Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  E pillereistä minipillereihin vaihto

Lähettäjä: Kokemuksia 
Päivämäärä:   9.4.25 22:22:22

Pillerien vaihto edessä ja kovasti mietityttää mitä oireita tästä nyt voi seurata. E pillereitä olen syönyt vuosia ilman oireita, mutta mitenköhän käy kun vaihtaa minipillereihin. Onko kokemuksia? Kiinnostaa myös että viekö minipillerit kokonaan menkat pois? Syötkö myös lumepillerit (eli ns. Tauon) vai pelkästään hormonia sisältäviä putkeen?

Re: E pillereistä minipillereihin vaihto

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.4.25 22:32:50

Kiinnostaa, että miksi vaihdat, jos kerran oireita ei ole? Kysyn ihan mielenkiinnosta.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   9.4.25 22:36:26

Joskus vuosia sitten vaihdoin minipillereihin pahan virallisen migreenin vuoksi. Alkuun oli tiputteluvuotoa, mutta sen jälkeen jäi menkat kokonaan pois. Iho ja päänahka muuttui tosi rasvoittuvaksi, ja kasvoihin tuli näppyjä. Iho ei parantunut reilussa vuodessa, ja jotenkin kummasti myös atooppinen ihottuma alkoi pakenemaan, joten ihotautilääkärin suosituksesta lopetin ne minipilleritkin. Ihon kunto lähti paranemaan ja atopiakin rauhoittui melkein heti. Nyt vuosia myöhemmin mulla on matalahormooninen kierukki, ja onneksi sen kanssa ei vaikuta tulevan haittavaikutuksia.

Päivämäärä:   9.4.25 22:39:49

Migreenit tehneet paluun ja lääkäri suositteli kokeilemaan auttaako pillerien vaihto.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.25 07:44:43

Ehdottomasti vaihdettava, jos on aurallinen migreeni.
Minulle minpilllerit toivat vuotohäiriön, jonka myötä vuodotonta aikaa oli lopulta vähemmän kuin vuodollista. Hormonikierukka sitten lopulta toi avun tähän.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   10.4.25 07:52:59

Minulla oli käytössä minipillerit useamman vuoden. Sama kävi kuin edellisellä: vuotohäiriö, jonka myötä vuodotonta aikaa oli lopulta vähemmän kuin vuodollista. Kierto aivan sekaisin. Esimerkiksi viikko vuotoa, viisi päivää vuodotonta, 12 päivää vuotoa..
Vaihdoin ehkäisypilleriin ja nyt ei vuoda ylimääräisiä.

Päivämäärä:   10.4.25 08:49:54

Ei onneksi ole aurallinen migreeni ja alunperin yksi syy epillereiden aloitukseen on ollut myös raudanpuute ja anemia, joten jos vuodot ei pysy minipillereillä kurissa niin vaihtoon menee.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   10.4.25 20:17:53

Ei kannata

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 20:45:34

Jouduin aurallisen migreenin takia vaihtamaan e-pillereistä minipillereihin. E-pillereillä oli kellontarkat "menkat" (eli parin päivän niukka tyhjennysvuoto taukoviikon aikana) ja sopivat kaikin tavoin hyvin. Vaihdoin minipillereihin, joissa sama vaikuttava hormoni, mutta tiputtelua ja välillä runsaampaakin vuotoa vähän jatkuvasti, joskin epäsäännöllisesti. Monina kuukausina vuodollisia päiviä on enemmän kuin vuodottomia, joskus tulee vuotoa kaksi-kolmekin viikkoa putkeen. Vuodottomia päiviä saattaa olla 1-10 putkeen. Lisänä turvotusta, vaikka tämän pitäisi olla nesteitä poistava merkki... Pääosin syön myös lumepillerit, mutta välillä kokeillut syödä putkeen - ei vaikutusta, ei eroa kummin sitten teenkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 20:47:56

Mulla e-pilleri ei pitäneet menkkoja pois. Kuukautiset tuli väkisin vaikka kuinka söin pillereitä putkeen.

Minipillerit vei heti kuukautiset pois. Jotkut sanoo että ne ei toimi ja kun kysyy, kertovat että syövät lumeet (!!!!) ja ottavat muutenkin mihin sattuu kellonaikaan. Jos mineillä haluaa vuodottomaksi, ne on tehokkaat mutta lumepillereitä ei saa syödä ja kannattaa tähdätä suunnilleen samaan aikaan ottamiseen. Ei niin että joku päivä ottaa aamulla ja toisena päivänä vasta illalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 20:48:44

Niin ja tosiaan vähintään 3kk pitää lusia mahdolliset sivuoireet koska sen aikaa keholla kestää sopeutua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 20:51:54

"Minipillerit vei heti kuukautiset pois. Jotkut sanoo että ne ei toimi ja kun kysyy, kertovat että syövät lumeet (!!!!) ja ottavat muutenkin mihin sattuu kellonaikaan. Jos mineillä haluaa vuodottomaksi, ne on tehokkaat mutta lumepillereitä ei saa syödä ja kannattaa tähdätä suunnilleen samaan aikaan ottamiseen. Ei niin että joku päivä ottaa aamulla ja toisena päivänä vasta illalla."

Minipillereissähän ei edes ehkäisyteho välttämättä säily, jos syö miten sattuu... Kyllä ne aika tunnilleen pitää ottaa. Mutta lumepillerien idea nimenomaan on se, että ne ohjaisivat sitä kehoa ajoittamaan mahdollisen tyhjennysvuodon siihen väliin. Itselläni ei valitettavasti vaan toimi (vaikka e-pillereillä tuli tasan sen taukoviikon aikana), mutta ei auta sekään, että syö putkeen. Itse olen jo kolmisen vuotta näitä käyttänyt, enkä näköjään vieläkään menetä uskoani siihen, että ehkä joku päivä tasaantuu... :-)

Lähettäjä: Hi 
Päivämäärä:   10.4.25 20:53:35

Vaihdat vaan. Niin yksilöllistä, ettei tällanen random huutelu foormilla kerro yhtään mitään. Lääkäri tod.näk. märää sen pillerin mitä toivot (koska positiivinen plasebo vaikutus), mutta kantsii googlailla minipillerien eroja. Esim. Jotkut nesteenpoistajan johdoksia jne eli ota etukäteen selvää mikä on itsellesi sellanen, minkä kanssa ehkä aiemmin ollut ongelmia valitse sen mukaan. Harvemmin perusterkkalääkäri ottanut minipillerien eroista selvää, joten sinun on tehtävä se itse. Arvalla se minipilleri merkki lähtee jos pyydät vaan jonkun.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.4.25 21:35:12

Minipillerit veivät menkat kokonaan pois, alkuun iho rasvoittui ja kuivui vuorotellen ja oli myös vaihdevuosioireita. Muutama kuukausi, niin kaikki normaalisti. Ei kannata heti luovuttaa, jos oireita onkin.

Minun mineissä ei ole mitään lumepillereitä, otan pillerin joka päivä.

Vaihto tehtiin koska ikää oli yli 40. Pois en vaihtaisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.