Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Veikkonen vai veikkosella?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 08:11:30

Lapsen kaverin isä laittoi viestin, johon vastasin "No katsotaan veikkosella!". Mies sanoo, ettei se ole mikään veikkosella, vaan veikkonen. "Katsotaan, veikkonen!" tai mieluummin vaikka "katsotaan, veikkonen, myöhemmin!".

Eikös se nyt selkeästi ole veikkosella tuossa tapauksessa? :D

Re: Veikkonen vai veikkosella?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.4.25 08:17:02

Siis mitä ”katsotaan veikkosella” tarkoittaa?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   9.4.25 08:19:33

Veikkosella ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa, että Veikkonen on sukunimi ja ollaan Veikkosella tai Veikkosilla. Mitä se voisi muuten tarkoittaa?

Veikkonen tarkoittaa veli, kaveri, hyvä mies.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   9.4.25 08:24:41

Molemmat ovat oikein. Varsinkin veikkosella-muoto on vanhahtava, eikä sitä enää juuri käytetä.

Sitäkin voi käyttää monessa yhteydessä.

Otahan veikkosella lisää kahvia.
Voi veikkosella, enhän minä jaksa.
Älä veikkosella mene tuonne sateeseen!
Tulehan veikkosella sinäkin!

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   9.4.25 08:26:34

Mitä "siis" tarkoittaa? Mitä "sukunimi" tarkoittaa? Asiayhteydestä ei selviä ja Google on rikki. Kirjoja en lue.

Päivämäärä:   9.4.25 08:42:56

"Veikkosella ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa, että Veikkonen on sukunimi ja ollaan Veikkosella tai Veikkosilla. Mitä se voisi muuten tarkoittaa?

Veikkonen tarkoittaa veli, kaveri, hyvä mies."

Tämä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.4.25 08:46:48

En tiedä mikä tai kumpi se "selkeästi" on, olennaisempaa olisi, että ymmärtäisin vastauksen. Jos joku vastaisi minulle "katsotaan veikkosella", en ymmärtäisi yhtään mitä ja milloin jotain katsotaan. Miksi pitää käyttää jotain outoja ja erikoisia ilmaisuja, jos ei ole varma edes itse niiden käytöstä saati että ymmärtääkö vastaanottaja?

Päivämäärä:   9.4.25 08:49:40

"Veikkonen tarkoittaa veli, kaveri, hyvä mies"

Ainoastaan tässä merkityksessä minäkin sanan ymmärrän, joten aloittajan viesti "veikkosella" on ihan outo taivutus.

Päivämäärä:   9.4.25 08:51:40

+: eli jos laitat viestin "katsotaan sitä vielä torstaina" ja saat vastauksen "katsotaan veikkosella" Niin et ymmärrä yhtään mitä tapahtuu ja milloin? Osaatko kuitenkin kysyä sitten selvennystä asiaan?

Sitä en tiedä, miksi pitää laittaa erikoisia ilmaisuja, joista jo ennakkoon tietää, ettei vastaanottaja ymmärrä. Se ei varmaan nyt liity tähän mitenkään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.4.25 09:00:13

Missä päin Suomea tätä käytetään?

Päivämäärä:   9.4.25 09:01:03

En, voisin arvailla vaikka, että et halua tai pysty katsotaan torstaina/et tiedä vielä katsotaanko torstaina vai joskus muulloin tms. mutta epäselväksi jäisi. Niin, varmaan pitäisi kysellä sitten mitä tarkoitat, mutta koska olet ilmeisen haluton selventämään asiaa (johan minä ja joku muu sitä täälläkin kysyi mitä tarkoittaa, mutta vaan veetuilet), saisin ehkä vastaukseksi, että "miten et muka tajua".

Päivämäärä:   9.4.25 09:04:58

Olen pahoillani siitä, että tulkitset viestini veetuiluksi. Kas, siinäkin sana, jonka voisin olla ymmärtämättä mutta haluan kuitenkin ymmärtää.

Nomadi: täällä Savo-Karjalan alueella ja Kainuussa olen käyttänyt ja kuullut käytettävän. Mieheni on Tampereen eteläpuolelta lähtöisin.

Päivämäärä:   9.4.25 09:09:21

"Molemmat ovat oikein. Varsinkin veikkosella-muoto on vanhahtava, eikä sitä enää juuri käytetä.

Sitäkin voi käyttää monessa yhteydessä.

Otahan veikkosella lisää kahvia.
Voi veikkosella, enhän minä jaksa.
Älä veikkosella mene tuonne sateeseen!
Tulehan veikkosella sinäkin!"

Nykyaikaisempi muoto näistä ilmeisesti on siis
"Otahan v-tussa lisää kahvia."
"Älä v-tussa mene tuonne sateeseen!"
Jne.

Heh.

Päivämäärä:   9.4.25 09:10:38

Tuo v*tussa onkin hyvä vertaus! Olisin voinut vastata "katsotaan v*tussa!" :D

Päivämäärä:   9.4.25 09:14:53

"Olen pahoillani siitä, että tulkitset viestini veetuiluksi. Kas, siinäkin sana, jonka voisin olla ymmärtämättä mutta haluan kuitenkin ymmärtää."

Tässä tapauksessa ilmaisuni johtui teknisistä syistä, täällä muuttuvat arveluttavat sanat usein merkkijonoiksi #!@#%. Tulkitsen edelleen veetuiluiksi, koska vika on mielestäsi edelleen kysyjissä/vastaanottajissa ja et edelleenkään halua vastauksesi merkitystä avata.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   9.4.25 09:43:02

Veikkonen sen kuuluu olla, ellei tavata jossakin paikassa tai henkilöllä, jonka nimi on Veikkonen. Silloin se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. En kyllä ymmärrä miksi käyttäisit "veikkonen"-termiä tuossa, miksi ei vaan, että katsotaan tai palataan asiaan. Kun ilmeisesti siellä paikassa/henkilöllä Veikkonen ei ole tarkoitus tavata.

Päivämäärä:   9.4.25 09:50:53

"täällä Savo-Karjalan alueella ja Kainuussa olen käyttänyt ja kuullut käytettävän. Mieheni on Tampereen eteläpuolelta lähtöisin."

Niin eli savolais-karjalainen murresana? Muualta tullut miehesikin tuntee vain tuon veikkonen=kaveri merkityksen, jolloin sanaa ei voi käyttää sinun tavallasi. Samoin minä täällä Varsinais-Suomessa asuva ja moni muu tässä ketjussa asiaa ihmettelevä. Jos viestisi vastaanottajakin oli sieltä kotoisin, niin ei kai asiassa sitten ongelmaa ole, muille se ei "selkeästi ole veikkosella tuossa tapauksessa".

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   9.4.25 09:52:22

Jos lauseeseen liittyy kysymys, niin silloin on veikkosella tai veikkoselle. Esim. miten veikkosella menee, tai mitä veikkoselle kuuluu?

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   9.4.25 09:53:35

Olisit vastannut, että: 'katsotaan vain'. Tosin silloinhan se olisi tarkoittanut, että asiaa katsotaan mutta sille ei tehdä muuta. Tai: 'selvä'. Olisikohan se voitu tulkita niin, että olisit ollut kännissä, ellei tätä torstain tapausta olisi tullut? 'Selvä pyy' ei käy, koska harva tuntee lintuja nykyään. Viisainta olisi ollut vastata: 'katsotaan' ja laittaa hymiö perään. Sellainen ei naurava mutta hymyilevä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.4.25 10:07:07

Missä päin Suomea sanotaan veikkosella.
En ole ikinä kuullutkaan.

Voi veikkonen, katsotaan veikkonen - voi sinua veliseni/voi sinua höppänä, katsotaan veliseni.

Myö voi veikkonen - voi sinua, voi hyvänen aika.

Päivämäärä:   9.4.25 10:35:45

*: Itä-Suomessa. https://www.savonsanomat.fi/teemat/3592700 tässä Savon Sanomain artikkelissa haastateltava sanoo niin ainakin kaksi kertaa.

Päivämäärä:   9.4.25 10:43:55

Itse Savo-kaenuulaisena tuo veikkosella on tuntematon, veikkonen tuttu. Enkä kyllä käyttäisi myöskään tuossa lauseyhteydessä enkä lapsen kaverin isälle.

Päivämäärä:   9.4.25 11:12:41

Pirkanmaalla täysin tuntematon.

Voi veikkonen on tuttu.

Jos saisin tuollaisen viestin aloittajalta, jäisin miettimään onko jonkun lapseni kaveri nimeltään Veikkonen, vai mitä typo viestissä tarkoittaa.

Enkä kyllä käyttäisi muotoa veikkonen, viestitellessäni lapseni kaveri isän kanssa ellei tämä isä olisi hyvä kaverini. Ei veikkonen-hyväveli.

Päivämäärä:   9.4.25 11:22:28

Siis "oma" mieheni, puolisoni, oli se, joka tuota ihmetteli. Kirjoitin todella epäselvästi aloitukseen!

Lapsen kaverin isän puolesta ei siis kannata loukkaantua eikä pelätä, että lähettelen teille noin vaikeaselkoisia viestejä :).

Päivämäärä:   9.4.25 11:30:01

Lähettäjä... 

Päivämäärä9.4.25 11:22:28

Siis "oma" mieheni, puolisoni, oli se, joka tuota ihmetteli. Kirjoitin todella epäselvästi aloitukseen!

Lapsen kaverin isän puolesta ei siis kannata loukkaantua eikä pelätä, että lähettelen teille noin vaikeaselkoisia viestejä :).

Ei kukaan ole loukkaantunut kenenkään puolesta.

Mutta siis ymmärsikö lapsen kaveri isä viestisi? Onko hän samalta murrealueelta kuin sinä?

Täällä Tampereen seudulla viesti kyllä aiheuttaisi hämmennystä.

Päivämäärä:   9.4.25 11:31:06

Kyllä, hän ymmärsi viestini.

Päivämäärä:   9.4.25 11:35:12

Niin ja se omakin mieheni ymmärsi, mitä tarkoitin. Väitti vain, että kuuluisi olla "veikkonen".

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.4.25 11:36:29

En olisi ymmärtänyt viestiä, olisin olettanut automaattikorjauksen työksi. Että viesti olisi pitänyt olla vaikka "katsotaan viikonloppuna"

Päivämäärä:   9.4.25 11:50:54

Onko tämä veikkosella joku kummallinen väännös toki- tai ihmeessä-sanasta? Käy veikkosella kaupassa = käy toki/ihmeessä kaupassa. Pese veikkosella kätesi = pese toki/ihmeessä kätesi.

Lähettäjä: Tero 
Päivämäärä:   9.4.25 11:54:28

Kysyin emännältä, saako ottaa lisää vehnästä. Emäntä vastasi "voi tokkiisa! Ota veikkosella!" En sitten yhtään ymmärtänyt kun en tunne näitä Veikkosia. Saita emäntä oli kun ei antanut toista nisua ottaa.

Lähtiessäni kysyin, saisinko käydä heillä vessassa. Emäntä sanoi "käy veikkosella, kerkiinpähän sammaan syssyyn kanssasi ulos niin ei saranat kulu!" Autossa housuun tehdessäni kirjoitin somepäivityksen tuosta saiturista.

Päivämäärä:   9.4.25 11:58:45

"Onko tämä veikkosella joku kummallinen väännös toki- tai ihmeessä-sanasta? Käy veikkosella kaupassa = käy toki/ihmeessä kaupassa. Pese veikkosella kätesi = pese toki/ihmeessä kätesi."

Tavallaan, riippuu asiayhteydestä. Jos pitää kehottaa jotakuta (vaikka puolisoaan) käymään kaupassa, niin ei voi sanoa veikkosella. Jos taas puoliso sanoo käyvänsä kaupassa tai kysyy, voinko nyt käydä siellä kaupassa, niin silloin voi vastata "käy veikkosella!". Ja miksi puolison pitää kysyä, voiko käydä kaupassa nyt? Koska se on ihan kohteliasta, jos on jotain yhteisiä juttuja meneillään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.4.25 15:16:26

En ole koskaan kuullutkaan moista ilmaisua. T. Hämäläinen

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   9.4.25 15:44:33

"Veikkosella ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa, että Veikkonen on sukunimi ja ollaan Veikkosella tai Veikkosilla. Mitä se voisi muuten tarkoittaa?

Veikkonen tarkoittaa veli, kaveri, hyvä mies."

Näin minäkin asian käsitän. Tuo "voi veikkosella"-muoto on ihan outo, en ole koskaan ennen kuullutkaan. "Voi veikkonen" on sen sijaan hyvinkin tuttu lausahdus.

T. pirkanmaalainen

Lähettäjä: Sarkasmi 
Päivämäärä:   9.4.25 16:59:27

Ei tuota voi millään ymmärtää. Siis joku sanoo, että katsellaan tätä perjantaina ja vastauksena on "katsellaan veikkosella!". Ei mitenkään, mitenkään voi ymmärtää.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   9.4.25 19:21:53

Meillä se on veikkoin. Mutta en kyllä koskaan laittaisi veikkosta tuohon yhteyteen.

Voihan veikkoin!
No veikkoin sentään!
No katos veikkoin!

Mutta että katsotaan... Mitä? En ymmärtäisi mitä aloittaja tarkoittaa, jos tuollaisen viestin minulle laittaisi.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   9.4.25 20:08:39

Minä olen Pohjois-Pohjanmaalta ja olen kuullut lapsuudessa 80-luvulla tuota käytettävän.

Voehan veikkonen! = voi hyvä tavaton! /voi hyvänen aika!

Katson veikkosella = katson mielelläni
Enpä ois veikkosella arvannut! = Enpä olis millään arvannut!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.4.25 21:38:36

Karjalasta ollaan ja kyllä keski-ikäinen väestö ja vanhemmat ihmiset käyttävät myös muotoa "veikkosella". Tarkoittaa käytännössä samaa kuin "tottahan toki".

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   9.4.25 21:48:01

Jos muuttaisin mieheni kotiseudulle Pohjanmaalle, ja hän viestittäisi kaverilleen, että tekee kropsua, niin saattaisin minäkin sanoa että eikun hirveän laihaa pannariahan tuota teet. Ymmärtäisin kyllä yhdistää kropsun siihen paistokseen vaikka en olisi koskaan kuullut koko sanaa. Ja varmaan se kaverikin ymmärtäisi. Mutta pitäähän sitä aina vääntää näistä murresanoista kaikella rakkaudella.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.4.25 21:54:38

Tiettyyn pisteeseen asti murteet ovat rikkaus, mutta nää veikkoset ylittää sen

t. itsekin Savosta kotoisin

Päivämäärä:   9.4.25 21:56:54

Olen 60-v, tunnen todella paljon erilaisia murredanoja Suomen joka kolkasta.
Mm. kropsu on tuttu, vaikka ei mun sanavarastoon kuulukaan.

Tämä veikkosella vaan on aivan outo. Ja todellakin, jos olisin moisen viestin saanut, olisin luullut sitä typoksi, tai sitten sukunimeksi.

"Voi veikkonen" on kyllä tuttu.

Pirkanmaalla olen, ja asunut eri puolilla Suomea elämäni aikana, ja kavereita on Lappia myöden.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.4.25 22:01:54

Asun Lapissa enkä ole koskaan kuullut käytettävän noin.
Ainoa mitä itsekin käytän satunnaisesti on "jo veikkosten!" tarkoittaen juurikin että tottahan toki tmv.

"Saanko lainata sinulta pyörää huomenna kun omasta puhkesi rengas?"
"jo veikkosten, lainaa vain"

En ole koskaan kuullut taivutettavan veikkosella esimerkiksi.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   10.4.25 00:39:02

"Näin minäkin asian käsitän. Tuo "voi veikkosella"-muoto on ihan outo, en ole koskaan ennen kuullutkaan. "Voi veikkonen" on sen sijaan hyvinkin tuttu lausahdus.

T. pirkanmaalainen"

Just näin.
T. Lappilainen

Lähettäjä: Imuri 
Päivämäärä:   10.4.25 06:30:51

Täällä Lappilainen, jolle tuo oli ihan selkeä ja tuttu.

Lähettäjä: karjalainen 
Päivämäärä:   10.4.25 13:37:33

Olen kyllä kuullut sanottavan "voi veikkosella" vastauksena kysymykseen voisiko joku tehdä vaikka jotain. Eli siinä tarkoittaa "tottakait"/"ilmanmuuta"/"mielelläni"

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   10.4.25 14:40:16

Sattuipa sopivasti tuolta vanhasta ketjusta:

Re: valtteri testaa
Lähettäjä: Eero Tillanen
Päivämäärä: 3.9.12 20:18:49

Voi veikkoset, tuo ilmaisu on paaaljon vanhempi kuin mamujen pilkkanimitys, mihin viittaat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.