Lähettäjä: Klop
Päivämäärä: 5.4.25 16:16:12
"Miten afantasiasta kärsivä ihminen käsittelee karttoja? Olen itse lähdössä vaeltamaan ja on tullut tuijotettua karttaa miinnpaljon että osaan jo ulkoa tietyn alueen joitain osia. Tavallaan näen sen kartan edessäni. Voitteko siis opetella ulkoa tällaisen kuvan, nähdä sitä mielessänne lainkaan?"
Kartalta voi painaa asioita mieleen, mutta jälleen muistin palautus ei tapahdu visuaalisesti vaan sanojen/konseptien/suuntien avulla. Esimerkiksi kartan tutkimisen jälkeen osaan kertoa, että rakennuksen kohdalta lounaaseen sijaitsee polku, joka mutkittelee kohti luodetta ja sitten haarautuu. Tärkeät asiat pitää vain muistaa ulkoa.
"Mutta miten pystytte lukemaan esim. kirjoja ilman, että kuvittelette miltä paikat ja kirjan ihmiset näyttävät?"
Ihan hyvin pystyn lukemaan, mutta kokemus on varmasti erilainen. On mahdollista, että kirjat eivät ole yhtä mukaansatempaavia, jos niitä ei saa kuviteltua päässään. En osaa sanoa - kun ei ole koskaan tähän pystynyt, niin vertailukohtaa ei ole. Aina välillä kuulee jonkun valittelevan, kun tv-/elokuva-adaption näyttelijävalinta ei vastaa henkilön omaa mielikuvaa kirjan hahmosta. Minulla ei tätä ongelmaa ole, koska kirjan hahmoilla "ei ole ulkonäköä" tai se on minulle lähinnä yhdentekevä. Pystyn jälleen luettelemaan kirjailijan kertomia faktoja hahmoista (tyyliin tumma tukka, harmaat silmät). Kirjoista minulle jäävät parhaiten mieleen tapahtumat, eivät miljööt tai hahmot. Olen joskus nuorena potenut huonoa omatuntoa siitä, etten erityisemmin nauti kirjojen kuvailevista osuuksista. Nyt tiedän miksi :D
Kenties paradoksaalisesti minulla on varsin hyvä avaruudellinen hahmotuskyky ja suuntavaisto. Vaikken pysty palauttamaan tilan ulkonäköä mieleeni, "tunnen" sen mitat ja samaan tapaan "tunnen" suunnan, johon olen menossa, ja etäisyyden, jonka olen kulkenut. Joskus lapsena ulkomailla ollessamme meidän piti perheen kanssa suunnistaa vieraassa kaupungissa (ei säännöllinen ruutukaava) jalkaisin tiettyyn paikkaan. Katsoin karttaa jonkin aikaa ja johdatin sen jälkeen koko poppoon kerralla oikeaan paikkaan ilman, että karttaa tarvitsi ottaa uudestaan esiin.
Olisi mukava tietää, miltä mielikuvien näkeminen tuntuisi ja mielikuvat varmasti helpottaisivat muistamista. Toisaalta hyvä puoli afantasiassa saattaa olla esim. se, etten traumaattisten tapahtumien jälkeen todennäköisesti voi kokea flashbackeja. Tähän asti en ainakaan ole sellaisia kokenut.
|