä: Hk 
Päivämäärä:   11.4.25 06:47:01

Mitä ihmettä? Minulla on yli 20 vuotta vanhoja lakanoita, olen ilmeisesti sitten köyhä.

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   11.4.25 06:54:05

Dödö ja voiteet eivät välttämättä ole hygieniaa. Ne varmaan on tehty epähygienisyyden peittelemiseen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.4.25 07:09:05

Suomessa jokaiseen asuntoon pääsääntöisesti tulee puhdasta vettä hanasta. Sen veden avulla saa peseydyttyä ja pyykättyä. Vaatii tietysti enemmän vaivannäköä pyykätä jotain täkkiä käsin kesähelteellä, kun sitä ei tarvitse nukkumiseen, ja peseytyä sitten pesuvadin avulla, jos ei ole edes suihkutilaa asunnossa. Mutta niin on eletty sukupolvien ajan ja kannettu vielä se vesi jostain ulkoa päälle.

Päivämäärä:   11.4.25 07:12:52

Mitä voiteita hygieniaan tarvitaan? Tai dödöäkään. Vesi ja saippua eivät Suomessa ole niin kalliita, ettei niihin olisi melko köyhälläkin varaa. Saippuaa kuluu palasaippuaa ehkä yksi pala vuodessa eli muutama euro. Sopii myös pyykinpesuun, pyykeistä tulee puhtaita eikä hajusteilla kyllästettyjä.

Toinen juttu on se, että köyhä saattaa kokea itsensä vähäpätöiseksi ja tarpeettomasti eikä välitä itsestään huolehtimisesta. Jos ei pidä itseään huolehtimisen arvoisena, ei puhtauskaan ehkä tunnu tärkeältä. Tai jos köyhyys johtuu esim. päihteistä, aiheuttaa riippuvuus huonoa hygieniasta huolehtimista. Köyhyys voi siis aiheuttaa ongelman, mutta ei se, ettei hygieniaan olisi rahaa, jos ei aivan kadulla asumisen luokkaa olevasta köyhyydestä ole kyse.

Päivämäärä:   11.4.25 07:50:29

Köyhä voi olla masentunut. Silloin ei jaksa huolehtia hygieeniasta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.4.25 07:51:03

Miksi niitä petivaatteita pitäisi uusia jatkuvasti ??? Pesu riittää. Köyhäkin on hygieeninen jos ei ole köyhä alkoholi yms ongelmien takia. Saippuaa yms on edullista.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   11.4.25 07:56:36

Rikaskin voi olla masentunut. Silloin ei jaksa huolehtia hygieniasta

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   11.4.25 07:59:24

Kahdet lakanat, toiset käytössä ja toiset pesussa. Saa varmasti halvalla ja vaikka ilmaiseksi tutuilta. Kestävät vuosikausia. Pesuaine ja saippua tai dödö ei montaa euroa maksa. Vaatteet ja lakanat voi pestä käsin. Peseytyminen onnistuu vaikka ulkona, jos ei mitään suihkuntapaista tilaa muka ole koko talossa. Vettä yleensä kuitenkin tulee hanasta tai kaivosta ja saa vaikka kerättyä sateella saaviin.

Lähettäjä: ak2 
Päivämäärä:   11.4.25 08:18:12

Mä olen kanssa kuullut villejä huhuja, että käsinkin voi pestä pyykkiä, jos ei ole varaa pesukoneeseen tai pesutupaan, saippuat ovat hyvin edullisia. Tosin jos näihin ei ole varaa, niin todennäköisesti toimeentulotuki auttaa.

Henkilökohtaisessa hygieissa toki pitkällä tähtäimellä suihkussa lotraaminen maksaa, mutta jos on köyhä niin keksii kyllä keinot pesteytyä vähän pienemmällä vesimäärällä. Itse kyllä suihkun jälkeen jotain vartalovoidetta tarvitsen, se voi olla totta, halvimpia 250ml tuubeja saa parilla eurolla (Pisara/Tokmanni).

Itse elän nyt hyvin tiukalla budjetilla, mutta hygienista huolehtimatta jättäminen ei ole käynyt mielessä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.4.25 08:21:47

Laita johonkin Facebookin roskalavalle ilmoitus, että ottaisit vastaan vanhoja lakanoita, jos sinulla ei ole varaa kahteen tai kolmeen lakanaan, että osa voi olla käytössä ja osa pesussa. Vesi ja saippua on aika halpoja. Pyykin pesuun ei välttämättä tarvita pesukonetta eikä peseytymiseen suihkua.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   11.4.25 08:28:31

Mitä voiteita hygieniaan tarvitaan? Olen kyllä tosi epähygieeninen, en käytä mitään voiteita. Ehkä kaksi kertaa vuodessa rasvaan kynsinauhat jos rispaantuvat.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.25 08:58:10

En ole köyhä, mutta voisin veikata että jollain köyhemmällä on parempi hygienia kuin mulla. :D En käy suihkussa tai intiimipesulla joka päivä, 2-3 kertaa viikossa on aikalailla se normi. Hampaitakaan ei tuu joka päivä pestyä eikä dödöä tuu paljoa käytettyä. Alusvaatteet/päälyvaatteet ei mee vaihtoon joka päivä. Petivaatteita on kaapissa kyllä useammat, mutta en jaksa niitä vaihtaa kuin noin kerran kuussa. :D

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   11.4.25 09:03:25

Normaali peseytyminen ja pyykkääminen ei paljoa maksa. Voiteet ja uudet lakanat eivät liity normaaliin hygienaan juuri mitenkään.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.4.25 09:27:31

Mä olen varmaan sitten köyhä, kun en ole ostanut varmaan 10 vuoteen yksiäkään petivaatteita. :D Niitä kun löytyy puolelle komppanialle niin ei varsinaisesti ole tarvetta.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   11.4.25 09:27:52

Onko aloittajan mielestä köyhä sama kuin koditon vai mistä tässä on kyse?

Päivämäärä:   11.4.25 09:35:16

Voi jösses taas näitä aloituksia...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.4.25 09:49:44

Olen tavannut oikeita köyhiä. Jos vessana on saastainen maareikä ja juomavesi on mitä sattuu, eihän se kauhean hygieenistä ole. Toisaalta silloinkin on tiettyjä tapoja ja uskomuksia, joilla ylläpidetään hygieniaa. Esim. oikealla kädellä syödään (tai siis laitetaan ruokaa banaaninlehdeltä suuhun, haarukkaa ja veistä ei käytetä). Vasemmalla viskotaan vettä p*ersuksille (vessaperia ei ole).

Suomessa köyhilläkin on vettä. Halpa saippua ajaa saman asian kuin kallis. Toisaalta ei edes juuri ole niin rikkaita, että nämä voisivat käydä monta kertaa päivässä kylvyissä ja pesulla, koska suomalainen rikaskin yrittää käydä töissä. Työttömällä taas on eniten aikaa puunata itseään ja kotia.

Lähettäjä: sukulainen 
Päivämäärä:   11.4.25 10:13:08

Suomessa perusköyhällä on kaikki mahdollisuudet hyvään hygieniaan koska juokseva vesi tulee kaikille (poislukien haja-asutusalueiden vedettömiä mummonmökkejä, mutta perusköyhät asuu vuokralla kerrostalo tai rivariasunnoissa), pesuaineet on halpoja, noh, laadukkaat mikrokuituliinat on tyyriitä mutta kestävät kotikäytössä pitkään, joten...
Ei ne rikkaat välttämättä ymmärrä hyvän hygienian päälle yhtään mitään, olen työkseni joskus siivonnut miljonäärin kämppää joka ei halunnut vaihtaa lakanoita ja pyyhkeitä kuin joskus ja jouluna. Aivan saastaiset lakanat ja pyyhkeet siis, eipä siinä paljon käsienpesu auta jos pyyhe on jo tummentunut liasta...

Päivämäärä:   11.4.25 10:48:18

Häh?

Minulla on yhdet lakanat käytössä, toiset on varalla kaapissa. Aiemmassa asunnossa oli pyykkitupa ja sai samantien kuivurista kuivat lakanat takaisin sänkyyn. Nyt pesen lakanat kun olen menossa miehen luokse yöksi niin kuivuvat sillä aikaa. Ja jos en olisi yötä mihinkään menossa niin on siellä ne toiset lakanat vielä. Ja niitä saisi esim. Kontista parilla, muutamalla eurolla lisää.

Aluslakanani taitavat olla ostettu Anttilasta. :D

Dödö maksaa alle 2e, kyllä jokaisella on siihen varaa. Eikä marketin voiteet montaa euroa maksa vaikka ostaisi esim. Lumenea.

"
Köyhä voi olla masentunut. Silloin ei jaksa huolehtia hygieeniasta."
Älä yleistä. Moni työssäkäyväkin on syvästi masentuntut ja ihan toimintakykyinen.

En ymmärrä ongelmaa. :D

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   11.4.25 15:08:13

Olen köyhä ja silti pussikakanasettejä on yli 20, samoin aluslakanoita. Dödöjä ja pesuaineita kaapit täynnä. Pesukonekin on. Käyn lähes joka päivä pesulla.

Lähettäjä: huu 
Päivämäärä:   11.4.25 15:15:50

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.4.25 07:50:29

Köyhä voi olla masentunut. Silloin ei jaksa huolehtia hygieeniasta.

Masennukseen nyt voi sairastua ihan minkä tulotason omaava ihminen vain

Lähettäjä: Kop 
Päivämäärä:   11.4.25 15:58:08

Rikas voi olla epähygieeninen ja köyhä voi olla hygieeninen.

Lähettäjä: Noki 
Päivämäärä:   11.4.25 16:00:23

Lähettäjä: Kop
Päivämäärä: 11.4.25 15:58:08

Rikas voi olla epähygieeninen ja köyhä voi olla hygieeninen.

Tämä.
Toki eri asia jos on oikeasti rahaton (Suomessa harvinaista), eli joutuu asumaan kadulla eikä omista yhtään mitään muuta kuin vaatteet päällänsä.

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   11.4.25 16:21:41

--, onko voiteet ja deodorantit hygieenisyyttä?

Päivämäärä:   12.4.25 07:02:35

^
on, syömällä voiteita ja deodorantteja pysyt puhtaana!

Lähettäjä: N (1.) 
Päivämäärä:   12.4.25 07:36:10

Voiteiden tarve usein osaltaan perustuu siihen, että siellä kuumassa suihkussa lotrataan liian kauan. Jos peseytyy pienellä viileällä vesimäärällä pesurätin avustuksella, niin iho ei kuivu samalla tavalla, eikä voiteen menekki ole niin kova.

Masentunutkin voi lotrata suihkussa aamuin illoin, se on ihan eri asia kuin köyhyys.

Päivämäärä:   12.4.25 09:38:41

Ei voi. Köyhä kakkaa mennen tullen housuihinsa, pissii sänkyyn eikä käy suihkussa vaikka sellainen on. Petivaatteita ei ole niin ei tarvitse vaihtaa. Näin meillä ;p

Lähettäjä: Veteraani 
Päivämäärä:   12.4.25 11:21:00

Tietysti , puhtaus on puoli ruokaa. Melkoinen säästö....

Päivämäärä:   12.4.25 11:56:39

Ei. Köyhältä on tietysti vedentulo poikki (valtio seurailee tulotietoja ja liian köyhiltä laitetaan vedet veks) eikä varaa kahden kolmen euron deodoranttiin (antiperspiranttiin.) Tiesittekö muuten, että sitä ei kuulu oikeaoppisesti sanoa "kahden-kolmen", vaan "kahden kolmen." Kuulostaa typerältä mutta näin se on.

Päivämäärä:   12.4.25 12:05:14

En ymmärrä miksi köyhä ei pystyisi huolehtimaan hygieniasta jos haluaa. Itse olen asunnoton ja silti on ihan mahdollista käydä suihkussa ja pestä pyykkiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.25 12:06:36

"En ymmärrä miksi köyhä ei pystyisi huolehtimaan hygieniasta jos haluaa. Itse olen asunnoton ja silti on ihan mahdollista käydä suihkussa ja pestä pyykkiä."

Missä sitten asut?

Lähettäjä: kuka on tyhmä 
Päivämäärä:   12.4.25 12:25:43

^ Voiko asunnottomalla olla asunto? (tämä kysymys siis hänelle, joka kysyi asunnottomalta, että missä tämä asuu - jos ihminen on asunnoton, ei hänellä silloin oletettavasti ole sitä asuntoa)

Lähettäjä: whaaaat 
Päivämäärä:   12.4.25 12:31:36

Ihminen ei ole hygieeninen, tuote voi olla hygieeninen.

Ihmisen puhtaudesta puhuttaessa parempi ilmaus otsikkoon olisi: "Voiko köyhä huolehtia hygieniastaan?"

Päivämäärä:   12.4.25 21:11:31

”Missä sitten asut?”
Autossa

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   13.4.25 07:11:19

Ns tavallinen Suomen mittakaavassa köyhä voi hyvinkin pitää huolta perus hygieniastaan, eli peseytyä, puhtaat vaatteet, puhdas peti jne.
Ja myös rikas olla huolehtimatta ja olla aivan törkypesä. Esim oma äitini, jolla rahaa ja varoja on rutkasti, mutta hygieniatasoltaan hän on silti aina ollut suorastaan likainen (käy vain harvoin suihkussa, kulkee likaisissa haisevista vaatteissa ja likaisella hiuksilla, … eikä kyseessä ole edes mikään sairauden oire vaan aina ollut sellainen)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.