Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten palautua fyysisestä työstä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 05:32:12

Olen nyt viikon (:D) tehnyt fyysistä työtä. Ennen olen ollut toimistotyöntekijä. Olen silti liikkunut paljon vapaa ajalla, joten luulin olevani ihan hyvässä kunnossa. Työ ei siis tunnu raskaalta fyysisesti ja jaksan hyvin, mutta esim. kelloni näyttää koko ajan, että yöllinen palautuminen on heikkoa ja sykkeeni on huomattavasti korkeammalla mitä se oli ennen. Miten voin edistää palautumista? Olen vuoden alusta laihduttanut 5 kg, joten lisäksi jotenkin ajattelin, että kiva, että laihduttaminen saa lisää boostia. No, nestettä on kertynyt kilon verran lisää. Olen normaalipainoinen. Olen joskus nuorempana myös tehnyt fyysistä vielä raskaampaa työtä eikä silloin ollut tällaista ongelmaa. No en minä vieläkään ole vanha, n. 30, mutta tämä on uusi ongelma.

Miten te siis palaudutte? Vinkkejä!

Re: Miten palautua fyysisestä työstä?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   8.4.25 06:52:58

Ensinnäkin kropalla kestää oma aikansa tottua, yleensä n. kuukausi. Toiseksi kaikenlainen venyttely ja palauttava liikunta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.4.25 06:56:19

Ota kello pois ranteesta.

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   8.4.25 06:57:46

Itselleni urheilun ja hyvin fyysisen samanlaisia toistoja sisältävän työn yhdistäminen oli vaikeaa. Osa vielä yövuoroissa, joka ehkä pahensi asiaa. Treenit meni huonosti ja vaikka olo ei sinäänsä tuntunut kehossa armottoman väsyneeltä, niin tehoja ei vaan saanut irti ja kävin aivan puolivaloilla, pahemmin mitä edes itse tajusin. Joskus töistä treeneihin ajellessa tötöilin ihan ihme virheitä auton ratissa (en onneksi vaarantanut muita), joka herätti, että ei hitto en minä näin voi elää. Ja erityisesti kisojen kannalta kunnon optimointi tuntui menevän aina aivan päin mäntyä, kun kroppa ei vaan meinannut palautua millään, se oli valtava henkinen kolaus kun noihin tavoitteisiin oli tullut tehtyä kovasti töitä. Kolme vuotta tein, kunnes vaihdoin hieman erilaiseenn fyysiseen, mutta monipuolisempaan työhön.
Oma isoin virheeni tuolloin oli se, että söin ihan liian vähän. Siis oikeasti piti syödä todella paljon, että energia riitti oikeasti kaikkeen, eikö vain päivistä selviytymiseen. Se auttoi myös yöunen laadun kanssa. Älä siis pelkää syödä olisi oma vinkkini sulle!
Ja toinen, että muista kehonhuolto. Pienikin venyttely ja vaikka putkirullailu on parempi kuin ei mitään. Kuuntele vaikka pari hyvää biisiä tai podcastia tms mieluista siinä samalla kun teet, niin menee suht ”kivuttomasti” vaikkei huvittaisikaan.

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   8.4.25 07:00:12

Ja lisään vielä, että itselleni tuollainen älykellolla kehoni seuraaminen ei sovi lainkaan, se vaan lisäsi stressiäni entisestään. Eli yksi vinkki vielä voisi ehkä olla sekin, että mitä jos kokeilet hetken olla ilman kelloa?

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   8.4.25 07:19:37

- Syö tarpeeksi ja muista nesteytys
- Rentouttavaa venyttelyä

Ja tosiaan annan aikaa. Kestää hetki tottua uuteen työhön. Muista ergonominen työskentely ja jos se tuntuu raskaalta esim. Kyykkääminen selällä nosto sijaan niin sitten pitää vahvistaa omia lihaksia.

Lähettäjä: classic 
Päivämäärä:   8.4.25 08:34:07

Voisiko sykkeiden nousu johtua ihan uuden työn aiheuttamasta stressistä? Siis vaikkei tunnu että stressaa, niin keho reagoi kyllä kun on uusi tilanne.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   8.4.25 08:51:05

Palautumista edistetään syömällä tarpeeksi. Elämäntilanteesi on muuttunut huomattavasti aiempaa aktiiviseksi, joten tarvitset myös paljon enemmän kaloreita. Trust me.

Lisäksi riittävän rauhoittumisajan varaaminen itselleen on tärkeää. Joskus ehkä treeneistä on pakko joustaa, että ehtii palautua työpäivästä. Tai treeni pitää tehdä hieman normaalia kevyemmin.

En tiedä miten treenaat ja mitkä ovat tavoitteesi, mutta ei ole välttämättä realistista tavoitella esim. maksimivoimaa tai maksimaalista lihaskasvua, jos työ on yhtäkkiä tosi fyysisistä. Ehkä jossain vaiheessa, mutta nyt kroppasi vielä totuttelee uuteen tilanteeseen ja koittaa selviytyä uudesta stressistä.

Lähettäjä: poko 
Päivämäärä:   8.4.25 08:58:05

Yllä jo mainittu riittävä syöminen on oikeasti hyvä ja toimiva neuvo, auttaa myös nukkumisen kanssa. Äläkä ole kellosi orja ja ota murhetta sen näyttämästä datasta ;) Viikko on lyhyt aika, kehosi on vasta sopeutumassa.

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   8.4.25 11:38:53

Olin itse aikoinani ensimmäiset kaksi viikkoa ihan rikki ja poikki kun aloitin fyysisessä työssä. Sitten helpotti. Yritä nukkua tarpeeksi ja hyväksy se, että aluksi pitää ehkä skipata treeni jos toinenkin, että keho tottuu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.