Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välilevynpullistuma, kokemuksia, vinkkejä?

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   9.4.25 06:50:13

Miten nopeasti teillä on pullistuma parantunut, millaiset oireet oli?

Minulla oireita ollut helmikuun puolivälistä asti, ei ole selkä yhtään kipeä, ainoastaan toinen jalka pakarasta nilkkaan. Pystyn kävelemään,istumaan, käymään töissä jne, mutta öisin herään parin tunnin välein kun koko jalka on ihan tulesss ja pakkonoustakävelemään.

Oliko teillä joku tiettyjumppaliike tms joka helpotti kipua?

Re: Välilevynpullistuma, kokemuksia, vinkkejä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.4.25 08:06:26

Käytiin kuntosalilla. Pt:n kanssa liikkeet, jotka treenasi vatsaa ja selkää, sekä käytettiin laitteeita, jotka tuki ristiselkää. Roikuttin tangolla, varpaat maassa ja varovasti venyteltiin selkää lantiota liikuttamalla ylös alas. Tulosta alkoi tulemaan parin kuukauden treenin jälkeen. Nykyään pystyn ratsastamaan. Ainut on, että piti opetella uusi tapa nostaa, kumartua jne. Pitää mennä kyykkyyn, kauppakassit molempiin käsiin, jotta paino on tasaisesti jne.. ihan normisettiä, jolla ehkäisee uudelleen monta kertaa välilevyn pullistuman kokenut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.4.25 09:37:42

Aika auttaa. Jokunen kuukausi siinä menee, jumppasit tai et.

Lähettäjä: dlrökth 
Päivämäärä:   9.4.25 09:43:16

mulla kyllä justa alaselkä oli järkyttävän kipeä. onko varmaa että on just välilevy?

lääkäri sanoi mulle että menee itsestään 3-4 kk, liikkua saa kivun rajoissa varovasti. selällää nukkuminen kovassa sängyssä, pitää istua AINA kovalla tuolilla selkä suorassa (ei sohvaa!) nimenomaan roikkuminen tangossa. Ei eteen taivutuksia yhtään.
Pahimpien viikkojen mentyä ohi pystyin ratsastamaan, itse asiassa se teki hyvää. Hevosen selässä vaan piti istua tosi suorana ja ryhdikkäänä - joka onneksi jäi mulle senkin jälkeen kun paranin.

Ja istua ei saa pitkään, noustava kävelemään typ tunnin päästä. Ja töissäkin pitää istua tosi ryhdikkäänä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.25 09:43:19

OTE-fysioterapeutti on tosiaan paras apu!

Itselläni oli iso apu myös lihashuoltovasarasta, vai mikäköhän sen oikea nimi onkaan? Sillä sai hyvin rangan ympäriltä ja vierestä kaikki jumiutuvat lihakset ja lihaskalvot täristeltyä paremmaksi. Yksi parhaita ostoksia ikinä.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   9.4.25 10:00:35

dlrökth: Kyllä on varmasti välilevy. Ei meinannut lääkärikään uskoa, koska pystyn liikkumaan hyvin, kävelen helposti yli 10 km putkeen, voin salilla kyykätä 40 kg painoilla, olen tehnyt raskaita pihatöitä ja pystyn kävelemään kantapäillä ja varpailla, mikä pullistumassa usein mahdotonta. Magneettikuva kuitenkin paljasti totuuden.

Selällään en kyllä pysty makaamaan ja moni välilevynpullistuman "lepoasento", kuten selällään jalat korotettuna, tekee pirun kipeää. Roikkumaan alaselkä rentona en ole pystynyt vuosikymmeniin, meinaa taju lähteä kivusta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.4.25 10:11:22

Mullakin löytyi kaksikin välilevynpullistumaa, vaikka pystyn kävelemään, ratsastamaan, kumartumaan eteenpäin (saan kädet helposti lattiaan) jne. Selkä on vaan pirun kipeä ja nukkuessa mikään asento ei ole hyvä, aamuisin selkä on aivan lukossa, samoin ylipäätään minkään staattisessa asennossa oleiluun jälkeen.

Lääkärissä suhtauduttiin hyvin vähättelevästi, vaikka kivut olivat kovat, mutta kun pystyin liikkumaan. Pääsin kuitenkin magneettikuviin ja pari pullistumaa löytyi. Tästä on nyt jokunen vuosi. Selkä oli välissä parempi, mutta nyt viime aikoina kivut (etenkin öisin) ovat taas palanneet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.4.25 14:40:28

Reilut kaksi vuotta kesti tuo hirvittävä polte jalassa. Mulla lähinnä istuessa. Kymmene vuoden jälkeenkin jalasta lähtee tunto, jos istuu muutaman minuutin.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   9.4.25 21:37:31

OMT-fysioterapeutti voi auttaa ja antaa yksilölliset kotiohjeet, mm. sen perusteella mihin suuntaan pullistuma on. Jos ei ole varaa käydä kuin vaikka 1krt niin sanoo sen heti alkuun, saa sitten tilanteeseen sopivaa palvelua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 01:08:29

dlrökth/ tääkin riippuu niin tilanteesta ja ihmisestä. Multa on kahteen kertaan leikattu selkää, samasta välistä pullistuma molemmilla kerroilla. Mä en oo ikinä pystynyt istumaan kovalla tuolilla selkä suorassa, se on ärsyttänyt selkää aivan järjettömän paljon ja sillonkun vielä oli jalka oireita niin jalan hermokipuja myös.

Mulle kaikkein paras on ollut pehmeä tuoli missä saa nojata taaksepäin. Sohva kaikista paras, koska voi istua puolimakaavassa asennossa jollon selkään tuleva paine vähenee.

En pysty vieläkään istumaan pitkiä aikoja normi tuolilla, satulatuoli on ok ja nykyään on moottorisänky mitä saa säädettyä just sopivasti, että voi istua niin ettei selkään tuleva paine ole liikaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.4.25 14:50:16

Kolmipiste, mulla on ihan sama. Voin istua vain sängyssä tyynykasan kanssa tai tuollaisessa laiskanlinnassa, jossa on jaloille oma "läppä".

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.4.25 16:08:24

Samaa olin tulossa sanomaan kuin pisterivi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.