Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko eskari pakollinen?

Lähettäjä: Lapseton 
Päivämäärä:   6.4.25 11:44:12

Minulla ei ole lapsia, joten eskariasiat eivät ole tuttuja.

Mielestäni pari vuotta sitten oppivelvollisuusikää nostettiin kattamaan myös toisen asteen koulutus, mutta tietääkseni oppivelvollisuus alkaa edelleen 7-vuotiaana.

Kaveri kuitenkin sanoi, että myös eskari olisi nykyään pakollinen.

Re: Onko eskari pakollinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 11:47:49

Suomessa esiopetus kestää pääsääntöisesti yhden vuoden ja se aloitetaan sinä vuonna, kun lapsi täyttää kuusi vuotta. Esiopetus ei kuulu oppivelvollisuuteen, mutta se on silti vuodesta 2015 alkaen ollut velvoittavaa. Esiopetus on osa varhaiskasvatusta, mutta kuuluu perusopetuksen lainsäädännön piiriin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.4.25 11:49:56

On pakollista eli velvoittavaa. Mutta esiopetuksen voi suorittaa vaikka kotona, kun vaan ilmoittaa kunnalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 12:05:20

Koulupakkoakaan Suomessa ei ole, kotona voi senkin suorittaa. Eli yhtä pakollisia molemmat.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.4.25 12:38:03

Eskari valmistelee lasta varsinaisen koulun aloittamiseen. Siellä myös arvioidaan onko lapsi valmis aloittamaan koulun käynnin. On pakollinen ja hyvä niin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.4.25 12:38:05

Itse suoritettua eskaria ei kyllä voi verrata varsinaiseen oppivelvollisuuden suorittamiseen kotikoulussa. Kouluopetus kotikoulussa on hyvin tarkasti säädeltyä ja sisältää oppimisen etenemisen valvontaa oikean opettajan suorittamana. Eskarissa ei ole mitään tällaista, vain huoltajan ilmoitus riittää.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   6.4.25 14:24:57

Meillä suoritettu kotona kaksosten kanssa, syksyllä sitten kouluun. Näkee muita lapsia harrastuksissa ja naapureina, joten senkään puolesta ei nähty tarvetta laittaa eskariin, joka eri paikassa kuin tuleva koulu. Tyttö osaa käytännössä kaiken eskarissa opetettavan (lukee, kirjoittaa, laskee, tuntee kellon ym), niin aivan turhaa. Ei kuitenkaan haluttu kouluun laittaa vuotta aiemmin kun veljeään niin siksi kerrattu kotona. Otettiin yhteyttä eskariopeen, jolta saatu tavoitteet ja materiaalit.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.4.25 15:02:51

” Tyttö osaa käytännössä kaiken eskarissa opetettavan (lukee, kirjoittaa, laskee, tuntee kellon ym), niin aivan turhaa.”

Onhan siellä herranen aika muutakin. vähän silleen töissä käydään töissä eikä kaveeraamassa niin samaa ajattelua on tässäkin.

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   6.4.25 15:25:30

On valitettavasti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 15:42:32

Jos lapsi osaa toimia ryhmässä, osaa huolehtia omista tavaroistaan, tuntee kellon, osaa pukea, solmia itse kengännauhat ja kuoria perunan nimetä kirjaimet ja numerot ei eskaria tarvita.

Eli ihan kotonakin voi arvioida lapsen kouluvalmiuksia ja miettiä mikä meno olisi, jos yhdellä aikuisella olisi 20 sinun muksuasi. Olisiko kokonaisuus hallittavissa?

Koulua varten ei tarvitse osata lukea tai laskea. Oman vuoron odottaminen, kärsivällisyys ja omatoimisuus ovat tärkeämpiä taitoja koulussa.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.4.25 15:56:32

Kuten muut jo vastanneet niin on pakollinen, mutta kotonakin voi ”suorittaa” sovitusti. Itse koen, että eskari on hyvä startti kouluun kun toteutetaan hyvin. Lapset oppii vielä leikkiä painottavassa ympäristössä koulun alkua helpottavia taitoja (ihan jo oman puheenvuoron odottaminen jne) ja tutustuu tuleviin luokkatovereiden. Olen itse työskennellyt eskarissa ja kyllä siellä lapsista huomaa, ketkä tulee kotoa ja ketkä jo olleet päiväkodissa ja oppineet ryhmässä toimimisen taitoja. Eskaripäivähän on lyhyt (usein esim. 8-11.30), joten hyvin ehtii kotonakin olla, jos ei varhaiskasvatusta muuten tarvitse. Mutta jokainen tyylillään ja varmasti kotoa suoraan kouluun tulevia vanhemmat sitten osaa koulun alussa sopivasti tukea.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.4.25 16:05:53

"Olen itse työskennellyt eskarissa ja kyllä siellä lapsista huomaa, ketkä tulee kotoa ja ketkä jo olleet päiväkodissa ja oppineet ryhmässä toimimisen taitoja. "

Itse kun olin päiväkodissa töissä kuulin tätä mantraa TODELLA usein, mutta itse huomasin vain päinvastaisessa merkityksessä. Ne pahimmat kiusaajat ja häiriköt olivat niitä, jotka olivat olleet 1-2v lähtien päiväkodissa. Tätä ei tuntunut kukaan huomaavan. Mutta sitten kun joku kotona ollut 6v ei muistanut mennä ruuan jälkeen jonoon niin sille pyöriteltiin silmiä, kun ei noi kotona kasvatetut osaa.

Monesti myös unohdetaan se, että jos lapsi on ollut kotona 6v asti, hänellä todennäköisesti on useita sisaruksia kotona ja sitä ryhmässä toimimista tulee harjoiteltua kotona ihan 24/7.

Valitettavasti kotona olleet joutuvat silmätikuksi monen aikuisen toimesta vaikka olisivat niitä rauhallisimpia lapsia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.