Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko neuvolassa pakko käydä vaa'alla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.4.25 12:12:55

Voisin ihan hyvin punnita aamulla itseni kotona vaa'alla ja kertoa luvun hoitajalle. Olen siis normaalipainoinen, mutten vaan koe mukavaksi, että minut punnittaisiin vastaanotolla. Paino on aina ollut vähän arka paikka. Että ei kai se hoitaja voi pakottaakaan jos vaan totean, että aamulla painoni oli x?

Re: Onko neuvolassa pakko käydä vaa'alla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 12:15:41

Ei voi pakottaa, mutta lapsen kannalta olisi fiksumpaa että käyt siellä neuvolan vaa'alla. Kotipuntareiden luotettavuudesta ei ikinä tiedä, patterit voi olla lopussa jne. mitkä voi olla aika kriittisiä juttuja.

Voisitko ajatella että käyt siellä puntarilla, et katso lukemaa, ja terkkari sen kirjaa ylös mitään sanomatta? Ja sitten jos ongelmia on, niin asia otetaan puheeksi.

Päivämäärä:   9.4.25 12:17:10

Ei ole. Sano, että sulla on huonoja kokemuksia ja haluat tehdä noin kun ehdotit. Sitten hoitaja kertoo sulle todennäköisesti miksi painoa seurataan :) mutta mitään pakkoahan neuvolaan ei liity. Se on sua varten, sä et ole sitä varten :)

Lähettäjä: Nokikuono 
Päivämäärä:   9.4.25 12:31:20

Sori, mutta lapsen kannalta olisi parempi, että aloittaisit jo viimeistäänkin nyt normalisoimaan omaa painosuhdetta. Ettet vaan tule siirtäneeksi ylisukupolvisia traumojasi häneen.

Nehän siirtyvät, jos et tietoisesti hoida mieltäsi.

Päivämäärä:   9.4.25 12:32:12

Painon selvittäminen terveydenhuollossa on ihan normaali ja neutraali asia noin niin kun yleisellä tasolla. On sinun tehtäväsi myös omassa mielessäsi tehdä siitä sellainen, muutoin sä työnnät oman ongelmasi suoraan lapseen.

Lähettäjä: kaikkea sitä 
Päivämäärä:   9.4.25 12:33:15

Voi taivas..

Päivämäärä:   9.4.25 12:37:41

Kiitos vaan kun alatte täällä diagnosoimaan mulle jotain traumoja.

Päivämäärä:   9.4.25 12:38:28

Millä sanalla sinä sitten tilannettasi kuvailisit?

Mitä ajatuksia raskauden aiheuttama painon nousu sinussa noin muuten aiheuttaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.4.25 12:40:17

Onko sillä loppujen lopuksi sulle itelleen väliä että käytätkö sitä neuvolan vaakaa vai kotivaakaa? Näet sen painosi joka tapauksessa. En ymmärrä.
Miten vaikeaksi voi asiat tehdä.

Päivämäärä:   9.4.25 12:44:58

Huh huh taas mikä ongelma. Toivottavasti et tartuta tota myös omiin lapsiisi. Synnytyksen yhteydessä siellä sun pillussa voi olla joku kyynärpäätä myöten ja koko lettu voi olla levällään useammankin ihmisen nähtävillä jos on joku hätätilanne ja sinä teet kauhean numeron siitä ettet halua että ammatti ihminen punnitsee sinut hyvästä syystä?

Lähettäjä: #### 
Päivämäärä:   9.4.25 12:50:51

Lapsen kehityksen turvaamiseksi sitä sinunkin painoa seurataan. Samalla siinä seurataan sinun terveyttäsi. Eivät seuraa siksi, että kyyläisivät syömisiäsi. Et ole vastuussa vain itsestäsi vaan tulevan lapsesi terveydestä. Paino kehitys korreloi raskauden normaaliin etenemiseen. Eli, ei mitään kotivaskoja. Sinähän voit halutessasi valehdella. Luultavasti sitä haluatkin.

Päivämäärä:   9.4.25 12:53:59

"Kiitos vaan kun alatte täällä diagnosoimaan mulle jotain traumoja."

Luulitko, että on tervettä kokea hankaluutta punnitsemiseen th :ssa? :D Ei, se on sairasta, ei tervettä. Hoidata asiaa, kiitos. t: lapsesi.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   9.4.25 13:26:04

"mutta mitään pakkoahan neuvolaan ei liity. Se on sua varten, sä et ole sitä varten :)"

Itse asiassa neuvola on suurimmaksi osaksi lasta varten. Ja lapsen vuoksi kävisin siellä puntarillakin.

Päivämäärä:   9.4.25 13:33:32

Ei ole pakko mutta myöskään ei ole pakko katsoa lukua. Eli menet vaa'alle ja sanot ettet halua tietää lukua, niin ei se sitä sulle kerro. Näin voi toimia myös lääkärin vastaanotolla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.4.25 13:37:17

Onpa rumia vastauksia. Miettikää sanoisitteko noin päin naamaa.

Ei, ei ole pakko käydä puntarilla. Edes koko neuvolassa ei ole pakko käydä. Ihan hyvin voit tehdä noin kuin olet ajatellut. Terveydenhoitaja osaa ottaa tilanteesi huomioon toisin kuin nämä kommentoijat

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.4.25 13:38:20

Seuraavaksi aloittaja on valittamassa kun neuvolan papereissa lukee, että äidillä on ongelmia kehonkuvan kanssa tai jotain. Koska hänellähän ei selkeästi mitään ongelmaa ole!

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   9.4.25 13:43:04

Mä pitäisin kyllä luotettavampana painon seurantana sitä aamupainoa ilman vaatteita kotivaa'alla, kuin kesken päivän vaatteet päällä otettua painoa. Mulla ainakin paino vaihtelee helposti ihan nakunakin kilon-parikin päivän mittaan, ja lisäksi vaatetus vaikuttaa asiaan.

Oma vaaka, punnitus aina samassa kohdassa (lattian epätasaisuus voi vaikuttaa, mutta jos epätasaisuus on aina sama niin tulos on hyvin vertailukelpoinen edellisiin) ja pitää huolen niistä vaa'an paristoista, ne voi vaikka tässä kohtaa vaihtaa niin ovat sitten kunnossa koko raskauden ajan.

Lähettäjä: jepa 
Päivämäärä:   9.4.25 13:43:45

Mä olen ylipainoinen (165cm/ 90kg) eikä mulle tuota mitään ongelmaa mennä lääkärillä vaa'alle. Tai työterveyshoitajalla. Ihan kummallinen ajatus, että ei voi mennä vaa'alle jos joku katsoo, sua vartenhan se siellä on ja huolehtii sun terveydestä! Ja joo, mua on kiusattu lapsena ylipainosta mutta olen kakarana antanut takaisin eli lyönyt kiusaajaa nyrkillä yms.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   9.4.25 13:45:28

Höpöhöpö ole mitään väliä punnitsetko kotona vai neuvolassa. Kyllä naisen paino voi heittää 2kg vuorokaudessa muutenkin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.4.25 13:47:27

Neuvolassa tarkastetaan paino sen verran harvoin, että päivittäinen heittely ei siihen enää vaikuta.

Päivämäärä:   9.4.25 13:50:24

Vastaajat vastaavat aiheen vierestä. Miksi vastaatte tyyliin "tomaatti" kun asia käsittelee tiskien tiskausta? Pakko vaan päästä sanomaan! Minämimä!

Aloittajalle: ei ole pakko käydä. Muutenkin on hyvä tietää ettei neuvolassa käyntikään ole pakko.

Päivämäärä:   9.4.25 13:51:12

"Itse asiassa neuvola on suurimmaksi osaksi lasta varten. Ja lapsen vuoksi kävisin siellä puntarillakin."

Amen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 13:52:25

Ei ole pakko käydä.

Jokaisen tilanne on eri ja on hyvä miettiä hyötyä suhteessa haittoihin. Nää "hoida itsesi kuntoon" huutelijatkaan eivät taida ymmärtää että esim. syömishäiriöstä toipuminen voi olla pitkä tie eikä ihan kädenkäänteessä tapahdu. Jo pelkkä vaa'alla käyminen voi pelottaa. Silloin painon tietämättömyys voi olla pienempi riski kuin triggeröidä syömishäiriötä (jolla voi olla paljon pahemmat seuraukset koko raskauteen).

"Seuraavaksi aloittaja on valittamassa kun neuvolan papereissa lukee, että äidillä on ongelmia kehonkuvan kanssa tai jotain. "

Tämä olisikin väärin, sillä ei ole henkilökunnan tehtävä arvailla syitä tai tehdä tulkintoja. Kirjoittaa voi "äiti ei halunnut käydä vaa'alla".

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   9.4.25 13:55:31

Viiva ei lukenut aloitusta vaan pelkän otsikon?

Aloittajahan sanoi että voi itse käydä vaa'alla ja kertoa lukeman neuvolassa. Ja se on ihan ok ja sopii varmasti, mutta toki kannattaa työstää traumojaan, raskaus muuttaa kehoa monin tavoin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.4.25 13:56:12

Joskus elämässä on tehtävä epämukaviakin asioita. Se olisi hyvä opetella nyt, muuten lapsen kasvatustyöstä tulee myöhemmin hankalaa.

Päivämäärä:   9.4.25 13:58:12

Ei kannata niskoitella niitä vastaan, ne voittaa kuitenkin ja jotain pahaa sulle seuraa :D älä ainakaan näytä tunteitasi.

Päivämäärä:   9.4.25 14:00:39

En haluaisi maksaa veroja, en koe sitä mukavaksi.

Päivämäärä:   9.4.25 14:13:46

Meillä neuvolantäti lähti hakemaan aina pissanäytteen tulokset ja käski sillävälin vaakalle. En käynyt, kerroin sopivan painon ja se kelpasi. En kaivannut kaiken sen stressin kanssa enää lisästressiä painon tarkkailusta. Ja kyllä, kaikki lapset syntyi ihan normaaleina ja terveinä, vaikka en ottanut painosaarnaa suuntaan tai toiseen vastaan.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   9.4.25 14:17:48

Onneksi omalle kohdalle sattui ihania neuvojatätejä, oma paino nousi tosi vähänlaisesti mutta minkäänlaista saarnaamista en joutunut kuulemaan, ja lapsi kehittyi normaalisti.

Päivämäärä:   9.4.25 14:19:22

" koko neuvolassa ei ole pakko käydä."

Silloin et saa myöskään tukia, koska muualta et saa raskaustodistusta.

En ymmärrä ihmisten vastarintaisuutta kaikkia raskauden ja synnytyksen aiheisiin terveyspalveluihin. Asennevamma, toivo ette lisäänny.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.4.25 14:24:35

Mitä hävettävää on normaalissa painossa? Toki traumansa saa jokainen pitää mutta tärkeintä nyt on vauvan terveyden seuranta (toki odottavan äidin mielenterveyskin). Raskauden aikana joudut luopumaan tietyistä asioista, ajattele että painon yksityisyys on yksi niistä.

Päivämäärä:   9.4.25 14:32:49

Millonkohan neuvolaa kehitetään naisille sopivammaksi.

Olen kuullut TODELLA monen ensimmäisen lapsen äidin stressaavan ja huolestuvan neuvolassa, kaikki mitataan ja punnitaan ja jopa ihan normaali vaihtelu nostetaan tikun nokkaan niin että vanhemmat ovat aivan paniikissa. Stressi vaikuttaa paljon myös raskauteen ja esim. imetyksen onnistumiseen. Näitä ei kuitenkaan käytännössä huomioida.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   9.4.25 14:39:46

Vaa´alle vaan reippaasti aloittaja, mutta täytyy sanoa, että myös ymmärrän sinua. Itselläni takana kolme raskautta, jotka olivatkin yllättäen sille omalle kehonkuvalle aika rankkoja paikkoja. Vaikkei ollutkaan mitään suurempia vaivoja ja toimintakyky säilyi, niin yllättäen painonnousu ja muutokset mm. aineenvaihdunnassa sekä ulkonäössä ottivat jossain määrin koville. Yllättäen myös kolmas kierros oli se "vaikein", vaikka tiesin jo mitä odottaa ja osasin valmistautua myös omiin tuntemuksiini.

Tuntui myös tuo neuvolan painonseuranta olevan herran hallussa, vaikka minulla oli sama terkka kaikissa raskauksissa. Paino muuttui joka kierroksella saman verran ja samaan tahtiin. Lähtöpaino kaikissa välillä 60-64 kg (pituus 175 cm) ja synnyttämään lähdin 78-kiloisena. Kioja tuli tasaisesti ihan alkumetreiltä saakka, ei mitään hyppäyksiä.

Silti kolmannella kerralla sain yhtäkkiä kuulla olevani "läski" ja painonnousu liian suurta ja nopeaa. Yritin siinä sitten piipittää, että ihan samaan tahtiin tää nousee niin kuin edellisilläkin kerroilla.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   9.4.25 14:44:18

"Olen kuullut TODELLA monen ensimmäisen lapsen äidin stressaavan ja huolestuvan neuvolassa, kaikki mitataan ja punnitaan ja jopa ihan normaali vaihtelu nostetaan tikun nokkaan niin että vanhemmat ovat aivan paniikissa."

Missä tämmöistä on? Itse just raskaana, 3 neuvolakäyntiä takana. Olen ylipainoinen. Kyllähän neuvolassa punnitaan ja mitataan, koska ne äidin arvot on oleelliset sen äidin ja vauvan terveyden kannalta. Mikä pointti käydä neuvolassa, jos ei halua että seurataan raskauteen, synnytykseen ja vauvaan liittyviä asioita?

Mutta mitä tarkoittaa että kaikki mitataan?
Minulla on neuvolakäynneillä otettu paino, verenpaine ja pissanäyte josta otetaan pikatesterillä sokeri ja onko se nyt proteiini vai mikä se toinen arvo olikaan. Verenpaineen nousu voi kertoa raskausmyrkytyksestä, sokeriarvojen nousu raskausdiabeteksesta ja jos paino ei nouse sopivasti, se voi viitata moneenkin ongelmaan. Lisäksi alkuraskaudesta otettiin verikokeet. Tämä oli vain kerran.

Mitataanko jossain neuvoloissa jotain muutakin?

Ja jos joku mahdollisista mittauksista stressaantuu, herää kyllä itsellä kysymys että onko se nimenomaan neuvolan vika vai olisiko pikemminkin niin, että henkilö ylipäätänsä on erittäin stressaantunut jo valmiiksi. Tällöin olisi hyvä keskustella siellä neuvolassa asiasta, koska tässäkin voidaan auttaa.

Se, että työntää pään pensaaseen ja sulkee silmät mahdollisilta ongelmilta ei ole lähtökohtaisesti kovinkaan toimiva ratkaisu.

Lähettäjä: Mohla Jukka 
Päivämäärä:   9.4.25 14:51:14

Ei kai pakko, mutta jos on ylipainoinen, nii kuin yleensä nykynaikmoset pääasiassa ovat, niin suosittelen ja elämäntapa muutos.
Jos on normipainoissa, niin eihän niitä edes mitata.

Lähettäjä: Mamba 
Päivämäärä:   9.4.25 14:54:27

Siis siellä mennään vaa'alle ja kerrotaan luku hoitajalle. Ei se ole mikään mittaustilaisuus. Voi jeesus että kaikesta saa ongelman.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   9.4.25 15:02:24

"Jos on normipainoissa, niin eihän niitä edes mitata."

Kyllähän kaikki punnitaan. Ei neuvolassa tarkkailla (vain) ylipainoa, vaan sitä, miten paino nousee raskauden aikana. Liian nopea painon nousu on huono, riippumatta siitä onko ylipainoa vai ei. Ja vastaavasti jos paino ei nouse, sekään ei ole hyvä.

Päivämäärä:   9.4.25 15:11:38

"Olen kuullut TODELLA monen ensimmäisen lapsen äidin stressaavan ja huolestuvan neuvolassa, kaikki mitataan ja punnitaan ja jopa ihan normaali vaihtelu nostetaan tikun nokkaan niin että vanhemmat ovat aivan paniikissa"

Höpö höpö. Tämä on naisen oma kehittämä ongelma. Itse tunnen myös USEITA naisia jotka neuvolan asiakkaana eivät ole kokeneet mitään tuommosta. Enkä kyllä myös itsekään.

Toki jos arvot ovat pielessä, tottakai niihin puututaan. Kyseessä on kuitenkin sen lapsen elämä siellä vatsassa, jonka terveys ja elämänlaatu on kiinni äidin raskausajan tilasta pitkälti.

Päivämäärä:   9.4.25 15:15:10

"Olen kuullut TODELLA monen ensimmäisen lapsen äidin stressaavan ja huolestuvan neuvolassa, kaikki mitataan ja punnitaan ja jopa ihan normaali vaihtelu nostetaan tikun nokkaan niin että vanhemmat ovat aivan paniikissa"

Jännä, mä en ole kuullut yhdenkään, vaikka kaikki lähipiirissä on jo lapsensa hankkineet. Ei kyllä itselläkään ollut mitään tuon sortin ongelmia.

Neuvolatätit lienee nähneet siellä ihan kaiken painoista kävijää, ne tekevät vain työtään.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   9.4.25 15:17:07

Neuvolassa ei seurata aamupainoja tms vaan painon muutoksia raskauden edetessä. Ne kertovat mm. siitä, että jos istukka toimii huonosti niin lapsen kehitys heikkenee ja painon nousu voi pysähtyä. Täytyy selvittää mistä se johtuu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.4.25 15:31:43

Lähettäjä@ 

Päivämäärä9.4.25 15:17:07

Neuvolassa ei seurata aamupainoja tms vaan painon muutoksia raskauden edetessä. Ne kertovat mm. siitä, että jos istukka toimii huonosti niin lapsen kehitys heikkenee ja painon nousu voi pysähtyä. Täytyy selvittää mistä se johtuu.

Just näin.

Miksi te pällivikaiset lisäännytte?
Lapsi ei ole mikään perusoikeus.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   9.4.25 15:38:56

OT, Minulla on Secan kotivaaka ja varmasti yhtä hyvä kuin neuvolan Seca.

Päivämäärä:   9.4.25 15:43:04

"Miksi te pällivikaiset lisäännytte?
Lapsi ei ole mikään perusoikeus."

Sut olis tarttenu laskee lakanoille. Harmi ku isälläs ei riittäny äo.

Päivämäärä:   9.4.25 15:43:41

Meillä neuvolassa vaaka on vessassa, jossa pitää käydä samalla kun tarkistaa pissanäytteen. Sitten kirjataan neuvolakorttiin ylös tai kerrotaan terkkarille. Pitääköhän muualla tarkistaa pissanäytteet itse, vai onko tämä vain Oulussa?

Lähettäjä: Ruums 
Päivämäärä:   9.4.25 15:44:19

Aloittajan kannattaa kyllä nyt nauttia, kun haasteet on elämässä tota tasoa.
Lapsi kun on maailmassa niin on pikkasen eri luokan vastuut ja haasteet, ei paljoa enää vaa'alle nousuihin ole varaa jäädä kompuroimaan. Tollaset sujuu niinkuin vettä vaan äideiltä!

Päivämäärä:   9.4.25 15:46:51

Eiköhän viivankin painon voi katsoa terkkari vain jos viiva avaisi suunsa jos aihe "ahdistaa." Kaikkialla pissanäytteet katsotaan itse ilmeisesti, mitä olen kuullut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   9.4.25 15:56:51

Mistä syystä täällä muutamat kirjoittelijat haluavat valehdella painonsa neuvolassa?

Äärimmäisen typerää, lapsellista ja itsekästä tehdä näin ja vaarantaa lapsen terveys tietoisesti.
Voisin jopa verrata päideäitien toimintaan valehdella päihteiden käyttönsä!

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.25 16:55:11

Loppuraskauden aikana paino nousi aivan hillittömästi, ja olisin joutunut sairaalaan jos lapsi ei olisi sitten päättänyt syntyä. Ja voi kamala sitä äkillistä painon laskua kun ne nesteet päättivät poistua :D. Ihan hyvä että seurasivat asiaa, itse olen niitä huonoja äitejä, joita ei niin hirveästi huolettanut tai kiinnostanut googlailla jokaista asiaa. Jos neuvolaa ei olisi ollut, niin sitten varmaan olisin hieman lueskellut ja seuraillut.

Olen tyypillinen yhden lapsen hysteerinen äiti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.4.25 17:00:27

En itsekään punnitsemisesta perusta mutta eihän siinä mitään ihmeellistä ollut kun vaan se neuvolatäti siinä seurana. Kasva aikuiseksi. Neuvolassa nyt vaan seurataan että raskaus menee hyvin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.25 17:01:15

Minä vaan: nykyään on kuulemma puoliso tukena siellä äitiysneuvolassa myös.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   9.4.25 17:02:53

Sääliksi käy tulevia lapsia, erittäin paljon tuntuu olevan mielenterveyshäiriöisiä raskaana...

Lähettäjä: tinkerbell 
Päivämäärä:   9.4.25 17:05:11

Minulle tehtiin neuvolassa punnitukset ns sokkona, eli astuin vaa’alle niin että lukeman näki vain pelkästään hoitaja eikä sitä millään tavalla kommentoitu ääneen, itse en siis ollut lukemasta tietoinen ollenkaan. Tämä rankan anoreksiataustani takia.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   9.4.25 17:16:26

Ei minun tarttunut itse virtsanäytettä tutkia. T. Raskaana 2023 Satakunnassa

Päivämäärä:   9.4.25 18:57:46

En tiedä oliko pisteen kommentti viimeiselle viivalle (eli minulle) vai jollekin muulle, kun viivoja näytti olevan useita. Mutta ei minua ainakaan punnitus ahdista, ei itse vessareisssulla punnitseminen tai se, jos terkkari punnitsisi. Sopii kummin vain.

Lähettäjä: Fiinu 
Päivämäärä:   9.4.25 19:34:14

Minulle paino ei ikinä ole ollut ongelma tai en ole ikinä jaksanut tarkkailla sitä eikä hävetä kertoa painoa. Olen bmi:n mukaan normaalin painon rajoissa ollut aina aikuisena 160cm ja 55-58kg.

Neuvolassa aloin jännittämään ja pelkäämään punnitusta. Ensimmäisellä kerralla kerroin, että en ole käynyt vaa’alla pitkään aikaan, mutta epäilin painoni olevan noin 55 kg. Tämän jälkeen minut punnittiin ja vaaka näytti farkut jalassa ja neule päällä 56,8 kg. Terkkari oli todella kaihuissaan ja sain oikeasti ihan kunnon moraalisaarnan ettei alkuraskauden aikana olisi missään tapauksessa saanut lihota näin paljoa. Johan ne vaatteetkin painaa enkä oikeasti edes muistanut oliko edellisestä punnituksesta vuosi vai kaksi aikaa jolloin se paino ei niin yllättäen ole 1,8 kg enemmän. Joka ikisellä neuvolakäynnillä olin joko lihonnut liikaa tai paino ei ollut noussut tarpeeksi ja aina kyse oli 200-500g heitosta ohjeistukseen nähden.

Ymmärrän, että painon seuranta on tärkeää, mutta kyllähän se vaikuttaa mitä on päällä ja onko neuvola aika aamulla vai iltapäivästä. Ei siitä joka kerralla tarvitse pitää moraalisaarnaa ja nostaa niin kamalaa metakkaa. Varsinkin kun kyse ei ikinä edes ollut edes kilosta vaan aina alle kilon heittoja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.4.25 22:10:51

Espoossa, ainakin meidän neuvolassa, käydään ite vaa'aalla ja otetaan pissanäyte vessassa ja sen lisäksi vielä verenpainemittauspiste odotustilassa. Näitä kaikkia lukuja vain ilmoitetaan hoitajalle sitten käynnillä.

Lähettäjä: åäohwefgoåiähgw 
Päivämäärä:   9.4.25 23:57:24

Hukkaan menee suomalainen kauan ja huolella rakennettu äitiysterveydenhuolto kun raskaana olevat on yhä sekopäisempiä.
Menkää vaikka Gazaan synnyttämään....

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   10.4.25 07:19:38

Ei tietenkään tarvitse käydä vaa'alla ja muutenkin on ihan ok valehdella muutama kilo alaspäin. Niin me tehdään moni muukin!

En minä nytkään viitsinyt neuvolassa myöntää että poltan. Olis ne taas katsoneet niin kuin olisin tarjonnut vauvalle syanidia tuttipullosta. Laitoin vaan purkan suuhun ja nyökkäilin, että "ei mitään terveydelle haitallista." Ihan totta kai — eihän stressiäkään lasketa, ja sitä on kyllä enemmän kuin savua.

Tiedänhän minä, että pitäisi olla parempi, mutta kun ei aina vaan jaksa. Ja kuka nyt oikeasti voi tietää, vaikuttaako se lapseen? Ei se ainakaan vielä yski. Ja jos joskus yskii, niin voihan se olla vaikka koiran karvaa tai... ilmastonmuutos. Kaikki on nykyään ilmastonmuutosta.

Eikä mun tarvitse kellekään selitellä. Mun lapsi, mun keuhkot, mun elämä. Ne neuvolan tädit voi paheksua keskenään taukohuoneessa niin paljon kuin haluaa, mutta ne ei ole olleet mun kengissä. Tai tossuissa. Tai crocseissa.

Ja hei, jos en sano ääneen että poltan, niin sehän vähän niin kuin ei edes lasketa.

Tsemppiä raskauteen ja neuvolaan, hyvin kaikki menee!

Päivämäärä:   10.4.25 07:30:08

”Ja kuka nyt oikeasti voi tietää, vaikuttaako se lapseen?”

Et siis ihan oikeasti usko tutkittuun tietoon?

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   10.4.25 07:47:22

Siis kyllähän mä oon kuullut, että tupakka on vaarallista. Mut niin on liukastuminenkin, eikä kukaan kysele ovella, onko mulla nastat kengissä. Voihan joku Erkki eno toki kuolla keuhkosyöpään vaikka ei ole koskaan polttanut – ihan vaan siksi että asui vääränlaisen betoniseinän vieressä tai hengitti liikaa ilmaa.

Ja sitten on mun Ville-vaari. Poltti kaksi askia Norttia päivässä, joi Koskenkorvaa kuin urheilusuorituksena ja eli silti ysikymppiseksi. Ja vieläpä terveenä. Käveli hautaan omin jaloin ja haukkui hoitajia vielä viimeisellä viikolla.

Niin että tää tutkittu tieto, tää "fakta"… se on lähinnä semmoinen ohjeistus niille, joilla ei ole poikkeusyksilön geenejä. Mun suku on tunnettu sitkeydestään. Isoäiti kuoli vasta kun lopetti kahvin, eikä koskaan pitänyt mistään luomusta. Se sano, että "luomu on luonnon tapa kuolla aikaisin".

Joten joo. Voin mä polttaa. Ei se kaikkia koske.

Päivämäärä:   10.4.25 07:51:52

Ei hyvää päivää mitä settiä joutuu lukemaan heti aamusta Kepan näppäimistöltä.

Päivämäärä:   10.4.25 07:57:24

Sarkasmi on vaikea laji, erityisesti lukijalle ;)

Päivämäärä:   10.4.25 08:24:37

Juuri tuolainen fiinun kohtaama kyttääminen on ihan järkyttävää ja täysin turhan huolen ja stressin aiheuttamista odottavalle äidille. On ihan luonnollista että paino vaihtelee paljon jo ihan sen mukaan onko syönyt milloin viimeksi tai juonut vettä. Juo puoli litraa vettä odotushuoneessa niin paino nousee 500g.

Luotettavin painon seuraaminen on aina samaan aikaan samojen toimien jälkeen. Esim. Aamulla vessassa käynnin jälkeen ennen syömistä tai juomista ja ilman vaatteita.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   10.4.25 08:31:11

Itselläni ei ole huonoja kokemuksia punnituksesta, mutta miten joku terkkari ei älyä, miten paljon ihmisen paino vaihtelee normaalin rajoissa? Kun tuo on ihan yleistä tietoa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.4.25 09:38:59

...; ei täällä puoletkaan tajua mitä koko sana merkitsee, saati että ymmärtää luettuna...

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   10.4.25 09:40:13

No luulisi, että tyhmäkin tajuaisi edes tuosta, että joku on kävellyt hautaankin omin jaloin :).

Päivämäärä:   10.4.25 14:43:33

Jos aloittajalla nyt jo noin vaikeeta että ei voi vaaalle mennä neuvolassa,niin kantsii miettiä että oletko edes valmis äidiksi.eikun aborttiin vaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.