Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kerrytin varallisuuteni minimalistina

Lähettäjä: Kotimutsi 
Päivämäärä:   6.4.25 12:25:26

Usein varallisuuden kerryttämisen vaihtoehtona nähdään hyvätuloinen työ, sijoittaminen, lottovoitto jne. Mietin näin 15 vuotta minimalismia harrastaneena aina välillä että näkeekö muut rikastumisen vaihtoehtona ikinä minimalismia?

Entä jos ei oikeesti tarvisi aina tienata enemmän vaan kuluttaa harkitummin? Näin kun ympäristöä ajattelee on mielestäni huolestuttavaa, että aina pitäisi olla enemmän rahaa että voi ostaa enemmän ja hienompaa.

Itseäni ei mikään materiaali kiinnosta, tykkään kyllä siitä että on välttämättömät asiat ja ne toimii. Mutta puhelimen ei ole pakko olla mikään iphone tai uusi. Lisäksi aattelen että jokainen sentti ja euro on aina kotiinpäin.

Löytyykö täältä samanhenkisiä?

Re: Kerrytin varallisuuteni minimalistina

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 12:32:04

Paljonko olet varallisuutta kerryttänyt?

Lähettäjä: Kyllä löytyy 
Päivämäärä:   6.4.25 12:36:11

Olen nyt 46 vuotias. 26 vuotta tavallista työelämää takana, keskituloisena. Ostin heti töihin päästyäni rivitaloasunnon ja maksoin sen 12 vuodessa pois. Tarkoitus ei ole muuttaa tästä enää mihinkään.

Mitään elämäntapaintiaanin elämää en ole viettänyt, mutta sanotaanko nyt näin, että meillä ei sohvakalustoja vaihdella joka toinen vuosi, vaan tavarat/vaatteet käytetään loppuun eikä niinkään mennä koko ajan uusien trendien harjalla. Matkustelusta (ulkomaat) emme ole koskaan olleet kiinnostuneita.

Tässä on käynyt niin, että rahaa on säästynyt ihan itsestään vuosien varrella ja olen ne sijoittanut osakkeisiin, koska tilillä ne menettävät vaan arvoaan inflaation syödessä ostovoimaa. 26 vuotta aktiivista sijoittamista takana, mutta puhtaasti palkkatuloista ja osingot uudelleen sijoitettuna. Ei perintöä tai lottovoittoa.

Nyt on aidosti se tilanne, että osinkotulot ovat jo palkkatulojen luokkaa, joten halutessani voin muutaman vuoden sisään jäädä pois työelämästä ja sen tulen tekemäänkin. Itselle tärkein rahalla ostettava asia on aika/vapaus. Ei materia.

Päivämäärä:   6.4.25 12:36:35

Mihin sitä rahaa sitten keräät? Verottajalle? Vanhuuden turvaksikin tuntuu vähän hassulta, minimalistina voit elää vanhanakin, kyllä joku köyhäinlaitos jotenkin huolehtii.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 12:38:48

Nim. Kyllä löytyy, onnittelut! Olisinpa ollut yhtä viisas nuorena.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.4.25 12:39:03

Miten nukut yösi tämmöisinä aikoina, kun kurssit voivat laskea hyvinkin jyrkästi? Tietysti jos on palkkatulo (ja pienet kulut), ehkei sillä olekaan kovin isoa merkitystä.

Päivämäärä:   6.4.25 12:42:01

Jos minulta kysytään "miten nukut yösi" niin erittäin hyvin. Talouden shokkeja on aina tasaisin välein. Laatuyhtiöt palautuvat aina ennalleen ja ne yhtiöt, jotka kykenevät tekemään voittoa pitkässä juoksussa, niin niiden kurssit nousee pitkässä juoksussa, samoin osingot. Sijoittaminen on pitkää peliä, ainakin minun kohdalla. Olen aina sijoittanut ns. vanhoihin ja vakaisiin osingon maksajiin. Niillä on taseet kunnossa kestää tuulisiakin aikoja.

Päivämäärä:   6.4.25 12:48:38

Varallisuutta on noin 60 tonnia, ei sijoituksia ja olen työskennellyt viimeiset 10 vuotta n. 3000€ bruttopalkalla. Sitä ennen palkka ollut ehkä 2100€ ennen veroja.

Varallisuuteni ei ole mikään valtava, mutta hyvä summa näin hieman alle 40 vuotiaalle alle keskituloiselle.

Ja en kerää rahaa verottajalle vaan huolettomaan talouteen. Jos tulee joku yllättävä kulu, työttömyys, sairastuminen yms. niin ei tarvitse heti raha-asioista ahdistua. Materiaali ei tuo onnea minulle joten en kaipaa sitä että pääsisin kuluttamaan rahoja eikä minua ahdista lainkaan se jos kuolen ja rahaa jäisi käyttämättä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.4.25 12:51:28

Sisältääkö tuo varallisuus omistusasunnon?

Päivämäärä:   6.4.25 12:55:30

Ei sisällä muuta kun tilin saldon. Lisäksi on okt, josta puolet maksettu suunnilleen ja n. 10t auto. Niistä toki varallisuutta tulee vielä lisää. Näistä ehkä oma osuus 50-60 tonnia.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   6.4.25 13:08:15

Täällä toinen, tosin en säästä tilille vaan teen ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Olen niin onneton matikassa etten osaa mitään korkolaskuja ja varmaan säästäminen olisi parempi kuin nopeampi (asunto)lainanmaksu, mutta hevosihmisen matikka on syntymälahja :D

Lähettäjä: 40v 
Päivämäärä:   6.4.25 13:15:48

Sepä se, ei ne suuret tulot, vaan harkitut menot.

Olen matkustellut ja syönyt hyvissä ravintoloissa huoletta silloin, kun sitä oikeasti olen halunnut. Ostan aina laadukkainta mitä löydän ja jos en löydä hyvää vaihtoehtoa niin olen ilman sen sijaan, että käyttäisin toistuvasti rahaa ilmeisen huonoon ja nopeasti hajoavaa.

Päätoimiesti työelämässä olen ollut alle 15v, sen lisäksi sitten opiskeluaikaiset osa-aikatyöt. Nettovarallisuus asunto-osuuksineen n. 180te

"Mihin sitä rahaa sitten keräät? Verottajalle? Vanhuuden turvaksikin tuntuu vähän hassulta, minimalistina voit elää vanhanakin, kyllä joku köyhäinlaitos jotenkin huolehtii."

-Varallisuus tuo huolettomuutta ja valinnan mahdollisuuksia. En ole koskaan säästämällä säästänyt mihinkään tarkoitukseen tai kituuttanut säästääkseni. Olen vain huolehtinut arkiset kulut selvästi tuloja alhaisemmaksi. Jos esim. haluan vaihtaa asuntoa, minun ei tarvitse odottaa nykyisen myyntiä voidakseni tehdä kaupat seuraavasta ja siten riskeerata, että joku muu ehtisi viedä haluamani kodin nenän alta. Jos ystävä haluaa minut matkaseuraksi, niin voin lähteä miettimättä miten reissun rahoitan ja valita oikeasti kivan hotellin hinnan perusteella etsimisen sijaan. Saan parempaa vastinetta rahalleni, kun annan sen rauhassa karttua suuremmiksi summiksi, enkä tuhlaa välittömästi joka pennosta pennosen arvoisiin tuotteisiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 13:15:50

Täällä yksi eläkeläinen joka sijoitti osakkeisiin vuoden alussa ja lisäsi indeksirahastoja. Kaikkiaan on noin 60.000€ noissa sijoituksissa ja nyt harmittaa kun niistä on palanut 4.000€ pois. Olisinpa myynyt ne noin kuukauden jälkeen, niin olisin saanut 2.500€ voittoa.

Päivämäärä:   6.4.25 13:20:52

"Täällä yksi eläkeläinen joka sijoitti osakkeisiin vuoden alussa ja lisäsi indeksirahastoja. Kaikkiaan on noin 60.000€ noissa sijoituksissa ja nyt harmittaa kun niistä on palanut 4.000€ pois. Olisinpa myynyt ne noin kuukauden jälkeen, niin olisin saanut 2.500€ voittoa."

Muista aina, että tappio syntyy vasta tappiolla myytäessä. Muuten tämän hetkinen "tappio" on vaan laskennallista. Pörssiromahdus on Trumpin lanseeraamien tullien syytä. Ne voi aivan hyvin lakata olemasta hyvinkin nopealla aikataululla ja silloin taas pörssi tekee voimakkaan korjausliikkeen ylöspäin ja palaudutaan ns. normaalille tasolle.

Päivämäärä:   6.4.25 13:25:18

Niin, itsellä on ensi viikolla ostohousut jalassa. Tankkaan lisää sen mitä pystyn. Itse luotan, että pitkässä juoksussa taas lähdetään jossain kohdin nousuun, kuten jo alkuvuosi oli ihan hyvää aikaa, jopa Helsingin pörssissäkin.

Lähettäjä: harrastaja 
Päivämäärä:   6.4.25 13:27:55

Minä olen käyttänyt rahani ruusukkeisiin. Olen kerännyt nitä Suomen lisäksi ympäri Eurooppaa ja USAa myöten. Rahaa ei ole pankissa homehtumassa mutta jos huomenna kuolisin niin tietäisin eläneeni täysillä.
Asunto on oma ja maksettu.

Lähettäjä: K2 
Päivämäärä:   6.4.25 13:30:08

Minimalismista on puhuttu jo vuosia ja kaikenlainen hidastaminen ja vähemmän kuluttaminen on joissakin piireissä hyvinkin muodikasta.

Minä elän hyvinkin säästäväistä elämää arjessa: paikkailen vaatteita, ostan käytettynä, jätän ostamatta (esim. tietokonetta en ole omistanut enää opiskeluvuosien jälkeen) jne. Osan säästyneistä rahoista sijoitan, mutta iso osa menee harrastamiseen.

Välillä mietin, pitäisikö harrastaa halvemmin ja sijoittaa voimakkaammin kohti fireä, mutta lapsettomana ihmisenä harrastukset ovat melkeinpä elämäni tarkoitus, joten tuntuisi aivan nurinkuriselta säästää niistä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.4.25 14:15:58

Kuukausitulot n. 900e, säästän niistä kolmeen eri rahastoon 25e joka kuussa. Tärkeä laittaa automaattiseksi se maksu niin ei tule kiusausta jättää välilin säästämistä silloin kun on muuten tiukkaa.

Olen aina kuluttanut vähän, myös silloin kun olin palkkatöissä. Kaikki käytettynä jne normisäästöjutut. Tämän ansiosta pystyin maksamaan talostani käsirahan silloin kun tämän ostin. Lähinnä harmittaa se, etten ole säästänyt enemmän, aika paljon meni palkkatyöläisenä rahaa myös kuukausilahjoituksiin. Mutta ehkä olen nyt sitten oman osani tehnyt hyväntekeväisyydestä.

Lähettäjä: Uni 
Päivämäärä:   6.4.25 15:06:38

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Itselle tuli havahtuminen asiaan n. 25-vuotiaana, sitä ennen palkka tuli ja palkka meni. Eikö sitä sanota että aivot ovat 25-vuotiaana vasta valmiit, luulen että silloin tapahtui jokin järkevöityminen.

Asioita joihin en kuluta rahaa;

-en värjää/raidoita hiuksia
-en käy koskaan kampaajalla
-en käy ulkomaanmatkoilla
-en laita tekokynsiä, tekohiuksia
-ei kauneushoitoja
-ei meikkiostoja kuin ehkä joka 4 vuosi
-ei hierontoja tai mitään maksullisia kehonhuoltoja
-ei autoa
-ei lainoja
-ei lapsia
-ei vaateshoppailua joka vuosi, ehkä joka kolmas vuosi 1 vaate
-kenkäpari kestää hyvin 6-7 vuotta
-kotiin ei osteta uutta sisustuskrääsää, ne jotka on ostettu kauan sitten, saa riittää
-huonekaluja tai astioita ei uusita, ne kyllä kestää
-mitään pesuaineita, sukkapareja, paputölkkejä sun muita ei osteta kaappeihin täytteeksi jos sitä ei tarvita, ei turhaa krääsää ajelehtimassa kaapeissa vaan kaikki on käytössä

Tiedän missä kaikki tavarani on, mieleen voi nousta ihan mikä tahansa omistamani esine ja tiedän missä se on koska kaikella on paikkansa. Joskus ei todellakaan ollut näin.

Koska kulutan asiat loppuun, huollan omaisuuttani (olen huomannut ettei käytännössä kukaan esim. syksyllä huolla syyskenkiään kun vaihtavat talvikenkiin eikä kukaan esim. parsi vaatteensa reikää) ja en osta uutta ennen kuin entinen on lopussa, kyllä sitä rahaa vain kertyy mystisesti. Palkastani 70% menee säästöön.

Tässä taustalla ei ole nuukuus, mä en saa nautintoa siitä että kolikkopinot kasvaa mutta kasvoin hyvin krääsäisessä kodissa ja mulla on läheinen jolla raha polttaa taskussa ja olen nähnyt mihin ongelmiin se hänet ajaa, ei tee mieli samaa. Ja ahdistaa miten paljon tavaraa menee kaatopaikoille myrkkytehtaiden myrkyttäessä luontoa ja eläimiä kun ihmisten pitää aina saada uutta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.4.25 15:21:02

Inspiroivia kommentteja, hatunnosto teille kaikille!

Omalla kohdalla en koe varsinaisesti törsänneeni nuorempana, mutta en myöskään äärimmäisyyksiin kituuttaen. Tulot ei koskaan ole ollut kovin kummoiset ja hevonen niistä söikin ison osan. Tiedostan, että erilaisilla valinnoilla silloin, voisin olla tässä hetkessä täysin erilaisessa tilanteessa. Mutta kyllä ne kokemukset mitä silloin sai, kehitti itseä tähän hetkeen. Toivon niiden ansiosta voivani moninkertaistaa tuloni, eläen samalla minimalistisempaan tyyliin.

Sormet ristissä eteenpäin!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.4.25 15:44:13

Näin on käynyt täälläkin. Olen laitoshoitaja- yksinhuoltajaäidin tytär eikä meillä ollut mitään rahallisia tukia lapsena. Tuskin sai/haki ylpeä äitini edes elatus maksuja minusta.
Äiti kulki 3vuorotyöhön 17km polkupyörällä kesät talvet. Säästi rahaa ja osti ktosakkeen ja maksoi paikallaan sen.
Ei meillä nälkää nähty mutta mitään romuja tai muotivaatteita ei kyllä osteltu.
Ilmeisesti veren perintö on tuo vähällä pärjääminen. Opiskeluaikana joutui tarkoin suunnittelemaan ruoka talouden ym. Ei se mitenkään ahdistanut kun itsestään selvänä kulkenut nuukuus läpi elämän.
Sama meno edelleen paitsi kun väkisin jää jotain talteen niin tartun hetkeen ja ostan jotain jonka arvelen myöhemmin käyvän hyvällä hinnalla kaupaksi. Olen nyt yli 60v ja pojalle ostin tiilitalon hulppealla tontilla, itsellä ihan kelpo maatila, viime kesänä Saimaalta kesämökki. Sitten on pari kiinteistöä joita tuunataan porukalla perheen kanssa. Myydään jossain vaiheessa jos auringonpilkut osuu kohdalle.
En ole mikään taloustieteijä ja kovin epäillen ostelisin osakkeita. Nehän on käytännössä vaan fiktiivisiä rakennelmia joiden olemassaolo perustuu johonkin mitä itse ei voi hallita mitenkään. Haluan rahani kiinni johonkin konkreettiseen jonka olemassaolo tuo iloa vähintään minulle.

Päivämäärä:   6.4.25 15:51:05

Tottakai säästäminen on se yleisin neuvo varallusuuden kerryttämiseen. Minimalismi on kuitenkin hieman eri asia kuin säästäminen.

Tärkeää olisi kaikessa ylipäätään priorisoida ja miettiä mihin rajalliset rahansa käyttää, jotta niistä saa maksimaalisen nautinnon. Toiselle tämä voi tarkoittaa sitä että kituuttaa 20 neliön luukussa 20 vuotta ja sitten viettää sapattivuosia kunnes säästöt loppuu. Toinen taas saa nautintoa siitä, että kotona on viihtyisää ja tilavaa ja arvostaa sitä joka päivä ja on tyytyväinen niin. Kumpikin tapa on oikea. Toinen arvostaa enemmän 20 vuoden asumismukavuutta. Toinen arvostaa 5 sapattivuotta tulevaisuudessa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.4.25 18:09:02

Entä jos se 20 neliön asunto ei ole mitään kituuttamista missään vaiheessa? Itse elän nykyisin omasta mielestäni tosi kivaa keski-ikäisen perheellisen elämää ja aina jää palkasta säästöön. En koe, että jään (tai jättäydyn) mistään paitsi mutta ei mulla vaan kulu rahaa. En ole oikein koskaan ollut tavaroiden perään, harvoin ostan mitään ja jos kysytään mitä haluan vaikka joululahjaksi, niin ei mulla ole mitään ideoita, kun en tarvitse mitään.

Päivämäärä:   6.4.25 18:20:05

Tuo asuminen onkin jännä juttu. Kaiken kokoisissa huushollissa on tullut asuttua. Lopputuloksena on että käytännössä vietän sinkkuna aikani olohuoneessa ja keittiössä. Muu tila on joutavaa siivottavaa ja romujen kerääntymistä.
Perheellisillä se onkin toinen juttu. Varmaan oma soppi on jokaiselle tärkeää. Toisaalta meillä Suomessa muutetaan omaan asuntoon nuorena. Jos välit kunnossa niin taloudellisempaa on aina yhteisasuminen. Varsinkin nuorten osalta kun ei vielä tietoa vakituisesta työstä tai perheestä ole niin vähän hassua ottaa omaa asuntoa.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   6.4.25 18:39:31

Nykyään on yleistynyt se tapa, että jos opiskelupaikka on samalla alueella vanhempien kodin kanssa, ei nuori muutakaan omilleen ennen valmistumista tai kokoaikatyön saantia. Vaikka kävisivätkin töissä opintojen ohella. Monet harjoittelevat siinä vaiheessa talouden hallintaa, säästävät ja maksavat esim. Omat vapaa-ajan tarpeensa itse, ehkä osallistuvat kodin muihin kuluihin myös.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.4.25 19:54:15

"Entä jos se 20 neliön asunto ei ole mitään kituuttamista missään vaiheessa?"

Silloin kyse ei ole varallisuuden kerryttämisestä eli säästämisestä.

"Itse elän nykyisin omasta mielestäni tosi kivaa keski-ikäisen perheellisen elämää ja aina jää palkasta säästöön. En koe, että jään (tai jättäydyn) mistään paitsi mutta ei mulla vaan kulu rahaa. En ole oikein koskaan ollut tavaroiden perään, harvoin ostan mitään ja jos kysytään mitä haluan vaikka joululahjaksi, niin ei mulla ole mitään ideoita, kun en tarvitse mitään."

Ja se on ihan ok. Rahaa moni saa kuitenkin kulumaan paljon myös ei materiaalisiin asioihin kuten erilaisiin harrastuksiin (salikortti jo maksaa 30-80e/kk) erilaiset valmennukset, kisat, lisenssit, muut kurssit. Sitten toki palvelut kuten hieroja, kampaaja, kosmetologi, ompelija, ravintolat, personal trainer. Ja matkustelu vasta maksaakin, kylpylät, hotellit, museot, huvipuistot, teatterit, elokuvat....

Ei siinä toki mitään jos ei vain kulu eikä tykkää näistä mistään tai haluaa säästää vaikka lapsilleen. Mutta kyllä sitä rahaa saa menemään myös muihin asioihin kuin tavaraan. Veikkaan että suurimmalla osalla suurin osa kulutuksesta on tällaista. Nopeasti sitä muuten itse kultakin loppuisi kaapeista tila.

Päivämäärä:   6.4.25 20:22:20

Miksi minimalismi ajatellaan usein kituuttamisena? Kaikkea luonnonvaraa käyttäessä mietin aina paljonko sitä tarvitsee käyttää. En esim vessapaperiakaan ota kauheaa kasaa varmuuden vuoksi. Käytän samoja kenkiä luultavasti kuudetta vuotta putkeen. Edelleen toimii hyvin ja on ehjät. Minä saan nautintoa siitä mitä vähemmän tavaraa omistan ja mitä vähemmän kulutan. Toki olen sisustanut kotini omasta mielestäni kivaksi. Juuri ostin kivan maton olohuoneeseen. En silti halua survoa kotiani täyteen erilaisia koriste-esineitä. Mietin myös aina miten voin kierrättää asioita. Ompelen esimerkiksi vanhoista lasten trikoohousuista hiusdonitseja :D.

Minimalisti on eri asia kun säästäminen mutta kyllähän tämä rahaa säästää.

Päivämäärä:   6.4.25 21:06:14

""Entä jos se 20 neliön asunto ei ole mitään kituuttamista missään vaiheessa?"

Silloin kyse ei ole varallisuuden kerryttämisestä eli säästämisestä."

- Miten niin ei? Varallisuus ja säästöt kertyy tulojen ylittäessä menot täysin riippumatta siitä miten asiaan itse suhtautuu. Kituuttaminen on yleensä vain oma asenne omiin kulutusmahdollisuuksiin. Rahaa on käytettävissä tismalleen sama summa ja on sitten omasta päästä kiinni miettiikö, että hyvä kun saan tämän ja tämän asian, vai miettiikö miten perseestä on kun ei saa sitä ja tätä ja tuota lisäksi.

Esim. itse en halua monisataaneliöistä taloa, vaikka sellaiseen olisi varaa, ihan siksi, että sen siivoaminen ja ylläpito olisi aivan tarpeettoman vaivalloista. Siinä sivussa säästän ihan vahingossa rahaa hankinta-, korjaus- ja lämmityskustannuksissa, vaikka valinta johtuu ihan muista preferensseistä kuin säästämistavoitteesta. Samoin säästää siinä, että on laiska lähtemään leffaan elokuvateatteriin: jos leffan katsoo mielummin omalta sohvalta omassa rauhassa juuri itselleen sopivaan aikaan, niin ei se kauhealta kituuttamiselta tunnu.

Päivämäärä:   7.4.25 06:14:12

Juuri tuo tulojen riittämättömyys on minulle mysteerio. En suostu maksamaan 2,5e kahvista tai käyttämään WC/talouspaperia niin että menee viikossa monta rullaa. Laskekaa huviksenne paljon menee päivässä/vkossa niihin. Paitsi että olen luonnostaan nuuka niin se tärkein asia on haluni toimia ekologisesti. Arvostan vanhan säilyttämistä jo pelkästään kunnioituksesta aiempia sukupolvia kohtaan. Kyse myös kulttuuriperinnöstä ja kattavasta osaamisesta käytännön taitojen suhteen.
Korjaamalla vanhaa oppii itsekin uusia asioita. Oppiminen on kivaa ja hyödyllistä.
Oonkohan vähän höperö? No tuskin kuitenkaan kenellekään haitaksi ):

Päivämäärä:   7.4.25 07:31:45

Wc-paperi ja talouspaperi on tuotteita, joita menee sen verran kuin menee. En niissä säästääkseni jätä sotkua siivoamatta, koska se yleensä vaikuttaisi paljon kalliimpiin asioihin. Esim. punajuuren nesteen pyyhkimättä jättäminen värjäisi pöydän pilalle. Värjäävän nesteen pyyhkiminen rätilläkin värjäisi rätin roskiskuntoon.

Kahvi taas saa maksaa ihan niin paljon kuin sattuu maksamaan, kun sitä ei juo päivittäin. Vaikka kahvilan erikoiskahvit on härskin hintaisia, niin niihin yleensä liittyy se juoman nauttiminen tietyssä miljöössä ja tietyssä tilanteessa itse kahvin lisäksi. Vaikka joisi halvinta mahdollista kahvia vain kotonaan, niin päivittäisillä kahvinjuojilla menee kahviin enemmän rahaa vuodessa kuin minulla.

Lähettäjä: Made 
Päivämäärä:   7.4.25 07:43:04

Minä etsin juuri uutta kotia. Haaveissa on omakotitalo, vähän pihaa jne. Suurta en halua, vaikka varaa voisi ollakin. En halua käyttää rahojani ison talon lämmittämiseen ja ylläpitämiseen. En halua ostaa huonekaluja tarpeettomiin huoneisiin. Ehkä se ei vielä minimalismia ole, vaan ihan taloudellista ja järkevää.

Nykyisessä rivitalossa taitaa olla neliöitä 63, mikä on yhdelle aikuiselle ja parille lemmikille mielestäni aivan hyvä määrä (jonkun mielestä varmaan liikaakin).

Päivämäärä:   7.4.25 08:37:59

Tuo asuminen on jännä juttu, kun osalle joku 100 neliötä on ihan älyttömän pieni, osalle valtavan suuri. Täällä Helsingissä moni korkeasti koulutettu, pitkään työelämässä ollut kaverinikin asuu yksiössä tai pienessä kaksiossa. Ei se täällä päin mitään minimalismia ole vaan pakko, kun asunnot ovat niin älyttömän kalliita. Toisaalta pk-seudulla on sitten hieman muuta maata paremmat palkat.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   7.4.25 09:21:23

Näin olen elänyt 50 vuotta. Palkka brutto 2000 nyt viime vuosina. Minulla on isossa kaupungissa 3 asuntoa, à120k, auto, sijoitusksia 80k ja pankissa 20k.
Käyn ilta alessa ja kunnostan vanhaa. Nautin vielä puhtaasta luonnosta ja toimettomuudesta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.4.25 09:26:54

"Miten niin ei? Varallisuus ja säästöt kertyy tulojen ylittäessä menot täysin riippumatta siitä miten asiaan itse suhtautuu."

On ihan normaalia, ettei kuluta rahaa asioihin, joita ei halua. Niin KAIKKI tekee. Minimalismia sitten on erityisen askeettinen elämä, joka poikkeaa keskiverrosta. Minimalistikin voi kuitenkin käyttää runsaasti rahaa ja tuhlailla esim. palveluihin. Minimalismia ei ole se, jos sinulla ei ole telkkaa koska et tykkää katsoa televisiota. Minimalismia on, jos ei ole telkkaa, radiota, vedenkeitintä, mikroa, leivinpaahdinta, kahvinkeitintä eikä sohvaa. Näin esimerkiksi.

Sitten on eri asia se, että varallisuutta tietoisesti kerryttää ja säästää ja niitä varten on jokin suunnitelma mitä rahoillaan haluaa tehdä. Esimerkiksi jättää lapsilleen. Tällöin myös luopuu jostain asioista, sillä näkee lopullisen päämäärän arvokkaampana.

Sitten on myös niitä, jotka eivät vaan tarvitse rahaa niin paljon kun sitä tulee tai heillä on. He voivat nauttia yksinkertaisesta askeettisesta elämästä ja jos se olisi maksullista he maksaisivat siitä. He voivat kuolla rikkaina edes tietämättä paljonko heillä rahaa on ja välittämättä siitä mihin rahat heidän jälkeensä päätyvät. Heille ei ole väliä säästävätkö he vai kuluttavatko he rahaa.

On myös palkkoja, joiden kohdalla oikeasti on vaikea saada peruselämällä palkka kulumaan. Ja sitten on palkkoja, joissa on työn ja tuskan takana saada se riittämään edes perusasioihin.

On selvää, että esim. 3t palkasta jää huomattavasti helpommin rahaa säästöön ilman mitään erityistä minimalismiakin kun taas 1,5t palkasta saa oikeasti pinnistää, jotta rahaa jää säästöön.

Päivämäärä:   8.4.25 07:33:29

"Minimalismia ei ole se, jos sinulla ei ole telkkaa koska et tykkää katsoa televisiota. Minimalismia on, jos ei ole telkkaa, radiota, vedenkeitintä, mikroa, leivinpaahdinta, kahvinkeitintä eikä sohvaa."

-Mutta ihan samalla tavalla, kuin televisioton ei osta telkkaa, kun ei sitä tarvitse, minimalisti ei osta telkkaa, radiota, vedenkeitintä, mikroa, leivänpaahdinta, kahvinkeitintä, eikä sohvaa, kun ei mitään niistä koe tarvitsevansa. Ei minimalistit ryhdy minimalistiksi kittuuttaakseen tarkoituksella ilman jotain tarpeelliseksi kokemaansa tuotetta. He vaan tarkastelee omista tarpeistaan käsin sitä, mikä on heille tarpeen ja mikä kaikki sellaista, jota ostaisivat vain siksi että muillakin on.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   8.4.25 07:45:33

Tv:n katseluhan on minimalismia. Sen sijaan, että harrastaisi mitään kallista, saa virikkeensä kohtuuhintaisen kuution kautta (tv ei maksa käytettynä paljon mitään). Tv-lupa taitaa nykyään mennä verojen myötä, katsoi tai ei.

Päivämäärä:   8.4.25 08:26:19

Mutta minimalismi tarkoittaa keskiverrosta selvästi minimalistisempaa. Se, että sulla on 1-2 tuotetta vähemmän kuin keskiverrolla ei tee susta minimalistia.

"Tv:n katseluhan on minimalismia."
Minimalismissa pääpointti ei ole säästäminen tai rahan käyttö vaan pikemminkin suhde tavaraan ja omistamiseen.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   8.4.25 08:34:36

Jaa. Mä en ole minimalismia hevosenomistajana nähnytkään, mutta velaton mökki, sijoitusasunto, okt, auto - tilillä ei kuitenkaan ole muutamaa tonnia enempää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 08:52:06

Mäkin olen huomannut, että sen jälkeen kun aloin elämään minimalistisemmin on jäänyt rahaa säästöön. Vaikka panostan itselle tärkeisiin asioihin, niin se, että karsin muusta näkyy kyllä siinä, että ylimääräiset kulut on pienentyneet. Oma tavoite on vähentää fyysisiä tavaroita vielä runsaasti, vaikka paljon on jo mennytkin eteenpäin. Ehkä jonain päivänä olisi mahdollista omistaa vain tavarat, jotka jaksaa itse kantaa. Panostan kiinnostavista asioista oppimiseen ja muuhun aineettomaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.4.25 16:18:29

"Mutta ihan samalla tavalla, kuin televisioton ei osta telkkaa, kun ei sitä tarvitse, minimalisti ei osta telkkaa, radiota, --, kun ei mitään niistä koe tarvitsevansa."

Ehkä minimalisti miettii sitä tarvetta vielä syvällisemmin kuin joku muu. Eihän kukaan _tarvitse_ tv:tä! Minimalistikin saattaa sitä välillä haluta, mutta miettii, voiko elää ilman.

Itse haluan välillä varsi- tai robotti-imuria helpottamaan siivousta. Varaa olisi ostaa vaikka molemmat, mutta yritän kuitenkin selvitä ihan tavallisella imurilla. Eihän varsi-imuri paljoa maksa, mutta oman kokemukseni mukaan se toimii muutaman vuoden, minkä jälkeen vähintään akku on tiensä päässä. Sitten, kun näitä vastaavia härpäkkeitä on paljon ja kaikista ajatellaan, että ei paljoa maksa ja kuitenkin pitää uusia säännöllisesti, niin sinnehän sitä rahaa salakavalasti häviää.

Aivan sama vaikka vaatteiden kohdalla.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.4.25 16:33:07

Mihin ihmeeseen pitää sijoittaa että saa joskus jotain osinkoja? Mulla on lähinnä indeksirahastoja. Katselin juuri miten niiden arvo laskee ja tulee varmasti laskemaan vielä lisää, mutta odottelen rauhassa milloin on hyvä hetki ostaa lisää (sitten kun ovat pohjamudissa).

Olen 39v, keskituloinen hevosenomistaja, eli kaukana sinänsä minimalistista. Mutta mietin kuitenkin tarkkaan rahankäyttöä ja ostoksia. Asun yksin omistusasunnossani.

Nettovarallisuuteni on 92 000 tällä hetkellä (lasken sen exceliin kuukausittain). Tästä rahastoja ja tilillä puskurissa on 32k. Loput on autossa ja asunnon maksetussa osuudessa.

Rahastojen osuus ei siis ole kovin iso, mieluiten lyhennän asuntoani ylimääräisillä lyhennyksillä. Varsinaiseen säästämiseen ja omaisuuden kerryttämiseen aloin kiinnittää huomiota vasta 10 vuotta sitten ja alku oli hidasta, nettovrallisuus kertyi lähinnä asuntolainan lyhennysten verran. Nyt olen neljä vuotta kiinnittänyt tähän oikeasti huomiota ja vaikka olenkin hevosenomistaja, olen saanut varallisuuden kolmessa vuodessa nousemaan 41k -> 92k eli 50 000 euroa.

Ketjussa olikin jo kattava lista, samaa toteutan itsekin eli

-leikkaan hiukset itse
-vain muutama meikkituote
-käytän vaatteet loppuun asti, korjaan, ostan käytettynä mutta vain tarpeeseen
-myyn torissa jos nurkissa on vielä jotain tarpeetonta
-vertailen hankinnoissa tarkkaan hintoja ja pidän puhelinta "hyvänä"
-auto on vähäkulutuksinen, mutta sellainen mikä riittää vetoautoksi, ns halpamerkki, eli halpa korjata
-en syö juurikaan ulkona
-omat eväät töihin
-suunnitellut kauppareissut 1-2 kertaa viikossa, ei heräteostoksia

ja tulopuolella

-palkkatyön lisäksi minulla on toiminimi jolla teen vähän kaikenlaista keikkatyötä jos satun sellaista saamaan.

Itse säästän tällä hetkellä "pahan päivän varalle". Mutta hamassa tulevaisuudessa kun varallisuutta on, voisin asua velattomasti ja vähentää työntekoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.