Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin olla kasvissyöjä, mutta en tiedä

Lähettäjä: mistä aloittaa 
Päivämäärä:   10.4.25 08:55:45

Ensin täytyy myöntää se, että olen aika nirso uusien ruokakokeilujen suhteen. Johtuen siitä, että hyvin hyvin harvoin löydän mitään uutta HYVÄÄ syötävää. Osaan tehdä tosi hyvät ruuat jauhelihasta ja kanasta, ja niitä olenkin syönyt koko elämäni. Kalaa joskus, jos on ollut varaa (välillä kalan hinta on ollut tosi korkea, en tiedä mitä se nyt on).

Onko kasvissyöjänä ''pakko'' käyttää soijaa, tofua yms? Jotenkin ne ajatuksenakin nimittäin ällöttävät. Kokeilin aiemmin Mifua ja jotain pyöryköitä ja lensi todella nopeasti roskiin. Harmitti heittää iso ruokamäärä mutta oli pakko. En ymmärrä kuka noita voi syödä?

Nyt kaipaisin jotain helpompaa reittiä, miten saisin siirryttyä vähitellen kasvispainotteisempaan ruokailuun? Ongelmana on lähinnä että millä ihmeellä korvaan eläinproteiinin?

Kananmunia syön joo, mutta nekään ei oo mitään lemppareita. :D Cashew-pähkinät sama juttu, syön, mutta pitää oikein muistuttaa itseä niistä...

Ja pliis, antakaa armoa tälle nirsolle ihmiselle! Mistä lähteä liikkeelle?

Re: Haluaisin olla kasvissyöjä, mutta en tiedä

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   10.4.25 08:59:58

Ainakin tuo asenne on hyvä tarkistaa. En ymmärrä, kuka noita voi syödä= minä en pidä tuosta, syön jotain muuta.

Sinun pitää tehdä muutos vähitellen ja opetella. Tee maukkaita kasvispihvejä, joihin laitat juustoa sekaan. Tee oikein hyvä, mausteinen linssikeitto. Hauduta ihania puuroja. Jos syöt leipää leikkeileellä, niin syö vaikka juustolla ja kasviksilla.

Tee aina valinta. Jos menet kaverin kanssa pizzalle, tilaa kasvispizza. Lounaspöydästä valitse kasvisvaihtoehto.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 09:01:51

Mitä ruokia teet nyt? Mitä mausteita käytät?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   10.4.25 09:06:12

Mä olen vähän samanlainen, en tykkää tofusta, mifuista, nyhtökaurasta, pavuista. Tumma soijarouhe jossain padassa tai laatikossa ei juuri eroa jauhelihasta, sitä kannattaa kokeilla.

Itse aika paljon teen ruokaa pelkistä kasviksista. Proteiinit jää vajaaksi, sen korvaan ihan urheilijoiden proteiinijauhe-pirtelöillä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.4.25 09:07:05

Mifuhan on vaan isorakeista raejuustoa. :D Tofu ja soija vaativat hiukan osaamista, niitten kokkaaminen on vähän erilaista kuin kanan. Itselläkin meni hetki opetellessa. Kasvispihvit on helppo, raastat niitä rehuja mistä tykkäät, pistät pari kananmunaa ja mausteita ja uuniin paistumaan.

Tän ohjeen jälkeen en ole tehnyt enää tavallisia lihapullia:
https://chocochili.net/2014/03/soijarouhepullat-ja-tuoretomaattikastike/

Ja laiska lasagnentekijä oikaisee tällä:
https://www.meillakotona.fi/reseptit/raviolilasagne

Päivämäärä:   10.4.25 09:07:34

Ja kun miettii vaikka erilaisia pastaruokia, niin harvaan tarvitaan lihaa. Tosin ei niissä aina hirveästi kasviksiakaan automaattisesti ole, mutta jos nyt miettii lihatonta ruokavaliota. sitruunapasta, kasvislasagne... niitä on hirveästi. Samoin risotot.

Tai ihan maustetut uunijuurekset ja valkosipuliperunat. Niissä on kermaa tai kermavalmistetta niin on täyttävämpää.

Päivämäärä:   10.4.25 09:11:29

Olen ollut kasvissyöjä (lakto/ovo/pesco vaihtevasti) noin 25 vuotta, ja täytyy sanoa, että aika harvat noista lihankorvikkeita on hyviä, varsinkaan eineshyllystä löytyvät. Pakastetuotteista tykkään Hälsans köketin nugeteista ja pyöryköistä, vaikka ne kukkaroa kirpaisee sekä falafeleista (en nyt muista merkkiä).

Tykkään myös tofusta. Sen lisäksi käytän lähinnä herneproteiinirouhetta/suikaleita ja maustan itse. Suosin linssejä, papuja, herneitä yms proteiinipitoisia kasviksia ja tosiaan käytän välillä munia/juustoa/kalaa, niin en ole kokenut proteiinin saantia vaikeaksi. Kasvisruuan kanssa on tärkeää maustaminen. Itse tykkään hieman tulisemmasta ruuasta ja makumaailma on usein esim vietnamilainen.

Päivämäärä:   10.4.25 09:13:35

Laura: Ymmärrän, asenteeni ei aina ole ollut kauhean hyvä, koska on tullut juuri noita pettymyksiä ruokavalintojen suhteen... Viimeksi kun tein itse pizzaa vähän aikaa sitten, vähensin jauhelihan määrän puoleen ja loput täytin kasviksista, oli hyvää.

''Mitä ruokia teet nyt? Mitä mausteita käytät?''

*Jauhelihasta teen:
- one pot -pastaa
- jauhelihakeittoa
- laitan sitä pizzaan
- teen makaronilaatikkoa jne.

*Kanasta teen esimerkiksi:
- superhyvää kanapastaa
- ihan vaan kanafileet uuniin, sen kanssa riisiä tai proteiinipastaa
- kanakeittoa

Mausteita laitan: jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikamaustetta, valkosipulia myllystä, (timjamia, oreganoa, pizzamaustetta, sit jotain grillimaustetta. Ihan aidolla sitruunalla tykkään maustaa kanan (ja kalan, silloin harvoin kun sitä teen).

''Tumma soijarouhe jossain padassa tai laatikossa ei juuri eroa jauhelihasta, sitä kannattaa kokeilla.''

- Okei, tätä voisin ehkä kokeilla. Kuuluuko se maustaa samalla tavalla kuin jauheliha?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   10.4.25 09:15:26

Googleta "soijarouhe pata" niin tulee monta simppeliä ohjetta.

Päivämäärä:   10.4.25 09:15:45

''Tai ihan maustetut uunijuurekset ja valkosipuliperunat. Niissä on kermaa tai kermavalmistetta niin on täyttävämpää.''

Tääkin kuulostaa ihan hyvältä, mutta MISSÄ proteiini?

Päivämäärä:   10.4.25 09:18:01

Tuli vaan mieleen, että onkohan niitä "munanugetteja" vielä myynnissä?

One pot-pastaankaan ei tarvitse lihaa. Olen tehnyt kalasta, katkiksista ja ihan ilman noita. Viime viikolla oli pakko saada jotain ruokaa heti, niin otin pakastimesta sen pomodoro-vihannespussin (siinä on tomaattia, porkkanaa, sipulia...?) pannulle, pastat joukkoon, purkki tomaattisosetta, mausteet ja loraus kermaa. Tuon voisi tehdä mistä tahansa kasviksista.

Ja joku kesäkurpitsa tai kaali, niistähän saa kaikkea ihanaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.4.25 09:20:11

Kokeile linssejä, niitä voi laittaa esim. keittoihin ja kastikkeisiin. Maistuvat tosi miedolta.

Lisäksi esim. uunifetapasta on hyvää, jos tykkäät fetasta.

Päivämäärä:   10.4.25 09:23:11

m: Ongelmani on juuri tuo, että kun olen nirso ja herkkis sille miltä ruoka tuntuu suussa, niin esim. linssit ja feta ei ole niitä ykkösjuttuja. Voin syödä tiettyjä salaattijuustokuutioita, mutta en oikeaa fetaa.

Nyt kun miettii, niin mulla on aika monta rajoitetta ruoka-aineista, joita en vaan saa alas, eikä tee yhtään mieli esim. linssejä tai tofua. Siksi kai tää onkin ollut niin vaikeaa kun kaikkeen sanon ''ei''.

Enkä aio siis ihan kaikkea opetellakaan, nimittäin oksennusrefleksi ei oikein lisää ruokahalua vaikka kuinka yrittäisi.

Re: Haluaisin olla kasvissyöjä, mutta en tied

Lähettäjä: Melba 
Päivämäärä:   10.4.25 09:30:49

Ei korvikkeita ole pakko käyttää, tietenkään. Itse kyllä tykkään monista, esim. nyhtökaura oli luottotuote. Käytän paljon linssejä ja soijarouhetta, jotka ovat todella edullisia ja monipuolisia raaka-aineita. Vaativathan ne totuttelua, jos on kovin kiintynyt lihan makuun ja koostumukseen, mutta jos haluaa muuttaa ruokailutottumuksiin, on opettelua ja totuttelua edessä ihan varmasti. Ja ehkä eniten oman asenteen muutosta. Tofua ja muita kasviproteiineja on ihanan huoletonta käyttää, koska ei tarvitse pelätä sen jäävän raa’aksi tai menevän ylikypsäksi.

Juuri eilen paistoin tofua niin, että kuivasin kuutiot, revin suupaloiksi, sekoitin joukkoon suolaa ja maissitärkkelystä ja paistoin öljyssä rapeaksi ja kullanruskeaksi. Tein kastikkeen, johon tuli hoisin-kastiketta, maapähkinävoita, soijaa, ruskeaa sokeria, inkivääriä, valkosipulia ja limen mehua sekä seesaminsiemeniä. Sekoitin tofun siihen ja söin kaiken suoraan kulhosta, koska se oli niin järkyn hyvää.

En pysty oikein ymmärtämään, miten ajatus kasviproteiinista voi ällöttää verrattuna lihaan. Lihan tuotanto on lähes poikkeuksetta epäeettistä, se kuormittaa ilmastoa ja varsinkin punainen liha ja prosessoidut leikkeleet ovat terveydelle haitallisia. Liha pilaantuu helpommin ja siinä on usein jänteitä, kalvoja ja muita kohtia, jotka ovat minun suussani miljoonasti ällöttävämpiä kuin kasvistuotteet. Ja siis saatan joskus ja joissain tilanteissa syödä lihaa, mutta nykyään koko perheen ravinto koostuu pääasiassa kasvituotteista. Juusto, voi ja munat ovat ainoat eläinperäiset tuotteet, joita käytetään jatkuvasti.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.4.25 09:32:17

"Voin syödä tiettyjä salaattijuustokuutioita, mutta en oikeaa fetaa."

Fetapastan voi tehdä salaattijuustokuutioista! Ei se ole kiellettyä :D

Päivämäärä:   10.4.25 09:34:35

https://soyappetit.fi/reseptit/helppo-soijabolognese/

En osaa just nyt linkittää (aina kun yritän, koko linkki häviää).
Voisiko tuossa olla ideaa soijarouheen opetteluun? Mietin tuota kasvisliemikuutiota, mitä jos sen korvaisi kuitenkin lihaliemikuutiolla, saisi enemmän makua?

Päivämäärä:   10.4.25 09:37:07

''Fetapastan voi tehdä salaattijuustokuutioista! Ei se ole kiellettyä :D''

Nojoo. Syön noita salaattijuustokuutioita vain salaatin ja sitruunan kanssa. En usko että saisin niitä alas kastikkeen kanssa :/

Hei sori että oon oikeesti tällanen nirsoilija!!! Hävettää vähän, mutta en voi sille mitään, olen aika herkkis ruuan koostumuksen suhteen.

Söin vasta aikuisena ekan kerran noita salaattijuustokuutioita ja samoin varaan 20-vuotiaana maistoin ekaa kertaa raejuustoa... heh.

Päivämäärä:   10.4.25 09:39:25

Esim. makaronilaatikon, bolognesen tai vaikka chili con carnen voi tehdä soijarouheesta, se toimii kuin jauheliha. Paljon öljyä pannulle, sinne kuivat rouheet, kääntelet hetken, lisäät sipulit, valkosipulit ja mausteet ja sitten esim. siihen makaronilootaan tai tomaattimurskaa päälle ja bolognesen haudutukseen.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   10.4.25 09:42:36

Jos aloittajalle ei ole moraalista ongelmaa käyttää eläinperäisiä tuotteita niin mitäpä jos vain pidät pari lihatonta päivää viikossa. Jätä pois se liha mutta et korvaa sitä millään. Normaali sekasyöjä ei kärsi proteiinin puutteesta tällä tavalla. Etenkäään jos käytät kuitenkin vaikka maitotuotetta tai syöt kananmunan tms niinä päivinä. Olet hieman ekologisempi eikä tarvi syödä mitään mitä et saa alas?

Hyvä ohjeita on kyllä yllä jo tullut. Ja ihan vaan tilaa vaikka kasvistäytteiset pizzan valmiina. Tai tonnikalapizzan. Helppoa.

Päivämäärä:   10.4.25 09:43:35

Kannattaako laittaa ensin puolet ja puolet jauhelihaa / soijarouhetta, vai heti vaan 100 % soijarouheella liikkeelle? Eniten harmittaa jos en yhtään tykkääkään ja koko ruoka menee roskiin :/

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.4.25 09:44:04

Vehnän idea on hyvä

Lähettäjä: Melba 
Päivämäärä:   10.4.25 09:44:09

Ihan hyvin voit käyttää lihaliemikuutiota, jos se tuntuu helpommalta. En itse kyllä ymmärrä, mitä lisäarvoa se tuo - eikö liemen kuulu vaan olla suolaista ja täyteläistä? Sitä kasvisliemikin kyllä on. Ja soijakastiketta voi ja kannattaa käyttää muunkin kuin vain riisin mausteena, se tuo juuri semmoista pehmeyttä ja umamia, mitä lihaliemessäkin on.

Suu oppii kyllä uusiin makuihin, ja voi olla että kovin vääntö pitää käydä oman asenteen ja tottumusten kanssa. Tarvitset varmaan nyt hyväksyvämpää asennetta sitä kohtaan, että ruoka ei maistu samalta kuin ennen, mutta sille täytyy antaa aikaa ja useita mahdollisuuksia. Jos haluat lisätä kasviksia perusruokiin, ruoan maku, koostumus ja ulkonäkö väistämättä muuttuvat.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.4.25 09:46:03

Jos olet ruokarajoitteinen, lienee parempi ensin keskittyä siihen löydätkö proteiinipitoista syötävää kasvispuolelta. Jos et, ei kasvisruokailijaksi siirtyminen onnistu.

Quornia ei ole vielä mainittu, löytyy pakastealtaasta. Kuutiot ja fileet maistuvat paremmalta kuin rouhe. Kuvailisin koostumusta "kanamaiseksi", on sen verran vähärasvaista että kannattaa tarjota kastikkeen kanssa tai paistaa rasvassa, muuten on kuivaa. Mausta kuten maustaisit liharuokasi. Kokeilemisen arvoinen tuote.

Edamame-papuja ei ole mainittu tässä aiemmin. Niitä saa pakastealtaasta. Ihan hyvän makuisia ja rakenne on kiinteähkö, voi käyttää vaikka pakasteherneen tapaan mutta ainakin minulla tulee vähemmän mahavaivoja.

Pystytkö korvaamaan OSAN käyttämästäsi lihasta kasviproteiinilla? Esim jauhelihan ja soijarouheen sekoitus? Jauhelihan ja härkiksen sekoitus? Jonkun palkokasvin lisääminen liharuokaan mistä tiedät pitäväsi?
Liha maustaa myös kasvituotteita ja pystyt totuttelemaan uusiin makuihin ja rakenteisiin. Siirtämään tarvittaessa epämieluisat kokeilut syrjään lautaseltasi, niin ei tarvitse koko ruokaa heittää pois.

Suosittelen että et aloita tofusta, sen valmistaminen niin että on hyvää vaatii paneutumista ja tofu toimii lähinnä hyvin mausteisten kastikkeiden seassa. Sama ongelma on itse asiassa monissa soijatuotteissa, niillä on vahvaa ominaismakua joka on haastava peittää. Myös nyhtökauratuotteissa on tietty ominaismaku joka voi olla haastava jos olet tarkka, härkis on helpompi peittää.

Päivämäärä:   10.4.25 09:56:02

Kiitos näistä tähän astisista vinkeistä, ohjeista ja tsempeistä!

Mietin, että on mulla silti onneksi perusruokavalio ollut aina suht terveellinen, että kasviksia on ennenkin mennyt paljon, mutta lähinnä salaateissa tai ainakin erillään lämpimästä ruuasta.
Välipaloina syön jogurttirahkaa johon laitan runsaasti marjoja, leipänä syön vain ruisleipää, en käytä leikkeleitä. Leivälle menee joko juustoa tai sitten tomaattia/kurkkua/paprikaa. Maitoa tulee juotua puolisen litraa päivässä kaakaon ja teen muodossa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   10.4.25 09:58:57

Mulle kasvisruuan teko on helppoa, lähikaupasta vaan paketti boltseja. Ihan kaurasiemenpyöryköitä, ei niitä chilimaustettuja. Maksaa about 2e. Sit vaan tekee pastakastikkeen tms ihan samalla lailla ku ennenkin mutta jauhelihan sijaan laittaa ne boltsit siihen. Sillä selvä. Asun yksin, joten teen kerralla pariksi päiväksi. Muu sisältö kastikkeesta on kasviksia.

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   10.4.25 10:04:26

En pitänyt ennen tofusta yhtään, mutta opettelin tekemään siitä itselleni maukasta ja onnistuin. Nykyään syön sitä usein! Pakastan tofun aina ensin, koska sen rakenne muuttuu minusta miellyttävämmäksi. Sen jälkeen kuivaan sitä ainakin puoli tuntia ja paistan rapeaksi öljyssä ja maissitärkkelyksessä, mausteita reippaasti.

Päivämäärä:   10.4.25 10:12:24

Tallennan tän ketjun itselleni ja lupaan kokeilla ainakin tuota tummaa soijarouhetta. Palaan sitten parin viikon / kuukauden kuluttua kertomaan, miten kävi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.4.25 10:18:10

Myös, terveys -ja ympäristönäkökulmasta hyvä ajatus on vaan vähentää sitä käytettävää lihan määrää. Esim. Jatkaa kastiketta, lihapullia jne raasteilla, tekee kasvislisukkeen yms. Aasialaisessa keittiössä tämä on aika hyvin hallussa, harva ruoka on täysin kasvisperäinen, mutta silti valtaosa raaka-aineista on muuta kuin lihaa.

Lähettäjä: Pannu 
Päivämäärä:   10.4.25 10:24:20

Hyviä vinkkejä tullut. Itse en ole suoraan kasvissyöjäksi siirtynyt, mutta olen viime vuosina vähentänyt punaisen lihan käyttöä ja pyrkinyt lisäämään kasvisruokia ruokavalioon. Broileria ja kalaa menee vielä usein. Punasta lihaa en kotona käytä enää kuin satunnaisesti. Tofua käytän ja esim paneeria. Mifuun mulla nyt kivanoloinen ohje, joten sitä pitää kokeilla. Härkikset, nyhtökaurat ym vielä myös kokeilematta.

Soijajogurtteihin mulla on vähän vaikea suhde, koska mun henki alkoi haista tosi pahalle kun kokeilin noita syödä. Oli pakko lopettaa syöminen, koska varmaan ollut ihan hirveää kanssaihmisille kun meinasin itsekin pyörtyä siihen käryyn. Siksi soijarouheenkin kokeilu jäänyt.

Monet ehdottaneet pastaruokia, mutta mä en oikein voi pastaa syödä, joten mulla ne eivät ole vaihtoehtona.

En tiedä tuleeko koskaan kokonaan luovuttua broilerista ja kalasta. Etenkin broilerista mulla on pari luottoruokaa, joita teen kun en jaksa tehdä muuta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 11:42:18

Ihan ensiksi pitää hyväksyä se, että lihaa ei ole kasvisruokavioliossa ja on asenteesta kiinni onko kaikki muut huonoja kopioita vai tekeekö ihan uusia ruokia ja,asennoituu uudelleen. Eri mauistakin voi oppia pitämään.

Itsellä nirsona ongelma oli liha. Siinä on jänteitä, kalvoja, suonia, läskiä....

Sen sijaan tykkään tosi paljon esim. linsseistä ja pavuista. Soijapalat ovat ihanan sitkeitä ja tofu tosi hyvää maustettuna ja rapeana. Aluksi en tofusta tykännyt, mutta resepti kerrallaan löysin sen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.4.25 11:52:07

Me syödään usein kasvisruokaa, mutta kaikki nuo jäljitelmät, mifut, hernikset, nyhtiksrt jne jätetään kauppaan. Tofu, pavut ja linssit tuovat proteiinia. Osaatko valmistaa papuja, kun sanoit, että suuntuntuma häiritsee? Ne kannattaa jättää napakoiksi ja rapsakoiksi. Linssit korvaavat jauhelihaa monissa ruoissa ja ja mustapavut ovat omiaan moneen - mies tykkää enemmän mustapaputortilloista kuin broileriversioista.

Tuntuu siltä, että sinä et lopulta ole itsekään ihan valmis muutokseen. Kasvisruoanlaitto vaatii erilaista osaamista kuin liharuokien, esimerkiksi maustaminen on tärkeää. Lisäksi kasvisten valmistusajat ovat lyhyitä, älä keitä mössöksi.

Lähettäjä: hirvipaloiporoksi 
Päivämäärä:   10.4.25 12:00:17

Olen lihansyöjä, mutta en tiedä mistä aloittaa.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   10.4.25 12:02:02

Mä oon kans käynyt enemmän syömään kasvisruokaa, mutta mulle myös tulee ongelmaksi kaikki mifut ja nyhtikset kun ne on vaan ihan kamalia.
Töissä aina säännöllisin väliajoin kokeilen jotain mifuun tehtyä makaronilaatikkoa yms mutta roskiin se aina menee. Tofu ja soijakin on aika kamalia.

Päivämäärä:   10.4.25 12:03:03

"suuntuntuma häiritsee? Ne kannattaa jättää napakoiksi ja rapsakoiksi. "

Joo, ei todellakaan kannata.

Päivämäärä:   10.4.25 12:05:55

-*-, juuri lötköjen vihannesten vuoksi monilla on kesäkeittotrauma. Vihannesten ylikypsennys on tosi yleinen keittiömoka. Suomessa ylipäätään moni kypsentää ruokaansa yli. Kuiva broileri ja possu, lohi, josta on valkuaiset kypsennetty pihalle... Ne eivät ole optimaalisin tapa tarjota ruokaa.

Päivämäärä:   10.4.25 12:13:28

Niin, vaan kun osa pitää erilaisesta ruuasta. Itse en voi sietää ollenkaan niitä napakoita kasviksia. Tulee sekä mausta että suutuntumasta mieleen se, kun koulussa pakotettiin syömään kypsentämätöntä porkkanaa, ja sairaalareissuhan siitä seurasi allergikolle. Terveydenhoitaja määki vieressä, että allergia on mielisairaus.

Samoin joku tursulohi, jota ei ole kypsennetty "pilalle". Närästää ja maistuu vielä seuraavana päivänäkin hengityksessä.

Jospa annettaisiin jokaisen pitää mieleisestäön ruuasta.

Lähettäjä: löllö 
Päivämäärä:   10.4.25 12:13:55

Mä en syö veripihviä, joten paistan sen liian kuivaksi ja esim. broccolin paskon myös ylikypsennyksellä.

Päivämäärä:   10.4.25 12:16:22

... , toki saa. Se vaan ei ole se optimaalisin kypsennystapa. Lohi, jonka valkuaiset on kypsennetty ulos on auttamatta kuivaa ja nitisee hampaissa.

Päivämäärä:   10.4.25 12:21:45

Löllö, lihasneste ei ole verta. Ja kypsän pihvin tekeminen ilman, että se on kuiva kengänpohja on myös oma taitolajinsa.

Päivämäärä:   10.4.25 12:24:56

Niin, harva kokki osaa paistaa pihvin kypsäksi ja sitten kiukuttaa :D

Päivämäärä:   10.4.25 12:25:30

Kokeilen ainakin tuota tummasta soijarouheesta tehtyä bolognesea, heti kun saan syötyä nämä pakkasessa olevat valmiit ruuat pois.
Ehkä myös kasvispihvejä voisin kokeilla. Ne menee ainakin sweet chili saucen kanssa alas jos ei muuten. =)

Ja jatkossa lupaan itselleni katsoa ravintoloista myös kasvisvaihtoehdot.

Päivämäärä:   10.4.25 12:37:55

Piti vielä sanoa, että myös rauta ja B-vitamiinit + muut on tiedossa ja syön niitäkin joka päivä. Pääsin juuri raudanpuutteesta eroon ja sain arvot ylös, joten en halua koskaan enää palata siihen että ne taas laskee.

Päivämäärä:   10.4.25 12:50:28

... , eipä tuo rakettitiedettä ole. Pinnat pannulla ja paistomittarin kanssa uuniin + huomioidaan vetäytymisen aikana tapahtuva kypsyminen.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   10.4.25 13:29:33

Syömisestäkin tehty ongelma,kysy vaikka martoilta.

Päivämäärä:   10.4.25 13:33:05

''Mä ihmettelen tätä proteiinista kohkaamista, miksi siitä pitää lihaa syövän murehtiä. Onko aloittaja joku kestävyysurheilija joka treenaa johonkin maapallon ympärijuoksuun. Normi ruuassa on riittävästi proteiineja. Kasvisruuassa vähemmän mutta jos kala, muna pavut jne menee ei syytä huoleen. Suuri ihmetys miksi haluat kasvissyöjäksi, onko kyse kaverien paineeta vai mistä. Kuten joku sanoi että jos lihan syönti ei ole eettinen ongelma, vähennä sitä, älä lopeta.''

- Itseasiassa jos haluan pitää kalorit tietyssä määrässä (etten liho), niin silloin pitää oikeasti katsoa että niitä proteiineja oikeasti tulee. En tiedä muista, mutta mulla ainakin ne jää helposti vähän vajaaksi, JOS en kiinnitä huomiota. Mulle sais tulla 100 g päivässä proteiinia, ei haittaa vaikka enemmänkin, kun liikun jonkin verran.

Kananmunat ei oikeen aina uppoa, samoin pavuista en oikein välitä. Ennen sain suurimman osan proteiinista siitä lihasta ja kanasta! Joten kun jätän ne pois, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että jostain sitä täytyy keksiä tilalle?

Ja miten niin ''suuri ihmetys miksi haluat kasvissyöjäksi'' - no oisko vaikka useamman ihmisen silmät avautuneet vihdoin eläinruokateollisuudelle + tietty terveydellinen näkökulma. Ei todellakaan ole kavereiden paineesta, vaan ihan oma ajatus. Mulla ei ole tapana kopioida muilta ajatuksia.

Päivämäärä:   10.4.25 13:34:41

''Syömisestäkin tehty ongelma,kysy vaikka martoilta.''

Miksi kysyisin, kun kysyin jo heppanetistä ja sain hyviä vastauksia? Ihme tyyppejä sitä onkin liikkeellä nyt. :D

Jollekin toiselle tämä voisi olla ongelma, minulle se on kysymys johon etsin vastauksia.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   10.4.25 13:42:04

Hötönetis on parhaat vinkit varmaan sulle.

Päivämäärä:   10.4.25 13:44:26

''Ei voi auttaa, vaikutat liian nirsolta jolla pyörii vain proteiinihokema päässä. Syötkö nykyään mitään kasviksia, ainakin tuon listasi mukaan et.''

- Et tainnut lukea koko ketjua. Nimittäin jos olisit lukenut, olisit huomannut myös tämän olennaisen viestini:

''Mietin, että on mulla silti onneksi perusruokavalio ollut aina suht terveellinen, että kasviksia on ennenkin mennyt paljon, mutta lähinnä salaateissa tai ainakin erillään lämpimästä ruuasta.
Välipaloina syön jogurttirahkaa johon laitan runsaasti marjoja, leipänä syön vain ruisleipää, en käytä leikkeleitä. Leivälle menee joko juustoa tai sitten tomaattia/kurkkua/paprikaa. Maitoa tulee juotua puolisen litraa päivässä kaakaon ja teen muodossa.''

Eli kyllä, kasviksia tulee kyllä syötyä muutenkin, oli vain nuo lämpimät ateriat hakusessa ja mietinnässä!!

Voi kunpa ihmiset joskus lukisivat koko ketjun ajatuksella. Proteiinista kohkaan sen takia, että mikään 50 g päivässä ei riitä mulle. Sen verran saan ehkä kasaan ilman lihaa tai kanaa. Että semmosta tänään.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.4.25 13:44:56

Lihan vähentäminen on hyvä vinkki. Valitse kasvista aina kun sitä voi valita ja etsi ne omaan makuun sopivimmat kasvisvaihtoehdot. Älä ole liian tiukka ja jyrkkä, kerrasta poikki en syö lihaa enää koskaan ajattelutapa ei välttämättä tuo parasta lopputulosta. Itse en ole kasvissyöjä mutta en ole syönyt lihaa vielä tänä vuonna.

Päivämäärä:   10.4.25 13:45:17

''Hötönetis on parhaat vinkit varmaan sulle.''

Kyllä, niin kuin huomaat, olen saanut tässä ketjussa jo paljon ohjeita ja vinkkejä.

Lähettäjä: Arska 
Päivämäärä:   10.4.25 13:55:09

Mielestäni syöminen noin yleensäkin on yliarvostettua, ma oln prjäänny jo vosia symättä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.4.25 14:02:39

Aloittaja. Aloita siitä, että teet kasvisruokaa mikä maistuu, et välitä proteiineista. Ota ne proteiinit vaikka just proteiinipirtelö-jauheista.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   10.4.25 14:18:26

Joo ei mitään napakoita kasviksia, kiitos. Mä muussaan mieluiten kaikki eli mulle ei ole ylikypsää. :)

Muitten tekemät kasvisruoat on hyviä, mutta itse en osaa maustaa. Mitä mausteita kannattaisi ostaa ja käyttää?

Päivämäärä:   10.4.25 14:26:52

Sohvapöytä, muussaat siis vaikkapa parsan, ruusukaalit, pavut mössöksi? Ok. Ei muuta lisättävää. Mahtaa olla mielenkiintoisen näköistä.

Päivämäärä:   10.4.25 15:47:52

Moni kasviproteiini tuodaan maista joissa asukkaat tarvitsisivat sen itse mutta se on heille liian kallista joten se kuskataan länsimaisen hyväosaisen kasvissyöjän/ vegaanin ruuaksi.

Lähettäjä: Ääää 
Päivämäärä:   10.4.25 15:52:47

Ap, kasvisruokien laitossa tärkeintä on maustaa ne. En itsekään syö mitään soijaa tai muuta vaan pelkkiä kasviksia. Kannattaa hankkia kasvisruokakeittokirja!

Päivämäärä:   10.4.25 16:01:50

Laitoin pari kasvisruokakirjaa varaukseen kirjastosta. =)

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   10.4.25 16:06:51

” Kannattaa hankkia kasvisruokakeittokirja!”

Netti on pullollaan ohjeita. Esim Chocochilli ja vegeviettelys. Ovat toki vegaaneja, mutta niistä voi soveltaa kasvisversiot.

Päivämäärä:   10.4.25 16:08:59

Chocochilin kirjan laitoin juuri varaukseen siis. Tykkään ihan fyysisistä kirjoista, vaikka netistäkin voisi selailla...

Päivämäärä:   10.4.25 16:11:45

"Moni kasviproteiini tuodaan maista joissa asukkaat tarvitsisivat sen itse mutta se on heille liian kallista joten se kuskataan länsimaisen hyväosaisen kasvissyöjän/ vegaanin ruuaksi."

Kuten esimerkiksi? Suomessa käytetään eurooppalaista soijaa.

Päivämäärä:   10.4.25 16:25:51

Huomautan että myös aikuisen täytyy tottua uusiin makuihin, ei vain lasten.

Muistan kun halusin alkaa syömään hapankaalia suolisto/terveysvaikutusten vuoksi. Se haisikin aivan sikalalle, hyvä kun samassa huoneessa pystyin olemaan. Aika monta purkkia meni niin, että kykenin kustakin purkista syömään vain haarukallisen ja sitten yhtenä päivänä ihan yllättäen huomasin että sehän oli herkullista.

Joku pavut esimerkiksi, ne on tosi miellyttävän mietoja ja kannattaa opetella syömään monella tavalla. Pirkka myy tetroissa monia papulajikkeita, valko- ja ruskeapavuista kannattaa aloittaa. Valuta neste pois, sitten ne voi lisätä ruokaan, salaattiin, keittoon tai kuumennettuna ja maustettuna syödä paljastaan.

Kasvissyönti on aika helppoa kun viljassakin on niin paljon proteiinia. Ihan vaan kaurapuuroa ja leipää syömällä saa ison osan normi-ihmisen proteiinitarpeesta.

Päivämäärä:   10.4.25 16:28:07

Onhan noita tuollaisia viljoja joiden viljelijöillä ei ole enää sitä varaa syödä kun sitä tuodaan länsimaihin. Kvinoa ainakin yhdessä kohtaa, ja muistelisin että ehkä amarantti?

Tattari on muuten täydellinen proteiini.

Päivämäärä:   10.4.25 16:33:00

Mitä kasvisproteiineja tuodaan köyhistä ulkomaista joiden viljelijät eivät sitä voi syödä? Jos kyse amarantista ja kvinoasta jotka mainittu, en tiedä ketään joka olisi jotain amaranttia edes maistanut ja kvinoakin varsin marginaalissa, tyyliin kerran vuodessa ravintolan salaatissa-tuote.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.25 16:44:39

Muutamia ehdotuksia kasvissyöjältä (itse tosin tykkään feikki-lihatuotteista, tofu, tempeh ym. Ne ovat tottumiskysymys!)
- Tofu maistuu paremmalta kun pyörittelet maissitärkkelyksessä ja paistat öljyssä paistinpannulla, tulee ihanan rapeaa. Sitten joku aasialaistyylinen esim sweet&sour kastike.
- Tykkäätkö kikherneistä/hummuksesta? Näissä on proteiinia ja menevät monessa muodossa. Uunissa rapeaksi paistetut kikherneet on tosi hyviä, kannattaa hakea ohjeita netistä. Erilaiset wrapit ym tosi hyviä.
- Soijarouhe jauhelihan korvikkeeksi on helppo vaihtari.
- Juustot esim halloumi, paneer, feta (salaatti, pastat jne) helppoja vaihtoehtoja myöskin ja menevät yllättävän moneen ruokaan.
- Kvinoassa on proteiinia ja hyvää esim salaatin kanssa.
- Linssit, pavut. Esim aloitat vaikka sillä että vaikka lasagneen 50/50 jauhelihaa ja linssejä. Tai chili sin carne pavuista.

Itse olin joskus tosi nirso, nyt menee kaikki. Sanoisin että kannattaa asennoitua positiivisesti ja ennakkoluulottomasti, tilata hyvissä ravintoloissa kasvisvaihtoehtoja ja huomaat että kasvisruoka voi olla tosi hyvää.

Ehdottomasti kannattaa käyttää valmiita kasvisreseptejä vaikka netistä tai hakea joku kasvisruokakirja kirjastosta. En varmasti olisi yhtä positiivinen kasvissyönnistä jos olisin yrittänyt tehdä vaan kasvisversioita tutuista ruoista sen sijaan että olisin kokeillut ennakkoluulottomasti tehdä kaikenlaista.

Jos vaihtoehtoja on liikaa niin kannattaa esim hakea mitkä kasvikset ovat sesongissa ja tehdä sen mukaan ruokia, maistuu paremmalta ja on ympäristöystävällistä.

Päivämäärä:   10.4.25 18:03:21

Kiitos viivalle listauksesta.

Tuosta listauksesta tosiaan tummaa soijarouhetta uskallan kokeilla ja ehkä myös kvinoaa. Sanoit, että se menee esim. salaatin kanssa, siis kuivana / keitettynä / miten? Sori tyhmä kysymys, mutta en ole koskaan tehnyt kvinoasta yhtään mitään.

Soijarouheesta tehtyä bolognesea ajattelin siis kokeilla ja vaikka pyöryköitä myös, tai ihan vaan kasvispihvejä jos löydän hyvän ohjeen, että ne pysyvät kasassa.

Jos näistä nyt aloittaisi? Ja sitten tosiaan ravintolassa ottaisi pikkuhiljaa kasvisvaihtoehdon. En käy kyllä missään hienoissa paikoissa mutta anyway. =)

Päivämäärä:   10.4.25 18:36:04

Kvinoaa on muuten ihan suomalaistakin.

Ja se, että viljelijällä ei ole johonkin varaa ei vielä kerro mitään. Oleellista on milkainen elintaso muuten on ja mitkä viennin kokonaisvaikutukset on.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.4.25 19:13:05

Syötkö, aloittaja, sieniä? Uunissa paistetut, täytetyt herkkusienet ovat todella hyviä jos tykkää sienistä. Kannat pois, ja täytteet omien mieltymysten mukaan. Kuten jokin maustettu tuorejuusto, tai ripaus suolaa ja sipulijauhetta ja tavallista juustoa joka sulaa uunissa ihanaksi kuorrutteeksi. Itse tapaan kietaista ne pekonisiivun, mutta kasvisvaihtoehtona menevät oikein hyvin ilmankin.

Syötkö pinaattia? Tee pinattikeittoa reilusti, niin voit käyttää lopun seuraavana päivänä vaikka pinaattilättyihin. Kananmunaa keiton sekaan niin on ruokaisampaa, ja kun tekee itse siitä saa juuri niin ohutta tai paksua kuin itseä miellyttää. Ja ne itsetehdyt pinaattilätytkin ovat aivan toista luokkaa kin kauppojen valmislätyt.

Makaronimössö toimii myös kasvisversiona. Keitettyä makaronia ja sekaan niitä kasviksia mistä pitää, tilkka kermaa ja pari viipaletta cheddarjuustoa jos siitä pitää. Minusta antaa kivasti makua.

Pyttipannustakin voi tehdä kasvisversion kun paistaa eri juureksia pannulla. Joidenkin mielestä keitetty kananmuna palasina kuuluu pyttipannuun, toisten mielestä ei. Sekin oman maun mukaan. Tosin eri juurekset kypsyvät eri tahtiin joten se pitää muistaa ottaa huomioon, mutta hyvää tulee siitäkin. Mausteita sen mukaan mistä pitää. Itselläni yleensä sipuli- ja paprikajauhe, ceyenne ja tuore chili. Nämä mausteet toimivat myös makaronimössössä, mutta niiden kanssa en laita cheddaria.

Proteiineista en tiedä yhtään mitään, sekasyöjä kun olen, mutta mm. näitä kasvisruokia tulee syötyä verrattain usein.

Ai niin, oletko maistanut kurpitsakeittoa? Myskikrpitsasta, tuoreesta chilistä ja kookosmaidosta saa ihanaa keittoa, ja samoista aineksista saa myös maistuvan uuniruan ellei keitto maistu. Uuniruokana helpompi valmistaa kun ei tarvitse keitellä.

Itse suosin myskikrpitsaa, mutta halloween- ja hokkaidokurpitsa toimivat myös.

Päivämäärä:   10.4.25 20:00:02

Nahadi: No kun tässä tulee juuri ne omat päänsisäiset ruokarajoitteet aika rajusti vastaan. En siis kestä kaikkien ruokien suutuntumaa tai makua. Kai se jotain nepsyherkkyyttä on tämäkin, vaikkei mitään diagnooseja olekaan. :D mutta hyvänä esimerkkinä, samalle lautaselle en ikinä laita salaattia ja kastiketta, koska maut ne eivät todellakaan saa sekoittua keskenään! Mulle on ihan sama mitä ihmiset ajattelee tästä.

Mutta sienet, huh, anteeksi mutta ne on varmaan inhokkini numero 1. Ihan sama onko herkkusieniä purkista vai sieniä metsästä, en vaan pysty. Pinaattikeittoa söin joskus, ei ollut mun makuun yhtään. En tiedä mikä siinä etoi. Myös juustot on vähän niin ja näin. Leivällekin kelpaa sain yksi tietty juusto. :D

Mutta, kaikista noista rajoitteista huolimatta ette varmaan usko, että syön silti aika monipuolisesti niitä ruokia, joita pystyn syömään!

En ole helpoin tapaus tässä aiheessa, mutta mä yritän ja aloitan tosiaan jostain.

Päivämäärä:   10.4.25 20:00:23

*Najadi, anteeksi Nahadi

Päivämäärä:   10.4.25 20:00:56

No nyt meni sekoiluksi Najadin nimimerkin kanssa :D

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   10.4.25 20:27:47

Kolme luottokasvisruokaani, joita on lähes aina pakastimessa odottamassa,:

- linssikeitto / Yellow mood
- linssibolognese / K-ruoka; tähän lisään vielä tummaa soijarouhetta
- sienirisotto / oma reseptini

Linssikeitossa ja bolognesessa linssit hautuvat ihan pehmeiksi ja hajoavat, mutta jos tekstuuri silti häiritsee, voit vielä surauttaa sauvasekoittimella tasaiseksi.

Myös kookoscurry / Iman ja Leena on ihan huippuhyvää, jos tykkää kookoskanasta.

Päivämäärä:   10.4.25 20:37:00

Miltä nuo linssit oikeasti maistuu? En tiedä mistä olen saanut niihin ihan hirveät ennakkokäsitykset...

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.4.25 20:46:12

Aloittaja, minä onnistuin kirjoittamaan oman nimimerkkini väärin kolme kertaa peräkkäin. Sormet toimivat eri tahtiin kuin ajatus, minkä lisäksi näppis ei toimi knnolla vaan jättää välillä kirjaimia välistä.

Mutta asiaan. Onnistuin siis löytämään kaikkea mitä et voi syödä! ;D En minä siitä lokkaannu jos et pidä ehdotuksistani. Tunnen itsekin ihmisiä jotka eivät voi sietää sieniä (ne kuulemma kuuluvat metsiin ja jalkapohjiin, eivät lautasille), ja tiedän myös että kaikki eivät pidä pinaatista. Siksi kysyinkin syötkö niitä. Sieniin voi toki laittaa mutakin täytettä kuin juustoa, muutta se nyt on saman tekevää kun ne sienet kerran on poissuljettu vaihtoehto.

Mutta miten vaikka se kurpitsa? Siitä tosiaan saa monenlaisia ruokia. Tosin näissä minun ehdotuksissani on kookosta eivätkä kaikki tykkää siitäkään.

Curryn minä unohdinkin mausteista! Kookoscurry on tosi hyvää, oma suosikkini on punainen currytahna.

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   10.4.25 20:56:52

Pitää vain kokeilla eri tuotteita ja reseptejä.

Itse käytän paljon Hernistä.

Tofu vaati totuttelua. Savutofukiusaus, siitä kannattaa aloittaa.

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   10.4.25 21:07:39

Olen ollut samassa tilanteessa. Useiden vuosien aikana olen onnistunut muuttamaan ruokailutottumukseni. Nyt kasvisruoka on se normi ja punainen liha on asia mihin en halua enää koskea. Itse en todellakaan syö mitään "tofua ja soijaa". No kalaa syön kyllä sen terveellisyyden takia ja soijajogurtit ovat parhaita. Yksiä parhaimpia kasvisraudan lähteitä ovat mm. herneet ja linssit. Minulle kätevintä oli että ostin kaksi keittokirjaa, mistä lähdin opettelemaan kasvis- ja kalaruokien tekoa. Lempiruokiani on nykyään esimerkiksi hunajaiset uunijuurekset ja kala, myskikurpitsalinssipata, itse tehty hernekeitto jne. Tässä esimerkkejä päivän ruokailusta:
Aamu: kaksi leipää, missä päällä vihanneksia, pinaattia, rucolaa, yrttejä. Kupillinen soijajogurttia ja kahvia.
Lounas töissä: Erilaisia pähkinöitä, omenaa, porkkanaa jne. Joskus pakkaan mukaan ihan kunnon aterian jos kotona oli valmiina.
Päivällinen kotona: Iso kasvis- tai kala-ateria. Jälkiruoaksi yleensä joku pulla.
Iltapala: puuroa mustikoilla tai maapähkinävoilla. Kylkeen ehkä kauramaitoa ja vaikka kaakaota. Joskus saattaa olla kalaa iltapalaksi.

Päivämäärä:   10.4.25 21:09:47

"Nyt kasvisruoka on se normi ja punainen liha on asia mihin en halua enää koskea. Itse en todellakaan syö mitään "tofua ja soijaa". No kalaa syön kyllä sen terveellisyyden takia ja soijajogurtit ovat parhaita. "

En syö tofua ja soijaa, mutta syön soijajugurttia?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.4.25 21:19:16

Beyond Meatin pihvit ovat tosi hyviä (löytyy pakastealtaasta, halvin on vähän yllättäen 2 kpl paketti K-kaupasta). Sinkkuna helppo paistaa myös yksi kerrallaan, ja ovat todella täyttäviä. Näistä tulee myös parhaat hampurilaiset (myös lihansyöjien mielestä), ainakin meillä höysteineen tehtynä.

Päivämäärä:   10.4.25 21:20:34

Minä tykästyin papuihin viimeistään kun söin aivan tolkuttoman hyvää bataattisalaattia, johon tuli paahdetun bataatin lisäksi valkoisia isoja papuja, couscousia, persiljaa, (paljon) valkosipulia, sitruunaa ja valtavat määrät oliiviöljyä. Suosittelen kokeilemaan tuonkaltaisia ruokaisia salaatteja, ne voivat yllättää.

Muuten kehottaisin minäkin vähentämään ja jatkamaan liharuokia: osan jauhelihasta korvaa soijalla tai kasviksilla niissä jauheliharuuissa helposti. Chili sin carnessa suosittelen kokeilemaan niitä linssejä ja vähentämään jauhelihaa asteittain siinäkin, sileäksi ajettu linssi- tai bataattikeitto ajaa lounasruuan asiaa helposti. Jos leipäjuusto menee alas, niin siitä kannattaa tehdä palakia. Jos asut Helsingissä tai käyt siellä, käy Junky Veganissa syömässä vegaanista mättöä, no chick on lähes kuin kanaa söisi. Samaa löytyy myös loosisterin yhdestä hampurilaisesta.

Minä rakastan parsakaalia voissa paistettuna, sitä voi laittaa ruokaan kuin ruokaan.

Minäkin olen siis sekasyöjä, mutta nykyään teen harvoin muita liharuokia kuin peuraa ja kalaa. Muuten mennään kasvispainotteisella ja minäkin olen vähentänyt kuin huomaamattani, luopumatta aktiivisesti mistään muusta kuin broilerista. Se oli ennen helppo ruoka-aine, kunnes havahduin broilerien täysin sairaaseen jalostusasteeseen. Kanaa syön silloin harvoin kun sitä jostain löydän.

Lähettäjä: Kasvikset 
Päivämäärä:   10.4.25 23:48:00

Kannattaa lukea Viimeistä murua myöten -blogin reseptejä! :) Aivan parhaita.

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   11.4.25 07:43:06

Ällö, saitko jotain kiksejä taas kuittailusta? Et nähtävästi ymmärtänyt tekstini ajatusta, enkä jaksa sitä selittää.

Päivämäärä:   11.4.25 09:01:46

Joo, Ällölle voisi sanoa että poistutko ketjusta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa. Ilmeisesti sinulla on ravintola-alan tutkinto, mikset sillä tietämykselläsi heittäisi jotain vinkkiä, mistä nirso ja ruokatajoitteinenkin tyyppi pääsisi aloittamaan ruokavalion laajentamisen kasvisruokiin?

Kokeilen ensi kerralla tosiaan tuota että vähennän jauhelihaa 50 % ja sen tilalle sitä soijarouhetta. Pitääkö sen maustamisessa huomioida jotain erityistä?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.4.25 13:18:36

Tosiaan, tattaria kun syö, ei tarvitse soijaa.

Tattarinäkkileipä on sitä paitsi hyvää. :)

Päivämäärä:   11.4.25 13:29:52

Annoin täysin asiallisia vinkkejä. Ihmettelin sitä, kun yksi sanoi, ettei syö soijaa ja seuraavassa lauseessa kuitenkin syö soijaa.

Ja winullekin aloittaja annoin vinkkejä jo alkuun, mutta ilmeisesti oli väärä nimimerkki, kun ne eivät kelvanneet? Mitään asiatonta en ole sanonut kellekään.

Päivämäärä:   11.4.25 15:57:47

Viimeistä murua myöden-blogin reseptit on vähän "fiinimpiä" ja erikoisempia vs. alan pioneerin Chocochilin.

Jälkimmäisen reseptit on enemmän sellaista normaalia arkiruokaa joka sopii suomalaiseen suuhun. Tähän keskusteluun on jo linkattu soijarouhepyöryköiden ohje sieltä. Suosittelen ottamaan hänet instassa seurantaan.

Päivämäärä:   2.5.25 13:13:39

Noniin aloittaja täällä taas. Ei oikein mennyt hyvin mun kasvisruokakokeilut. Tein makaronilaatikkoa härkiksestä (tex mex), toista ruokaa soijarouheesta jne.

Noh, lopputulos oli se, että makaronilaatikkoa sain yhden annoksen alas (ei ollut makuelämys) ja toinen ruoka meni roskiin.

Totesin nyt, kun olen viisi (!!!) eri kasvisruokaa kokeillut vuoden sisällä, että ei ole mun juttu. Jatkan entisellä linjalla, niitä ruokia sentään osaan tehdä. :D Ehkä olisi parempi jos lapsesta asti olisi tottunut syömään ja tekemään kasvisversioita...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 13:21:10

Millä tavalla se on parempi syödä tonnikalaa kuin lihaa? Tonnikalan pyynti tappaa suojeltuja lajeja siinä sivussa sujuvasti.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   2.5.25 13:30:24

"Totesin nyt, kun olen viisi (!!!) eri kasvisruokaa kokeillut vuoden sisällä, että ei ole mun juttu. Jatkan entisellä linjalla, niitä ruokia sentään osaan tehdä."

Noh, 5 ruokaa on todella vähän. Uuteen asiaan tottuminen vie aikansa ja jos 5 kertaa vuoden sisällä kokeilee jotain uutta (ja joka kerta vielä erilaista), se on tosi vähän. Uuteen makuun oppiminen voi vaatia sen, että maistelee sitä samaa uutta ruokaa vaikka 10 kertaa. Tai 50 kertaa. Lisäksi oma asenne merkitsee paljon: jos ajatus jo alusta alkaen on, että epäilyttää ja vähän tekee mieli irvistellä ruualle, niin tuskin koskaan oppii. Jos taas asennoituu niin, että haluaa oikeasti syödä tätä ja haluaa oppia, sitä myös voi oppia.

En nyt jaksa lukea koko keskustelua muistaakseni mitä täällä aloittajalle neuvottiin (luin kyllä silloin kun ketju oli viimeksi pinnalla), mutta yksi paha virhe on se, että yrittää tehdä ruuasta mahdollisimman samanlaista kuin tekisi liharuuasta. Ja sitten se maistuu pahalle, kun se ei maistu samalle kuin liharuoka.

Esim. soijarouhemakaronilaatikon voi tehdä niin, ettei edes yritä tehdä samanlaista. Kokeilee jotain ihan uutta. Laittaa vaikka huomattavasti enemmän kasviksia mitä ennen olisi laittanut, kokeilee uusia mausteita. Tavallaan lähtee ihan puhtaalta pöydältä tekemään tätä ruokaa eikä yritäkään saada siitä samanlaista kuin tekisi liharuuasta.

Toinen on se, että ei ajattele että "nyt minä lähden tekemään the Kasvisruokaa". Vaan tekee ruokaa, jossa nyt sattuu olemaan paljon enemmän kasviksia.

on ihan potaskaa, ettäkö kasvisruokaan pitäisi tottua lapsesta asti. Moni syö ihan mielellään kasvisruokaa eikä kaikkia ruokia edes mielletä kasvisruuaksi. Puurot (kaura, riisi, manna...), kasvissosekeitot, porkkana- ja pinaattiletut, hernekeitto, munakkaat... Nämä on kaikki kasvisruokaa ja maistuvat monelle joka sanoo ettei syö kasvisruokaa.

Ongelma ei siis ole kasvisruoka vaan se, että käyttää uusia aineksia. Eihän moni tykkää vaikkapa maksasta, veriruuista, simpukoista, graavikalasta ja monesta muusta ruuastakaan, jos ei ole tottunut näitä syömään. Mutta ei kukaan sano "en tykkää liharuuasta", jos oikeasti tarkoittaa, ettei tykkää siitä maksasta, verestä ja vaikka puolikypsästä lihasta.

Eli kasvisruuan kanssa sama homma. Pitää vaan löytää ne mistä tykkää ja suhtautua asenteella "haluan oppia valmistamaan uudenlaisia ruokia". Harva onnistuu aina ekalla kerralla, kun tekee jotain uutta.

Päivämäärä:   2.5.25 14:00:45

Nojoo, olihan mulla ennakkoluuloja kyllä, myönsin sen jo ekassa viestissä. :D Mutta en tiedä, ei vain huvita kokeilla enää, kun viisi kertaa menee pieleen ja saa heittää ruokaa roskiin. Normaalisti en heitä koskaan ruokaa roskiin.

Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille, halusin vain tulla päivittämään miten kokeilut meni, kun lupasin. :)

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   2.5.25 14:05:03

Kiinnostaa vielä, että miten ruoka oli niin pahaa, että sitä ei voinut syödä lainkaan? Kyllä itselläkin käy aina välillä niin, että ruoka on pahaa. Mutta ei se yleensä koksaan ole syömäkelvotonta, jos ei nyt tyyliin polta pohjaan tai laita aivan liikaa suolaa tms. Eli joskus vaan syödään vähän huonompaa ruokaa.

Maistoitko ruokaa tekemisen ohessa? Eli yrititkö miettiä MIKSI ruoka epäonnistuu?

Eihän esim soijarouhe edes kovin vahvasti maistu millekään. On siinä tietty ominaismakunsa, mutta se on aika mieto ja helppo peittää vahvalla maustamisella. Jos esim. soijarouhemakaronilaatikossa on runsaasti makaronia, kasviksia, juustoa, kermaa ja mausteita, en oikein ymmärrä miten se soijarouhe voisi niin vahvasti maistua läpi, että ruoka pitäisi roskiin heittää.

Päivämäärä:   2.5.25 14:13:13

No se nyt vaan oli omalla tavallaan pahaa. Ei tehnyt mieli syödä tai ottaa evääksi töihin. Ruuan kuuluu mielestäni olla oikeasti hyvää, ja noista kokeiluistani ei yhdestäkään sellaista tullut. Case closed. :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.