Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi suorasuut sanovat aina vain rumia asioita?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 13:14:39

Kysyin asiaa anopiltani, joka aina sanoo kaiken hirveän suoraan, Pohjanmaalta kun on. Hän pahoitti mielensä eikä suostunut vastaamaan. Voisiko joku muu kertoa?

Re: Miksi suorasuut sanovat aina vain rumia asioita?

Lähettäjä: enhän liioittele 
Päivämäärä:   10.4.25 13:18:08

Aloita siitä mitä sanakirjassa sanotaan sanasta aina ja kysy sitten uudestaan.

Päivämäärä:   10.4.25 13:18:25

Koska heillä on oikeus ja ilmeisesti myös jonkin sortin pätevyys tuoda epäkohtia julki. Eihän he koskaan pahalla ku vaan ihan hyvää tarkoittaen.

En siis todellakaan tiedä, ei ole kikaqn osannut vastata. Jjonkinlainen häiriö täytyy noillakin olla.

Lähettäjä: aivan! 
Päivämäärä:   10.4.25 13:19:01

Tämä onkin muuten erittäin hyvä pointti, joka on jäänyt näissä keskusteluissa täysin huomiotta.

Minkä takia nämä 'mää sanon suoraan'-tyypit eivät koskaan sano rehellisesti ja suoraan että onpas sinulla kiva mekko tai kiva kampaus, tai että kylläpäs hoiditkin sen yhden työn/asian/jutun tosi hyvin, tai mitään muutakaan sellaista?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.4.25 13:20:54

Ihmiset menevät kehuista pilalle, ylpistyvät ja luulevat olevansa jotain! On suorasuiden velvollisuus parantaa kanssaihmisiään kertomalla heille epäkohdistaan.

Lähettäjä: törkimys 
Päivämäärä:   10.4.25 13:30:11

Nykyään kun oma itseluottamus ja itsevarmuus on jo kasassa niin melkeinpä odotan törmääväni johonkin tällaiseen suorasuuhun. Sitten vain odottelen rauhassa oikeaa hetkeä - ja sellainen muuten tulee jokaisen ihmisen kohdalla - kun tämä tekee jonkin virheen tai osoittautuu muuten epätäydelliseksi ihmiseksi, ja sanon hänestä jotain, mitä pidettäisiin missä tahansa sivistyneissä piireissä todella törkeänä ja sopimattomana. Mutta hei, koska sanon sen ihan lonkalta ja rauhallisesti aivan kuin puhuisin säästä, niin sehän noudattaa myöskin tätä 'mää sanon vaan suoraan'-periaatetta.

Sitten nautin joka hetkestä kun näen henkilön naaman vääntyvän norsunveelle ja aivoissa raksuttavan 'hetkinen, ei tätä peliä näin kuulunut pelata!'

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.4.25 13:32:44

Minulla oli tällainen "saa sanoa jos totta"-exä (mies). Kehunut ei koskaan mistään, tai kehui jos kehuksi katsotaan "sulla on kyllä hyvä kroppa, MUTTA voisit treenata enemmän". Ei koskaan mitään ihan oikeaa kehua, edes kampaajalta tultua "no nyt on kyllä kivat sun hiukset". Perusteli näitä sanomisiaan sillä, että kun ovat totta niin voi sanoa ja turha ottaa itseensä, koska_on_totta.

Arvatkaa, saiko hänelle sanoa mitään negatiivista, vaikka olisi ollut kuinka totta. Se on myös erikoinen asia näissä suoraansanojissa - heidän suoraansanomisensa muille on ihan ok ja turha sellaisesta on suuttua, mutta toisinpäin sama asia onkin törkeää ja loukkaamista.

Lähettäjä: Nelson Gagarin 
Päivämäärä:   10.4.25 13:34:51

Musta tuntuu että tässä ei ehkä osata erottaa suorasuisuutta ja v*ttuilua toisistaan.

Olen itse elämän nega, en osaa antaa kehuja, mutta huomautan helposti vioista. Sellainen joka tuntee minut hyvin, tietää että se on jo positiivista kun en anna negaa. Mulla on siitä paha olo itselläni, mutta on vaikea muuttua vaikka tunnistankin oman ongelmani.

Päivämäärä:   10.4.25 13:35:14

Ehkä olet ollut vääränlaisten suorasuiden kanssa tekemisissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.25 13:38:12

"Ihmiset menevät kehuista pilalle, ylpistyvät ja luulevat olevansa jotain! On suorasuiden velvollisuus parantaa kanssaihmisiään kertomalla heille epäkohdistaan."
No niinpä! Suomalaiset kehuvat toisiaan ihan liikaa ja ainakin täysin aiheettomasti. Niin on se vaan hyvä, että edes minä uskallan kertoa totuuden!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 13:44:33

"Ihmiset menevät kehuista pilalle, ylpistyvät ja luulevat olevansa jotain! On suorasuiden velvollisuus parantaa kanssaihmisiään kertomalla heille epäkohdistaan."

Sodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat kasvattivat lapsiaan tällä mentaliteetilla. Luulivat kai oikeasti sen olevan lapselle hyväksi, että hän tiedostaa mahdollisimman hyvin puutteensa ja heikkoutensa. Vahvuuksista ei sopinut mainita, koska sittenhän lapsi olisi ylpistynyt ja mennyt pilalle.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.4.25 13:44:44

"en osaa antaa kehuja, mutta huomautan helposti vioista."

Sinulle ei varmaan sitten ole ongelma kun muut huomauttelevat sinulle vioista?

Päivämäärä:   10.4.25 13:49:01

Se on juuri näin, muita arvostelevat suorasuut eivät kestä pienintäkään sanaa heistä itsestään ja tekemisistään. Tätä kun miettii, osaa laittaa heidät todellakin omaan arvoonsa.

Päivämäärä:   10.4.25 13:53:42

Kyllähän toisia varauksetta ja ilman taka-ajatuksia kehuvia on, ehkä heitä ei sitten tunnisteta suorasuiksi. Osa heistä varmasti antaa myös negatiivisempaa palautetta keskimääräistä suoremmin.

Ei se ole välttämättä huono tapa. Ainakin itse pidän vilpittömästä suoruudesta enemmän, kuin puheesta, josta pitäisi ajatuksenlukijana tai rivien välistä osata tulkita perimmäinen viesti.

Negatiivinen kommentointi asioista, jotka eivät itselle kuulu, ei tietenkään ole ok.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.4.25 13:57:01

...: kyllä suorasuun tunnistaa, koska hän usein sanoo "nyt ei sit saa suuttuu, kun mä vaan sanon suoraan..." sitten tulee jotain skeidaa. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että "nyt ei sit saa suuttuu, kun mä vaan sanon suoraan, että tää sun kotisi on niin mahtavan kutsuva ja kodikas ja siisti!" Tai että "olen kateellinen kun pääset matkustamaan" tai "sinulla on kauniit hiukset".

Päivämäärä:   10.4.25 13:59:46

Miksi kehun eteen pitäisi liittää tuo "Ei saa sit suuttua"?

Vai oletteko ihmisiä, jotka suuttuvat kehuista ja epäilevät niitä paskapuheiksi?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.4.25 14:01:37

-: niin, miksi koskaan pitäisi sanoa, ettei saa suuttua? Ei toista ihmistä voi määrätä, tuo on oikea tuplaloukkaus kun laittaa tuon loukkauksen eteen. Mutta tuosta tietää, että sanoja irsekinntietää ja tunnistaa sen, että seuraavaksi hän aikoo sanoa jotain sellaista, mitä ei itse kestäisi kuulla.

Lähettäjä: Liian kauan 
Päivämäärä:   10.4.25 14:12:31

Törkimys: täällä toinen!

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.4.25 14:13:41

"Olen itse elämän nega, en osaa antaa kehuja, mutta huomautan helposti vioista."

Mikä sinut pakottaa laukomaan negatiivisia asioita muista?

Päivämäärä:   10.4.25 14:13:58

"seuraavaksi hän aikoo sanoa jotain sellaista, mitä ei itse kestäisi kuulla."

Ei, vaan tietää, että kuumakalle kuulija heittää muuten jo ensimmäisistä sanoista kierroksille. Kaikki tietävät niitä ihmisiä, jotka hermostuvat jo ensimmäisistä tavuista kuullessaan jotain einiinmieleistä. Vaikka asia olisi kuinka vähäpätöinen.

Päivämäärä:   10.4.25 14:15:44

.: mutta miksi tämä suorasuutulikkokalle ei kestä sitten, että hänen ulkonäöstään töräytetään rumasti?

Päivämäärä:   10.4.25 14:21:58

Liian kauan: miksi kenenkään ulkonäöstä pitäisi töräytellä rumasti?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.4.25 14:23:34

Ehkä se suoraan sanominen koetaan enempi negatiivisena asiana. Jos joku sanoo toiselle että onpa sinulla kiva kampaus/kaunis huivi/upea taulu/tms, sitä ei ehkä ajatella sillä tavalla että olisi suoraan sanottu. Sen sijaan jos joku töksäyttää toiselle että meikkisi näyttää suttuiselta/tuo vaate ei sovi sinulle yhtään/teit asian x aivan väärin/tms, se on "suoraa puhetta". Kehuja e yleensä ole tarpeen ilmaista kierrellen ja kaarrellen eikä niitä antaessa tarvitse juurikaan miettiä hienovaraisuutta. Mutta koska ihmiset ovat niin herkkiä loukkaantumaan on negatiivinen palaute yleensä hyvä antaa edes pienen harkinnan kautta. Sitten kun joku ei harkitse vaan sanoo asiat kiertelemättä ja sanojaan millään tavalla silottelematta hän "puhuu suoraan", ja sitten ihmiset loukkaantuvat.

Päivämäärä:   10.4.25 14:23:50

.: "koska mää ny vaan sanon kaiken suoraan, älä ny oo lapsellinen ruhruhruhruh älä ny suuuutu! Määää kun vaan!"

Päivämäärä:   10.4.25 14:36:21

Najadi: kun on asioita, joista ei tarvitse sanoa! Tietysti voi sanoa suoraan, ettei työntekijän tarvitse täyttää lomakkeiden alaosaa kun siihen tulee tarralla ne tiedot lähettämössa. Tai voi sanoa "oota, sulla roikkuu vessapaperia paidassa, nyppään sen pois ". Mutta ei tarvitse sanoa työntekijälle, että "juu sää et osaa mitään mä vaan sanon" eikä "fy fan ku sullon rumanväristä ripsarii sanonpa vaan"

Lähettäjä: Nelson Gagarin 
Päivämäärä:   10.4.25 14:48:30

Olen heikko luonne, on vaikeaa sivuuttaa typeryyttä ja olla mainitsematta siitä

Haluan oikaista. En mä ole tuntemattomille ilkeä, ellei tapahdu jotain täysin älytöntä, tutuille, sukulaisille olen pahin, koska ne ovat vielä sovittavissa ja he tietävät minun luonteeni. Uskon tietäväni monia asioita paremmin kuin monet sukulaiseni, saan osakseni vastustusta ja joudun usein eri reittejä todistamaan oman väitteeni oikeellisuuden, koska minun sanani ei riitä.

Joku kysyi mikä minua pakottaa laukomaan negatiivisia asioita muista, niin voin sanoa etten kommentoi esim. jonkun ulkonäköä, mutta on joitain ajatuksellisia asioita joita en ymmärrä/hyväksy ja sellainen yksinkertainen tyhmyys joka saa miettimään: "Miksi hän on tässä työssä, kun se ei ilmiselvästi sovi hänelle".

Nimimerkille "Niin" vastaan että olen aika herkkähipiäinen, toivoisin olevani paksunahkaisempi, ehkä se tulee ajan myötä mutta syntymässä en sitä saanut, elikä on ongelma ja vaivaa.

Vaikka tämä on anonyymiä, niin vastaan rehellisesti, jos minusta tuntuu siltä että kysyjä ansaitsee sen.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   10.4.25 15:26:09

Tunsin kerran ihmisen, joka käytti nimimerkki Nelson Gagarin mainitsemaa tyyliä myös eläinten koulutuksessa.
Eläimen piti ymmärtää tekevänsä oikein silloin kun sitä ei toruttu. Voin kertoa että oli aika oksettavaa katsottavaa.

Tavoista voi opetella pois niin halutessaan.

Päivämäärä:   10.4.25 15:33:13

Jos haluaa suoran vastauksen, miksi siitä sitten pitää loukkaantua? Siksikö kun se poikkeaa omasta mielipiteestäsi eikä lässyttäen kerrottu?

Päivämäärä:   10.4.25 15:34:08

Nelson Gagarin: tyydytkö sitten siihen vastaukseen, jonka saat? Esimerkiksi minä olin edellisessä työssäni siksi, että toinen vaihtoehto olisi ollut kortisto. En todellakaan ollut hyvä siinä työssä, enkä pitänyt siitä. Oli molemminpuolinen helpotus, kun löysin uuden työpaikan.

Päivämäärä:   10.4.25 15:45:45

Kokevat olevansa parempia kuin muut koska "he voivat sanoa asiat sentään suoraan". Usein samat sitten onkin riidoissa monen kanssa ja ihmettelevät miten herkkiä toiset on kun ei kestä. Omasta kokemuksesta monet suorasuut kans ovat suorasuita levittämään toisten jutut vähän kaikkien kanssa. Itse olen sorttia joka tulee toimeen vähän kaikkien kanssa rauhallisella ja harkitulla luonteellani. Mullakin meni sit välit 3vuoden jälkeen suorasuuhun, kun alkoi mulle moittimaan ja puhumaan ilkeesti mun äidin tekemisiä jamm. makuasioita vaikka sisustukseen, vaikkei he juurikaan edes tuntenut eikä mun äidin tekemiset liittyneet hänen elämäänsä mitenkään. Muutoin pystyin kyllä katsomaan sormien läpi. Tuli olo että luuli että on jotenkin tärkeämpi mulle kuin oma äitini ja kyse oli vain harrastus kaverista eikä mistään lapsesta tai puolisosta. Tai ainakin jonkunlaisessa arvojärjestyksessä eli ihmisten parissa. Pomojaan mielisteli koko ajan että voi kuvitella olevansa arvojärjestyksessä korkeammalla ja saada enemmän valtaa ja tekosyitä suorasuulleen.

Lähettäjä: Paahto 
Päivämäärä:   10.4.25 15:54:04

Nelson Gagarin, vaikutat fiksulta ihmiseltä koska pystyt analysoimaan itseäsi ja myöntämään heikkoutesi. Ei onnistu kaikilta.

Tuo, että pitää todistaa väitteensä kun tuntee olevansa oikeassa ja muut eivät usko, kuulostaa tosi tutulta. Ärsyttää, kun ihmiset eivät voi uskoa, vaikka perustelen. Minua on auttanut, kun olen huvikseni lukenut kehityspsykologiaa. Se on valaissut minulle, miksi ihmiset ovat niin erilaisia ja suhtautuvat asioihin eri tavoin.

Päivämäärä:   10.4.25 16:25:36

"Musta tuntuu että tässä ei ehkä osata erottaa suorasuisuutta ja v*ttuilua toisistaan."

En usko, mutta osalla ehkä menee sekaisin se että toiset kykenee _keskustelemaan_ asioista suoraan ja oikeilla nimillä, mikä on hyvä asia ja sitten se ihmistyyppi, joka laukoo omia mielipiteitään tilanteessa kuin tilanteessa, koska minä nyt vain sanon suoraan (ja aina negaa) mutta loukkaantuu kun joku toinen tekee mitään samansuuntaista.
Olettaisin että aloituksessa viitattiin tähän jälkimmäiseen.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   10.4.25 16:27:16

” Uskon tietäväni monia asioita paremmin kuin monet sukulaiseni, saan osakseni vastustusta ja joudun usein eri reittejä todistamaan oman väitteeni oikeellisuuden, koska minun sanani ei riitä.”

Mitä väliä tällä on? Siis jos kyseessä ei ole henki tai elämä.

Mulle just yks sukulainen julisti, että kyllä Kilpisjärvi on talvella parhaimmillaan. Itsekseni mietin, että mistäs tiedät kun et ole siellä kesällä käynyt, mutta en sanonut mitään enkä alkanut väittelemään.

Päivämäärä:   10.4.25 18:23:16

Koska käytöstavattomat juntit elämämkoululaiset yrittävät selitellä mulkkuuttaan sillä, että "puhuvat vain suoraan". Kukaan sivistynyt ihminen ei puhu rumasti toiselle, vaikka olisi kuinka suora tahansa.

Lähettäjä: Juntimpi 
Päivämäärä:   10.4.25 18:45:45

Mulle on moni sanonut että olen raivorehellinen. Itse koen olevani suorapuheinen. Tosin en tuo mielipiteitäni julki kysymättä mikäli ymmärrän että ovat negatiivisia. Mutta saatan sanoa kaupan kassalla että "voi vitsi mä oon kade kun sulla on niin paksut hiukset, olisipa itselläkin niin sopisi ostaa vaaleampaa sävyä" (samalla ku ostan sitä harmaata hiusväriä) .. tästä ystäväni huomautti ettei ole soveliasta kommentoida tuntemattoman ihmisen ulkonäköä
Olen myös tokaissut työkaverille että rakastan hänen tapaansa tuoda asiat valmiiksi pureksittuna esiin. .. tästä pomo huomautti että työpaikalla ei tarvitse käyttää ihan näin voimakkaita ilmaisuja kuten rakastan tai vihaan..
Eli vastauksena aloittajan kysymykseen. Kun asioista tapaa puhua niiden oikeilla nimillä niin usein ainakin itse sanon ensin ja mietin sitten. En tule ajatelleeksi miten se toinen asian kokee ja että saatan loukata vaikkei tarkoitus ole.

Päivämäärä:   10.4.25 18:50:15

Olen sitä mieltä, ettei ventovieraan ulkonäköä sovi kommentoida, ellei hän itse tuo esiin esimerkiksi uutta tukkaansa. Tai kysy mielipidettä. Mutta jos on pakko kommentoida, niin ihan hyvä, että se on positiivinen kommentti. Oma lapseni kerran kommentoi erään nuoren naisen ulkonäköä kun tämä oli mennyt ohi. Ei siis hänen kuultensa, mutta kuitenkin. Sanoin, että jokaisessa on varmasti jotain hyvääkin, kiinnitä mieluummin huomiota siihen. Pari viikkoa tuosta samantyyppinen nuori nainen tuli vastaan kaupassa. Lapseni sanoi, että hyvä, kun käveli niin nopeasti ohi :'). Mutta sentään parempi sekin.

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   10.4.25 18:55:03

Raivorehellisyys mitataan sillä, miten suhtautuu muiden raivorehellisyyteen. Jos pystyy hyväksymään sen, että myös muut kertovat suoraan epämiellyttäviä asioita itsestä, niin mikäs siinä.

En kuitenkaan usko, että kovin moni ihminen on niin vakaa ja varma itsestään, että hän pystyy horjumatta seisomaan muiden mielipiteiden edessä.

Usein raivorehellisyys perustuu ihan vain siihen, että ihminen on tottunut alistamaan muita, vaikka ei tosiasiassa kykene hyväksymään sitä, että muut alistavat häntä.

Lähettäjä: kkkk 
Päivämäärä:   10.4.25 19:34:35

Entäs jos aloittaa " En tarkoita suututtaa, mutta.. "

Mites tämmöinen otetaan? Vai pitääkö vaan pitää suu kiinni eikä ikinä sanoa mitään realististakaan " ikävää" kenestäkään?

Mitäs kun ihmiset eivät vaan aina itse tajua miten hölmösti, väärin, pieleen he tekevät? Joku tekee työnsä jatkuvasti päin vttua mutta ei saa oikaista?

Aloitus toki ei tarkoita niinsanottua asiasta sanomista.

Päivämäärä:   10.4.25 19:36:08

"Entäs jos aloittaa " En tarkoita suututtaa, mutta.. "
Mites tämmöinen otetaan?"

"Etpä"

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   10.4.25 19:42:32

Kyllä töissä pitää ohjeistaa. Ei nimitellä, vaan ohjeistaa. En minä suutu, jos työkaveri sanoo minun tekevän väärin. Kerrankin minä tein väärin asiaa x ja sehän ei onnistunut. Työkaveri sanoi, että ei tiedä, mitä teen väärin ja pyysi minua tekemään toista hommaa siihen asti, kun tulee palaverista ja katsoo, mikä kohta minulla meni väärin. Ja kyllä, minä tein väärin ja opin sitten kun työkaveri neuvoi uudelleen. Voin itsekin palauttaa "paperin" työkaverilleni, ja sanoa, että siinä on jokin virhe.

On aivan eri asia vaikka sanoa, että "älä nyt suutu, sanon ihan suoraan, että olet tyhmä ja mitä sä tämmöisessä työpaikassa teet".

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   10.4.25 21:31:27

tää! vanhakansa ainakin ajattelee näin!

Lähettäjä: pohojalaane 
Päivämäärä:   10.4.25 21:34:49

Ei pidä paikkansa. Sanon suoraan myös hyvät asiat ja usein se ihmetyttääkin kun ei muita kehuta tai kiitetä.

Riippuu ihmisestä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.4.25 21:41:44

Itse olen ns. Suora ihminen, mutten mikään ilkimys. Eli jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, pidän suuni kiinni. ( toki jos minä, läheiseni tai eläimeni ovat vaarassa/ pelkäävät tms toiminnan seurauksena, toki sellaisesta huomautan) Sanon siis myös ihan avoimesti positiiviset asiat kuin myös jos jokin asia ei ole ok. Muttei minun tarvitse ilkeillä. Sitten jos joku ihminen ylittää rajan ja koen että minun tarvitsisi alkaa olla ilkeä , lakkaan käyttämästä energiaani moiseen. Yleensä tällaiset ihmiset ovat niitä, joille on jo sanottu siivosti ettei asia x oikein onnistu näin, ei jostain syystä sovi tms. Mutta jankutetaan tai ryhdytään kettuilemaan, sitten yleensä totean ettei maksa vaivaa.
Eli suora ihminen on mielestäni ihminen, joka ei jaksa mitään sosiaalisia pelejä, joka ilman taka-ajatuksia sanoo sanottavansa muttei ole mikään ilkeä tai kettumainen. Ja tosiaan sanoo positiivisetkin asiat ilman kummallisia koukeroita.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.4.25 21:42:36

Mulla on työkaveri Pohjanmaalta ja hän perustelee törkyturpaansa siten että on suorasuu Pohjanmaalta. On ollut useita kertoja puhuttelussa ja saanut varoituksia.
Onko muuten ärsyttävämpää sanaa kun amma?

Päivämäärä:   10.4.25 22:52:04

"suora ihminen on mielestäni ihminen, joka ei jaksa mitään sosiaalisia pelejä, joka ilman taka-ajatuksia sanoo sanottavansa muttei ole mikään ilkeä tai kettumainen. Ja tosiaan sanoo positiivisetkin asiat ilman kummallisia koukeroita."

Hyvä kuvaus suorasta ihmisestä. Tuon vuoksi tykkään toimia suorien ihmisten kanssa, koska kommunikaatio on nopeaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.4.25 23:09:34

Juu; on, ketä!

Lähettäjä: oppia 
Päivämäärä:   11.4.25 11:37:57

""suora ihminen on mielestäni ihminen, joka ei jaksa mitään sosiaalisia pelejä, joka ilman taka-ajatuksia sanoo sanottavansa muttei ole mikään ilkeä tai kettumainen. Ja tosiaan sanoo positiivisetkin asiat ilman kummallisia koukeroita."

Hyvä kuvaus suorasta ihmisestä. Tuon vuoksi tykkään toimia suorien ihmisten kanssa, koska kommunikaatio on nopeaa."

Eli tästä voimme päätellä että oikeasti suorat ihmiset sekä "mää sanon vaan suoraan, Pohjanmaalta"-ihmiset ovat itseasiassa kaksi ihan eri otusta, vaikka pintapuolisesti vaikuttavatkin samalta. Jälkimmäinen yrittää vain naamioitua edelliseksi ollakseen sosiaalisesti hyväksytympi, vaikka ainoa tavoite on töksäytellä ja levittää pahaa mieltä ympärilleen ja perustella se sillä, että "sanoo vaan suoraan"

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   11.4.25 12:42:57

Tunnen yhden suorasuun, joka möläyttelee vain positiivisia asioita. Hän on lievästi kehitysvammainen sukulaiseni. Häneltä puuttuu se suodatin mitä voi sanoa ja kenelle, mutta en ole ikinä kuullut hänen sanovan mitään ilkeää. Hän on vain häkellyttävän suora kehumaan muita, tavalla joka ei ole ainakaan suomalaisille tyypillistä, ja hän kehuu ihan aidosti.

Koska tuo kehitysvammainenkin ihminen osaa olla ilkeilemättä muille, en siedä vammattomilta aikuisilta "oon vaan tämmönen" tekosyytä huonolle käytökselle.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.4.25 14:21:38

Oppia: näin minä ajattelen. Ne jotka vaan möläyttävät kaiken täysin ajattelematta, ovat enemmän kyllä ajattelemattomia tai niitä raivorehellisiä. Suora ihminen voi myös olla täysin rehellinen, mutta omaa kanssakäymisen taitoa ja osaa olla hiljaa asioista, jotka vain loukkaavat kohdettaan mutta mitään muuta vaikutusta mielipiteellä ei ole. Ja osaavat myös arvioida, milloin on ok lausua mielipiteensä ja milloin sillä ei ole lopputuloksen kannalta mitään positiivista tai korjaavaa vaikutusta.

Päivämäärä:   11.4.25 16:26:29

Suorasuut varmaan haluavat päästä sanomaan sen iänikuisen "sulla on huono itsetunto".

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.4.25 11:22:34

Anopillani (juuri näitä Pohjanmaalta pois potkittuja muuten!) oli tapana sanoa kaikki ruma minulle suoraan. Itse kertoi, ettei Pohjanmaalla puhu koskaan näin rumasti. Karjui minulle myös tuttaviensa törkyterveiset, mutta ei edes pyynnöstä koskaan mukavia terveisiä. Suu tötteröllä ihmetteli itsekin, miten kenelläkään ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa minusta.

Käskin kertoa terveisiä takaisin näille tuttavilleen. Anoppi suuttui ja nimitteli minua :D.

Selvisi sitten, että anoppi kadehtii aivan kaikkea minussa. Nyt voisin olla ymmärtäväisempi, mutta eipä olla oltu enää vuosiin tekemisissä ja hyvä niin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.4.25 14:19:18

Juu: voisiko työkaverisi olla Asperger?

Lähettäjä: Vitae 
Päivämäärä:   16.4.25 21:37:35

Sitten on näitä "vahva ja rohkea" tyyppejä, joista joku sanoo että pitäähän sitä luonnetta olla. Mutta ovat oikeasti viddumaisia, epävarmoja, epäkohteliasta ja negan kaivajia. Mun yhdellä kaverilla oli tällainen vaimo. Mies puhui monta vuotta vaimostaan, että on niin vahva ja suora ihminen joka kertoo niinku asiat on.
Mun mielestä se oli vaan epävarma töksäyttelijä ja semmonen akkamainen kiukuttelija. On se mieskin nyt eron myötä huomannu, että miten epäkohtelias se exä oli.

Ompa vaan taitolaji olla yhtäaikaa ystävällinen ja suora, sanoisin että tosi harva osaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.