Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.4.25 21:31:20
Minulla on ollut nyt noin puoli vuotta 10-vuotias kuningaspyton. On simppeli tapaus, välillä vaikuttaa vähän jopa hömelöltä. Edellinen omistaja kertoi, ettei se ole ikinä yrittänyt purra. Minunkin luona on ollut rauhallinen, edes ruokaan ei yleensä hyökkää mitenkään nopeasti, ennemmin hivuttautuu hiiiiitaasti lähelle ikään kuin varmistaakseen, onhan rotta kuollut, sitten syö sen. Harvoin edes kuristaa.
Minua itseäni harmittaa, että jännitän käärmettä. Tiedän, ettei käärme kaipaa seuraani eikä mitään säännöllistä hengailua sylissä, mutta olisi kiva ja käärmeellekin reilumpaa osata käsitellä jännittämättä.
Käärme itse on useimmiten rauhallinen liikkumaan, mutta olen nähnyt myös kuinka nopea se osaa olla, kun esimerkiksi pelästyy valojen räpsähdystä. Osittain jännitän, että se saa käsitellessä vauhtipuuskan, enkä tiedä mitä tehdä, kun ei käärmettä voi myöskään puristaa pysäyttääkseen liikkeen.
Lisäksi pohdin, annatteko käärmeen tutkailla kaulaa ja naamaa? Osaan itse olla rennosti, kun käärme on sylissä, mutta jos se lähestyy kasvojani, alan jännittämään.
Minulla on liukuovellinen terraario ja joudun aina lähestymään käärmettä edestäpäin. Tätäkin hieman jännitän, kun tiedän ettei se ole käärmeelle mukavin tapa, että kädet lähestyvät suoraan sen päätä, vaikkei tämä ole ikinä siihen reagoinutkaan.
Lisäksi tietysti jännittää se mahdollinen puraisu, vaikkei tämä kaveri ole ikinä sellaista yrittänytkään. En edes pelkää itse puremaa, vaan pelkään sitä pelästymistä, jos vaikka satutan käärmettä pelästyessäni. Saa kertoa, jos on omia kokemuksia kuningaspytonin puremasta, mutta tällä kaverilla ei kyllä vaikuta olevan kovin pelottavat hampaatkaan. Joskus sen syödessä huomasin, että hampaat näytti olevan ohuet kuin kalan ruodot.
|