Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihminen haluaa synnyttää kotioloissa?

Lähettäjä: pinkki 
Päivämäärä:   5.4.25 18:30:19

Joskushan myös lapsikuolleisuus ja synnytyskuolemat ovat olleet suurta. Saako hormoonihuurut ottamaan turhia riskejä??

Re: Miksi ihminen haluaa synnyttää kotioloissa?

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   5.4.25 18:34:11

En ole synnyttänyt enkä haluakaan. Sektioon olisi mentävä jos niikseen tulee. Jos sektio ei olisi vaihtoehto niin kotisynnytystä ammeessa harkitsisin. Niin paljon kauhutarinoita synnytyksistä kuullut omilta kavereilta… Ja sitten vielä netistä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.4.25 18:34:21

Osalla on ollut huono kokemus aiemmasta sairaalasynnytyksestä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   5.4.25 18:37:16

Traumaattisia kokemuksia sairaalasta?

Sairaalakammo jostain muusta syystä?

Halu synnyttää yksityisesti eikä samassa huoneessa kymmenen muun synnytyskivuissaan olevan naisen kanssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.25 18:38:44

"Halu synnyttää yksityisesti eikä samassa huoneessa kymmenen muun synnytyskivuissaan olevan naisen kanssa?"

Missä näin synnytetään?

Lähettäjä: lehti 
Päivämäärä:   5.4.25 18:40:36

Synnytyssali on keksitty joten ei tosiaan synnytä kaikki yhtäaikaa, korkeintaan supistuksia ja avautumisvaihetta lukuun ottamatta.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   5.4.25 18:57:08

Tämä on asia johon minunkaan ymmärrykseni ei taivu. Menee samaan koriin rokotekriittisyyden kanssa. Jos yhteiskunnan ja lääketieteen kehitys on suonut ratkaisun, jolla voi välttyä monelta pahalta ja potentiaalisesti kuolemaan johtavalta ongelmalta, miksi ihmeessä kieltäytyä siitä?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   5.4.25 19:13:14

Jonkin sortin päävika, joka tuntuu olevan nykyisin melko yleistä. Kuvitellaan, että synnytys on joku äidin totaalisen tahdon alainen elämys, kun se on oikeasti tapahtuma, jossa yritetään saada lapsi mahdollisimman ehjänä maailmaan.

Sairaalaa turvallisempaa paikkaa synnyttää ei ole ja se pitäisi jokaisen äidiksi haluavan ymmärtää. Ymmärrän, ettei kemiat kätilön tai lääkärin kanssa aina mene yksiin, mutta synnyttävien ei varmaan kannata lähteä sinne sairaalaan sillä asenteella, että he määräävät kaikesta. Itse ainakin luotin siihen, että kätilöt ja synnytyslääkärit tietävät siitä synnyttämisestä paljon enemmän kuin minä.

Ja tuskin nyt nykyäänkään tarvitse samassa huoneessa synnyttää kenenkään kanssa, haloo taas.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.4.25 19:16:15

Kotisynnytyksillä meillä ei olisi kumpikaan lapsi hengissä - toisella kertaa en ehkä itsekään mutta se oli suunniteltu sektio niin ei hätää ja kaikki meno hyvin.
En itsekään ymmärrä kotisynnytyksiä sillä jos jokin menee pieleen synnytyksessä niin esim hätäsektio mahdollisuus lähellä.

Päivämäärä:   5.4.25 19:28:15

Se on sitä luonnonvalintaa.

Päivämäärä:   5.4.25 19:29:39

"Halu synnyttää yksityisesti eikä samassa huoneessa kymmenen muun synnytyskivuissaan olevan naisen kanssa?"

Minuakin kiinnostaa, missä näin synnytetään?

Kotona tehty hätäsektio ois aika raffi.

Päivämäärä:   5.4.25 20:22:28

Pahoittelen, tuli kiire työtehtäviin kesken kirjottamisen enkä kerinnyt kirjoittamaan kaikkea mitä oli tarkoitus.

En siis sanonut missään kohtaa että vielä nykyäänkin olisi monta naista samassa salissa synnyttämässä. Aikoinaan niin olikin, silloin kun minä synnyin siellä oli seitsemän naista samassa salissa vain verhot välissä näköesteenä. Äitini oli yksi näistä seitsemästä. Varmasti tuon ajan äidit ovat kertoneet synnytyskokemuksistaan ja esiin on tullut sekin että oli monta synnyttäjää samassa salissa. Oletettavasti siksi osa naisista ajattelee että asia on edelleen samalla tolalla. Olen nimittäin kuullut muutamankin kerran raskaana olevan naisen sanovan että hän haluaa synnyttää kotona juuri siksi että sen voi hoitaa rauhassa yksityisesti. Yksi sanoi sen minulle itselleni, pari kertaa olen sivusta kuullut kyseisen vastauksen.

Päivämäärä:   5.4.25 20:26:33

Najadi: Koska olet syntynyt?

Päivämäärä:   5.4.25 20:33:35

Joo, miltä vuosikymmeneltä olette te, jotka vieläkin luulette että kaikki synnyttää samassa salissa samaan aikaan.

Päivämäärä:   5.4.25 20:34:40

LähettäjäMyy

Päivämäärä5.4.25 18:57:08

Tämä on asia johon minunkaan ymmärrykseni ei taivu. Menee samaan koriin rokotekriittisyyden kanssa. Jos yhteiskunnan ja lääketieteen kehitys on suonut ratkaisun, jolla voi välttyä monelta pahalta ja potentiaalisesti kuolemaan johtavalta ongelmalta, miksi ihmeessä kieltäytyä siitä?

Samaa mieltä. Ja kun ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Itse olen synnyttänyt kolme kertaa. Toka tuli luomusti, kun meni niin nopeasti. Kolmas syntyi parissa tunnissa ja puudutteen avulla. Olisi varmasti mennyt kotonakin, kun puudutteen laitosta 10min päästä vauva oli jo syntynyt ja vauva syntyi veteen. Kahdessa viimesessä kätilöt katselivat kauempaa. Eli esimerkkejä hyvin menneistä synnytyksistä. Vauvat voineet kolmella kerralla aina hyvin. Sitten me hyvinvoivina toipumaan, vaikkei kummallakaan mitään toipumista ole ollut. Ei minulla eikä vauvalla. Kahdella kertaa sitten kotiin. Nyt kolmannella sitten kotiinlähtötarkistuksesta suoraan Uuteen lastensairaalaan ja siitä alle tunnissa teholle. Eli tunnissa meidän silmissä hyvinvoiva vauva teholle. Kotisynnytyksessä ei olisi ollut mitään kotiinlähtötarkistuksia.

Päivämäärä:   5.4.25 20:36:29

Olen syntynyt -83.

Päivämäärä:   5.4.25 20:37:45

Ja synnyin Tampereella, mikäli asialla on jotain merkitystä johonkin.

Päivämäärä:   5.4.25 20:40:06

Najadi: Epäilen, että olet ymmärtänyt jotain väärin äitisi puheista. Synnytyssalissa ollaan aina yksin, oltu jo silloinkin, kun itse olen -70-luvulla syntynyt. Sieltä sitten on kärrätty synnytysosastolle, jossa voi olla useampi äiti samassa huoneessa. Turussa max. 3 äitiä silloin, kun itse olen synnyttänyt.

Päivämäärä:   5.4.25 20:45:01

Mun vanhin isoveli on syntynyt -86 ja ihan yksi synnyttäjä ollu silloinkin salissa.

Näiden synnytyssairaaloiden haukkumisten myötä ollaan äidin kanssa keskusteltu aiheesta kun kumpikaan ei ymmärrä, mistä tuo ihmisten viha pulppuaa sairaaloita ja kätilöitä kohtaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.25 20:55:58

Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse en ymmärrä myöskään sellaista ylikatastrofiajattelua. Eihän ihmiset muutenkaan varaudu kaikkeen mahdolliseen. Aina voi käydä jotain, jo siinä, että lapsi lähtee itse vaikka kouluun. Tai on auton takapenkillä.

Sellaisella "huono äiti etkö yhtään mieti lapsesi parasta" mennään tosi metsään, kun ihmiset alkavat pelätä ihan normaaleita asioita, koska joskus jossain voi käydä jotakin.

En siis ymmärrä kotisynnytyksen kauhistelua. Oikein toteutettuna siihen mitenkään älyttömät riskit liity. Ja jos jotain käy, niin sellaista elämä on. Kaikkea ei voi estää eikä kannata edes elää sellaisessa jatkuvassa "mitä jos" pelossa.

Itse aion synnyttää sairaalassa, koska koen sen hyvänä ja turvallisena, mutta ymmärrän myös ihmisiä, jotka valitsevat toisin.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   5.4.25 21:03:36

Oikein toteutettuna siihen mitenkään älyttömät riskit liity.

Miten voi "toteuttaa oikein" esim. tilanteen, jossa kaikki on sujunut hyvin siihen asti, kunnes istukka ei irtoa ja äiti on kuolla äkilliseen ja massiiviseen verenhukkaan?

Itse olisin kuollut mitä todennäköisimmin, jos leikkaussali anestasialääkäreineen ei olisi ollut samassa rakennuksessa. Aivan täysin ongelmaton ja oppikirjamainen raskaus ja hitaasti, mutta oppikirjamaisesti edenneyt synnytys, joka oli päättyä katastrofiin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.4.25 21:11:50

Ei kai kukaan oikeasti luule, että vielä yhtään missään synnytetään jossakin isossa salissa, jossa on muitakin synnyttäjiä? Missä tynnyrissä ihmiset elää, jos tämä on mahdollista? Eipä taidettu yhteissalissa synnyttää enää edes 80-luvulla.

Toki kotiin saat tasan valita, kuka kätilö tai doula tai kuka vaan kanssasi on eli on se sillä lailla yksityisempi. Mutta eipä siellä oli sitä lääkäriäkään sun muita lähellä silloin jos tarvii.

Mun synnytyksissä on ollut paikalla kätilö+opiskelija. Opiskelijan mukana oloon on kysytty lupa, ja esikoisen kanssa heitä oli seuraamassa kaksi. Toisen opiskelija hoiti kokonaan, varsinainen kätilö oli vain taustalla. Ja tämä opiskelija oli t ä y d e l l i n e n; hän rauhoitti minut, kun hätäännyin, etten jaksa.
Kolmannessa oli paikalla vain kätilö.

Ja hyvin menneiden sairaalasynnytysten jäljiltä mua pelottaa ajatus kotisynnyksestä, enkä ihan pysty ymmärtämään, miksi joku haluaa muutenkin jännään tilanteeseen edes sen pienen riskin lisän.

Lähettäjä: Verkko 
Päivämäärä:   5.4.25 21:12:59

Siskoni ensimmäinen synnytys (sairaalassa) oli kuulemma todella upea kokemus ja ainoa, mikä jäi häiritsemään oli että paikalla oli niin paljon henkilökuntaa "häiritsemässä".

Tästä ihastuneena siskoni halusi synnyttää seuraavan kotona, jotta saisi saman upean kokemuksen omassa turvallisessa ympäristössä. Aluksi hän olisi halunnut lankoni eli miehensä kätilöksi, koska ei olisi halunnut ketään ulkopuolista paikalle. Onneksi lankoni sai sentään puhuttua, että paikalla on asiansa osaava kätilö... Kätilö olikin tarpeen ja onneksi tosiaan oli kokenut ammattilainen paikalla ja lyhyt matka sairaalaan, koska jotain ongelmia oli jo avautumisvaiheen aikana, siirto sairaalaan ja vauva syntyi sitten siellä imukupin avustuksella ja äiti piti tikata kasaan. Kummasti ei henkilökunnan läsnäolo tuolla kertaa haitannut.

Kolmas lapsi syntyi sitten taas suoraan sairaalassa ja siinä meni kaikki hyvin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.4.25 21:13:37

Jos sairaala ja vieraat ihmiset stressaavat kovasti, niin synnytys saattaa sujua paremmin kotona jos siellä on turvallinen olo. Ihminenkin hakeutuu mielellään rauhalliseen ja omasta mielestään turvalliseen paikkaan synnyttämään. Varsinkin jos sairaalasta on pahoja traumoja ja se aiheuttaa pelkotiloja niin kotisynnytys voi olla hyväkin idea. Siinä ehkä verrataan sektio vs. kotisynnytys jos sairaalassa synnytys ei suju alakautta pelkotilojen takia. En tiedä miten riskit vertautuu noissa. Mutta toivoisin ettei syystä tai toisesta kotisynnytyksen valitsevia dumata automaattisesti. Heillä on syynsä ja hedelmällisempää on vaikuttaa niihin syihin kuin haukkua ko. henkilöitä. Ja itse ehdottomasti halusin synnyttää sairaalassa. Silti ymmärrän että ihmisillä on monia ja varmasti aivan hyvin perusteltuja syitä kotisynnytyksiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 21:39:44

Itse synnytän sairaalassa, mutta ymmärrän silti jollain tasolla kotona synnyttämisen. Ensinnäkin, ennemmin suunniteltu kotisynnytys kuin synnytys tien päällä. Lapissa synnytyssairaalaan voi olla satoja kilometrejä. Koti on turvallinen paikka, jossa on tutut jutut ja ihmiset. Lisäksi huonot kokemukset sairaalasynnytyksistä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.4.25 22:01:34

Älkää nyt ihan paskaa kuitenkaan kirjoittako, ja sillä turhaan pelotelko ketään.

Suomessa ei ikinä ole synnytetty, ei missään sairaalassa, minkään verhojen takana isoissa saleissa monta äitiä samaan aikaan.

Ihan jo tarvikkeet ja teknologia ovat vain yksissä saleissa. Ei monia samoja vehkeitä samassa huoneessa.

Ihan siis työni puolesta tiedän tämän, ja sukuni lääkärien ja kätilöiden tiedon valossa myös.
Äitini oli sh-kätilö Tampereella 1955-1996, ensin Marjatan sairaalassa ja sitten aivan Tays:sissa sen aloituksesta asti.
Itse aloitin sairaanhoitajana 87.

Päivämäärä:   5.4.25 22:11:07

Olisiko tuo samassa salissa synnyttäminen jostain sarjoista tai elokuvista syntynyt harhaluulo, oliko ainakin Frendeissä sellainen kohtaus, vai muistanko väärin?

Odottajat saavat myös synnytysvalmennusta jossa moiset harhaluulot viimeistään kumotaan, jos lähipiiri koostuu pelkästään keski-ikäisistä eikä ketään vuosikymmeniin synnyttänyttä tunne eikä ole kykyä itsenäiseen tiedonhakuun.

Aloituksen kysymykseen en osaa ottaa kantaa, en pysty kuvittelemaan miksi syntyvän lapsen turvallisuus ei olisi tulevien vanhempien ykkösprioriteetti.

Päivämäärä:   5.4.25 22:12:24

"Miten voi "toteuttaa oikein" esim. tilanteen, jossa kaikki on sujunut hyvin siihen asti, kunnes istukka ei irtoa ja äiti on kuolla äkilliseen ja massiiviseen verenhukkaan? "

Jos näin kotisynnyttäjälle kävisi, silloin luonnonvalinta menisi oikein.

Päivämäärä:   5.4.25 22:24:12

Mun täytyy sanoa, että kun olen yhden sairaan ja kehitysvammaisen lapsen hautaan saakka hoitanut, en haluaisi pahimmalle vihamielellekään sitä kohtaloa, että oma lapsi on ”vihannes”.

Päivämäärä:   5.4.25 22:47:30

Koska kotona oloni on paljon turvallisempi kuin laitoksessa. Enkä kaipaisi neuvolapalvelujakaan muuten, mutta ilman niiden käyttöä ei saa muitakaan rahallisia etuuksia.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   5.4.25 23:22:46

Tuttu synnytti kotona, oli jo useampi synnytys takana ja kaikki olivat menneet hyvin niin varmaan silläkin uskalsi synnyttää kotona. Sairaalaan joku ehkä vartin matka. Halusi kenties rauhaa.

Lähettäjä: Unna 
Päivämäärä:   5.4.25 23:29:45

Miten olo voisi olla kotona turvallisempi? Mä en vaan voi ymmärtää. Pahimmillaan sama kuin että tekisi itse kotona itselleen umpisuolileikkauksen.

Ei tietenkään silloin jos kaikki sujuu hyvin. Mutta aina ei suju.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   5.4.25 23:54:31

No, ymmärrän mutta en hyväksy. Ymmärrän silloin kun syynä on trauma aikaisemmasta synnytyksestä, koska olen itse kokenut vaikean synnytystrauman. Tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa että halusin tietynlaisen synnytyksen tai omanlaisen kokemuksen. Menin sairaalaan synnyttämään hyvin positiivisella ja avoimella asenteella ja luotin sataprosenttisesti henkilökuntaan. Kun se luottamus romuttui täysin, joutui täysin toisen henkilön armoille ja ymmärtää ettei kukaan kuuntele, niin se voi jättää niin rankat jäljet ettei sitä halua enää koskaan kokea. Vaikka järjellä ymmärtää että sairaalasynnytys on vauvalle ehdottomasti turvallisempi, voi pelko olla niin voimakas ettei siihen järkevään ajatteluun vain pysty. Muistan seuraavan raskauden kohdalla hysteerisesti ajatelleeni että jos en saa sektiota, synnytän mieluummin katuojassa ja kuolemme molemmat sinne kuin kärsin yhdenkään kätilön käsissä. Sitä on vaikea ymmärtää sellaisen joka ei traumaattista kokemusta ole kohdannut. Ilman omaa kokemusta olisin itsekin se joka pyörittelee silmiään toisen typeryydelle. Ennemmin kysyisin miksi sairaalan annetaan edelleen olla sellainen paikka että äiti mieluummin riskeeraa oman ja lapsen hengen kuin kävelee sairaalan ovista sisään.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   6.4.25 00:06:43

Sen vielä lisään että on myös äitejä, joilla ei ole mitään luottoa siihen että sairaalassa vauva olisi mitenkään paremmassa turvassa kuin kotona. Tiedän muutaman äidin joilla hoitovirheiden takia vauva on kuollut tai vammautunut synnytyksessä, joten heille on varmasti turha sanoa että sairaalasynnytys olisi turvallisempi kuin kotisynnytys. Jos synnytyksen mennessä pieleen lopputulos on kuitenkin kuollut vauva, niin miksei sitten synnyttäisi kotona missä on edes turvallisempi olla? Ymmärrän tämäkin logiikan ajatuksen tasolla hyvin.

Päivämäärä:   6.4.25 00:16:55

No minä en ymmärrä miksi kukaan synnyttää alakautta, edes sairaalassa. Kun suunniteltu sektio olisi turvallisempi vaihtoehto. Eli minulle alakautta synnyttävät ovat samanlainen ihmetyksen aihe riskien otossaan kuin teille muille kotisynnyttäjät. Ja koska tähänkin ajatusta nopeammin joku tulee vastaamaan että ne riskit ovat niin ja niin harvinaisia ja kun alatiesynnytyksessä hyvinmennessään niin on niin ja niin paljon hyviä puolia, niin mitä te olette ylenkatsomaan kotisynnyttäjien perusteluita kun itse olette samanlaisia selittelijöitä. Kotisynnyttäjä uskoo omaan agendaansa ihan yhtä paljon, ja haluaa kiistää tieteelliset tutkimukset ihan yhtä vakaasti.

Lähettäjä: mette 
Päivämäärä:   6.4.25 00:41:22

Onko jolu jo sanonut että mitä tapahtuu kun vauva ei pääsekään ulos ajoissa tai ei mahdu tulemaan ja jumittaa? Tai että vauva tulee väärässä asennossa ja p'illu repeää (kirjaimellisesti)..

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   6.4.25 01:27:52

Siksi ei kitonasynnyttämiselle, koska synnyttäminen on potentiaalisesti vaarallista. Siinä on mahdollista myös pilata maailmaan syntyvän vauvan tulevaisuus. Vaikka valtaosa synnytyksistä sujuisi hyvin kotonakin, riskien vuoksi ja myös vastuukysymysten vuoksi sairaalasynnytys. Vaikka oman terveyden saisi vaarantaa, ei ole sallittua vaarantaa vauvan terveyttä ja elämää. Siksi ajattelen näin.

Päivämäärä:   6.4.25 02:00:48

"jossa yritetään saada lapsi mahdollisimman ehjänä maailmaan."

Kun tämä ei ole nykyajan terveydenhuollon prioriteetti. Tärkeintä on saada lapsi ulos elävänä tai kuolleena, kunhan hintalappu on mahdollisimman pieni

Päivämäärä:   6.4.25 07:18:00

Luuletteko te että te tiedätte synnytyksistä enemmän kuin synnytyslääkärit ja kätilöt jotka ovat hoitaneet tuhansia erilaisia?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.4.25 08:42:51

Synnytyssaliasiasta faktaa:

Turussa, jossa olen itse syntynyt vuonna -84, sai synnyttäjä valita Heidekenin ja Tyksin sairaaloiden välillä. Heineken oli vanhanaikainen ja siellä synnytettiin vielä silloin isoissa saleissa, joissa oli useampi synnyttäjä samaan aikaan. Isät eivät päässeet synnytykseen mukaan. Tyksissä oli yksityissalit, joissa synnytettiin ja isä pääsi mukaan. Oma äitini valitsi tyksin. Osastolla toki oltiin sielläkin muiden kanssa samoissa huoneissa.

Eli 80-luvulla oli sairaalakohtaista, oliko vielä monen synnyttäjän salit vai yksityiset.

Päivämäärä:   6.4.25 09:05:45

Jos äiti stressaa ja pelkää sairaalaa, niin en ihan jaksa uskoa, että hän olisi kotonakaan sitten se maailman rennoin synnyttäjä.

Lähettäjä: Unna 
Päivämäärä:   6.4.25 09:05:58

”alatiesynnytyksessä hyvinmennessään niin on niin ja niin paljon hyviä puolia, niin mitä te olette ylenkatsomaan kotisynnyttäjien perusteluita kun itse olette samanlaisia selittelijöitä. Kotisynnyttäjä uskoo omaan agendaansa ihan yhtä paljon, ja haluaa kiistää tieteelliset tutkimukset ihan yhtä vakaasti”

Nyt kyllä haluaisin nähdä tutkimukset, missä kiistetään alatiesynnytyksen turvallisuus sektioon nähden.

Keskeistä
Yleisimpiä keisarileikkauksen aiheita ovat synnytyksen pysähtyminen, supistusheikkous, sikiön tarjontapoikkeavuus tai sikiön uhkaava hapenpuute.
Keisarileikkaus tehdään yleensä puudutuksessa, mutta hätäkeisarileikkaus (noin 1 % synnytyksistä) suoritetaan usein yleisanestesiassa.
Keisarileikkaukseen liittyy suurempi vakavien komplikaatioiden riski kuin alatiesynnytykseen, joten leikkaukseen pitää aina olla lääketieteellinen peruste.
Keisarileikkauksella voidaan vähentää äitien ja vastasyntyneiden sairastavuutta, jos ongelmia ilmaantuu raskauden tai synnytyksen aikana.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00873

Päivämäärä:   6.4.25 09:19:04

Unna, ne löytyvät kyllä ihan googlesta etsimällä. Kannattaa vaan ymmärtää lukemansa. Sektio on toki synnyttäjälle vaarallisempi kuin alatiesynnytys, kuten tuossakin mainitaan komplikaatioiden osalta. Syntyvälle vauvalle se kuitenkin on turvallisempi. Lisäksi tilastoissa pitää erottaa hätäsektiot, kiireelliset sektiot ja suunnitellut sektiot ilman lääketieteellistä syytä. Kuoleman tai vammautumisen vaaraa ei suunnitellussa sektiossa vauvalle ole.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.25 10:02:18

Itse en koskaan pystyisi. En tiedä kuinka paljon nämä kotisynnyttäjät ymmärtävät synnytyksen riskeistä, mutta ymmärtäähän sen, että synnytys itsessään aiheuttaa jo suuren riskin sekä äidille että erityisesti syntyvälle lapselle. Silloin on parempi olla ympärillä hoitohenkilökuntaa, joka on perillä tilanteesta ja apu on lähellä.

Itsellänikin on huonoja kokemuksia sairaalahenkilökunnasta (ei kuitenkaan kätilöistä), mutta silti en riskeeraisi omaa ja lapseni terveyttä synnyttämällä tarkoituksella kotona.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.25 10:12:09

"Vaikka oman terveyden saisi vaarantaa, ei ole sallittua vaarantaa vauvan terveyttä ja elämää. Siksi ajattelen näin."

Mutta sitten vauvan tai lapsen voi riskeerata? Vai etkö ikinä esim. aja autolla lapsi kyydissä?

Päivämäärä:   6.4.25 10:15:53

Heideken oli itseasiassa aika uraanuurtava paikka, siellä isät pääsivät mukaan synnytykseen jo 1970-luvulla. Tyksissä vasta myöhemmin. En tajua miksi joku spämmää tänne ihan jotain hömpänpömppää.

Terkuin kätilön lapsenlapsi, asuttiin siinä lähes naapurissa ja mummi jutteli näistä asioista paljon.

Päivämäärä:   6.4.25 10:18:44

"Heideken oli itseasiassa aika uraanuurtava paikka, siellä isät pääsivät mukaan synnytykseen jo 1970-luvulla. Tyksissä vasta myöhemmin. En tajua miksi joku spämmää tänne ihan jotain hömpänpömppää."

Luotettavaa lähdettä tähän? Äitini on kertonut aivan muuta. Ja nyt ei puhuta 70-luvusta vaan 80-luvun puolivälistä. Asiat ovat voineet muuttua suuntaan tai toiseen.

Päivämäärä:   6.4.25 10:23:38

"Nyt kyllä haluaisin nähdä tutkimukset, missä kiistetään alatiesynnytyksen turvallisuus sektioon nähden."

Niin kauan kun alatieyritysvauvoja joudutaan pelastamaan sektioilla, on aivan turha edes yrittää väittää alatiesynnytystä turvallisemmaksi.

Päivämäärä:   6.4.25 10:32:29

Niin. Ja kotisynnyttelijät haluaa synnyttää kotona, vaikka alatiesynnytys on riskialtista. Ilmeisesti aviomies tekee Fiskarsin leipäveittellä tarvittaessa hätäsektion.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.4.25 10:34:16

Varmaan joku seuraavaksi haluaa, että syöpäleikkauskin tehdään kotona, kun omassa keittiössä on kivampi tunnelma kuin sairaalassa.

Synnytyksessä voi niin moni asia mennä pieleen, että luulisi jokaisen ajattelevan sen verran omaa etuaan, että haluaa synnyttää siellä, missä on pelit ja vehkeet ongelmatilanteisiin, ja osaavimmat mahdolliset ihmiset lähellä.

Ei siitä ole kauaa, kun synnytys oli sen ikäluokan naisten yleisin kuolinsyy.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.4.25 10:49:24

"Kuoleman tai vammautumisen vaaraa ei suunnitellussa sektiossa vauvalle ole."

Tietenkin on! Haloo nyt. Myös leikkauksessa voi mennä moni asia pieleen, myös vauvan kannalta!

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   6.4.25 11:51:39

Pisterivi, googlaa vaikka Heideken- hakusanalla ja lue sieltä paikan historiaa, ihan juuri noin sielläkin sanotaan kuin kolme pistettä kirjoitti. En pysty puhelimella linkittämään mutta oli helppo löytää, alkoi itseäkin kiinnostaa kun ko. paikassa olen minäkin syntynyt.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.4.25 11:56:56

Jos joku on syntynyt Heidekenillä, tämä muistaa aina mainita sen viimeistään puolen tunnin sisällä tutustumisesta.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   6.4.25 12:11:10

Olihan tässä nyt niin hyvä aasinsilta ettei sitä voinut jättää käyttämättä ;)

Päivämäärä:   6.4.25 15:02:37

Synnyttäjä kokee kodin turvalliseksi paikaksi, mutta synnyttämisen kannalta turvallinen paikka on sairaala. Viime vuonna Suomessa syntyi suunnitellusti noin 147 lasta kotona, joista kaksi kuoli. Muiden komplikaatioista ja äitien voinneista ei ole tilastoa.

Jotakin kertonee se, että kätilöt, gynekologit ja lastenlääkärit ovat jyrkän kielteisiä kotona synnyttämiseen. Kotona kuoleminen on laadukasta hoitoa, mutta sen ei pitäisi tapahtua synnytyksen tai syntymän yhteydessä.

Päivämäärä:   6.4.25 17:04:46

" 'Kuoleman tai vammautumisen vaaraa ei suunnitellussa sektiossa vauvalle ole."

Tietenkin on! Haloo nyt. Myös leikkauksessa voi mennä moni asia pieleen, myös vauvan kannalta!"

Itseasiassa yksikään vauva ei ole kuollut sektion takia. Ainoa riski on että lapsi tippuu lattialle, mikä ei varsinaisesti sekään johdu sektiosta...

Päivämäärä:   7.4.25 09:33:29

Vastaus kysymykseen miksi: Jotkut kuvittelevat, että vain kaikkein luonnonmukaisin on lapselle hyväksi. Kotiympäristö omine bakteerikantoineen, kodin äänet ym. ja tietenkin ilman puudutteita tai lääkityksiä.

Tää huu-haa porukkaa joitka uskovat enkeliterapiaan ja muuhun sellaiseen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.4.25 09:58:05

Minä olen syntynyt Oulussa Tuirassa vanhassa synnytyssairaalassa - 72 jossa oli salissa yhtä aikaa monta synnyttäjää. Yliopistollinen sairaala valmistui - 73 ja siellä oli sitten jokaiselle synnyttäjälle oma huone. Kävin vanhan synnytyssairaalan salissa 2018 ja siellä oli ikkunaseinä pyöreä. Koristeellinen vanha rakennus jossa toimi epävakaa terapia keskus, kävin siis terapiassa siellä useita vuosia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.