Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erotessa sukunimi?

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   6.4.25 16:26:38

Piditkö avioeron jälkeen sukunimesi vai vaihdoitko takaisin tyttönimeesi?

Re: Erotessa sukunimi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 16:38:08

Samana päivänä kun hain eroa vaihdoin oman sukunimeni takaisin.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   6.4.25 16:51:54

Pidin exän nimen, kiusa se on pienikin kiusa...

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.4.25 17:00:31

Pidin exän, en jaksanut uusia kaikkia kortteja passeja ym

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.4.25 17:01:05

Ei ole tyttönimeä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.4.25 17:20:01

Pidin exän nimen neljästä syystä:
1) nimen vaihtamisessa joka paikkaan on kova homma ja rahaakin kuluu
2) tykkään olla samanniminen kuin lapseni
3) tyttönimeni on hankala lausua ja sitä joutui joka kerta tapaamaan erikseen, joten olen nauttinut helposta nimestä, jonka ihmiset kuulevat kerralla
4) olin tehnyt työuraa tällä nimellä, eikä mulla aluksi ollut vielä vakituista työtä, joten pidin tämän alalla tunnetun nimen

Tuskin aion tätä nimeä kuitenkaan loppuelämääni pitää. Ehkä vuoden 2033 ajokorttiuudistuksen yhteydessä olisi näppärää vaihtaa se, kun lapsikin on silloin sopivasti täysi-ikäinen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.4.25 17:20:54

Miksi on oletusarvo, että naimisiin mennessä otetaan toisen nimi?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.4.25 19:12:45

Pidin onneksi oman nimeni niin oli helppoa ...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.4.25 19:12:47

Vaihdoin heti nimeni kun muutin pois yhteisestä kodista

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   6.4.25 19:21:38

En ole eronnut, mutta jos ero tulisi, niin joko pidän nykyisen nimen tai sitten lapsetkin muutetaan mun sukunimelle.

Päivämäärä:   6.4.25 19:33:42

Aika moni haluaa, että perheellä on yhteinen sukunimi...

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   6.4.25 19:45:14

En ottanut mieheni sukunimeä naimisiin mennessä, mutta jos jostain syystä olisin ottanut, en missään nimessä pitäisi sitä, jos erottaisiin. En haluaisi olla hänen sukunsa "jatkeena" sukunimen kautta. Lapset saivat miehen sukunimen (arvottiin esikoisen kohdalla sukunimi). Heidän sukunimellään ei ole minulle merkitystä, tiedän kyllä olevani heidän äitinsä ja ovathan he isänsä sukulaisia. Toisin kuin minä. En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat exänsä sukunimen pitää erotessa, mutta jokaisella on oikeus tehdä, kuten haluaa.

Päivämäärä:   6.4.25 20:12:27

Pidin puolison nimen.

Lähettäjä: Sussi 
Päivämäärä:   6.4.25 20:26:24

Nyt ei tarvi jossitella kun on oma kokemus takana.
Nuorena halusin aviomieheni sukunimen, vaikka oma oli harvinainen ja kaunis. Ihmettelin, mikä järki on erotessa ottaa oma nimi takaisin, varsinkin jos on yhteisiä lapsia? Kun mies sitten löysi uuden ja lähti, niin en halunnut missään nimessä pitää hänen sukunimeään vaan mahdollisimman pikaisesti otin oman tyttönimeni takaisin. Kun n. 10 vuotta myöhemmin menin uudelleen naimisiin en ottanut mieheni sukunimeä ihan sen takia, että oma identiteetti on nyt tämä.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   6.4.25 20:28:51

En aio erota 40 avioliitto vuoden jälkeen, oman sukunimeni olen aina pitänyt.
Miksi nimeä pitäisi vaihtaa ? - En voi ymmärtää.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   6.4.25 20:33:03

"Aika moni haluaa että perheellä on yhteinen sukunimi"
Miksi ?
Oman kokemukseni mukaan, yhteisellä sukunimellä ei ole mitään käytännön merkitystä. Minulla on eri sukunimi kuin lapsillani, mitään ongelmaa asiassa ei ole koskaan ollut.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.4.25 20:36:35

Minusta on kivaa kun koko perheellä on sama sukunimi. On ihanaa kun voidaan olla ”Maija ja Matti Meikäläinen” eikä ”Maija Mehiläinen ja Matti Meikäläinen”. Ja vielä kun lapsillenkin tulee sama sukunimi.

Sukunimen vaihto oli itselle aika helppo prosessi ja hyvin vähän siitä tuli kuluja. Moneen paikkaan menee nykyään automaattisesti. Kaikkialle ei edes tarvitse vaihtaa heti, jotkut nettipalvelut, kauppojen jäsenkortit yms voi vaihtaa sitten kun muistaa.

Jos eroaisin, vaihtaisin varmaan oman nimeno takaisin koska nimenvaihto meni niin näppärästi.

Lähettäjä: Sil viisii 
Päivämäärä:   6.4.25 20:51:24

Mun mielestä jokaisen eron yhteydessä pitäisi luopua samalla puolisonsa sukunimestä, mikäli ex-puoliso niin haluaa.

Päivämäärä:   6.4.25 20:54:59

"Mun mielestä jokaisen eron yhteydessä pitäisi luopua samalla puolisonsa sukunimestä, mikäli ex-puoliso niin haluaa."
Mikään ei muuttuisi, jokaisen nimi on hänen oma nimensä. Ihan sama, miten paljon itkupotkuraivareita se aiheuttaa.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   6.4.25 21:43:17

Erotessa otin yhdistelmänimen tyttönimi-miehen nimi. Muutin takaisin paikkakunnalle, josta olin kotoisin ja siellä oli etua tyttönimestäni (muutama saman niminen lähisukulainen työn ja harratusten vuoksi tunnettuja paikkakunnalla). Miehen nimen halusin pitää lasten takia. Lapset muuttivat kanssani ja koulun yms. kanssa oli helpompaa, kun meillä oli (osittain) sama sukunimi.

Kun nuorin lapsi täytti 18, jätin miehen nimen pois ja käytin vain tyttönimeäni. Myös lapset vaihtoivat tyttönimeeni, eivät halunneet pitää isänsä nimeä.

Lähettäjä: Kars 
Päivämäärä:   6.4.25 22:27:47

Koulussa oli helpompaa kun oli sama nimi lasten kanssa???
Anteeksi mitä. Meinaatko ettei sinua osata yhdistää lapsiisi ilman samaa nimeä?
Mikähän oli oikea syy, mahdotako tietää sitä itsekään. Tuo se nyt ei ole kuin sinun päässäsi..

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   7.4.25 00:04:41

En ymmärrä naisia jotka ottavat miehen nimen naimisiin mennessään. Herra siunaa, sullahan on jo OMA NIMI! Ja tää "lapset samalla nimellä" höpötys...
Mulla on kolme lasta ja kaikilla isänsä sukunimi, koska mä halusin, isänsä olisi halunnut että ne tulee mun nimelle. IKINÄ ei minkään maailman ongelmia.

Mutta jotkut jossain takahikiällä elää tässäkin asiassa jotain 1960-lukua...

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   7.4.25 01:47:40

Kars: Työkaverini (eronnut ennen minua) oli ottanut erossa takaisin tyttönimensä ja lapset olivat isänsä nimellä. Yläasteella, kun joka aineessa oli eri opettaja ja kokeeseen piti ottaa huoltajan allekirjoitus, muut opettajat kuin luokanvalvojat kyselivät työkaverin lapsilta ”Mika Mäkinen, miksi kokeesi on kuitannut Liisa Lehtonen?” Tämä tapahtui 90-luvulla, nykyään kokeet varmaan kuitataan Wilmassa eikä tunnuksia sinne ole kai kuin huoltajilla.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.4.25 07:30:26

Kyllä huomaa taas tästäkin topiikista miten tyhmiä ihmisiä täällä on. Yhdessä jos toisessa kommentissa toistuu "en ymmärrä". Miten helkutissa voidaan olla niin kykenemättömiä ymmärtämään, että joku toinen tekee toisenlaisen valinnan jostain syystä? Eikun mä tein näin ja kaikkien muidenkin pitäisi tehdä samalla tavalla, mun tapani on ainoa oikea... en tajuu miten joku voi olla erilainen, menee koko pieni maailmani raiteiltaan.

Lähettäjä: emppu 
Päivämäärä:   7.4.25 08:48:20

Pidin puolison nimen, koska nuorena naitu ja liitto oli pitkä niin että olin ollut elämästäni huomattavasti pidempään nykyisellä sukunimellä kuin tyttönimelläni. Olisi myös ollut hankalaa vaihtaa kaikki kortit ym., eli olen laiska. Ja ihan ok väleissä olen exän kanssa, niin ei ole tarvetta pyyhkiä nimeäkin pois mielestä. Lapsia ei ole, joten se ei vaikuta mitenkään nimiasiaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.4.25 09:04:53

Jos eroaisin, ottaisin oman sukunimeni takaisin.

Lähettäjä: [rose] 
Päivämäärä:   7.4.25 09:16:37

Vaihdoin takaisin tyttönimeeni

Päivämäärä:   7.4.25 13:47:04

Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että jokainen tekee itse omat valintansa? Jos sinä et halunnut miehen sukunimeä, niin anna jonkun toisen tehdä oma valintansa. Kaikilla on omat syynsä.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei se oma sukunimikään ole oikeasti oma. Minulla oli ainakin ennen naimisiinmenoa isäni sukunimi. Miksi aikuisena isä olisi tärkeämpi kuin aviomieheni, ja haluaisin mieluummin olla hänen kuin miehen niminen? Mieluiten olen aikuisena samanniminen kuin oma lapseni, vaikka olenkin eronnut. Hän on minulle se kaikkein tärkein ihminen maailmassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.4.25 13:49:46

Pidin exän nimen. Haluan että lapsilla ja itsellä on sama sukunimi.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.4.25 17:11:16

Minua ärsytti, kun miesystäväni exä oli pitänyt miesystäväni sukunimen erossa. Koko paikkakunnalla ei ollut muita samannimisiä kuin tuo perhe.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.