Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työttömien kusetus jatkuu

Lähettäjä: Ukko - Pekka 
Päivämäärä:   8.4.25 17:19:58

Nyt yrittävät työllistää vuodeksi huonolla palkalla maksamalla tukea työnantajalle. Kuulostaa hienolta mutta juju on tässä seuraava. Jos oli hyvä ansiosidonnainen niin se on mennyttä. Uusi ansiosidonnainen lasketan uuden palkan mukaan täytettyäsi 12 kuukauden työssöolo ehdon Eli jos nyt menet töihin 1800 euron kuukausipalkalla ja ennen palkkasi oli 4000 euroa kuukaudessa. Tällöin sait ansiosidonnaista 2400 euroa kuukaudessa. Uusi palkkasi esim. 1800 euroa. Tällä saatkin ansiosidonnaista enää 1080 euroa kuukaudessa. Koska tämä ryöstäminen loppuu?

Re: Työttömien kusetus jatkuu

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   8.4.25 17:23:14

Ukko - Pekka, näin on tehty iät ja ajat! Jos sinulle annetaan rahaa, niin onko se ryöstämistä?

Lähettäjä: Ukko - Pekka 
Päivämäärä:   8.4.25 17:32:01

Ennen päivät sai nollattua 6 kuukauden työssä ololla. 58 vuotta täyttäneiden ansiosidonnaista ei heikennetty ennen, vaan pysyi samana eikä 6kk palkka vaikuttanut ansiosidonnaiseen. Ennen sentään kannatti tehdä huono palkkaista sekä pätkötyötäkin. Nyt 400000 tuhatta työtöntä ja 12000 vapaana kokopäivä eli 8 tunnin työpaikkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 17:49:52

Työttömyyskorvauksista pitäisi luopua kokonaan! Ei tällä maalla ole varaa enää elättää laiskoja. Sairaille sairauspäivärahat ok, mutta muut menköön töihin. Kyll töitä on jos vaan tekee mitä sattuu saamaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.4.25 17:57:48

Kun niitä töitä ei oikeasti ole... Enää ei edes provikkapalkkaisia puhelinmyyntitöitä.

Päivämäärä:   8.4.25 18:03:55

Aikoinaan lähdettiin ruotsiin, mut nyt taitaa heillå olla vielä pahempi työttömyys. Pitkään kitisty et ei riitä tekijöitä kun ikäluokat pienenee, mut eipä ole vielä tullut pulaa.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   8.4.25 18:10:34

Työtä, josta maksetaan palkkaa ei ole kuin osalle. Senhän on nyt jopa hallitus joutunut myöntämään.

Mutta jätetään vaan ihmiset kuolemaan. Turvallisuusmenot tulevat lisääntymään melkoisesti, mutta työtä tekevillä on varmasti varaa maksaa.

Aloittaja, +-parin tonnin palkka on ihan normi monella alalla, eikä oikeuta kummoiseenkaan ansiosidonnaiseen, kuten olet nyt saanut huomata. Kahden kkn työttömyyden jälkeen tehtävän vähennyksen jälkeen enää peruspäivärahan luokkaa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.4.25 18:15:35

No eihän liittoonja kassaan kuuluminen ole edes kannattavaa siinä tapauksessa.

Päivämäärä:   8.4.25 18:48:04

Luuleeko joku oikeasti vielä, että kaikille on työpaikkoja? Vielä kun lähes jokainen avoin paikka vaatii tietyn koulutuksen ja kokemusta alalta.

Lähettäjä: yliyli 
Päivämäärä:   8.4.25 18:48:08

"Työttömyyskorvauksista pitäisi luopua kokonaan! Ei tällä maalla ole varaa enää elättää laiskoja. Sairaille sairauspäivärahat ok, mutta muut menköön töihin. Kyll töitä on jos vaan tekee mitä sattuu saamaan"

Uli uli.
Luovutaan sitten kun kaikille on oikeasti töitä tarjolla. Töitä josta saa kunnollisia työtunteja ja palkan jolla elättää itsensä!
Ei se niinkään mene, että työnantajat tarjoavat 20h viikossa töitä, tuntipalkka 10€ ja sillä palkalla oletetaan ihmisten pärjäävän ilman tukia.

Työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ja muut sairaat jätetään rauhaan leikkausilta.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   8.4.25 18:49:40

Mies, hyvin hoksattu. Liittojen aseman heikentäminen on yksi niistä päämääristä, joihin näillä työttömyysetuuksien leikkauksilla pyritään. Mitä useamman ansiosidonnainen ei ylitä päivärahan minimitasoa, sen parempi.

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   8.4.25 18:50:51

En halua maksaa toisten työttömyyskorvauksia verojeni muodossa, hommatkoot jonkun vapaaehtoisen vakuutuksen jonka maksavat kokonaan itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.4.25 18:54:07

Massamaahanmuutto Lähi-idästä ja Afrikasta romuttaa hyvinvointivaltion – valmistautukaa sosiaaliturvan alasajoon tulevaisuudessa.

Päivämäärä:   8.4.25 18:55:10

Aika, mitähän kaikkea tässä yhteiskunnassa sinun rahoillasi kustannetaankaan...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.4.25 19:04:07

Ennen ja ennen... olisikohan niin, että suomen työttömyyskorvaukset on epärealistisen korkeat nykyisin yhteiskunnan kantokykyyn suhteutettuna.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.4.25 19:06:01

Puhuuko aloittaja palkkatuesta? Palkkatuetulla työllä ei voi enää kerryttää ansiosidonnaisen työssäoloehto.

Lähettäjä: voevoe 
Päivämäärä:   9.4.25 10:44:36

Jos nyt sentään osoittaisit moitteet oikeaan suuntaan etkä puhuisi paskaa nykyisestä hallituksesta. Ikäänttyneitten eläkeputken poisto eli ansiosidonnaisen lisäpäivien poisto oli Marinin hallituksen eli demareitten, vassareitten ja vihreiden kusetus ja keskisormennäyttö ikääntyneille. Keskustaa unohtamatta. Demareille tyypilliseen tapaan paska ajoitettiin iskemään tuulettimeen seuraavan hallituksen aikaan jotta itse näytettäisiin puhtoisilta.

Lähettäjä: Ukko - Pekka
Päivämäärä: 8.4.25 17:32:01

Ennen päivät sai nollattua 6 kuukauden työssä ololla. 58 vuotta täyttäneiden ansiosidonnaista ei heikennetty ennen, vaan pysyi samana eikä 6kk palkka vaikuttanut ansiosidonnaiseen. Ennen sentään kannatti tehdä huono palkkaista sekä pätkötyötäkin.

Päivämäärä:   9.4.25 10:50:03

"En halua maksaa toisten työttömyyskorvauksia verojeni muodossa, hommatkoot jonkun vapaaehtoisen vakuutuksen jonka maksavat kokonaan itse."

Enkä minä halua maksaa siitä että sinulla on tiet käytössä, katuvalaistus tai hätätapauksessa palokunta, poliisi tai ensihoito. Maksa itse.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.4.25 10:56:29

Eihän tuettu työ kerrytä edes työssäoloehtoa, että saisi ansiosidonnaista enää? Pitää olla töissä missä työnantaja maksaa kokonaan itse palkan ilman valtion avustuksia.

Lähettäjä: voevoe 
Päivämäärä:   9.4.25 11:02:32

Jos olisit itse joskus ollut ollut palkkatöissä tietäisit että jokaisesta palkasta peritään verottajan toimesta työttömyysvakuutusvaksu, muun muassa. Siinä on vakuutusta riittävästi. Lisäksi fiksummat liittyvät johonkin kassaan ja saavat siten ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Lähettäjä: akka
Päivämäärä: 8.4.25 18:50:51

En halua maksaa toisten työttömyyskorvauksia verojeni muodossa, hommatkoot jonkun vapaaehtoisen vakuutuksen jonka maksavat kokonaan itse.

Lähettäjä: Mohla Jukka 
Päivämäärä:   9.4.25 12:12:48

Pitäis lopettaa tuo työttömien paapominen, jos ei töitä saa kolmen kuukauden aikana, tulkoon toimeen miten tahtoo.
Eiköhän työhaluja löydy pikkuhiljaa, töitä kyllä on ,jos on työhaluja.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   9.4.25 12:36:22

Kun niitä töitä vaan ei kaikille ole.
Työttömyys on noussut koko ajan.

Päivämäärä:   9.4.25 12:42:51

Rikollisuus lisääntyy kun ihmisiltä viedään mahdollisuus tulla toimeen laillisin keinoin ja kokemus yhteiskuntaan kuulumisesta. Tarvitaan lisää lainvalvontaa, vartijoita ja vankiloita. Eli mennään USAn malliin. Siellähän huomattavan suuri osuus kansalaisista on vankiloissa. Täälläkin voidaan sitten yksityistää vankilabisnes.

Lähettäjä: #### 
Päivämäärä:   9.4.25 12:55:08

Hallitus haluaa palata orjatyövoimaan ja lisätä omistavan luokan varalle osuutta.

Käyttäkää äänioikeutta nyt kun voitte!!!

Älkää äänestäkö hallituspuolueiden edustajia. Ne äänet menee puolueelle ja lisäävät puolueiden valtaa suhteellisesta vaalitavasta johtuen.

Sunnuntaina kaikki käyttämään äänioikeuttaan äänestämällä!!!

Äänestäkää nyt sunnuntaina!

Se on paras protesti ja askel muutokseen.

Lähettäjä: aulis 
Päivämäärä:   9.4.25 13:09:40

Kokoomuksen sanastossa "vastuullisuus" tarkoittaa rahan varastaminen kansalta eliitille. Tätä paskaa jauhoi jo jyrki käteinen ollessaan pääministeri.

Hallituspuolueet ovat päättäneet kuristaa suomalaiset hengiltä. Ainoa keino pelastaa hyvinvointivaltion on ÄÄNESTÄÄ hallituspuolueita vastaan sunnuntaina.

Boikotoikaa hallituspuolueita oman etunne tähden!!

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   9.4.25 13:19:03

Kertokaapas nyt hyvät öyhöttäjät mistä ja mitä töitä löytyy jokaikiselle tällä hetkellä työttömänä olevalle? Juuri uutisissa oli että Neste irtisanoo väkeä, konduktöörejä vähennetään, jne...työttömiä tulee lisää koko ajan.

Päivämäärä:   9.4.25 13:28:10

Kyllähän jokainen tietää, että nyt on todella vaikea työllisyystilanne useimmilla aloilla.

Jokaisen normaalijärkisen, ajattelevan ihmisen pitäisi myös ymmärtää, että täystyöllisyys on utopiaa. Sellainen tilanne ei ole mahdollinen eikä sitä edes haluta, koska sehän tarkoittaisi työllistäjien kannalta sekä työvoimapulaa, että täydellisesti työntekijöiden sanelemia työmarkkinoita. Järjestelmä vaan on sellainen, että työttömyyttä on ihan väistämättä aina enemmän tai vähemmän.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   9.4.25 13:38:59

Öyhöttäjät ovat itse töissä ja he ymmärtävät vasta sitten kun kakkendaali iskee tuulettimeen.

Lähettäjä: suski 
Päivämäärä:   9.4.25 13:42:16

Eiköhän työhaluja löydy pikkuhiljaa, töitä kyllä on ,jos on työhaluja.**

Juu, lääkäreille oli kovasti paikkoja auki. Mahtaisiko ne palkata entistä maatalouslomittajaa virkoihin??

Päivämäärä:   9.4.25 13:43:48

Olen vakutuisessa työsuhteessa oleva, mutta muistissa on vielä ajat jolloin töitä ei ollut vallitsevan lama-ajan vuoksi. Tällaiset "jos ei saa työtä 3 kk aikana..." lausunnot kuulostaa omaan korvaan aika hirveältä. Sitä varten tässä veroja maksetaan, että meillä kaikilla olisi tukiverkkoja. Kun hädänalaisena joutuu ottamaan työn kuin työn, voi siinä samalla joutua useammankin sortin hyväksikäyttäjän uhriksi. Maksetaan huonompaa palkkaa, huonommilla eduilla ja annetaan kaiken lisäksi ymmärtää että ei sinusta mihinkään muuhun olisikaan.

Systeemin hyväksi käyttäjät ovat sitten asia erikseen, mutta näinä aikoina on ymmärrettävä että työttömäksi voi joutua kuka tahansa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.4.25 14:00:26

Öyhöttäjien mielestä mennään vain töihin, ihan vain kävellään firman ovesta sisään ja ilmoitetaan tulin töihin.

Lähettäjä: la 
Päivämäärä:   9.4.25 14:06:51

Itse maksan mielelläni veroja siitä hyvästä, että meillä säilyy yhteiskuntarauha ja kaikista pidetään huolta. Tienaan nyt vaivaiset 2500 euroa bruttona, eli en ole mikään hyvätuloinen.

Olen ollut myös työttömänä joskus ja tiedän mitä se on.

Päivämäärä:   9.4.25 14:29:46

Minulla on töitä ja maksan erittäin mielelläni veroja, jotta saan olla osa yhteiskuntaa, jossa kaikista pidetään huolta. Valitettavasti ollaan menossa huonompaan suuntaan. Jos päädytään vielä lähemmäs amerikan meininkiä, niin en näe mitään mieltä elää tässä yhteiskunnassa.

Päivämäärä:   9.4.25 14:43:04

Kesä on tulossa ja esim, mansikkapelloilla tarvittaisiin vaikka kuinka paljon tyttöjä ja miksei poikiakin
mansikan poimintaan ja kaikkeen muuhunkin siellä, mutta Ukrainasta ja itä blokin maista ne poimijat
siellä etupäässä ovat, ei kiinnosta suomalaisia, vaikka siellä ahkera voisi tienata oikein mukavasti.

Päivämäärä:   9.4.25 14:46:05

Samaa mietin, 45v sitten tein pari kk puutarhatöitä, jestas oli rankkaa, silloin vakkarit oli suomalaisia.

Päivämäärä:   9.4.25 14:49:57

Höpsistä sinä trolli, mansikkapelloilla ei tarvita suomalaisia tyttösiä ja poikasia, jos on muitakin saatavilla. Ja se mansikkapelto on useimmiten niin kaukana periferiassa, että köyhä tyttönen joutuu irtisanomaan halvan vuokrayksiönsä ja laittamaan tavarat varastoon, jotta pystyy maksamaan mansikanviljelijän homeisessa parakissa asumisesta. Kuinkas sitten käykään syksyn tullen, kun muut köyhät ovat vieneet kaikki riittävän halvat asunnot?

Päivämäärä:   9.4.25 14:55:02

No eihän sitä sitten, jatka löhöilyä ja marmatustasi, siihen kun pystyt. Muut työssä käyvät joutuvat edelleenkin elättämään sua.
Ja niin paatunut, ettei ymmärrä edes hävetä.

Päivämäärä:   9.4.25 15:14:02

Mulla on töitä, ja älliä niinkin paljon, että ymmärrän, miksi marjahommiin tulijat on maista, joissa niillä suomalaisella pellolla tienatuilla roposilla elää talven yli. Sinä MJ sen sijaan olet väsynyt trolli.

Joskus korona-aikaan, kuunneltuani jonkun marjapomon vikinää, että ihmisiä pitäisi laittaa työllistämistuella marjapelloille, tein huvikseni oikeasti laskelman, mitä kausityö pellolla tulisi kaiken kaikkiaan kustantamaan. Sen jälkeen tein periaatepäätöksen, etten enää ikinä osta kotimaisia marjoja.

(Työllistämistuki on tarkoitettu auttamaan ihmisiä työllistymään vapailla työmarkkinoilla, ei tuottamaan yrityksille halpaa tai ilmaista työvoimaa. Kausityö pellolla ei auta ketään työllistymään pysyvästi palkkatyöhön, mutta voi johtaa kyllä juurikin vaikka asunnon menettämiseen.)

Päivämäärä:   9.4.25 15:15:45

Voi kuules ei ne mansikkatilat ole enää sitten 90- luvun palkanneet suomalaisia nuoria kun ulkomailta saavat halvemmalla tekijöitä. Meillä on tässä kylällä iso mansikkatila ja heille poimijat tulee Thaimaasta. On suoraan sanonut ettei ota muita töihin.

Lähettäjä: Laku-Pekka 
Päivämäärä:   9.4.25 15:23:55

Iskeekö 3 kuukauden karenssi jos kieltäytyy tarjotusta työstä eri paikkakunnalta ja vielä huonolla palkalla?

Lähettäjä: tilli 
Päivämäärä:   9.4.25 15:36:50

MJ on ihan pihalla. Itse olisin korona-aikaan ollut valmis marjanpoimintaan ja tilakin suht lähellä niin olisi ollut helppo kulkea mutta ehei enpä kelvannut ja ikää oli 50 ja tietysti olisin majoittunut omaan asuntooni mutta sekään ei kelvannut vaan olisi pitänyt vuokrata heidän homeinen majoitustilansa, varsin naurettavaa.

Päivämäärä:   9.4.25 16:36:50

Kuka sulle Laku-Pekka tarjosi työtä? Ihan pyytämättä ja yllättäenkö? Kyllä saat karenssia jos ja kun TA ilmoittaa työkkäriin, että et tarttunut tarjoukseen.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   9.4.25 16:42:01

Lähettäjä.

Päivämäärä9.4.25 16:36:50

Kuka sulle Laku-Pekka tarjosi työtä? Ihan pyytämättä ja yllättäenkö? Kyllä saat karenssia jos ja kun TA ilmoittaa työkkäriin, että et tarttunut tarjoukseen.

Kyllä se riippuu ihan missä se toinen paikkakunta on, jos on yli työssäkäyntialueen (80km) niin ei tarvitse ottaa vastaan, ei tule karenssia.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   9.4.25 17:00:32

"Eiköhän työhaluja löydy pikkuhiljaa, töitä kyllä on ,jos on työhaluja.**

Juu, lääkäreille oli kovasti paikkoja auki. Mahtaisiko ne palkata entistä maatalouslomittajaa virkoihin??"

No en tiedä lääkäreistä, mutta itse opiskelin sairaanhoitajaksi, ja sain heti vakipaikan viimeisestä harjoittelupaikastani :)

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   9.4.25 17:14:32

Ihanaa Hoitsu. Tarkoitatko, että arviosi mukaan Suomen työllisyystilanne paranee, kun nyt jokainen työttömäksi jäävä lähtee hoitsukouluun?

Hoitsuilla muuten on tällä hetkellä työttömyys kovassa nousussa. Kun kaikki irtisanotut alkavat hoitsuiksi, niin työttömyys on alalla taattu paremmankin suhdanteen aikana.

Lähettäjä: ei on ei 
Päivämäärä:   9.4.25 17:57:47

Pyrin sh-opintoihin 10 vuotta sitten, tuloksetta. Sen jälkeen hain KTM -opintoihin, pääsin heti ja nykyään olen ekonomi.

En tiedä miksi en päässyt sairaanhoitajaksi opiskelemaan, vissiin olen liian tyhmä. Silloin vidutti, nykyään olen vain iloinen, että en kelvannut sairaanhoitajaksi, koska ekonomina saan paljon parempaa palkkaa ja duunit on paljon kiinnostavampia.

Päivämäärä:   9.4.25 18:24:52

Se nyt oli vaan yksi esimerkki. Jos haluaa töihin, kannattaa kouluttautua sellaisille aloille, joilla niitä on tarjolla... Ja tehdä työnsä niin että sut kannattaa palkata ;) On meillekin ollut sellaisia h- kyselijöitä, joista pomo on sanonut ettei heitä vaan _voi_ ottaa töihin. Joko luottamuspulmien, käytös- tms ongelmien takia...

Lähettäjä: Kaffe 
Päivämäärä:   9.4.25 18:39:02

Paitsi että ansiosidonnaista ei saa paljoakaan enemmän kovemmalla palkalla. Juuri katsoin yhdestä laskurista ja tulos oli:

- palkka 4000 e, ansiosidonnainen netto 1613 e
- palkka 2500 e, ansiosidonnainen netto 1282 e

Erotus on vain n. 330 e, vaikka palkkojen välillä on 1500 e.

5000 euron palkalla ansiosidonnaista saa nettona 1693 e. Siis tonni lisää palkkaan, 80 e lisää ansiosidonnaiseen.

Itsekin olen ansiosidonnaista saanut useamman kerran ihan hyvätuloisena ja sillä rahalla ei todellakaan juhlita. 2400 euroa ei todellakaan saa.

Lähettäjä: Hymor 
Päivämäärä:   9.4.25 18:59:27

60% oli ainakin aikaisemmin nettopalkasta

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   9.4.25 20:46:17

Nää "kun niitä työpaikkoja ei vaan ole" on sitä porukkaa että töihin päästessään saikutetaan joka toinen viikko, keksitään milloin mitäkin miksi jokin vuoro ei käy ja sitten muutaman kuukauden helpon linjastotyön jälkeen jäädään kokonaan pois kun ollaan niin uupuneita.

Näitä on useampi nähty.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   9.4.25 20:48:07

Toivottavasti moni kunta on ensi viikosta alkaen persuuden kirouksesta vapaa!

Päivämäärä:   9.4.25 20:59:29

"Nää "kun niitä työpaikkoja ei vaan ole" on sitä porukkaa että töihin päästessään saikutetaan joka toinen viikko, keksitään milloin mitäkin miksi jokin vuoro ei käy ja sitten muutaman kuukauden helpon linjastotyön jälkeen jäädään kokonaan pois kun ollaan niin uupuneita.

Näitä on useampi nähty."

Jep... Itse olen tosiaan ollut maatalouslomittajana, metallialalla silloin kun siellä oli töitä ja kun tilanne heikkeni, opiskelin hoitoalalle ja siitä eteenpäin sairaanhoitajaksi. Eipä ole juuri tarvinnut työttömänä olla.
Koulut olen käynyt "liiton rahoilla" ja työn ohessa opiskelemalla. Vähän askeettisempaa elämää muutaman vuoden siinä vaiheessa, mutta kannattanut.

Päivämäärä:   9.4.25 21:09:15

Kaikkien hoitsun uraa hehkuttavien kannattaa edes yrittää ymmärtää, että jokainen työtön ei sovellu hoitoalalle. Kun on siinä kunnossa, että tarvitsee itse hoitoa, niin tuskin hakeutuu muita hoitamaan. Itse en pysty katselemaan sitä ihmisrääkkäystä, joten minusta tulisi loistava myrkkyhoitaja. Käsi ylös, kuka haluaa palkata?

Päivämäärä:   9.4.25 21:24:15

Jokainen keksii kyllä itselleen hommia vaikka yrittäjänä, jos toinen vaihtoehto on kuolla nälkään.

Päivämäärä:   9.4.25 21:27:08

Ootteko nyt ihan tosissanne sitä mieltä, että töitä löytyy kaikille halukkaille? Että työttömyys on ihan oma syy? Siis siitä huolimatta, että katastrofaalisesta työllisyystilanteesta yhä useammalla alalla uutisoidaan jatkuvasti. Melkoista..

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   9.4.25 21:33:23

Töitä olisi kyllä vaikka kaikille, mutta palkanmaksajat puuttuu.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   9.4.25 21:39:28

Lähettäjä-

Päivämäärä9.4.25 21:24:15

Jokainen keksii kyllä itselleen hommia vaikka yrittäjänä, jos toinen vaihtoehto on kuolla nälkään.

Olet siis sitä mieltä että kaikki tuet tulisi lakkauttaa? Toki hätä keinot keksii ja et olisi sinäkään turvassa enää missään, en usko että kuuluisit siihen eliittiin joka eläisi vartioidulla alueella porttien takana. Itse olen ollut työelämässä 34 vuotta ja vielä jonkin verran matkaa eläkkeeseen ja todellakin haluan elää suht turvallisessa maasssa mikä Suomi vielä on.

Päivämäärä:   9.4.25 21:39:32

Hoitsuista ja sosiaalialantyöntekijöistähän on huutava pula ja moni ihminen on ehtinyt vaihtaa jopa alaa, että turvaisi elintason työtä tekemällä.
Sama kupla/kusettus tapahtui 90-luvulla: voihan sitä kouluttaa itsensä, mutta töitä ei ole yhteiskunnalla antaa.
Mutta ei hätää, nythän se opiskelu uuteen ammattiin kielletään, joten tarkkuutta sinne lapsiperheisiin; valvokaa sen verran, että kersa opiskelee sen verran, että saa joskus ehkä töitä ja pysyy valinnassaan seuraavat 50 vuotta. Tai siis lopun elämänsä, koska eläköitymistä ei ole.

Päivämäärä:   9.4.25 21:52:05

Toki tilanteet vaihtelee, mutta on aloja, joilta eläköityy seuraavien vuosien aikana jopa 1/3 työntekijöistä. Myös varhaiskasvatusalalla on käsittääkseni melkoinen pula.
Oikeasti niistä ihmisistä, ketkä eivät töitä tee, aika isolla osalla se vika on jossain muussa, kun siinä ettei pystyisi. Esim koska on helpompi vaan valittaa ja nysviä kotona, kuin herätä klo 5.10. sinne töihin.
On oikeasti sairaita ja kykenemättömiäkin. Mutta.ei todellakaan koko se määrä mitä työttömiä on! Halulla ja motivaatiolla on myös melkoinen merkitys...

Päivämäärä:   9.4.25 21:59:11

Ei opiskelu mitään takaa, nytkin korkeakoulutettujen työttömyys nousee kovaa vauhtia. Keskiluokkaiset työpaikat tulevat muutenkin vähenemään.

Kuka tahansa varastaa nälkäänsä. Ja jos ei kuulu yhteiskuntaan, ei laeillakaan ole enää mitään merkitystä. Onhan näistä toimimattomista yhteiskunnista esimerkkejä: tarvitaan muureja, aseistettuja vartijoita ja vankiloita pitämään köyhät kurissa.

Lähettäjä: Ei jessus 
Päivämäärä:   9.4.25 21:59:44

"Jokainen keksii kyllä itselleen hommia vaikka yrittäjänä, jos toinen vaihtoehto on kuolla nälkään.

Olet siis sitä mieltä että kaikki tuet tulisi lakkauttaa? Toki hätä keinot keksii ja et olisi sinäkään turvassa enää missään, en usko että kuuluisit siihen eliittiin joka eläisi vartioidulla alueella porttien takana. Itse olen ollut työelämässä 34 vuotta ja vielä jonkin verran matkaa eläkkeeseen ja todellakin haluan elää suht turvallisessa maasssa mikä Suomi vielä on."

Aika monet ihmiset ovat tehneet itsellensä työpaikan yrittäjinä ja se on aika raakaa hommaa. Kokeile itse 34 vuoden työelämän jälkeen uudelleensuuntautumista, jos iskee sairaus tai ero jne, ja et pääsekään "eläkkeelle", koska elintasosi laskee merkittävästi ja alan töitä ei ole. Eikä varaa kouluttaa itseään. Eikä kukaan palkkaa vanhusta. Kuinka reteä olet sitten ja kuinka paljon olet vaatimassa yhteiskunnana leikattuja tukia..?

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   9.4.25 22:00:22

Tuo korvauksen pienuus kovimmista palkoista on hyvä ymmärtää. Siksi kovapalkkaisissa hommissa olleille on tärkeää löytää nopeasti uusi työ, kun pudotus on niin suuri. Ei todellakaan mikään 60 % palkasta. Pienemmällä palkalla erotus ei ole niin suuri.

Päivämäärä:   9.4.25 22:01:38

Hoitsu on nyt kyllä ihan ulapalla.

Päivämäärä:   9.4.25 22:27:11

"Lähettäjä...

Päivämäärä9.4.25 22:01:38

Hoitsu on nyt kyllä ihan ulapalla."

Tuskin nyt sentään, kun olen työelämässä lähes koko ikäni ollut... :D Olen vaan osannut hakea niitä töitä sieltä missä niitä on? Ja vaikka vähän pienemmälläkin palkalla tai harjoittelussa ensialkuun. Mutta siinäpä työnantajat näkevät, että tämä oikeasti haluaa tehdä.
Kuin myös lähes kaikki sukulaiset, ystävät ja tuttavat. Toinen siskoni tosin ei ole, kun hänen elämäntehtävänsä on suuntautunut enemmän sosiaaliseen mediaan ja elämän kurjuuden voivotteluun... Toinen siskoni taas on ollut isommassa firmassa ostajana jo pidemmän tovin, hyvin pärjää. Veljeni aloittanut kattopeltihommista ~18v ja tehnyt säästöillään ja sijoituksillaan jo sellaiset kaupat, että ei tarvitse kohta enää töitä tehdä kun elää niillä tuotoilla.
Elämäntapatyöttömyys, vai miksikä sitä nyt kutsuttiinkaan...? Nykyään se tuntuu periytyvän jo useammassa sukupolvessa...
Ja ei, ei olla synnytty kultalusikka suussa, vaan ollaan opittu että jos jotain haluaa, se pitää opetella hommaamaan ja ansaita. Vaikka hampaita kiristellen ja joskus tuskanhien kanssa.

Päivämäärä:   9.4.25 22:36:57

Hoitsu, kerrotkos millä alalla niitä töitä on VARMASTI 3v päästä? Itselle luvattiin, että suorastaan revitään töihin koulusta, mutta eipäs sitten revittykään. Niin se maailma muuttuu..

Päivämäärä:   9.4.25 22:40:38

Niin... moni muukin meistä on ollut pitkään työelämässä ja kaikenlaisia hommiahan sitä ihmiset tekevät, mitä sitten? Sinun kirjoituksistasi tähän ketjuun tulee vaikutelma, että olet yksinkertainen.

Päivämäärä:   9.4.25 22:41:28

"Myös varhaiskasvatusalalla on käsittääkseni melkoinen pula."

Ei ole kauaa kun syntyvyys on romahtanut.

Päivämäärä:   10.4.25 07:17:22

-: mä haluan myös kuulla näiltä jotka kehottaa hankkimasn varmasti työllistävän koulutuksen mikä ala satavarmasti työllistää 5, 10 tai vaikka 20 vuoden päästä. Kellä on se kristallipallo josta se näkee.

Päivämäärä:   10.4.25 07:37:07

Hoitsuna olen nähnyt senkin, kun kaikki valmistuivat suoraan työttömyyskortistoon. Koulun alkaessa oli vielä töitä kaikille, mutta laman iskiessä ei sitten enää ollutkaan. Nythän hyvinvointialueilla on rahat loppumassa, että varmasti tulee lopputili useammallekin hoitajalle.

Päivämäärä:   10.4.25 10:05:31

Ainakin 30 vuotta on suu vaahdossa mesottu eläköitymiesestä ja kuinka tulee järkyttävän hirveä työvoimapula. No ei tullut, koska eläköityvien paikat vaan kaikessa hiljaisuudessa lopetettiin.

Kyllä hoitoalallakin ne hoidettavat vaan vähenee kiihtyvään tahtiin, joten eläköityminen on ihan hyvä, jos asiakkaatkin on kuolleet. Eikä tarvitse palkata uusia työntekijöitä.

Lähettäjä: haistite 
Päivämäärä:   10.4.25 10:40:26

Kuulkaas öyhöttäjät kun niitä töitä ei vaan kaikille ole. Sitten kun täyttyy 50v ikävuosilaskurissa ei enää saa töitä vaikka mikä olisi. Ei auta koulutukset, tutkinnot eikä vankka osaaminen. Et kelpaa koska työnantajien mielestä olet liian vanha.

Alle lainattuun kommenttiin vastauksena että asia ei ole näin yksiselitteinen. Ansiosidonnaisen suuruus laskee rajusti tietyn palkkatason jälkeen. Ei todellakaan ole tarkoitus elättää tyhjästä niitä joilla olisi muutenkin varaa säästöillään maksaa kulunsa työttömyysaikana. Kyseinen rajapalkka oli 2500e/kk, en tiedä onko edelleen näin.

Lähettäjä: Hymor
Päivämäärä: 9.4.25 18:59:27

60% oli ainakin aikaisemmin nettopalkasta

Päivämäärä:   10.4.25 11:35:26

Päivärahan laskentaan käytettävä kaava, kun palkka on ollut 3 572,26e/kk :

Perusosa 37,21 €/pv

Ansio-osa taitteeseen asti 45 % * [(kk-palkka 3 534,95 € asti /21,5) – perusosa 37,21] = 57,24 €/pv

Ansio-osa taitteen yli 20 % * [(3 572,26 € – 3 534,95 €) / 21,5] = 0,35 €

Yhteensä 37,21 € + 57,24 € + 0,35 €

Täyden ansiopäivärahan suuruus 94,80 €/pv

Eli isolla palkalla, isosta osasta palkkaa kertyy päivärahaa vain 20%. Mitään palkkarajaa kertymiselle ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.