Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolonoskopia, tyhjennysaine?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.25 21:46:31

Plenvua käskettiin hakemaan ohjeissa, sen nieleminen vaan on niin kamalaa ja sitä pitää juoda paljon. Onko sille vaihtoehtoja ja jollain kokemusta niistä?

Re: Kolonoskopia, tyhjennysaine?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.4.25 21:49:49

Kaikkia tyhjennysoneita pitää juoda melko paljon.
Mitään niistä en itse ole maistanut, mutta potilaiden mielipiteiden keskiarvo on, että Vistaprep on suedettävimmän makuinen.
Colinsteril seuraavaksi siedetyin.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   5.4.25 21:54:06

Mä sain Colonsterilin alas niin, että join jääkylmänä ja nenästä kiinni pitäen isoilla kulauksilla.

Päivämäärä:   5.4.25 22:00:11

Okei, kiitos näistä!

Päivämäärä:   5.4.25 23:33:50

Mulla on kokemusta lukuisista tyhjennyksistä ennen tähystystä, koska olen sairastanut 16 vuotta crohnia. Tyhjennysaineista kaikkein miellyttävin on ehdottomasti picoprep, se maistuu erittäin happamalta sitruunamehulta lievällä suolaisella nuotilla, on siis maultaan kaikkein miellyttävin tyhjennysaineista. Sen lisäksi sitä täytyy juoda yhteensä vain 3dl. Sen lisäksi sitten pitää toki juoda ohjeen mukaan litratolkulla muita nesteitä, mutta ne saa valita itse!

Myös Citrafleet on hyvä, mutta Picoprep vielä parempi. Mitään järkeä ei ole itseään kiduttaa juomalla litratolkulla pahanmakuisia litkuja kun nykyään on vaihtoehtoja.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   5.4.25 23:42:18

"Plenvua käskettiin hakemaan ohjeissa, sen nieleminen vaan on niin kamalaa ja sitä pitää juoda paljon. Onko sille vaihtoehtoja ja jollain kokemusta niistä?"

Kävin juuri Oysissa tähystyksessä ja potilasohjeessa mainitaan colonsteril, picoprep, moviprep ja citrafleet. Picoprep ja citrafleet nykaikaisia tyhjennysaineita missä ei itse tyhjennysainetta juoda paljoa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.4.25 00:07:54

Picoprep määrättiin mulle, kun kävin yksityisellä tähystyksessä. Ei ollut minkäänlaista ongelmaa! Taisi olla pari pientä jauhepussia, jotka sekoitettiin nesteeseen, tul iehkä pari lasillista, ok maku. Loput nesteet sai juoda lähes mitä tahansa.
Mitä nyt kuullut niin en ikinä haluaisi mitään noita pahanmakuisia, joita juodaan litratolkulla, kun helppoja vaihtoehtojakin on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 00:17:33

Ennen vanhaan juotiin pahanmakuisia litkuja koska ne tuli sairaalasta ilmaiseksi, mutta nyt kun ne on jo vuosia pitänyt ostaa itse kannattaa satsata muutama euro enemmän parempiin litkuihin, koska miksi suotta kiusata itseään turhanpäiten kun helpommallakin pääsee.

Lähettäjä: ttt6 
Päivämäärä:   6.4.25 00:27:42

Minä jouduin ajallisesti juomaan tyhjennysainetta 2 päivää pitempään, kun suoli on niin hidas. Silti oli "nukkaa" paljon suolessa. Tyhjentäkää huolelisesti suoli, että koloskopia onnistuu hyvin. Lääkärin on vaikea tutkia jos on sakkaa suolessa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.4.25 00:29:03

Moviprep aiheutti mulle loppuelämän inhon esanssisitruunaa kohtaan. Maistui suolaiselta esanssisitruunavichyltä ilman kuplia. Oli pakko lopettaa juominen, kun ne vähätkin juodut alkoi pyrkiä ylös viimeisessä erässä. Onneksi toimenpide pystyttiin tekemään. Ehdottomasti kauheinta oli tuon litkun juominen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 00:39:16

"Moviprep aiheutti mulle loppuelämän inhon esanssisitruunaa kohtaan. Maistui suolaiselta esanssisitruunavichyltä ilman kuplia"

Movipreppiäkin joutuu juomaan yhteensä pari litraa, eli jos vielä tulee tähystys eteen niin citrafleetiä ja picoprepiä joutuu juomaan vain 2 x 150ml. Puoltoista desiä menee parilla kolmella isolla kulauksella nenästä kiinni pitäen helposti.

Lähettäjä: kokemuksesta 
Päivämäärä:   6.4.25 03:28:49

Täältä suositus picoprepille!

Lähettäjä: Lok 
Päivämäärä:   6.4.25 08:10:22

Picoprep ja citrafleet ovat helppoja.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   6.4.25 08:35:16

Täällä tuli sairaalasta tyhjennysaine joka tietenkin oli juurikin toi kamalanmakunen. On varmaan halpaa, eli siinä varmaan syy.
Todella raivostuttavaa että siellä kaikki muukin hoito ja lääkkeet ym annetaan valtaosalle sen mukaan mikä on halvinta. Ihmisistä viis

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 08:45:02

"Todella raivostuttavaa että siellä kaikki muukin hoito ja lääkkeet ym annetaan valtaosalle sen mukaan mikä on halvinta. Ihmisistä viis."

Otappa pää pois perseestä ja mieti, miten sote-rahoitus toimii.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.4.25 09:20:07

Mulle kävi viimeksi niin, että käytin Picoprepiä ja tein täysin ohjeiden mukaan, mutta ei ollutkaan sillä tyhjentynyt kunnolla. Eli lääkäri sanoi, että jos vielä täytyy tyhjennys tehdä, se täytyy tehdä muulla aineella kuin tuolla :/

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.4.25 11:07:09

"Minä jouduin ajallisesti juomaan tyhjennysainetta 2 päivää pitempään, kun suoli on niin hidas. Silti oli "nukkaa" paljon suolessa. Tyhjentäkää huolelisesti suoli, että koloskopia onnistuu hyvin. Lääkärin on vaikea tutkia jos on sakkaa suolessa."

Itsellänikään ei ollut kunnolla tyhjentynyt joka kohdasta, mutta ei se haitannut, koska huuhtelivat samalla suolta, kun etenivät sen kameran kanssa. Tällainenkin mahdollisuus on.

Päivämäärä:   6.4.25 20:21:47

Onko noissa vähemmän otettavissa sama "aikataulu" kuin esim siinä Plenvussa?
Ohje polilta on että tyhjennyspäivänä kevyt lounas klo 14 ja ensimmäinen annos klo 18 ja tähystyspäivänä toinen annos 4 tuntia ennen tutkimusta.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   8.4.25 23:21:50

Phosporal

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   8.4.25 23:32:12

Picoprepillä mä tyhjensin ongelmitta. Paria päivää ennemmin aloin jo toki katsomaan ja vähentämään syömisiä. Ja normaalistikin suolisto toimii liiankin vilkkaasti eli hyvin tyhjeni tuolla.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   9.4.25 07:01:19

Ällö: Mä kuvasin Moviprepin makua miehelleni: kun joisi limoviikunan hajua... ei mennyt suosikiksi tämäkään! Toivottavasti seuraavaan tähystykseen saisi ylipäätään jonkun sellaisen juoman, jossa ei tarvitse juoda niin tolkutonta määrää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.4.25 07:12:51

En muista, mitä itse join, mutta tulee kylmät väreet ja pala kurkkuun sitä muistellessa. Se "tuttifrutin" maku on jäänyt ikuisesti mieleen.

Sori kommentista, josta ei ollut sulle mitään hyötyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 09:17:48

Picoprep oli oikeastaan ihan hyvää, oliko ehkä appelsiinin makuista? Ja loput sai juoda mitä halusi. En alkaisi noita kamalan makuisia juomaan litratolkulla mistään hinnasta.

Päivämäärä:   9.4.25 17:33:43

Kuinka kauan teillä tyhjentyminen on kestänyt? Tiedän että vaikutuksen alkamiseen menevä aika on yksilöllistä mutta kauanko olette pytyllä viettäneet?

Päivämäärä:   15.4.25 17:55:05

Kiitos kaikille kommenteista! Ja iso suositus Picoprepille. Pieni lasillinen sitruunamehua ja hintaerokaan ei ollut kuin euron verran Plenvuhun. Vähän epäilytti onnistuiko tyhjennys kunnolla kun tuntui niin vähäiseltä ulos tullut määrä mutta olin vaan syönyt niin vähän (ihan tarkoituksella) edellisinä päivinä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.