Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin kylvää kurkku?

Lähettäjä: Liitu 
Päivämäärä:   6.4.25 13:36:59

Milloin laitette kurkun siemenet itämään? Asun pohjoissavossa ja minulla on kasvihuone (semmoinen muovipeitteinen iso) onko liian aikaista jo laittaa itämään?

Re: Milloin kylvää kurkku?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.4.25 13:38:32

Kannattaa muistaa, että kurkku kasvaa TOSI nopeasti. Ajattelin itse laittaa kuun lopulla. Istutan suoraan suureen ruukkuun, kun eivät oikein tykkää, jos kylvää pottiin ja siirtää.

Päivämäärä:   6.4.25 13:40:17

Omat kasvit siirrän vappuna lasitetulle parvekkeelle (pk-seutu) tai aiemmin, kunhan parvekkeella lämpötila ei laske öisin juurikaan alta kymmenen asteen.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   6.4.25 14:20:30

Itse myös laittanut huhti-toukokuun vaihteessa, täällä vielä yöpakkaset satakunnassa.

Päivämäärä:   6.4.25 14:22:29

Elli, viime yönä oli -5°C pk-seudullakin. Lasitetulla parvekkeella toki lämpimämpi, mutta ei sinne kasveja laiteta.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   6.4.25 15:29:47

Toukokuussa

Päivämäärä:   6.4.25 15:35:16

Ja vinkki vitonen: jos kylvät useamman kurkun, kylvä ne vaikka noin viikon välein. Meillä tuli kaikki sato yhtä aikaa viime vuonna, sitten loppui kaikki kuin seinään. Tästä syystä ajattelin tänä vuonna tehdä niin, että kylvän siemenet puolentoista tai kahden viikon välein, niin sato riittää pidempään!

Lähettäjä: Lämpimään maahan 
Päivämäärä:   6.4.25 15:39:50

Kylvän touko- kesäkuun vaihteessa suoraan ulos lasitettuun kurkkulavaani. Noin kymmenen tainta mahtuu.
Kurkku ei idä jos on kylmää. Joskus joutuu kylvämään uudestaankin.
Sisällä en kasvata kuin kesäkurpitsan taimen joskus kun otan varman päälle.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   6.4.25 15:49:57

Kylvin muutama viikko sitten, odotan että rääsyt vastaavat kuolonkaipuuseen ja sitten haen taimet puutarhalta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 16:11:47

Laitan vappuna sisälle tai toukokuun puolivälissä suoraan kasvariin. Etelärannikolla asun. Mielestäni vielä on aivan liian aikaista, kurkku on tosi kylmänarka eikä oikein pidä siirtelystä.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   6.4.25 17:10:19

Jo on pari kurkunalkua kurottanut kiposta sisällä, olin vähän hätäinen.. toivottavasti selviävät siihen asti että vasta toukokuulla siirtyvät kasvihuoneeseen..

Päivämäärä:   6.4.25 17:42:52

Ällö, kiitti vinkistä! Oon aina kanssa laittanu kurkut samaan aikaan ja sitten ne kaikki toki kypsyy suunnilleen samana aikaan myös..

Milloin kannattaa laittaa kurkku jos se menee ulos? Mietin myös pienten kasvihuoneiden hankkimista kurkulle ja tomaatille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 19:16:26

Mä laitan Uudellamaalla nykyisin siemenet suoraan maahan. Sekä kurkku että kurpitsa samalla tavalla. Satoa on tullut tosi hyvin eikä sitä honteloa taimivaihetta tule samalla tavalla.

Päivämäärä:   7.4.25 11:23:56

.., millon laitat siemenet suoran maahan Uudellamaalla?

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   7.4.25 12:09:20

Vappuna aikaisintaan. Ikkunakurkkuja voi kyllä kylvää jo nyt ja viritellä ikkunaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.4.25 13:11:36

"Milloin kannattaa laittaa kurkku jos se menee ulos?"

Toukokuussa vasta. Kuten edellä on todettu, itää ja kasvaa tosi nopeasti. Ja sitten alkaa jo mennä huonompaan kuntoon taimiruukussaan, jos joutuu olemaan siinä liian pitkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.