Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi "vain" seurustellessa pitäisi olla

Lähettäjä: toistensa avaimet? 
Päivämäärä:   9.4.25 15:20:16

Kun asutaan omissa (omistus)asunnoissa ja talouksissa ja seurustellaan jo pidempään, miksi pitäisi olla avaimet toistensa asuntoon? Toki silloin kun ollaan esim. viikonloppua tai muuten useampia päiviä viettämässä toisen luona, voi toiselle antaa avaimen ettei tarvitse töistä tai kaupasta tullessa soitella avaamaan mahdollista alaovea, mutta mitä sillä muulloin tekee?

Tällaisesta asiasta kuitenkin joutuu riitelemään kun se nyt vaan "kuuluu" antaa se avain jos on tosissaan ja jos ei halua vaihtaa avaimia niin se on tarkoittaa epäluottamusta ja nönnönnöö. Jos on tarkoitus asua omissa asunnoissa niin minun logiikallani silloin myös on omat asunnot ja avaimet vain sinne omaan asuntoon.

Miksi pitäisi antaa toisilleen avain kun "vain" seurustellaan eikä asuta yhdessä?

Re: Miksi "vain" seurustellessa pitäisi olla

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.4.25 15:22:14

Avainten antaminen tietysti tarkoittaa sitä, että saa tulla ja mennä miten haluaa. Jos ei niitä avaimia halua antaa, se tarkoittaa, että aina pitää sopia jokainen kyläily erikseen. Jos toinen haluaa vapaan pääsyn seurustelukumppanin luo ja toinen ei halua, niin onhan se ristiriita suhteessa.

Mikään pakko sitä avainta ei ole antaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.4.25 15:25:25

No jos todella vain seurustellaan, eikä oikeasti eletä parisuhteessa eri osoitteissa, niin silloin ei varmaankaan ole tarvetta toisen asunnon avaimille. Jos kuitenkin eletään vakaassa parisuhteessa, vaikkakin eri asunnoissa, niin en nää mitään syytä, miksi kummallakin ei oli avaimia kumpaankin asuntoon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 15:27:40

"Jos toinen haluaa vapaan pääsyn seurustelukumppanin luo ja toinen ei halua"

Minä ainakaan en haluaisi, että seurustelukumppani voisi luuhata luonani miten haluaa. Ihan siistä syytä, että minulla on muutakin tekemistä ja sisältöä kuin seukkaus ja kumppani, joten jos hän vain tulisi luokseni voisi hyvin olla etten olisi paikalla vaan kaverin luona, harrastuksissa, shoppailemassa tmv ja sitten voisi tulla nillitystä siitä, että en ollut kotona. No en, kun koko maailman keskipiste ei ole suhde ja mies. Joka tapauksessa täytyisi sopia, koska nähdään että sopii molempien ohjelmaan, joten avaimen antamisesta ei olisi sen kummempaa hyötyä kuin ettei tarvitsisi avata ovea.

Lähettäjä: ?????? 
Päivämäärä:   9.4.25 15:32:26

"No jos todella vain seurustellaan, eikä oikeasti eletä parisuhteessa eri osoitteissa, niin silloin ei varmaankaan ole tarvetta toisen asunnon avaimille. Jos kuitenkin eletään vakaassa parisuhteessa, vaikkakin eri asunnoissa, niin en nää mitään syytä, miksi kummallakin ei oli avaimia kumpaankin asuntoon."

Oikeasti parisuhde eri osoitteissa? Vakaa parisuhde eri asunnoissa?

Ollaan aikuinen pariskunta, useampi vuosi oltu yhdessä ja asuttu omissa omistusasunnoissa. Ei ole tarkoituskaan muuttaa yhteen, ei minkään vuokra-asuntojen tukikikkailujen (kun ei vuokralla asuta) tai muidenkaan syiden takia siis asuta omissa asunnoissa vaan ihan koska molemmat halutaan. Onko meillä siis oikea parisuhde vai ihan vaan jotain säätöä :D

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.25 15:37:36

On hyvä olla vara-avain ja pääsy läheisen asuntoon. Nykyisessä suhteessa, kun molemmat asuivat alkuun omissa taloissaan, avaimia ei vaihdettu, vaan kerrottiin, missä vara-avain on.

Päivämäärä:   9.4.25 15:38:47

Siis tuo koskee vain minun elämääni, toisten ei tarvitse missään nimessä vaihtaa avaimia, jos eivät halua tai se ei ole tarpeellista.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   9.4.25 15:41:15

"saa tulla ja mennä miten haluaa. Jos ei niitä avaimia halua antaa, se tarkoittaa, että aina pitää sopia jokainen kyläily erikseen."
"Joka tapauksessa täytyisi sopia, koska nähdään että sopii molempien ohjelmaan"

Tämä. Mitä se kumppani avaimineen toisen kämpillä itsekseen tekisi jos tulisi ja menisi miten haluaa eikä toinen olisi kotona? Tietenkin sovitaan etukäteen, että tavataan silloin ja tuolloin. Harvempi varmaan on aina kotona paitsi töissäkäynti, joten tarviihan se kyläily sopia.

"jos ei halua vaihtaa avaimia niin se on tarkoittaa epäluottamusta"

Tuosta tulee mieleen, että haluaako avaimen siksi, että pääsee tonkimaan paikkoja ja hankkimaan tietoa ja kun ei saa, se on sitten "epäluottamusta" käänteispsykologialla, kun ei pitäisikään luottaa.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   9.4.25 15:43:00

Mulla on avaimet miesystävän asuntoon (itse asun kerrostalossa vuokralla eikä juuri täällä aikaa yhdessä vietetä) koska elämme myös omia elämiämme ollessani siellä. Minä voin olla vaikka lenkillä kun mies päättää tarvitsevansa jotain kaupasta heti, ja kauppareissuun menee aina helposti vähintään tunti välimatkojen takia. Tai voin haluta lähteä johonkin kun mies on jo lähtenyt itse jonnekin käymään. Joskus käyn töissä miehen luota ja kiva silloinkin päästä sisään vaikka mies olisikin jossain kaupassa tai kaverilla piipahtamassa. Ei tuo aina huomaisi kelloa vahtia että mihin aikaan pitää olla minua sisään päästämässä, ja olisi se vähän tylsää jossain kaverillakin piipahtaa kelloa kytäten ehtiäkseen kotiin ennen minua.

Enkä minä ainakaan avaimista huolimatta mene ja tule miten haluan, kyllä me aina miehen kanssa sovitaan koska sinne menen. En vain pöllähdä paikalle ilmoittamatta. Vaikka sekin olisi varmasti miehelle ihan ok :D minä en vain luonteeltani ole sellainen, että tuppautuisin kenenkään luo ilman ennakkovaroitusta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.4.25 15:43:33

"Avainten antaminen tietysti tarkoittaa sitä, että saa tulla ja mennä miten haluaa."

Ei meillä ainakaan tarkoita! Avaimet on vaihdettu hyvin varhaisessa vaiheessa, ettei esim. toisen tarvitse odotella pihalla, jos asunnon omistajalla venähtääkin joku meno, mutta aina tavataan toisen asunnolla vain sovitusti.

Mulle tuo myös turvaa ajatella, että siipalla on avaimet ja hän pääsee hoitamaan lemmikkini, jos itselleni sattuisi jotakin.

Parisuhdetta eri osoitteissa takana 7v.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   9.4.25 15:44:14

Avainten antaminen on vain ja pelkästään käytännön kysymys. Itse en ole antanut aviopuolisollekaan avaimia kaikkiin niihin kiinteistöihin joita hallinnoin, koska hän ei yksinkertaisesti tee niillä mitään.

Päivämäärä:   9.4.25 16:00:40

En minä ainakaan antaisi seurustelukumppanille avainta kotiini, kummallinen ajatuskin. Ei seurustelukumppanilla ole asiaa mun kotiini, jos minä en ole paikalla.
Yleensä kaikki vierailut sovitaan niin, että varmasti oltaisiin kotona jo siinä vaiheessa. Jos tulisikin joku täysin yllättävä, viivyttävä este, niin sitä varten on puhelin. Toinen sitten odottaa sen aikaa kuin tarvis.

Vain siskollani on vara-avain ja minä luotan häneen kuin kallioon. Hänet voin päästää kotiini yksin ja olen monesti antanutkin luvan mennä, mutta seurustelukumppania ei todellakaan.

Kysymysmerkkirivin tapauksessa saattaisin harkita avainten antamista, mutta en siltikään ihan ymmärrä, mihin toinen sitä avainta tarvisi. Tai miksi minä menisin miehen asuntoon, jos mies ei ole paikalla, eikä se ole mun koti? Tietysti sitten, jos ei ole ketään muutakaan henkilöä, jolle sen vara-avaimen antaisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.4.25 16:04:17

Tutustumisvaiheessa eli melko tuoreessa parisuhteessa en vielä antaisi avainta asuntooni.

Kuitenkin pitkässä parisuhteessa pitäisin jo hyvin outona ratkaisuna sitä, ettei kumppaneilla olisi toistensa asuntojen avaimia.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   9.4.25 16:06:11

En antaisi seurustelu kumppanille enkä antaisi vakaassakaan suhteessa. Eikö se erillään asumisen idea ole juuri se, että saa myös sitä omaa rauhaa ja tapaamisista yms. Sovitaan joten mihin toinen tarvitsee toisen avainta. Jos minä haluan vakaan suhteen jossa kumpikin voi olla saman katon alla kuin kotonaan ja tulla ja mennä niin kuin haluaa niin siinä vaiheessa muutetaan yhteen ja olen muuttanut yhteen. Jos taas haluaisin asua erillään niin en näe mitään syytä vaihtaa avaimia päittäin, vaikka olisi kuinka vakaa suhde.

Päivämäärä:   9.4.25 16:07:49

Minä voin antaa esimerkkejä, milloin voi joutua menemään toisen asuntoon (niin. Nämä eivät koske kaikkia. Joo, sulla ei oo kissaa ja just sun äitisi asuu naapurissa jne).

-asunnon omistaja (tai haltija) jää ylitöihin ja koira pitää käyttää.
-omistajan pitää mennä sairaalaan ja kissa on yksin asunnossa
-toinen huomaa unohtaneensa työpaikan avaimet tai puhelimen sinne toisen asuntoon kun omistaja on jo töissä
-

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   9.4.25 16:08:30

Tai ehkä vara-avaimen voisin kumppanille antaa säilytykseen ja itse ottaa, mutta se ei tarkoittaisi mitään vapaata kulkemista toisten asunnoilla vaan käytetään vain poikkeustilanteissa.

Päivämäärä:   9.4.25 16:11:09

Njaah. Meillä ainakin molemmilla avaimet vasta kun muutettiin yhteen.

Outoa minustakin olisi kovin pienen tapailun jälkeen antaa avaimia. Täytyy olla toisesta hyvin varma ettei joudu joskus tulevaisuudessa vaihtamaan lukkoja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 16:11:39

Ennen kuin muutin miehen kanssa yhteiseen asuntoon, meillä oli avaimet toistemme luokse. Meillä oli reilu 15 kilometrin välimatka ja jos oli puhetta että vietetään aikaa yhdessä, menin suoraan töistä hänen luokseen ja tein vaikka ruuan valmiiksi sen sijaan että olisin mennyt ihan toiseen suuntaan omaan kotiini odottelemaan että mies pääsee töistä. Tai jos olin miehen luona yötä ja olin menossa illaksi töihin, pystyin käymään vaikka kaupassa ilman että lukitsen itseni asunnosta ulos.

Ei tietty ole pakko antaa toiselle avainta mutta joskus siihen on ihan maalaisjärjellä selitettäviä syitä.

Päivämäärä:   9.4.25 16:18:15

Jos kumppanit asuvat eri paikkakunnilla, mahdollisesti pitkänkin matkan päässä toisistaan, niin on aika ikävä sen pitkänmatkalaisen odotella jossain parkkiksella kumppanin kotiintuloa, kun ei ole avainta asuntoon. Tai jäädä avaimettomana asuntoon odottelemaan toisen työpäivän ajaksi, eikä voi lähteä käymään edes kaupassa, kun ei pääsisi takaisin asuntoon. Tai käyttämään vaikka koiria lenkillä.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   9.4.25 16:31:28

Ei tarvitse antaa avaimia. On varsin epäilyttävää jos toinen yrittää painostaa avaimen luovuttamiseen. Se, että vaatii vapaan pääsyn toisen kotiin liittyy kontrollointiin ja olisi huomattava varoitusmerkki.

On helpompaa avata ovi kuin joutua sarjoittamaan lukot.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.4.25 16:36:23

” Tai jäädä avaimettomana asuntoon odottelemaan toisen työpäivän ajaksi, eikä voi lähteä käymään edes kaupassa, kun ei pääsisi takaisin asuntoon.”

Voihan tuollaisessa tilanteessa antaa ne avaimet päiväksi tai vierailun ajaksi. En minä ihan vähässä kummassa antaisi avaimia, lainata voin jos on tarve.

Päivämäärä:   9.4.25 17:01:20

"No jos todella vain seurustellaan, eikä oikeasti eletä parisuhteessa eri osoitteissa, niin silloin ei varmaankaan ole tarvetta toisen asunnon avaimille. "

Jos seurustellaan, silloin OLLAAN parisuhteessa. En ymmärrä mitä tällä haet?

Me ollaan oltu yhdessä 12 vuotta eikä asuta yhdessä. Ollaan noin puolet viikosta saman katon alla ja puolet omassa rauhassa tai omissa menoissa.

Vaikka meillä on avaimet toistemme luoksi ei me koskaan ilmoittamatta ja sopimatta toisen ovelle tulla saati sisään. Ellei nyt joskus tule tilanne ettei toiseen saa yhteyttä, sitten on ihan alunperinkin sovittu että mennään tarkistamaan tilanne. Minä pidän joskus puhelinta kiinni, mutta ilmoitan siitä etukäteen, eli ei ole mikään pakko olla aina tavoitettavissa.
Meillä myöskin on molemmilla paras vara-avaimen paikka toisen hallussa.

Mitä siis on tämä mystinen "vain" seurustelu, silloinhan ollaan parisuhteessa jos seurustellaan, ja avo- ja avioparitkin seurustelevat. Tarkoitetaanko tässä tapailua?

En minäkään kenelle tahansa avaintani antaisi, mutta me oltiin tunnettu jo vuosikaudet ja oltiin hyviä ystäviä ennen kuin alettiin seurustelemaan joten se kävi nopeasti alussa.

Lähettäjä: ehh 
Päivämäärä:   9.4.25 17:33:54

"eikä voi lähteä käymään edes kaupassa, kun ei pääsisi takaisin asuntoon"

Niin, sitä vara-avaintahan ei voi ottaa tuollaisessa tilanteessa siksi ajaksi mukaan kun käy kaupassa tmv vaan ainoa vaihtoehto on "oma" avain.

Huoh.

"On varsin epäilyttävää jos toinen yrittää painostaa avaimen luovuttamiseen. Se, että vaatii vapaan pääsyn toisen kotiin liittyy kontrollointiin ja olisi huomattava varoitusmerkki."

Tämä. Menee samaan sarjaan kuin vaatia saada toisen säpon, somen jne salasanat, vaatia saada pankkitunnukset ja pin-koodi, saada tonkia toisen luuri koska tahansa jne. Parsiuhde tai luottamuksen osoitus EI vaadi mitään tuollaista ja on suorastaan typerää sillä perusteella suostua. Jo vaatiminen kertoo vaatijasta kaiken tarvittavan, ettei todellakaan suostu.

Lähettäjä: JooEi 
Päivämäärä:   9.4.25 17:39:25

Ei todellakaan pidä olla eikä edes tarvitse. Jos ei ole yhteistä asuntoa vaan erilliset, silloin on myöskin omat avaimet ja yksityisyys. Se on vähän niinkuin itsekseen asumisen idea, ei se että kämpässä ravaa toinen mielensä mukaan ilmoittamatta ja sopimatta, sillä omalla avaimellaan.

Päivämäärä:   9.4.25 17:49:13

Eli osa seurustelee sellaisen kanssa, joka ei kunnioita toisen omaisuutta eikä yksityisyyttä. Hänelle ei vaan sitten anneta avainta mutta suhde jatkuu. Niinkö?

Ei ole koskaan tullut mieleenkään mennä "omilla avaimilla" kenenkään kotiin ilman painavaa syytä. Minulla on usean kodin ja kesämökin vara-avaimet, samoin työpaikan avain.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   9.4.25 17:53:18

On ollut mies, joka halusi avaimiani. Ei puhunut, että vaihdetaan vaan että miksen minä ole antanut hänelle avaimiani ja etten luota häneen. En ollut aikeissakaan antaa, mutta sanoin että ethän sinäkään ole tarjonnut, niin tämä vastasi että ei hänen kotiinsa tarvitse kenenkään mennä urkkimaan ja laatikoita penkomaan kun hän ei ole kotona.

Muutenkin hänelle avain oli jonkinlainen vallan väline, koska hän kertoi entisistä suhteistaan, joissa oli majaillut naisen luona ja erotessa "jättänyt avaimen pöydälle" (naisen avain hänellä), mutta jonkun toisen eksän kohdalla hän oli erotessa vienyt naisen töihin tämän kamoja luotaan, joten tuosta voi päätellä, että koska nainen ei voinut itse hakea kamojaan, hän ei ollut antanut naiselle avaintaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.4.25 17:54:16

Jos viikottain tapaa jomman kumman kotona, niin onhan se logistiikan kannalta helpompaa päästä suoraan sisään tullessaan. Ei tarvitse juosta alaovelle aukomaan ovea tai muuten keskeyttää tekemistään edes sen asunnon oven avaamiseen. Ja esim. jos toinen juuttuu ruuhkaan, niin seurustelukumppanin ei tarvitse värjötellä pakkasessa tai vesisateessa odotellessaan.

Siinä kohtaa, kun suhteen osalta on tosissaan, ei liene mitään syytä pelätä, että toinen tulee paikalle ei-toivotusti tai tekee yksin paikalla ollessaan jotain epämiellyttävää. Miksi pitkittää seurustelua, jos ajatus toisen oleskelusta omassa kodissa tuntuu kielteiseltä? Eihän sillä toisella sinne asuntoosi ole mitään tarvetta mennä muulloin kuin silloin kun näkisitte joka tapauksessa. Avaimen hallinta vain vähentää turhaa säätöä.

Päivämäärä:   9.4.25 17:57:23

"Eli osa seurustelee sellaisen kanssa, joka ei kunnioita toisen omaisuutta eikä yksityisyyttä. Hänelle ei vaan sitten anneta avainta mutta suhde jatkuu. Niinkö?"

Mitä se toinen tekee sillä avaimella, jos joka tapauksessa sovitaan koska tavataan eikä omin luvin mennä toisen asuntoon? Suhde voi toki jatkua, eihän avain siihen liity jos molemmilla on omat asunnot. Toisen luona ollessa voi saada avaimen lainaan, mutta ei sitä ns. omaksi saa.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   9.4.25 18:03:33

"Ei tarvitse juosta alaovelle aukomaan ovea"

Missä alaovet on lukossa eikä ole ovipuhelinta tai edes ovikoodia? Että siis tarvii mennä jonnekin alaovelle että vieras pääsee sisään?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.4.25 18:10:06

"Missä alaovet on lukossa eikä ole ovipuhelinta tai edes ovikoodia? Että siis tarvii mennä jonnekin alaovelle että vieras pääsee sisään?"

Monessa kerrostalossa ovi menee esim. 21:00 lukkoon. Ihmisillä on elämää myös sen jälkeen.

Päivämäärä:   9.4.25 18:10:45

"Miksi pitkittää seurustelua, jos ajatus toisen oleskelusta omassa kodissa tuntuu kielteiseltä?"

Niin että sinne kotiin ei pääse ilman että on toisen avain vai mitä selität? Minä en halua, että seurustelukumppani kulkee kotiini kuin omaansa, jos emme asu yhdessä. Tietenkin voimme olla toistemme luona yhdessä, mutta en minäkään koe mitään tarvetta tai edes mielenkiintoa mennä hänen kotiinsa silloin kun hän ei ole siellä - miksi minä siellä olisin? Siinä vaiheessa kun haluaa toisen kulkevan kotonasi kuin omassaan, muutetaan yhteen ja on yhteiset avaimet.

"Se, että vaatii vapaan pääsyn toisen kotiin liittyy kontrollointiin ja olisi huomattava varoitusmerkki."

Kyllä. Tyypillisestihän nämä ihmiset ovat vain "huolehtivaisia" ja perustelevat sinun edullasi miksi kannattaa se avain antaa ja kun sen antaa, saakin huomata että se oli todella huono idea.

Päivämäärä:   9.4.25 18:15:29

Niin. Ylempänähän annoinkin jo pari esimerkkiä, miksi se avain on joskus ihan hyvä olla esimerkiksi sillä seurustelukaverilla.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   9.4.25 18:21:44

"Missä alaovet on lukossa eikä ole ovipuhelinta tai edes ovikoodia? Että siis tarvii mennä jonnekin alaovelle että vieras pääsee sisään?"

Monessa kerrostalossa ovi menee esim. 21:00 lukkoon."

Niin tiedän, mutta sellaisissa kerrostaloissa on normaalisti ovipuhelin tai ovikoodi. Ole kuullutkaan että ei olisi. Olen itsekin asunut kerrostalossa ja ihan oli ovipuhelin, jolla avata alaovi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.4.25 18:24:30

"miksi se avain on joskus ihan hyvä olla esimerkiksi sillä seurustelukaverilla."

On paljon parempiakin vaihtoehtoja vara-avaimen haltijaksi, kuten esim. kaveri tai sukulainen. Erotessa jos ei v-tumainen ex palauta avainta niin siinähän maksat lukkojen sarjoituksen. Vuokrakämpässä varmaan enemmänkin, en tiedä kun en vuokralla asu.

Päivämäärä:   9.4.25 18:29:06

Monissa vanhoissa taloissa ei ole. Nykyisessä talossani ei ole, eikä noissa viereisissäkään. Kaksi edellistä kaupunkia joissa asuin, niissäkin molemmissa oli ovet lukossa illasta aamuun ja ihan omin jaloin piti kipittää se ovi avaamaan jos joku oli kylään tulossa. Toimitan myös välillä töissä nykyään lähetyksiä kotiin ja joissain paikoissa pitää päiväsaikaankin soittaa tilaajalle että tulee alaovelle kun sisään ei pääse. Ihan yleistä tuo on vielä, vaikka just sun asumissa kerrostaloissa asia olisikin ollut toisin.

Päivämäärä:   9.4.25 18:32:49

About joka kolmannessa remontoimattomassa 70-luvun kerrostalossa. Meilläkään ei ole mitään ovipuhelimia tai pääsykoodeja. Ovet on lukossa klo 19.00-7.00. Jos silloin haluat sisälle, pitää olla avaimet tai jonkun fyysisesti tulla alaovelle avaamaan.

Päivämäärä:   9.4.25 18:45:31

"
On paljon parempiakin vaihtoehtoja vara-avaimen haltijaksi, kuten esim. kaveri tai sukulainen. Erotessa jos ei v-tumainen ex palauta avainta niin siinähän maksat lukkojen sarjoituksen. Vuokrakämpässä varmaan enemmänkin, en tiedä kun en vuokralla asu."

Niin. Kuten siitä ylemmästä viestistä voit päätelläkin, niin se äiti ei ihan kaikilla asu siinä naapurissa. Joku saattaa muuttaa toiselle puolelle Suomea tai maapalloa sellaiseen "kämppään" ja silloin voi olla vähän pitkä matka hakemaan sitä avainta. Ja edelleen, avainta ei ole mikään pakko antaa eikä epäluotettavalle (olipa kyseessä sukulainen, kaveri tai seurustelukaveri) henkilölle kannata antaa sitä laisinkaan.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.4.25 18:55:10

"Niin tiedän, mutta sellaisissa kerrostaloissa on normaalisti ovipuhelin tai ovikoodi. Ole kuullutkaan että ei olisi. Olen itsekin asunut kerrostalossa ja ihan oli ovipuhelin, jolla avata alaovi."

No nyt opit taas jotain uutta, tuollaisia taloja on. Ja paljon :D

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.4.25 19:03:43

-Monessakin vanhemmassa talossa. Lisäksi niissäkin, joissa on ovikoodi tai ovipuhelin, se ei välttämättä ole käytössä öisin. Meilläkään ovikoodi ei toimi ympäri vuorokauden ja varsinkin keskeisemmillä sijainneilla ovipuhelimet mykistetään yöksi automaattisesti häiriköiden varalta.

Päivämäärä:   9.4.25 19:11:17

"Avainten antaminen tietysti tarkoittaa sitä, että saa tulla ja mennä miten haluaa."

Öööööö anteeksi mitä? Ei todellakaan tarkoita! Olen ollut useammassa suhteessa, missä on avaimia vaihdettu elämän helpottamiseksi, mutta ei se koskaan ole tarkoittanut sitä, että voisi tulla ja mennä oman mielen mukaan. Toisen koti on aina toisen koti, eikä sinne mennä avaimista huolimatta ilman sopimista.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   9.4.25 19:18:21

Vanhemmillani on avain meille, eivätkä todellakaan kulje täällä omine lupineen. Viime kesänä soittivat että saavatko käyttää sukulaisia meillä uimassa ja näyttää taloa, kyllä saivat. Sitten ovat käyneet pyynnöstä hoitamassa juttuja kun olemme poissa. Jos tulevat kylään, koputtavat ja tulevat sisään. Jos ei olla kotona, niin lähtevät pois. Saattavat yrittää soittaa että ollaanko kaukana, mutta sisään eivät mene edes vessaan omine nokkineen, vaikken tosiaankaan kieltäisi sellaista.

En minäkään mene heille omilla avaimilla jos ei ole sovittu. Toki menisin tarkastamaan jos olisi huolta.

Lähettäjä: G.A 
Päivämäärä:   9.4.25 20:25:05

Asutaan omia talouksiamme mieheni kanssa ja ei ole tarvinut ikinä keskustella avain-asiata. Kun päätettiin olla yhdessä, niin alettiin asuttamaan kahta taloutta ja siinä välillä liikutaan tarpeen mukaan, avaimet molemmilla.

Päivämäärä:   9.4.25 20:40:38

Meilläkin oli ennen yhteenmuuttoa yhteinen talous kahdessa asunnossa. Toinen asui keskustassa ja toinen vähän kauempana, siirtyiltiin sujuvasti asunnosta toiseen eikä tarvinnut muistella vuorotyöläisen aikatauluja vaan toinen saattoi mennä suoraan töistä kaupan kautta toisen asunnolle ja laittaa vaikka ruokaa viikonlopuksi valmiiksi. Ei seurustelukumppanini ollut minulle mikään vieras, joka tulee vain katsomaan minua tai istuu ahdistuneena odottamassa milloin tulen. Ei kai kukaan vieraan kanssa muuttaisi yhteenkään.

Järkättiin yhteinen kämppä sitten kun tuli hyvä vastaan, mutta elettiin yhdessä jo sitä ennen.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.4.25 20:43:27

Ehdottomuus kumpaankin suuntaan on todella outoa jos on pidempi ja vakaa suhde. Siis että ettei suostu missään tapauksessa antamaan toiselle avainta tai että vaatii sitä jatkuvasti (liian aikaisin suhteessa?).

Se avaimen hallinta ei tarkoita mitään vapaata kulkemista ja että voi pelmahtaa paikalle milloin lystää tai käydä "salaa" toisen poissa ollessa, ellei tällaisesta vapaasta liikkumisesta ole erikseen sovittu.

Itse en olisi suhteessa jossa en voisi antaa toiselle sitä avainta tai kuvittelisin hänen jotenkin väärinkäyttävän sitä. Itse saatan olla vaikka myöhään töissä kun tarkoitus viettää viikonloppu yhdessä, eikä ole mitään järkeä että kumppanin pitäisi ajoittaa saapumisensa puoleen yöhön kun voi mennä sillä omalla avaimella asuntoon kun aikatauluunsa sopii.

Jos kumppanin oleilu yksin asunnolla epäilyttäisi niin en alkuunkaan olisi sellaisen hiipparin kanssa yhdessä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.4.25 20:45:15

Ei varmasti tarvitse olla omia avaimia ellei ihan käytännön syystä ole tarvetta. Eli toisen ei tarvitse odotella vaikka puolta tuntia oven takana että toinen tulee töistä, jos on sovittu että heti töiden jälkeen nähdään.

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   9.4.25 21:49:33

Monessakin kerrostalossa. Meillä esimerkiksi on ollut ovikoodi, mutta se on poistettu käytöstä häiriöiden vuoksi. Meillä on ovet lukossa aina, myös päivällä, joten joka kerta kun joku tulee kylään, hänet todellakin pitää hakea alaovelta.

Päivämäärä:   9.4.25 22:09:46

Ei pidä. Vaikea saada takaisin jos tulee ero. Näin kävi entisen avovaimon kanssa.

Päivämäärä:   9.4.25 22:39:19

Avovaimon kanssa taisi olla muutakin yhteistä kuin avain.

Päivämäärä:   10.4.25 00:54:34

"Mitä se toinen tekee sillä avaimella, jos joka tapauksessa sovitaan koska tavataan"

No esimerkiksi sitä, että hän voi tulla omien aikataulujensa mukaan luokseni illalla, eikä hänen tarvitse kytätä puhelinta koska minä ilmoitan olevani valmis tallilla, tai minun hoitaa juosten kusten hevosta, koska olin etukäteen ilmoittanut olevani klo xx kotona ja tulikin pari muuttujaa. Tuollainen aikataulujen säätö ja vekslaus on raskasta, kummallekin.

"Siinä vaiheessa kun haluaa toisen kulkevan kotonasi kuin omassaan, muutetaan yhteen ja on yhteiset avaimet."

Tämä on ihan eri juttu. En todennäköisesti halua enää lyödä taloudellisesti kenenkään kanssa hynttyitä yhteen, enkä innostu ajatuksesta että puoliso on koko ajan läsnä. Pidän omasta rauhasta ja omat asunnot ovat luksusta, mutta kun oleillaan saman katon alla on kummankin oltava kuin kotonaan, ei kuten vieraisilla.

Lähettäjä: Dora 
Päivämäärä:   10.4.25 06:32:51

Exälle en koskaan edes harkinnut antavani avainta. En uskaltanut luottaa siihen, ettei tekisi muka romanttisia yllätysvierailuita ilmoittamatta. Muutenkin tämä ex oli kohtuullisen ahdistava tapaus, joka tuntui kehittäneen minusta pakkomielteen itselleen. Ei kauaa seurusteltu, mutta suhteen loppuvaiheilla veti jo jonkun draamakohtauksen aiheesta "Sä et ees oo antanu mulle sun avainta. Arvaa onko kiva aina soittaa ja oottaa ovella, että tuut avaamaan" (ja kyllä, mun talossa ovet on aina lukossa, eikä ovipuhelinta/koodia ole). Kyseisellä exällä myös tapana hävitellä tavaroita, enkä siksikään halunnut hänelle mitään noin arvokasta antaa.

Nykyiselle miehelle annoin avaimen jo muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Asutaan eri paikkakunnilla ja on helpompi, että mies pääsee suoraan sisään, jos vaikka olenkin itse vielä töissä tms.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   10.4.25 08:28:44

Mies antoi kotinsa avaimen mulle alle 2kk ensitapaamisen jälkeen. Itse oletin että vain sen muutaman päivän vierailun ajaksi, jotta voin käydä ulkona ja tehdä muutakin kuin kököttää sisällä. Kun kysyin, minne avaimen laitan lähtiessäni kotiini, hän sanoi että voin pitää sen kun kuitenkin tarvin sitä kun taas tulen käymään. Miehellä ei ole avainta minun kotiini, ihan käytännön syistä. Minä siis vietän aikaa miehen luona päiviä kerrallaan, mies käy luonani vain joitakin tunteja kerrallaan. Ajatus on, että jossain vaiheessa muutan miehen luo asumaan.

Lähettäjä: tjaah 
Päivämäärä:   10.4.25 10:28:14

Jos itse alkaisin näin kypsemmällä iällä suhteeseen niin se tapahtuisi omissa osoitteissa asuen. Yhteisasuminen on nähty ja koettu, ei enää sitä. Avaimia en seurustelukumppanille (edes vakavalle partnerille) antaisi koska en näe yksinkertaisesti mitään tarvetta kenellekään kävellä yllättäen kotiini mihinkään vuorokaudenaikaan. Jos en ole itse kotona, ei kotiini tarvitse mennä. Aina voi kehitellä erilaisia skenaarioita miksi olisi välttämätöntä antaa avaimet mutta miten moni näistä oikeasti toteutuu? Kaikkeen ei kuitenkaan voi varautua ennalta.

Sama toiseen suuntaan, en haluaisi seurustelukumppanin avainta. Jos sen kuitenkin saisin en sitä käyttäisi. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa oleskella toisen kodissa, toisen tavaroitten keskellä. Se että ap joutuu riitelemään asiasta herättää monia kysymyksiä ja pistää hälytyskellot soimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.