Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käärmeen omistajat, käsittelystä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.25 21:31:20

Minulla on ollut nyt noin puoli vuotta 10-vuotias kuningaspyton. On simppeli tapaus, välillä vaikuttaa vähän jopa hömelöltä. Edellinen omistaja kertoi, ettei se ole ikinä yrittänyt purra. Minunkin luona on ollut rauhallinen, edes ruokaan ei yleensä hyökkää mitenkään nopeasti, ennemmin hivuttautuu hiiiiitaasti lähelle ikään kuin varmistaakseen, onhan rotta kuollut, sitten syö sen. Harvoin edes kuristaa.

Minua itseäni harmittaa, että jännitän käärmettä. Tiedän, ettei käärme kaipaa seuraani eikä mitään säännöllistä hengailua sylissä, mutta olisi kiva ja käärmeellekin reilumpaa osata käsitellä jännittämättä.

Käärme itse on useimmiten rauhallinen liikkumaan, mutta olen nähnyt myös kuinka nopea se osaa olla, kun esimerkiksi pelästyy valojen räpsähdystä. Osittain jännitän, että se saa käsitellessä vauhtipuuskan, enkä tiedä mitä tehdä, kun ei käärmettä voi myöskään puristaa pysäyttääkseen liikkeen.

Lisäksi pohdin, annatteko käärmeen tutkailla kaulaa ja naamaa? Osaan itse olla rennosti, kun käärme on sylissä, mutta jos se lähestyy kasvojani, alan jännittämään.

Minulla on liukuovellinen terraario ja joudun aina lähestymään käärmettä edestäpäin. Tätäkin hieman jännitän, kun tiedän ettei se ole käärmeelle mukavin tapa, että kädet lähestyvät suoraan sen päätä, vaikkei tämä ole ikinä siihen reagoinutkaan.

Lisäksi tietysti jännittää se mahdollinen puraisu, vaikkei tämä kaveri ole ikinä sellaista yrittänytkään. En edes pelkää itse puremaa, vaan pelkään sitä pelästymistä, jos vaikka satutan käärmettä pelästyessäni. Saa kertoa, jos on omia kokemuksia kuningaspytonin puremasta, mutta tällä kaverilla ei kyllä vaikuta olevan kovin pelottavat hampaatkaan. Joskus sen syödessä huomasin, että hampaat näytti olevan ohuet kuin kalan ruodot.

Re: Käärmeen omistajat, käsittelystä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 21:38:24

Ihan vaan uteliaisuudesta (itse kammoan käärmeitä!), miksi sinulla on lemmikki, jota pelkäät??

Päivämäärä:   5.4.25 21:43:13

En pelkää itse käärmettä. Pelkään etten osaa käsitellä sitä oikein ja omalla jännitykselläni aiheutan käärmeelle epämukavan olon.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   5.4.25 21:45:48

Jos purema käärmettä käteen ottaessa jännittää niin poimi käärme terrasta käärmekoukulla. Voit myös käyttää hanskoja jos niiden avulla saat varmuutta otteisiin. Edestä lähestyminen on myös aina parempi kuin ylhäältä.

Onko käärmettä pakko käsitellä? Tuleeko se koskaan "vastaan" kun avaat terran oven? Tilanne voisi olla helpompi sinulle jos käärme ns tulisi itse sinua vastaan. Pytonit ovat lopulta melko leppoisia, minulla on viljakäärmeitä joista varsinkin yksi on hyvin sähäkkä liikkeissään eikä tykkää käsittelystä.

Kannattanee myös liittyä fb käärmeryhmiin ja etsiä sieltä vinkkejä. Ehkä jopa löytäisit jonkun paikallisen kokeneen käärmeharrastajan joka voisi tulla kädestä pitäen auttamaan.

Päivämäärä:   5.4.25 21:52:49

en käsittele kunkkupytoneitani muuten kuin pakolliset enkä ymmärrä miksi niitä pitäisi sen enempää käälätä, saati tuupata naamaansa. käärmeissä on salmonellariski, pidä nyt edes suusta pois se.

Päivämäärä:   5.4.25 21:55:13

Eihän käärmettä pakko ole käsitellä varsinkaan "sylittelymielessä", mutta haluan harjoitella ihan itseni vuoksi, että pystyn tekemään ulkoisen terveystarkastuksen ja käsittelemään sitä itse, jos esimerkiksi joskus täytyyä mennä lääkärille.

Vähän vaihtelee tuo tuleeko itse vastaan kausittain, nyt on esimerkiksi ollut pari viime viikkoa melko liikkumatta ja nahanvaihto varmaan pian tulossa, toisinaan taas on niin aktiivinen ettei meinaa ehtiä saada kunnon otetta, kun on jo puoliksi ulkona terraariosta oven avattuani. Silloin on kyllä jännitän vähemmän ottaa käärmeen ulos kuin silloin, kun joudun sen sieltä itse ottamaan ulos kokonaan.

Mietityttää annatteko te käärmeen tutkailla itseänne ja etenkin juuri kasvojen aluetta, kun tätä näkee paljon netissä, vai onko parempi ohjata käärme nätisti eri suuntaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.25 21:57:12

Piste, käärmeillä on salmonella luontaisena suolistobakteerina, mutta ei sitä pitäisi käsittelemällä ihokontaktista itseensä saada ellei käärme elä ja pyöriskele omassa paskassaan. Toki mitään eläintä ei tule nuolla ja käsien pesu käsittelyn jälkeen kuuluu yleiseen hygieniaan.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   5.4.25 21:59:59

En päästä käärmeitä kasvoihini juurikin edellä mainitun salmonellariskin vuoksi. En muutenkaan käsittele niitä muuten vaan. Kasvavat punnitsen säännöllisesti ja annan pyöriä käsissä muutaman kymmenen sekuntia ylimääräistä, aikuisia sitten harvemmin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.4.25 22:18:39

En käsittele käärmeitäni kuin pakolliset. Sylittely tuntuu ajatuksenakin kummalliselta. Käsittelyä on kuitenkin hyvä tehdä sen verran, että hoitotoimenpiteet tarvittaessa sujuvat.
Terraariosta nostaessa käytän aina koukkua. Mielestäni se on helpoin ja varmasti käärmeestäkin mukavin tapa. Kun käärme on nostettu pois terraariosta voi sen sitten ottaa käteen. Kun aina tekee samalla tavalla syntyy rutiini ja se helpottaa käsittelyä. Sekä käärme että käsittelijä silloin tietävät miten homma menee.

Päivämäärä:   5.4.25 22:22:38

Ei käärmeet kaipaa ylimääräisiä käsittelyjä ja joidenkin lähteiden mukaan ne eivät varsinaisesti edes pidä siitä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   6.4.25 12:39:26

En ikinä käsitellyt käärmeitäni, kuin sen, mikä oli välttämätöntä. Etenkin kuningaspytonit voivat parhaiten, kun saavat olla hyvin rauhassa omassa terrastaan, eikä niitä räpelletä. Osa stressaantuu herkästi ja se ilmenee esim. syömättömyytenä. Jos puremat pelottaa, niin hanskat käteen ja koukku on hyvä väline.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.4.25 12:43:10

Kumminkin näkee näitäkin, jotka kanniskelevat käärmettään niskassa. Varmaan käärme pitää totuttaa tuollaiseen jo pienestä?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   6.4.25 14:19:07

Käärme ei ole sylilemmikki ja pidän itse suoraansanottuna typeränä niitä, jotka jatkuvasti pitävät käärmettä sylissä ja kaulalla ja ties missä. Iso osa lemmikkikäärmeistä on trooppisten alueiden asukkeja joten voisi kuvitella että epäsopivissa oloissa (=poissa terraariosta) pitäminen saattaisi olla jopa haitaksi. Käsittelyn sieto on tietysti tarpeellinen taito mutta on vaikea uskoa että käärme aidosti pitäisi siitä. Olen lukenut että sellaisilla isoilla käärmeillä joita on pidetty toistuvasti esimerkiksi ihmisen kaulalla on löydetty vääntymiä ja murtumia selkärangasta.

Helpointa on tietysti poikasesta asti siedättää käärme käsittelyyn. Onnistuu se kyllä aikuisenkin kanssa, vaatii vain enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä. Osa käsittelyä välttelevistä käärmeistä sietää paremmin koukulla käsittelyä kuin käsiin ottamista.

Lähettäjä: tipsu 
Päivämäärä:   6.4.25 14:27:30

Ei ymmärrä mitä iloa on käärmeestä lemmikkinä :o

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   6.4.25 15:46:35

Minä taas en ymmärrä mitä iloa on koirasta tai kissasta. Ihmiset ovat erilaisia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.