Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko outoa kadota sosiaalisesta mediasta?

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   8.4.25 22:08:41

Poistin Instagramin, väsyin ihmisten selfieihin ja siihen miten paljon feediin tulee kuraa.

Poistin FB:stä kaikki kuva-albumit. Kuka niitä edes katselee paitsi minä itse…. En jaksa jakaa humble-brag asioita, lomakuvia tms enkä halua niitä muiltakaan katsoa. Aitoa kontenttia ei sieltä enää saa. Some on pilalla kiitos vaikuttajien.

Aloin lähetellä kuvia lapsista whatsapilla anopille. En usein mutta pari kertaa kuussa. Soittelen kaverille kuulumisia kun en enää näe somejulkaisuja. Ihana kaverini soittelee mulle kun ei enää kuule minusta. Luulin että some auttaa sosiaalisissa suhteissa mutta mun suhteet se rampautti. Huono isäntä, keskinkertainen renki.

Re: Onko outoa kadota sosiaalisesta mediasta?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   8.4.25 22:12:35

Kukaan ei edes huomaa, että et enää postaa mitään ja olet poistunut. Eihän siellä mikään pakko ole olla, jos ei halua. Itse poistuin Linkedinistä, en tarvitse sitä elämääni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 22:38:21

Ei varmaan enää nykyään. Tosin omissa tuttavissani itse olen huomannut ennemmin sitä ettei poisteta profiilia, mutta sitä vain ei enää päivitellä vaan jää haamuksi. Muualta olen poistunut kokonaan paitsi yhdestä sovelluksesta olen poistunut ja palannut on-offina, siksi olen huomannut. Joskus ehkä ihmetyelyä kuullut mutta varmaan 5-15 v sitten somen "kulta-aikana' olis ollut oudompaa kun päiviteltiin sinne enemmän.

Nuo valokuva-albumit tai instafeedit tuntui itsestäkin lopulta turhuudelta. Aluksi sitä teki tottumuksesta mutta siinä vaiheessa kun se alkoi tuntua samalta kuin kiinnittäisin kaupan ilmoitustaululle valokuviani tai päiväkirjan sivuja niin lopetin. Ja tämä että jos menet huvikseen katsomaan jonkun julkisesta profiilista sinne jätettyjä kuvia ja jäät kiinni niin olet stalkkeri, iik. Siis mitä hittoa varten ne kuvat siellä näkyvillä on jos niitä ei saa katsoa? Juu ei ollut minun juttu.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   8.4.25 22:59:21

Kuukausi sitten häippäsin naamakirjasta lopullisesti. En ole kaivannut takaisin. Jäljellä on enää IG, tämä htnetti ja bdsmbaari. Tiktokkiin en onneksi koskaan mennyt.
Jotenkin elämä on rauhoittunut, kun puhelimella istuminen on vähentynyt.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.4.25 23:07:37

Ei ole outoa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.4.25 05:04:37

Outoa on roikkua täysin tarpeettomia sovelluksissa, ahdistua, masentua ja kärsiä unettomuudesta, hukatusta ajasta

Lähettäjä: Mikä 
Päivämäärä:   9.4.25 05:13:06

Outoa on edes miettiä asiaa että onko se outoa.

Lähettäjä: vaihtis 
Päivämäärä:   9.4.25 07:00:39

Mä taas menin just facebookkiin takaisin. Tai siis aktivoin profiilin. Erosin viime vuonna ja olin ollut pois somesta monta vuotta. Nyt sitten menin takaisin, siivosin pois kaikki eksään liittyvät asiat ja otin yhteyttä vanhoihin kavereihin. Teki hyvää!

Somessa on tosi tärkeää että säätää sovellukset palvelemaan omia tarpeita. Instagram on tässä paras. Tietoisesti katsoo sellaista sisältöä mitä haluaa saada feediin. Mun instassa ei näy mitään selfieitä tai jotain humble brag osiota. Siellä on 95% minua itseäni ilahduttavia ja inspiroivia asioita niin että aina tulee paremmalle tuulelle kun avaa instan.

Kannattaa aina välillä kurkata mitä insta näyttää siinä explore sivulla, kertoo ihmisestä tosi paljon että mitä algoritmi aiemman käytön perusteella tarjoaa. Mulla siinä näkyy käsitöitä, hevosiin ja muihin eläimiin liittyvää sisältöä, matskua mun lempiartistista ja videopelistä, rohkaisevia ihmissuhdeneuvoja ja jotain nörttihuumorivideoita. Siinä mun somekupla <3

Mutta facebookkiin palatessani huomasin kyllä että sinne laitetuilla vanhoilla valokuvilla on arvoa, vaikkei niitä olisi kukaan muu katsonutkaan. Pari tuntia meni kun selasin niitä ja tuumailin 15 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Viis siitä onko niitä kuvia kukaan muu katsonut, minulle ne tarjoavat mielenkiintoisen kokoelman muistoja.

Päivämäärä:   9.4.25 07:41:17

Laitoin naamakirjan tauolle/ pois näkyvistä 3 vuotta sitten. Pitäisi poistaa koko tili. Minulla on insta tili jossa postaan harrastukseen liittyen ilman omia kuvia ja seuraajat ovat saman lajin harrastajia. Ainoa sosiaalinen media jota käytän ja jossa olen löydettävissä on linkedin koska se on hyödyllinen töiden kannalta.

Ihan tietoturvan vuoksi kannattaa miettiä paljonko omia asioita ja kuvia on netissä kaikkien saatavilla.

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   9.4.25 07:59:03

Nolo? Siis millä tavalla? :D Somen pitäisi ilahduttaa (tai yritykselle tuoda tuloa) tai herättää mielenkiintoisia ajatuksia sinussa. Aloittajalle se ei selvästi anna mitään paitsi pahaa oloa, joten tosi hyvä että tajusit lähteä pois. Ei ole ihan normaalia, että some aiheuttaa noin vahvoja reaktioita sinussa, siksikin varmasti paikallaan ottaa etäisyyttä siitä ja keskittyä oikeaan elämään. Ei sitä kukaan kummastele.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 08:34:43

Mitä on aito kontentti?

Päivämäärä:   9.4.25 08:46:27

Mä tykkään facebookista. Lähinnä siksi koska siellä on todella paljon aktiivisia eri harrastuksiin liittyviä kansainvälisiä ryhmiä. Kyllä joskus päivitänkin sinne jotain, mutta se ei ole pääasia.

"Tosin omissa tuttavissani itse olen huomannut ennemmin sitä ettei poisteta profiilia, mutta sitä vain ei enää päivitellä vaan jää haamuksi."
- Tutuissa on pari tällaista ja tämä haamuilu johtuu juurikin siitä, että he ovat siellä harrastusryhmien vuoksi ja päivittävät kyllä sinne, mutta eivät omaa profiiliaan. Eli et näe päivityksiä jos et ole samassa suljetussa ryhmässä heidän kanssaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 08:58:52

Miksi se olisi outoa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 09:00:29

Ei ole outoa, saattaa kyllä olla vähän pihalla keskusteluista. Itse olen tämän huomannut omalla kohdalla.

Päivämäärä:   9.4.25 09:02:23

Omassa tuttavapiirissä 80 % on joko poistunut tai erittäin passiivisia

Päivämäärä:   9.4.25 09:23:53

Joskus esim. työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa huomaa olevansa ihan pihalla, kun muut keskustelevat jostain mitä pUsKaRaDiOsSa on taas ollut, tai sitten jos pohdin jotain asiaa niin "laita/kysy/katso pUsKaRaDiOsTa!" oletuksena että kaikki ovat a) facebookissa ja b) siellä puskaradiossa. Se vähän kyllästyttää joskus, mutta omapa on syyni kun en jaksa sinne mennä, yleisesti olen pärjännyt hyvin ilmankin. Ja ei, en tunne asiasta minkäänlaista ylemmyyttä kun siitäkin joku tulee varmasti sanomaan, on vain eri mieltymykset kuinka hoitaa asioita ja jos oma tapa on itselle mieluisa niin pieni ylimääräinen vaivannäkö ei haittaa.

Päivämäärä:   9.4.25 09:27:49

Niin ja sekin, että kyllä ihan varmasti esim. harrastus- tai roskalavaryhmät ovat hyödyllisiä monelle ja jopa suurin syy käyttää somea. Olen joskus miettinyt pitäisikö palata, mutta kokemuksesta tiedän että todennäköisesti itselle liian kuormittavaa hyötyyn nähden.

Lähettäjä: Gus 
Päivämäärä:   9.4.25 09:28:33

Enemmän normaalia kuin outoa. Suurin osa voisi poistaa profiilinsa, mitään eivät milloinkaan laita, kyttäävät vaan muiden tekemiset. Itse olin Fb:ssa ja häivyin sitten lopullisesti. Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.25 09:49:53

En seuraa missään somessa yhden ainoaa "vaikuttajaa". Ei mikään ole pilalla, sinusta on vaan tullut laiska.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   9.4.25 10:07:07

Aloittajan some on pilalla koska seuraa vääränlaista sisältöä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   9.4.25 10:13:31

"Suurin osa voisi poistaa profiilinsa, mitään eivät milloinkaan laita, kyttäävät vaan muiden tekemiset."

No minä en profiiliini mitään koskaan nykyisin enää laita, mutta ryhmiin laitan ja niiden vuoksi siellä olen. Kysyn, kommentoin, myyn, ostan, vaihdan jne. Niitä eivät tietysti kaverit näe, jos eivät satu samassa ryhmässä olemaan. Voivat siis luulla, etten tee facessa mitään. "Kyttään" kyllä kaverieni tekemiset, jos ne feediini tulevat, tykkäilenkin. Eikö ne sitä varten sinne ole laitettu? Jos ei, niin julkaisujensa näkyvyyslistaa voi myös muokata, jotta ei-toivotut henkilöt eivät niitä näe. En aio poistua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.4.25 10:19:49

Instagramia ja fb on kiva katsoa välillä, kunhan ei pakonomaisesti ramppaa siellä jatkuvasti.

Linkedin on aivan hirveä, mutta tavallaan tili oltava työelämän vuoksi. Käyn siellä ehkä muutaman kuukauden välein ja aina jotenkin rasittaa katsoa miten ihmiset siellä kehuu itseään ja tekemisiään ja nuolee toisiaan ja on muka olevinaan niin positiivisia ja tehokkaita.
Vaikka olenkin normaalisti positiivinen tyyppi, niin jostain syystä Linkedinin avaaminen saa pelkästään huonolle tuulelle. :D

Päivämäärä:   9.4.25 10:48:05

” Linkedin on aivan hirveä, mutta tavallaan tili oltava työelämän vuoksi.”

Näin minäkin luulin. Mutta sitten totesin, että olen vain rivityöntekijä enkä tällä hetkellä edes etsi uusi tehtäviä. En myy omaa osaamistani, en ole yrittäjä enkä konsultti. Mulla on ammatillinen yhteisö, joka kokoontuu viikottain, siellä,kuulen uusimmat kuulumiset ja pysyn ajassa kiinni. Samalla porukalla on myös FB-ryhmä, jossa voin kysyä ja keskustella, jos jotain on mielessä.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.4.25 10:59:14

En ole koskaan ollut Instassa.
Facessa tykkään monesta ryhmistä. Joskus julkaisen itsekin tarinoita.
Tiktokissa katselen ihania slowlivingcottagecore ym videoita pari kertaa viikossa. Tiktok on tosi koukuttava ja sen kanssa on oltava varovainen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.