Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alhainen ferritiini

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.25 15:35:16

Olen käynyt aina joskus omaan piikkiin mittauttamassa ferritiiniä (ja muitakin arvoja), mutta ylittänyt hikisesti alarajan viitearvoissa, niin kukaan ei asiaa hoida tai seuraa. Välillä on tullut rautaa syötyä, mutta siitäkin sanotaan ettei sitä nyt niin omin päin kannattaisi.

Nyt taas tuli asia mieleen kun kärsin mahdottoman paljon rytmihäiriöistä ja syön "purkkikaupalla" propralia niihin, että voisiko näihinkin olla syyllinen ferritiini.

Re: Alhainen ferritiini

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 15:39:26

Voi olla tai ei ole. Miksi ferritiini on alhainen? Hoida syy kuntoon. Jos jatkuvasti vuodat, niin rautaakin täytyy syödä jatkuvasti.

Päivämäärä:   10.4.25 15:42:23

Mutta siis miten saan hoidettua, kun lääkärien mielestä mitään ongelmaa ei ole. No rytmihäiriöihin sain noi propralit.

Päivämäärä:   10.4.25 15:43:01

ja mikä on jatkuva vuotaminen, on mulla menkat joka kuukausi.

Päivämäärä:   10.4.25 15:59:32

Jospa vaan söisit rautaa jatkuvasti?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.4.25 16:02:52

Ota yhteys Medipudakseen, siellä maan paras hoito raudanpuutteisille (tai sen asian selvittely ainakin).

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   10.4.25 16:05:06

Raudanpuutetta pitää itse hoitaa kun lääkärit ei sitä tee. Eli etsit itse tietoa netistä aktiivisesti, mietit onko menkat runsaat, jos on, pyydä lääkäriltä e-pillerit tai vastaava, jolla saat vuodot minimiin.

Liity FB Raudanpuute ilman anemiaa- ryhmään, sieltäkin oppii paljon. Ja tosiaan: etsi tietoa netistä ja kirjoista.

Päivämäärä:   10.4.25 16:05:07

Joo siis voin syödä jatkuvasti. Yleensä vaan ohjeistus on että ei kannattaisi ominpäin.

Päivämäärä:   10.4.25 16:07:50

Voit ihan hyvin syödä ominpäin JOS käyt mittaamassa vaikka omaan piikkiin ilman lähetettä 3-4 kk välein verenkuvan ja ferritiinin.

Päivämäärä:   10.4.25 16:09:51

Ominpäin tarkoittaa, että syöt rautaa ilman että tiedät onko puutetta vai ei. Ei ne lekuritkaan muuta tiedä kuin mitä verikokeiden tuloksista näkevät.

Päivämäärä:   10.4.25 16:11:22

Onhan mulla runsaat menkat, isoja verenvuotojakin taustalla (oon kyllä saanut lisäverta), raskauksia ja verenluovutuksiakin (näistä kyllä jo aikaa, enkä silloin tiennyt matalasta ferritiinistä).

Mutta, e-pillerit ei oikein sovi, kierukka taas hirvittää noin muuten. En ole käyttänyt mitään ehkäisyä nyt. Minipillerit ehkä voisi ajatella...

Päivämäärä:   10.4.25 16:15:13

Niin joo. Ehkäpä jatkan siis raudan syömistä ja käyn välillä verikokeissa. Toisaalta tuntuu vähän pöljältä, kun ei se ferritiini ole lainkaan noussut raudan popsimisesta huolimatta.

Päivämäärä:   10.4.25 16:19:59

Minipillerit on ihanat, mulla loppui menkat ekasta tabletista. Lumeita en syö. Alussa oli 6 viikkoa pahat sivuvaikutukset, onneksi sinnittelin ne.

Päivämäärä:   10.4.25 16:36:55

"Toisaalta tuntuu vähän pöljältä, kun ei se ferritiini ole lainkaan noussut raudan popsimisesta huolimatta."

Kuinka kauan söit? Fautaa saa syödä oikeasti pitkään että muutos kunnolla näkyy arvoissa.

Päivämäärä:   10.4.25 17:11:39

Joitain kuukausia muistaakseni, tuskin mitään vuosia kuitenkaan söin

Päivämäärä:   10.4.25 17:43:18

Rautaa pitää syödä kauan ja jos maha vaan kestää, joku 200 mg päivässä on aika normaali annos nostossa. Ferritiinin luotettava nousu on noin 5-15 yksikköä kuukautta kohti, kunhan rautaa on siis syöty säännöllisesti.

Tulehdukset / kipeänä olo nostaa ferritiiniä virheellisesti!! Eli vain terveenä labroihin aina. Jos arvo yhtäkkiä pomppaa vaikka 70 yksikköä parissa kuukaudessa niin tietää ettei se ole oikea arvo.

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   10.4.25 17:59:38

Kannatan mknipilleitä myös, mun hirviömenkat loppuivat täysin alkukuukausien älkeen ja ei mitään sivuoireita, päivastoin. Yhdistelmäehkäisy ei ole sopinut sitten nuoruusvuosien. Samalla ferritiini alkanut nousemaan ensi kertaa vuosiin. Syöthän oikeanlaista rautaa, kahdenarvoista ja riittävä määrä?

Päivämäärä:   10.4.25 18:40:53

Minulla ei melko harvinaisen verisuonisairauden takia oikein suositella e-pillereitä, mutta mikä sitten on tärkeämpää.
Yhdistelmäpillereitä en voi käyttää ollenkaan jo verenpaineen takia

Päivämäärä:   10.4.25 18:50:31

Oon tainnut tähän asti syödä 100mg joka toinen päivä kun taisin sellaisen ohjeistuksen jossain nähdä.
Mutta mikä on kahdenarvoista? Spartoferia on tainnut nyt olla, maha kestänyt sitä kohtuullisesti

Päivämäärä:   10.4.25 18:52:47

Minulla tainnut nyt kolme viimeistä arvoa olla 19, 24 ja viimeisin 17. Että onhan nuo toki viitearvoissa.

Päivämäärä:   10.4.25 18:53:38

Mä syön vaihdellen 2 x päivässä Sideral, ja sit 2 Ferrodania joka toinen päivä. Ihan lääkärin määräyksestä.
Parissa kk ferritiini noussut 6 --> 7.
Menkkojen aikana vuotoa hillitään Caprilonilla.
Kuukauden päästä taas verikoe, jos ei nouse niin sitten sitä veritankkausta harkitaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.25 18:55:39

Viitearvothan ei sitten kerro arvon olevan hyvä. Alle 30 oleva arvo tarkoittaa, että rautavarastot tyhjät. Vastaa 100 pidetään arvoa hyvänä. Kannattaa etsiä lääkäri, joka ymmärtää asian päälle.

Päivämäärä:   10.4.25 19:11:36

"Mä syön vaihdellen 2 x päivässä Sideral, ja sit 2 Ferrodania joka toinen päivä. Ihan lääkärin määräyksestä.
Parissa kk ferritiini noussut 6 --> 7.
Menkkojen aikana vuotoa hillitään Caprilonilla"

Sulla ei siis imeydy yhtään rauta. Ei menkat ole tuossa tapauksessa syy. Onko tutkittu esim. keliakia?

Päivämäärä:   10.4.25 19:34:44

Ei ole, mutta koskaan ei ole ollut siihen viittaavia oireita.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   10.4.25 20:32:47

"Ei ole, mutta koskaan ei ole ollut siihen viittaavia oireita."

Ei minullakaan ollut mutta niin vain löytyi keliakia verikokeella.

Päivämäärä:   10.4.25 20:45:35

Eihän keliakiassa ole välttämättä mitään oireita. Jossain vaiheessa hoksataan että joku ravintoaine ei imeydy ja tutkitaan missä syy.

Päivämäärä:   10.4.25 21:52:19

Mä oon ainakin joskus tehnyt sellaisen kaupan pikatestin ja sen mukaan ei olisi keliakiaa. Miksi se muuten laskee ferritiiniä?

Päivämäärä:   10.4.25 22:06:54

Rauta imeytyy ohutsuolessa ja hoitamaton keliakia tekee tuhoja juuri ohutsuolessa, limakalvo tulehtuu ja suolinukka tuhoutuu eikä rauta pääse imeytymään.

Lähettäjä: ttg 
Päivämäärä:   10.4.25 23:00:23

Jos annatte määrittää serum-ferritiinin niis samalla täytyy ottaa CRP. Tämä on tärkeä asia tulehdusten kohdalla.

Päivämäärä:   10.4.25 23:13:50

Joo. Mullahan on crp ollut pitkään hieman koholla, varmasti ylipainon takia. Ja silti ferritiini melko matala.

Lähettäjä: Berry 
Päivämäärä:   11.4.25 03:12:59

Täällä myös yksi joka tuskailee matalan ferritiinin kanssa. Arvo oli 3, kun edellisen kerran lääkärin lähetteellä mitattiin, myös hemoglobiini alle viitteiden. Lääkäri kuitenkin otti ”nuorelle urheilevalle naisella normaalia että ne on matalia” kortin esiin ja thats it. Eikä oireilleni löytynyt muutakaan syytä. Olen omatoimisesti syönyt reippaasti rautalisää (mistä vatsani ei vaan tykkää) ja yrittänyt panostaa ruokavalioon, mutta ei nouse. Olen siis käynyt itse maksavana mittauttamassa uudelleen. Menkkoja minulla ei ole ollut muutamiin vuosiin lainkaan treenin /suht alhaisen painon takia takia, joten se ei voi olla syy. Mitään keliakiaoireita tms ei ole myöskään, mutta voiko se tosiaan olla oireeton? Mutta oikeasti omat voimat loppuu tähän uupumukseen ihan kohta.

Päivämäärä:   11.4.25 07:46:55

"Mitään keliakiaoireita tms ei ole myöskään, mutta voiko se tosiaan olla oireeton?"

Voi

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   11.4.25 08:37:30

Berry lääkärikö piti normaalina menkkojen loppumista ja alipainoa? Vaihda lääkäriä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.4.25 09:28:56

Keliakia voi olla oireeton. Mulla alkoi lievät vatsavaivat 15 vuotiaana. Olin 30v kun alkoi tippua hiukset päästä ja oli 3 kk paha ummetus. Menin lääkäriin ja keliakia todettiin verikokeella. Tähystyksessä ei ollu suolinukka ollenkaan. Luultavasti keliakia puhjennut sillon teininä.

Päivämäärä:   11.4.25 09:42:42

Lähettäjä: siis
Päivämäärä: 11.4.25 08:37:30

Berry lääkärikö piti normaalina menkkojen loppumista ja alipainoa? Vaihda lääkäriä.

Lajissa jota harrastan se on ikävä kyllä siis hyvinkin yleinen sivuhaitta, koska valitettavasti naisharrastajilta erityisesti kilpailuissa odotetaan ns mahtumista tietynlaiseen esteettisen muottiin

Päivämäärä:   11.4.25 10:08:09

Pitäiskö Berry vaihtaa lajia jos urheilu menee oman TERVEYDEN EDELLE. Urheilun pitäisi edistää terveyttä, ei tuhota se.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.4.25 13:33:04

Kuukautisten loppuminen ja alipaino eivät ole mikään sivuhaitta, vaan vaarallista.

Päivämäärä:   11.4.25 13:46:17

Olen jo 52v ja ikinä ei ole ollut vatsavaivoja. Ainoat ripulit mahtaudissa muutaman kerran elämäessäni.
Myöskään kovalla en ole oikeastaan ollut kuin yhden käden sormilla laskien.
Voiko keliakian ainoa oire olla raudan puute?

Päivämäärä:   11.4.25 13:46:28

mahtaako olla lajina fitness...

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.4.25 14:10:32

Keliakia voidaan todeta verikokeella eli soittaa terveyskeskukseen ja pyytää sieltä lääkärin lähetteen verikokeisiin.

Päivämäärä:   11.4.25 15:03:20

Hei viestissäni tarkoitus oli vain mainita, ettei menkat ole syy matalaan ferritiiniin minun kohdallani, ei sen enempää kiinnittää huomiota siihen miten tai mitä urheilua harrastan. Tiedän ettei harrastuksessani ns kulttuuri ole tervein mahdollinen esim sen ulkonäöllisten ihanteiden puolesta (vaikkakin lisäksi kevyt paino auttaa esim hypyissä) ja monilla ei sen seurauksena menkat pyöri, koska kaikkien keho ei ns luonnostaan näytä siltä mitä kisamielessä treenatessa arvostetaan. Enkä siis harrasta fitnesslajia - ei ole sellainen minun pala kakkua, eikä varmasti oma pää kestäisi sellaista. Mutta tämän ei tässä pitänyt olla se viestini pointti, vaan osallistua keskusteluun ferritiinistä oman kokemukseni kautta.

Päivämäärä:   11.4.25 15:47:40

Jotenkin tuntuisi ettei niitä verikokeita ihan tuosta noin vaan saa sillä että kiinnostaa, ilman siis oireita

Lähettäjä: paitsi 
Päivämäärä:   11.4.25 15:49:29

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 11.4.25 15:47:40

Jotenkin tuntuisi ettei niitä verikokeita ihan tuosta noin vaan saa sillä että kiinnostaa, ilman siis oireita

Itse maksavana yksityiseltä saa

Päivämäärä:   11.4.25 16:06:28

No se on totta varmaankin

Päivämäärä:   23.4.25 17:22:09

Keliakiatestin saa kotiin alle kympillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.25 17:50:59

Berry, mutta se epäterve treeni selittää sinun kohdallasi tuon matalan ferritiinin

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.4.25 18:07:11

Keliakia verikokeen saa kyllä terveyskeksesta kun syyksi sanoo alhaisen ferritiinin. Riittävän painokkaasti vaan sanoo että hoitamaton keliakia on vaarallinen ja testi pitää tehdä. Ja sanoo että alhainen ferri vaikuttaa elämänlaatuun ja syy alhaiselle ferritiinille on tutkittava. Asioita pitää osata vaatia. Mun teinipoika epäili keliakiaa niin lääkäri määräsi muut verikokeet paitsi sen keliakia testin vaikka se oli se tärkein mikä haluttiin. Soitettiin sitten uudestaan tkbja poika selitti tilanteen hoitajalle joka selitti asian eri lääkärille joka lusäs sen keliakia testi otettavaksi. Eka lääkäri oli määränny että varata kiireetön aika lääkärille keliakia epäilyn takia. Testissä ei onneksi ollu keliakia.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   23.4.25 18:13:57

Mulla oli alhainen ferritiini, joka johtui imeytymishäiriöstä. Ensin keliakia suljettiin kokeilla pois. Menkat on myös runsaat. Aloin ottaa selvää miten syödä niin, että rauta imeytyy ja vatsa ei ole aina sekaisin. Lisäksi jätin pois hikiliikunnan, joka laskee ferritiiniä. Kahvi esim. estää raudan imeytymistä niin sitä ei kannata juoda ruuan päälle.

Lähettäjä: pebble 
Päivämäärä:   23.4.25 18:15:48

” Aloin ottaa selvää miten syödä niin, että rauta imeytyy ja vatsa ei ole aina sekaisin. ”

Onko tähän hyviä vinkkejä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.4.25 13:13:43

Ota aloittaja kunnon kuuri tuota rautaa 100mg aamuin illoin ja syö nyt ainakin puoli vuotta ja sit kontrolli.
Juotko kahvia, teetä, muita kofeiini tuotteita? Otathan raudan tyhjään mahaan ja vähintään tunti (mielummin 2)ennen ja jälkeen et syö mitään tai juo maito- tai kofeiinivalmisteita?

Ei ihme että tykyttää noilla ferritiineillä.

Lähettäjä: 345 
Päivämäärä:   24.4.25 19:53:44

Kahvi laskee ferritiiniä. Vaihto kofeiinittomaan tai max 1-2 pientä kuppia päivässä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   24.4.25 20:11:27

Tosiaan kahvia oon vähentänyt ja juon aamulla herätessä yhden kupin. Yritän syödä enemmän maksaruokia ja punaista lihaa. Mulle sopii hyvin peruna, riisi ja pasta, mutta tietyt kasvikset pistää vatsan ihan sekaisin. Oon ennen tietämättäni syönyt just näitä mulle huonoja eli esim. sipuli, bataatti ja omena. Silloin kun otin rautalisää otin sen jonkun c-vitamiinipitoisen kanssa kuten appelsiinimehu tai joku hedelmä. C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Rautaa ei kannata ottaa maitotuotteiden tai kahvin kanssa.

Facebookissa on myös hyviä ryhmiä, joista sain vinkkejä syömisiin. Lääkäri laittoi mut aluksi fodmapille ja siitä sitten opin mitkä jutut itselle sopii ja mitkä ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.