Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä määrä koiria on ok?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   6.4.25 09:38:40

Kuinka monta koiraa on vielä ok samassa taloudessa ?

Re: Mikä määrä koiria on ok?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.4.25 09:41:42

Toisilla 0 ja toisilla voi olla vaikka yli 20

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 09:50:56

Kahta pystyy kunnolla huomioimaan. Useampi menee, jos eivät tarvitse huomiota. Eli esim. jos lauma tulee toimeen keskenään.

Toisaalta jo kolmen koiran lenkityskin on kerralla vähän haastavaa. Toki jos mahdollisuus ulkoilla vapaana päivittäin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 09:51:45

Niin, sehän riippuu tasan siitä kuinka monta jaksaa hoitaa ja pystyy rahallisesti kustantamaan.

Mä itse ajattelen asian niin, että jokaisen koiran tulee saada omaa aikaa omistajan kanssa, ja jokaisella koiralla on oltava ns. tarkoitus. Rahaa on oltava ruokkimaan koirat yksilöllisesti ja laadukkaasti, ja sen lisäksi on oltava riittävä tukko rahaa takataskussa tuleviin eläinlääkärikuluihin. Luonnollisesti koirien tulee päästä tarvittaessa lääkäriin, fyssarille ja hierojalle, ilman että tarvitsee tinkiä mistään muusta.

Meidän talouteen tuskin tulee koskaan yli kolmea koiraa. Tällä hetkellä on kaksi, ja se on aivan riittävästi tähän elämäntilanteeseen ja asumismuotoon.

Lähettäjä: Veke 
Päivämäärä:   6.4.25 09:54:41

Omalla kohdalla kaksi koiraa on juuri sopiva määrä. Ne saa molemmat kätevästi yhtäaikaa lenkitettyä, niistä on juuri sopivasti seuraa toisilleen ja ne mahtuu hyvin autoon mukaan.

Päivämäärä:   6.4.25 09:59:14

Kaksi koiraa on todella hyvä. Yksi koira liian vähän, koiralla on hyvä olla lajiseuraa. Jos ei sitten omaa, niin pitäisi päästä tapaamaan koiratuttuja.

Itsellä tällä hetkellä kolme, vähän hankala määrä. Yleensä itse lenkintän kaksi kerralla ja mies käy yhden kanssa.

Toki jos koirat ovat jotain pieniä esim 5kg, niitä voisi ollakkin enemmän helpommin, kuin jotain isompikokoisia. Omat 15-20kg.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 10:00:33

2,3 koiraa per talous on lain mukaan OK. Jos menee tämän yli, tulee koirapoliisi ja sakottaa jokaisesta yli menevästä koirasta.

Lähettäjä: doubled 
Päivämäärä:   6.4.25 10:20:03

Mulle 2 on täydellinen määrä- ne on keskenään parhaat kaverit ja mulla on molemmille käsi millä rapsuttaa niitä yhtäaikaa. Lenkkeily, autoilu ym on helppoa kun tyypit mahtuu vierekkäin pieneen tilaan omasta halustaan. Ja sänkyyn mahdutaan just, ketään muuta sitten ei. On myös taloudellinen puoli, kun toinen oli nuori ja alkoi ontumaan ja toinen loukkasi itsensä samaan aikaan niin 2vk sisällä meni 1500e ell maksuihin. Olisi tehnyt tiukkaa jos siinä olisi ollut kolmas koira ja sekin olisi vaatinut hoitoa.

Päivämäärä:   6.4.25 10:23:28

Jos pakko olla niin max 2. Mieluiten ei ainuttakaan.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.4.25 10:25:53

Mun mielestä sopiva maksimimäärä on se, mitä koiria hoitavilla henkilöillä on yhteensä käsiä. Eli yhdelle ihmiselle 2 koiraa.

Päivämäärä:   6.4.25 10:28:57

Laumaeläin joten vähintään kaksi.

Päivämäärä:   6.4.25 10:29:57

Niin monta kuin on käsiä. Eli max 2 per ihminen. Jos kyse seura/harrastuskoirista. En ole koskaan ymmärtänyt, mihin joku tarvitsee läjän seurakoiria.

Vähän myös ihmetyttää, mihin tilallinen tarvitsee 5-7 lammaskoiraa. Kuitenkin käyttö on päivittäinkin vähäistä että yks tai kaks koiraa ei ehdi rasittua juurikaan. Kesälläkin lampaat pääsääntöisesti laiduntaa, ei niitä joka päivä siirrellä.

Mutta jos valjakkoa haluaa harrastaa, silloin tietysti tarvii useamman.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   6.4.25 10:34:25

Se on sopiva määrä jonka pystyy, jaksaa ja haluaa hoitaa hyvin jokaisena päivänä. Rahaa täytyy olla niin paljon, että kaikki koirat saa hoidettua hyvin ja ajallaan.

Toisinaan törmää ihmisiin jotka vaativat alennusta hinnoista tai erityiskohtelua siksi että hänellä on esim. kuusi koiraa. On kuulemma kohtuutonta että hänen pitäisi hoidattaa koiran hampaat/korvat/mikä milloinkin koska hänellä on niitä koiria niin monta. Eli liiallinen eläinmäärä oikeuttaisi huonon hoidon tai kokonaan hoitamatta jättämisen.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   6.4.25 10:35:07

Riippuu siitä paljonko omistajalla on aikaa ja rahaa (ja tilaa) ja millaisia ne koirat ovat. Mulle henk. koht maksimi on kolme koiraa, harrastuskoiria joten aika ei riittäisi enempään eikä kyllä rahatkaan. Mun kaverilla on 16 koiraa, hän harrastaa valjakkolajeja ja tuo määrä on hänelle ihan sopiva kun koirat tykkäävät elää ulkona omissa laumoissaan ja ne treenataan yleensä kahdessa tai kolmessa porukassa. Tai jos on apukäsiä kuten hänellä usein on niin sitten voivat heittää jonossa ajaen treenin koko porukalle samaan aikaan. Ja lisäksi on iso aidattu metsätarha jossa koirat saavat juosta ja liikkua useamman tunnin päivässä.

Ja sitten on ihmisiä joille yksikin koira on liikaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 10:45:19

Vähintään kaksi ja sitten sen mukaan mihin on aikaa, rahaa ja tilaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 11:20:50

Kaks on maksimi. Kahdella tutulla on koiria enemmänkin, 10-12 kpl. Ihan seurakoira, joita kuskataan näyttelyissä. Aina hankitaan uus koira kun edellisellä on saatu kerättyä palkinnot. Sit teeteään pentuja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.