Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävän käytös mietityttää

Lähettäjä: 35v 
Päivämäärä:   7.4.25 17:33:43

En ole se sosiaalisesti lahjakkain taikka kokenein ihminen, kun minulla on elämässäni ollut oikeastaan vain kaksi ystävää jotka ovat lapsuudesta asti olleetkin. Töissä olen tarjoilijana joten kyllä selviän ja pärjään sosiaalisissa tilanteissa. Taustalla on myös ADHD ja autistisia piirteitä, sosiaalisten tilanteiden pelon kera.

Olen tutustunut n. vuosi sitten itseäni yli 10 vuotta nuorempaan naiseen jolla on mt-ongelmia (epävakaa) ja on menossa autismitutkimuksiin. Olemme tulleet hyvin juttuun aina. Näemme n. kerran kuussa.

Nyt olemme minun perheeni mökillä toista kertaa. Muutoin on mennyt mukavasti, mutta en saa apua mihinkään kotiaskareisiin mitä täällä on (takan sytytys, puiden lisääminen takkaan, puiden hakeminen, saunan lämmitys, ruoanlaittoa jne.). Otan vastuuta toisen viihtymisestä hyvinkin paljon, mutta olen kai tottunut siihen kun nämä vanhemmat ystäväni ovat hyvinkin oma-aloitteisia tai vähintäänkin kysyvät voivatko auttaa jossain. En oikein osaa pyytää apua, kysyin häntä kerran lähtemään hakemaan puita kanssani. Hän tuli mukaan, muttei koskenut yhteenkään klapiin. Yhtenä iltana pyysin häntä ottamaan kalan uunista pois, kun olin itse juuri sytyttämässä takkaa. Hän sanoi, että pelkää uuneja ja en tietenkään lähtenyt painostamaan. Mutta olen nähnyt hänen kyllä käyttävän uunia omassa kodissaan. Ymmärrän, että hän voi varmaankin vierastaa mökkiämme koska onhan tämä vieras paikka.

Nyt tänään hänellä on introverttipäivä. Koitin ottaa asian huomioon, mutta varmaankin puhuin silti liikaa ja vaikka laitoin kyllä kuulokkeet päähäni soittamaan äänikirjaa ja koitin alkaa keskittymään maalaamiseen, mutta maalini ovat vähän sikinsokin koska ystävänikin käytti minun maalejani ja jouduin niitä kyselemään… Ystäväni kysyi sitten saisiko olla kuitenkin yksin. Siinä pohdittiin että mitä tehdään, kun molemmilla oli tarkoitus maalata… Saatiin tehtyä kompromissi ja tehtiin ”hänen” makkariin maalauspiste ja jaettiin maalit. Nyt olen vähän hämmentynyt, enkä tiedä mitä ajatella ja miten toimia. En saa käydä edes koputtamassa hänen oveensa vaan minun pitää laittaa tekstiviestiä. Ymmärrän kyllä hyvin, jos haluaa omaa aikaa ja siinä ei ole sinäänsä mitään pahaa. Mutta tässä pitäisi tänään myös siivota mökki ja hommaa on aika paljon jo noiden maalauspisteiden kanssa. Puut pitää hakea hyvän matkan päästä ja sopivasti maitokärryt ovat rikki, ja itse toivun vielä selkäleikkauksesta niin en kovin painavia kasseja voi kantaa.

Olen tullut elämäni aikana monesti hyväksikäytetyksi ja pelkään että tässä ystävyyssuhteessa tulee samanlaisia vinkeitä. Tämän vuoden aikana olen maksanut paljon kaikkea tälle ystävälleni… Jopa aika isoja summia. Hänen rahatilanteensa on huono, ei ole ollut koskaan työelämässä ja kulkee nyt kuntoutuksessa. En itsekään rahassa kieri, mutta kyllä säästöönkin jotain aina jää. Eikä minua haittaa tarjota ravintolailtaa tai leffalippua. Kyllä hänkin on minulle tarjonnut kahvia ja pieniä juttuja (esim. sipsiä leffailtaan) enkä sinäänsä laskekaan pennejä vaan lasken tuota, että miksi minun pitää tehdä kaikki... Jopa hänen kotonaankin joudun vähän passaamaan. Olen todella avulias ja saan siitä iloakin, mutta liika on kai liikaa…

Miten tällaisen asian kehtaisi esittää hänelle? Vai mitä kannattaisi ylipäätään tehdä?

Mitä tässä tulisi ajatella? Myönnän että hämmennyksen lisäksi olen hieman ahdistunut, kun yleensä suht iloinen ystäväni oli yhtäkkiä tuollaisella hyvin kylmällä tuulella. Varmaan en ole tehnyt mitään väärää, mutta silti minulla on sellainen olo. Tai vähintäänkin että olen vääränlainen ja miten kukaan tällaista jaksaisi ystävänä katsoa.

Re: Ystävän käytös mietityttää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.4.25 17:41:40

Ei se auta kun sanoa että nyt on hommia mitkä pitää tehdä. Ystävä voi varmasti niitä puita hakea yksinkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.4.25 17:49:51

Kannattaa puhua ystävällisesti mutta suoraan, ja mielellään varmaan viestillä. Se on mitä itse toivoisin hänen tilanteessaan. Kerro miltä sinusta tuntuu ja miksi, ja mitä toivoisit häneltä jatkossa. Kannattaa ehkä antaa esimerkkejä selkeyden vuoksi.

Ja sinun kannattaisi, minun mielestäni, vähän pohdiskella miksi sinun on niin vaikea pitää omia puoliasi. Mikä sen on aiheuttanut? Miten voisit opetella paremmaksi siinä? Ei siis sillä että olisit tehnyt mitään väärää tai että olisit se ongelma tuossa, mutta tekstistäsi tulee sellainen tunne että tapaat pistää muut itsesi edelle, vaikka kokisitkin sen epäreiluksi. Jokin senkin aiheuttaa eikä se ole mikään hyvä asia, ei ympäristöllesi eikä etenkään sinulle.

Sanon tuon lähinnä koska se on jotain mihin voit itse vaikuttaa, kaverisi käytökseen et.

Päivämäärä:   7.4.25 17:53:47

Ystävälläsi on mt-ongelmia ja vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ongelmat eivät liity sinuun, eikä hänen käyttäytymisensä johdu sinusta. Tuollainen vetäytyminen ja aloitekyvyttömyys saattaa kertoa esimerkiksi kovasta ahdistuksesta. Sinuna ottaisin ystävälliseen sävyyn puheeksi toiveesi siitä, että hän osallistuu enemmän mökin töihin. Mielestäni sinun kannattaa kertoa mahdollisimman selkeästi kuinka toivot hänen toimivan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.4.25 17:55:44

Koittakaa nyt selviytyä pois sieltä mökiltä ja pohdi sitten jatkoa.

Päivämäärä:   7.4.25 18:12:10

"Olen tullut elämäni aikana monesti hyväksikäytetyksi ja pelkään että tässä ystävyyssuhteessa tulee samanlaisia vinkeitä."

Ei tule. On JO tullut.

Olet ottanut nyt vieraaksesi henkilön jolla on raskas mielenterveysdiagnoosi. Sen lisäksi hän tietoisesti tai tiedostamattaan käyttää sinua hyväksi. Hänellä on myös hyvin heikot käytöstavat ja hän on sinulle huomattava taakka.

Et ole hänen ammatillinen tukihenkilönsä, et ole hänen huoltajansa. Annat nyt kuitenkin näitä palveluja.

Tänään on melko lämmin päivä. Kysy tuleeko hän auttamaan puun kannossa, ellei auta, et voi tänään lämmittää. Oma kotini on myös puulämmitteinen. Ei sinun tarvitse lämmittää tänään. Lämpötila voi laskea hieman mutta ei niin ettei voisi olla. Et ala raahaamaan yksin puita. Ellei hän auta, ei saa lämpöä. Tänään alat myös valmistella mökiltä pois lähtöä. Kerro hänelle että on liian raskasta tehdä kaikki yksin ja et pysty kipeän selkäsi takia nyt mökkeilemään.

Kun pääset kotiisi, alat muistuttelemaan tätä henkilöä lainoista. Ja et enää koskaan lainaa penniäkään etkä enää koskaan ota häntä vieraaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.4.25 18:17:02

Samaa mieltä . kanssa. Katkaise tämä "ystävyys" ennemmin kuin myöhemmin. Sinun tulee olla oman prioriteetti listasi kärjessä. "Ystäväsi" vaikuttaa jo oppineen tämän.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.4.25 19:35:44

Mitäpä meinaat jos ystäväsi olisi yksin mökillä kuolisiko hän nälkään ja kärsisi kylmyydestä? Väitän että uunin pelko ja kädettömyys polttopuiden kanssa on vain hyväksikäyttöä. Kuten kaikki tuo rahan lainaus. Löysi vain hyväuskoisen hölmön joka hyysää ja kustantaa ja ymmärtää.

Vika ei ole sinussa vaan käytöstavattomassa "ystävässä"

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   7.4.25 19:56:54

Mä laittaisin viestin: "Hei, tänään pitää siivota mökki, hakea puita,lämmittää sauna ja X. Ajattelin että olisi reiluinta jakaa hommat tasan. Mitkä kaksi asiaa näistä tekisit tehdä tänään?"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.4.25 21:05:30

Voi hyvä ihminen sinua käytetään jo hyväksi. Olet aivan liian kiltti. Ja totta kai se olet sinä joka ensisijaisesti käytät omia maalejasi! Voit jatkossa sanoa vaikka että "lopettelen maalaamisen varmaan siinä kuuden aikaan, sen jälkeen maalit ovat vapaana sinulle". Eikä niitä ole pakko edes antaa käyttää.

Mieti nyt, sinä maksat, sinä passaat, sinun tavaroitasi käytetään. Sinun on nyt korkea aika asettaa rajat.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   7.4.25 21:32:30

Olet täysi nössö, jota syvästi mt häiriöinen tyyppi käyttää törkeästi hyväkseen. kasvata nyt selkäranka hyvä ihminen, kyllä kaikki pyyhkii jalkansa suhun jos olet eteisin kuramatto.
Ihan ensi töiksesi hankkiudu eroon ko tyypistä. Ei hän ole ystäväsi millään mittarilla!!
Ansaitset parempaa!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.4.25 21:44:56

Mitä mä just luin.
Kaikenlaisia te hyysäätte.
Meidän mökiltä tuollainen saisi lähdöt asap.

Hanki aloittaja selkäranka, ja poista tuollainen lokki elämästäsi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.4.25 21:45:22

Sit kun iskee introverttipäivä, kiitetään kivasta mökkeilystä ja lähdetään kotiin eikä käsketä toista pois samasta tilasta omalla mökillään.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   8.4.25 07:49:28

Sanot suoraan: et maksa enää hänelle mitään. Et ota häntä passattavaksi mökille etkä muutenkaan ole hänen palvelijansa.

Jos ystävä on tuollainen, millaisia ovatkaan vihanmiehet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.4.25 07:59:45

Mt-ongelmaiset eivät hyödy loputtomasta ymmärtämisestä ja hyysäämisestä, heiltä voi vaatia asioita ihan samalla tavalla kuin muiltakin. Se on myös heidän etunsa, kenenkään olo ei parane pelkällä passaamisella.

Tuolla annettiinkin jo hyviä esimerkkejä, listaa hommat x, y ja z, ja kysy minkä tai mitkä niistä ystävä haluaa tehdä. Ellei hän tee mitään niin kamat kantoon ja kaupunkiin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.4.25 08:09:50

Et voi koputtaa oman mökkisi huoneen oveen koska ystävä on siellä introvertteilemassa? Kaveri pelkää uunia, mutta käyttää sitä kuitenkin omassa kodissaan? Huh! :D

Kaveri käyttää sinua hyväkseen. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä kaikkea tuota hänen eteensä ja vielä maksaa hänen puolestaan noin paljon asioita. Kyllä tuo on keskustelun paikka, tai sitten vain viilentäisin välejä ja näkisin paljon harvemmin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.4.25 08:18:00

Kaverisi on laiska ja käytöstavaton. Älä ota tuollaista nahjusta enää mökille mukaan äläkä maksa hänelle enää mitään. Ehkä parempi kun et näe koko tyyppiä enää, ei tee sinulle hyvää.

Minäkin olen introvertti ja kaupunkilaisena en aina osaa ennakoida, mitä juttuja jossain mökillä pitäisi tehdä, mutta jos menen jonkun mukaan, saan kyllä suuni auki ja pyydän kertomaan missä voin auttaa. Se on ihan minimivaatimus, jos mennään päiväkausiksi toisen nurkkiin pyörimään.

Yhteen huoneeseen sulkeutuminen niin, että tilusten omistaja ei saa edes koputtaa, on naurettavaa pelleilyä ja sille täytyy laittaa rajat. Aikuisen ihmisen pitää kestää kommunikaatiota, tehtävänjakoa ja joskus jopa vaatimuksia muilta.

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   8.4.25 08:19:32

Mä välillä mietin, että miten te kaikki kummalliset ihmiset olette tänne ht-nettiin eksyneet?
Oletko aloittaja joskus hevosia harrastanut, vai oletko muuten vaan huomannut, että täällä voi kaikki sekopäiset kirjoitella näitä ihan täysin sekopäisiä aloituksia?

Lue nyt hyvä nainen tuo kirjoituksesi, tuohan on ihan kaistapäisen ihmisen tekstiä.

Lähettäjä: Introvertti 
Päivämäärä:   8.4.25 08:20:01

Sano hänelle, että et jaksa ystävyyttä, jossa joudut äidin asemaan. Se käy liian raskaaksi.

Lähettäjä: 35v 
Päivämäärä:   8.4.25 13:00:27

Lähettäjä()
Päivämäärä8.4.25 08:19:32

Mä välillä mietin, että miten te kaikki kummalliset ihmiset olette tänne ht-nettiin eksyneet?
Oletko aloittaja joskus hevosia harrastanut, vai oletko muuten vaan huomannut, että täällä voi kaikki sekopäiset kirjoitella näitä ihan täysin sekopäisiä aloituksia?

Lue nyt hyvä nainen tuo kirjoituksesi, tuohan on ihan kaistapäisen ihmisen tekstiä.

———————

No vastataanpa tähän nyt, että kyllä olen hevosihmisiä. Kyllähän nuo nepsy-oireeni minusta toki kaistapäisen varmasti tekevätkin, kun olen sosiaalisesti keskivertoa huonompi. En ole valinnut syntyä näiden ongelmien kanssa, enkä ymmärrä miksi minun pitäisi olla kirjoittamatta ja kysymättä neuvoa… Onneksi sosiaalisista puutteistani huolimatta en menisi ketään seko- tai kaistapäiseksi haukkumaan. Ehkä sinullekin jokin mt-apu voisi olla paikallaan, kun eihän tuollainen käytös ole normaalia. Pahaa oloaan voi purkaa muillakin tavoin, kuin toisiin ihmisiin. Tsemppiä!

———————

Iso kiitos teille muille, kun olette vastanneet asiallisesti ja antaneet neuvoja tilanteeseeni. Sain nostettua kissan pöydälle ystäväni kanssa, vaikka keskustelu olikin hieman hankala kun en halua vaikuttaa siltä, etten ymmärtäisi mielenterveysongelmia. Mutta saatiin kuitenkin omasta mielestäni sovittua pelisäännöt tänne mökille. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.